Hur uppnås ett hållbarare transportsystem?. Det hållbarare samhället – ett geografiskt perspektiv Ska inte ses som ett samhälle som kan observeras, karteras.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Några utgångspunkter  Bostadsförsörjningen är ett gemensamt ansvar mellan stat och kommun  Staten ger ekonomiska och rättsliga förutsättningar, kommunen.
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Länsstyrelsens uppdrag transporter och miljö
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
Förändring och kunskapsunderlag Krister Olsson Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Kortversion av BOSTADSPOLITISK STRATEGI
EN HÅLLBAR KNUTPUNKT I HJÄRTAT AV NORDKALOTTEN. Är ett nystartat terminalbolag som ägs till hälften av Malmfalten AB och hälften av LTH AB.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Kulturmiljöfrågor i PBL
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
DEFINITIONER AV DE 16 SVENSKA MILJÖKVALITETSMÅLEN
Fossilbränslefri region
Klimatanpassning i den fysiska planeringen
Anpassning till ett förändrat klimat Uppdrag för länsstyrelserna Regeringens proposition En sammanhållen klimat- och energipolitik – Klimat 2008/09:162.
Handlingsprogram för hållbara transporter Handlingsprogram för hållbara transporter är ett program för tillväxt och utveckling i.
Strandskydd och miljöpolitik
Blandstaden - en undersökning av begreppets ursprung, användning och innebörd i svensk stadsplanering Kandidatarbete i landskapsarkitektur Jessica Jansson.
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.

1. Begränsad klimatpåverkan
MKB-processen i infrastrukturprojekt
DET SVENSKA MILJÖMÅLSSYSTEMET
Val av transport till resmålet.
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbar konsumtion
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Miljömålen och förorenade områden
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
Boverkets Allmänna råd 2008:1, Buller i planeringen…….
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Minskat transportbehov Hämta barnen! Träna! Handla mat Till jobbet.
… i miljömålsarbetet Ylva Rönning.
Hur uppnås ett hållbarare transportsystem?. Motiv för (krav på) transportsektorn att se över miljöpåverkan Effektivare utnyttjande av transportsystemet.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM FÖR ALLA STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM.
Transportsystemets övergripande miljöeffekter och transportmedlens miljöpåverkan Jerry Olsson Inst. för Ekonomi och Samhälle, Avd. för Kulturgeografi Handelshögskolan.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
Miljö och Innovations- Akademin Nanna Wikholm nanna
Landsbygdskommittén.
Detta är havsplanering
Detta är havsplanering
Hur bygger man in trygghet och säkerhet i livsmiljön?
Samrådsförslag.
ÖP resan ett projekt om miljömål och översiktsplanering
Ekonomisk tillväxt Produktion och levnadsstandard
Främja hälsa – en nyckel till hållbar utveckling
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Klimatpolicy Laxå kommun
Omställningen av hälso- och sjukvården
Miljömålen består av tre slags mål
Miljöledningssystem 14 november 2018.
Produktion, handel och transport
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Energiförsörjningen och miljön
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
Miljömålen består av tre slags mål
Lokala indikatorer - del av RU miljömåls-indikatorer
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Hur uppnås ett hållbarare transportsystem?

Det hållbarare samhället – ett geografiskt perspektiv Ska inte ses som ett samhälle som kan observeras, karteras och analyseras i isolation, utan som flera geografiskt diversifierade och sammankopplade socioekonomiska rum och skalor. – Centralt: analysera de processer som kopplar ihop olika samhällen och de ekonomier och miljöer som försörjer dom.

Teoretisk optimering Om inget motorfordon fick lämna sin startpunkt innan det var fullastat skulle utsläpps- och trängselrelaterade problem se mycket annorlunda ut. Optimering: att finna den bästa, "optimala", lösningen på ett problem utifrån de förutsättningar som ges. Resultatet blir inte optimalt men dock en avsevärd förbättring av funktionen (transporten/transportsystemet).

Transportsektorns huvudsakliga mål: minskat resursutnyttjande Rumslig effektivitet A)Maximerad tillgänglighet där transportavstånden är så korta som möjligt. B)Hur lika mycket/mer gods/människor kan transporteras med färre utförda fordonskm, utan negativ inverkan på företag/individer/samhälle. Tekniska förbättringar är nödvändiga, men mil som inte körs bidrar mest.

Utgångspunkt Antalet fordon, transportavstånd och transportmedelsval utgör utgångspunkten för utvärderingar av transporternas resursutnyttjande

Vem är boven? – Gods- vs. passagerartransporter. – Last- vs. personbilen. – Lång- vs. kortväga lastbilstransporter. – Tunga vs. lätta lastbilar. – Hög- vs. låganvändare. – Olika aktiviteter.

Trafikarbete Sverige (miljoner fordonskm)

Persontransporter i Sverige År 2010 utfördes 11,2 miljarder personkm med tåg i Sverige, d.v.s. 11 % av personkm med bil samma år (99,2 miljarder personkm). Godstransporter i Sverige År 2010 utfördes 23.5 miljarder tonkm med tåg i Sverige, d.v.s. 65 % av tonkm med lastbil samma år (36,3 miljarder tonkm).

Personbilar i Sverige

Antal fordon och genomsnittlig körsträcka i Sverige 1999 och 2006, fördelat på fordonsslag Antal fordonGenomsnittlig körsträcka (mil) Personbil Lastbil Buss MC 4,214 0,389 0,016 0,169 4,446 0,478 0,016 0,239 1,342 2,115 5, ,438 2,281 5, Totalt4,7895,181

Hur uppnås ett hållbarare transportsystem: ’Vidare’ perspektiv Beslutsunderlag vid transportinfrastrukturinvesteringar. – Från ’business as usual’ och ’predict and provide’ till tillgänglighet. – Back-/forward casting. Trendbrott i transportköparnas logistikstrategier. Konsumtion. Stationär vs. högmobil. Decoupling.

Ekonomisk verksamhetTransportsystemMiljöpåverkan IndikatorBNPFordonskm/trparbeteUtsläpp. ÅtgärderStadsplanering. Organisering av arbete. (Ind.) prodsystem. Fysisk planering. Avgiftsbeläggning. Intelligenta trpsystem. Modal överföring. Högre fyllnadsgrad (gods-/passfordon). Energieff. motorer. Miljövänligare bränsle. Hastighetskontroller. Decoupling: fortsatt ekonomisk tillväxt utan en motsvarande ökning av godstransportrelaterade externaliteter

Ny hållbar logistikera?: decoupling i Storbritannien Trend 1990–1997: – Stark koppling mellan GDP och tonkm. Trend 1997–2004: – GDP ökade 20%. – Total tonkm ökade 8% (svag decoupling). – Tonkm på väg nästan stabil (stark decoupling).

Decoupling i Storbritannien: möjliga orsaker och dess bidrag Orsak Relativt bidrag (procentuell el. kvalitativ uppskattning) Förändrade statistiska beräkningssystem Avmaterialisering Förändrad sammansättning GDP Väldig liten. Liten. Signifikant. Lastbilarnas minskade andel av godsmarknaden Ökad penetration av utländska fraktare Överföring gods från lastbilar till pick-up/paketbilar etc. 22% 33% Liten. Minskat antal länkar i leveranskedjan Effektivare ruttplanering (fordon) Avtagande effekt av rumslig koncentration Liten. Mycket signifikant. Inhemska leveranskedjor är fullt ut utvidgade Utlokalisering av industriproduktion till andra länder Ökning av faktiska kostnader för godstrafik på väg Signifikant. Mycket signifikant. 12%

Ny hållbar logistikera?: decoupling i Storbritannien Trend 1990–1997: – Stark koppling mellan GDP och tonkm. Trend 1997–2004: – GDP ökade 20%. – Total tonkm ökade 8% (svag decoupling). – Tonkm på väg nästan stabil (stark decoupling).

Övergripande medel Teknik. Skatter/avgifter. Markanvändning. Beteendeförändring (mobility management).

1. Tekniska lösningar 1.Bränsleförbrukning. Teknologisk optimism I = PCT, där påverkan på miljön (I) är en produkt av befolkning (P) x konsumtion (C) x teknologi (T).

Genomsnittlig bränslekonsumtion nya fordon, USA 1972 – 2005 (miles per gallon)

2. Förnyelsebara bränslen. Kompatibla med omvärlden. Långsiktig råvarutillgång: miljömässigt bra lösningar ur livscykelsynpunkt. Begränsad tillgång på biobränslen: effektiva framställningsmetoder + motorer nödvändigt. Hur har energin producerats? Utsläppsfria fordon löser inte energianvändning under fordonets livscykel. 3. IKT: ersätta, komplettera, tillföra.

Energikonsumtion: elhybridbussar

2. Skatter/avgifter Kilometer/bränsle/CO2/trängsel, utsläppsrätter, parkeringsavgifter. Problem Svårt att fastställa olika utsläpps sociala kostnader. Osäkerhet: svårt förklara hur utsläppskvantiteterna och dess kostnader ska mätas och värderas, opartiskt och rättvist.

Önskvärd ingripandenivå som för med sig acceptable externalitetskostnader Externaliteter tenderar vara högst C(E) då inte regleringar appliceras (prod. och kons. externaliserar kostnaderna så mycket som möjligt). Ingripande har kostander som tillfaller de ‘ansvariga’, vilket innebär mindre externaliteter. Ingripande vid L1 för med sig kostnaden C(L1), samt minskade externaliteter ΔE(L1). Här skulle minskningarnar i externaliteter rättfärdiga ingripandekostnaderna då ΔC(L1) är mindre än ΔE(L1). Problemet att kvantifiera externaliteterna på ett omfattande sätt: vilken ingripandenivå L(O) ger optimal nytta för samhället C(O). Vid en viss nivå kanske marginalkostnaden inte rättfärdigar minskningarna i ext.

3. Markanvändning/fysisk samhällsplanering

Fysisk planering och miljökvalitetsmål Sveriges 15 nationella miljökvalitetsmål syftar till att få till stånd en ekonomiskt hållbar samhällsutveckling, i huvudsak uppnådd Behovet av att skapa en stark koppling mellan planering och trafikmiljö understryks. Fysisk planering kan bidra till 14 mål. Tre huvudmöjligheter för fysisk planering: i) lokalisering och utformning av bebyggelse. ii) områden som skall bevaras/skyddas kan identifieras och pekas ut. iii) ställa krav/ange regler för bland annat utsläpp och belastningar. Ett miljömål med särskild koppling till markanvändning och transporter är God bebyggd miljö.

God bebyggd miljö Målbeskrivning God bebyggd miljö ”Städer, tätorter och annan bebyggd miljö skall utgöra en god och hälsosam livsmiljö samt medverka till en god regional och global miljö. Natur-/kulturvärden skall tas tillvara och utvecklas. Byggnader och anläggningar skall lokaliseras och utformas på ett miljöanpassat sätt och så att en långsiktig god hushållning med mark, vatten och andra resurser främjas”.

God bebyggd miljö forts Delmål 1a: ”Senast 2010 skall fysisk planering och samhällsbyggande grundas på program och strategier för hur ett varierat utbud av bostäder, service, arbetsplatser och kultur kan åstadkommas så att bilanvändning kan minska och förutsättningarna för miljöanpassade och resurssnåla transporter förbättras.”

Planeringsverktyg lokal nivå Kommunerna har störst ansvar för fysisk planering. Enligt PBL, som reglerar planering & byggande på lokal nivå, ska kommunerna upprätta 3 planer: Plan- och bygglagen (PBL)

A. Översiktplanen (ÖP) Omfattar hela kommunen. Grov redovisning av långsiktiga planer för markanvändning och byggande, t.ex. vilka delar av en kommun som man vill bebygga och vilka delar som ska skyddas mot exploatering.

B. Detaljplanen (DP) Noggrann planering av markanvändning och byggande inom någon del av kommunen DP ska redovisa gator, vägar, torg, parker, byggnader, båthamnar, friluftsbad m.m. på en karta. Detaljplanen är rättsligt bindande vid prövning av bygglov. En ansökan om bygglov som inte strider mot detaljplanens innehåll ska bifallas.

C. Områdesbestämmelser (OB) Genom OB kan en kommun med bindande verkan säkra ÖPs innehåll inom delar av kommunen utan att behöva upprätta en detaljplan; säkra mark för bebyggelse, fritidsanläggningar, friluftsliv, kommunikationsleder, naturvård. Bygglov får inte ges om det strider mot OB.

Naturresurslagen (NRL, 1987) Tillsammans med PBL viktigaste lagen för fysiska planering. – Använda mark, vatten, naturmiljö så att en långsiktigt god hushållning främjas. Paraplylag: spänner över alla andra lagar om hur mark-/vattenområden ska användas (väg-, vatten- & naturvårdslagen). – NRLs allmänna bestämmelser måste ges en konkret innebörd i kommunens planer/beslut. Kommunerna skyldiga att ta hänsyn till NRLs innehåll i ÖP. Ska inte hindra verksamheter som ger möjligheter till sysselsättning och eko. utv. i tätorter el. på landsbygden. – Stora byggprojekt, utvinning av naturresurser, vägbyggen m.m. får dock genomföras endast om detta är förenligt med en långsiktigt god miljöutveckling (MKB).

We will likely be disappointed (Black 2003:310) Kritik mot fysisk planering/markanvändning. – Acceptera hur människor bestämmer vart dom ska bo. – Osannolikt att det fungerar i områden där markanvändningen redan är cementerad. – Byggt in oss i markanvändningszoner som strävade efter att separera olika zoner, avsikten var aldrig att minimera resandet/transporterna (det förväntas nu!!)

Åtgärder – fysisk planering 1.Bilsnål lokalisering av bostäder och arbetsplatser A.Lokalisera bostäder så att det är cykelavstånd antingen till målpunkten eller till en god kollektivtrafikknutpunkt eller längs stråk B.Lokalisera besöksintensiva och/eller personaltäta verksamheter (företag) till knutpunkter eller kollektivtrafikstråk C. Planera för områden med lågt bilinnehav D. Identifiera och planera områden som är lämpliga för bilpooler

2. Förtätning/funktionsintegrering 3. Planera för kollektivtrafikens långsiktiga utveckling 4. Planering av knutpunkter för kollektivtrafiken 5. Prioritera kollektivtrafiken i gatumiljön 6. Lokalisering av handel 7. Gena & trygga sträckningar för gång- & cykeltrafik 8. Utformning av gång- och cykelstråk och hållplatser

4. Beteendeförändringar/mobility management (MM) Mjuka åtgärder som syftar till att påverka resan innan den har börjat Förändra nuvarande resbeteende och mönster: – Färre resor, inte lika ofta, kortare avstånd, långsammare transportmedel Tekniska förbättringar är nödvändiga, men mil som inte körs bidrar mest Komplement till fysisk planering. MM-åtgärder påverkar fysiska planer Erbjuda alternativ till bilen (inte förbjuda) och underlätta för resenärer att hitta rätt information

Kopplingar mellan transporter & urban/stadsutformning (se Banister) Bosättningsstorlek (befolkning & avstånd från hemmet till urbana centra) Markanvändningsintensitet (befolknings- & sysselsättningsdensitet) Blandad markanvändning (andelen jobb i förhållande till antal arbetare som bor i området) Lokalisering och decentralisering av aktiviteter Lokal tillgänglighet till transportinfrastruktur Socioekonomiska faktorer Parkeringsutrymmen