GÖTEBORG – Chalmers – Göteborgs universitet Välkommen till Göteborg! - CHALMERS Göteborgs universitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Positive Footprint Housing Ett föredöme inom hållbart boende
Advertisements

Integrering av HU i Sahlgrenska akademins 18 program Barbro Robertsson.
HÅLLBAR UTVECKLING INTEGRERING I SAHLGRENSKA AKADEMINS 19 PROGRAM Barbro Robertsson.
Hållbar utveckling i utbildning och forskning Magnus Apelqvist Marie-Louice Jarl Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) Högskolan i Jönköping.
för sjuksköterskeexamen ©
Ulf P Andersson GMV
enligt Brundtlandkommissionen :
Policy för miljö och hållbar utveckling
•Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet • • •HU2 •
GIS i lärarutbildningen - och sedan…? Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen Göteborgs Universitet Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Internationellt föredöme inom hållbart boende och bostadsbyggande Positive Footprint Housing.
GMV - Göteborgs MiljöVetenskapliga centrum Göteborgs miljövetenskapliga centrum, GMV Centre for Environment and Sustainability, GMV Göteborg 31 maj 2007.
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
PROGRAM The Gothenburg Recommendations for Education for Sustainable Development (ESD), Bo Samuelsson Strategi för utbildning för hållbar utveckling,
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Hållbar utveckling i Sahlgrenska akademins utbildningsprogram
HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling HU2 HU2 möte på SLU, Uppsala, 30 oktober 2009 Program 9-10 SLU presenterar sin verksamhet och hur man integrerat.
Ellen Lagrell, Märkning av kurser och program Efter inslag av miljö och hållbar utveckling.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. Miljöutbildning GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Högre utbildning för hållbar utveckling Ulf P Andersson
Hållbar utveckling i utbildningen - så gör vi på Chalmers
Forum För Redovisning Konstituerande möte
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Idrottspolitiskt program
Integrering av HU i Sahlgrenska akademins 18 program Barbro Robertsson.
Eddi Omrcen, Miljöchef, Miljöutbildning,
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Studentmedverkan i förbättringsarbete Ett samarbete mellan Landstinget i Östergötland och Hälsouniversitetet i Linköping.
Samhällsentreprenörskap/ socialt entreprenörskap på Malmö högskola Stadshuset Malmö 26 februari Fredrik Björk, Urbana Studier.
utveckla de styrkeområden som identifierats utvärdera och identifiera forskningsmiljöer och forskningsprojekt forskare med hög internationell kompetens.
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Gothia Forum för klinisk forskning - Resultatet av ett unikt samarbete.
Miljöarbete vid IT-fakulteten IT-fakulteten har ett aktiva miljöarbete och alla studenter och anställda är en del i det arbetet!
Hållbar utveckling och miljömål Hållbar utveckling och miljömål Naturvetenskapliga fakulteten.
Miljöspåret En utbildning i tiden!. Två integrerade kurser Miljökunskap (Miljö och energikunskap) Miljöpolitik (Politik och hållbar utveckling)
W w w. b a l t i c m a s t e r. o r g Syfte  Ta fram en väl förankrad oljeskyddsplan  Regional samordning  Öva och utvärdera planen  Inventera befintligt.
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
E-government – utbildningarna Blekinge Tekniska Högskola.
VÄLKOMMEN. Struktur kandidatprogram Geografi fördjupning 2 30 hp Geografi fördjupning 1 30 hp År 3 Valbara kurser 30 hp År 2 Geografi forts.kurs 30 hp.
Mål i Södertälje Miljökontorets mål för människors hälsa.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Kompetensutveckling MILJÖ Miljöenheten vid GU erbjuder kompetensutveckling för anställda vid universitetet. ”Sommarbuffén” är en sådan utbildning.
MINNA ett utvecklings- och forskningsprogram om närnaturens biologiska och sociala värden initierat och koordinerat av Centrum för Biologisk mångfald,
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2,
Globala hållbarhetsmålen med koppling till Umeås strategier
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Science shops – metod för gemensamt kunskapande mellan akademin och det civila samhället Vi presenterar oss.
Verksamhetsplan FSV 2016.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Högskolepedagogik för Utmaningsbaserat lärande
Alumnrelationer vid LNU
Anläggningsbranschens kompetensdag
Kognitionsvetenskaplig metod 729A94 Kursansvarig: Agneta Gulz
”KRONOBERGSMODELLEN”
GÖTEBORGS UNIVERSITET
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Redovisningsval & Revision Pernilla Broberg och Torbjörn Tagesson
SKL:s uppdrag Intressebevakning och omvärldsanalys
Presentationens avskrift:

GÖTEBORG – Chalmers – Göteborgs universitet Välkommen till Göteborg! - CHALMERS Göteborgs universitet

GÖTEBORG – Chalmers – Göteborgs universitet SOU 2004:104 Göteborgs miljövetenskapliga centrum, GMV

GÖTEBORG – Chalmers – Göteborgs universitet Miljömärkning av kurser och program Cirka 30 % av universitetets kurser och program innehåller hållbar utveckling

GÖTEBORG – Chalmers – Göteborgs universitet Startnycklar - lärande för hållbar utveckling www2.dpes.gu.se/education/lau160

GÖTEBORG – Chalmers – Göteborgs universitet Kompetensutveckling för lärare/kursledare inom hållbar utveckling

GÖTEBORG – Chalmers – Göteborgs universitet 18 program, som t ex läkare, tandläkare och sjuksköterskeprogram

GÖTEBORG – Chalmers – Göteborgs universitet ARBETSSÄTT  Inventera redan befintliga inslag!  Identifiera inslag som bör finnas med i programmet!  Utse kurser där dessa inslag naturligt kan komma in!  Gör upp en plan för hela programmet!  Formulera lärandemål  Föreslå kursinnehåll  Föreslå undervisningsformer  Ge förslag på resurser  Skapa studieuppgifter

GÖTEBORG – Chalmers – Göteborgs universitet Begreppet HU och dess relevans i hälsa och vård – miljöledningssystem Introkurs, etik: Globaliseringsetik och miljöetik i relation till hälsa och vård VFU-kurser: Val av material och metoder i klinisk praktik i relation till HU Mikrobiologi: Mikroorganismer och deras sjukdomar i globalt perspektiv Farmakologi: Läkemedel och miljö ”Sjukdomslära”: Ekonomiska, miljömässiga och sociala orsaker till vissa sjukdomar i ett globalt perspektiv Folkhälsa och dess bestämningsfaktorer - makroperspektiv Exempel på kursinnehåll

GÖTEBORG – Chalmers – Göteborgs universitet Chalmers ESD-projekt ( ) Chalmers UNESCO-professur i ESD Inventering av innehåll i obligatoriska grundkurser Integrering i program Rapport med 29 goda exempel mm Chalmers tekniska högskola Chalmers lärandecentrum (2009-) Lärande för hållbar utveckling inom teknikvetenskap Samordning av praktiknära forskning, utvecklingsprojekt och stödverksamhet för långsiktig verksamhetsutveckling Kombinationsutbildning civilingenjör-lärare mm Arbetet fortsätter i:

GÖTEBORG – Chalmers – Göteborgs universitet