Välkomna! Pedagogiskt bokslut FIKA! Skolinspektionen Kollegialt lärande Utvärdering.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
Utvärdering 2 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Maj Elevenkät Utvärderingar Utvecklings- samtal/IUP F-klass – lära känna-samtal Mars. Kollegial feed-back Analys av medarbetarenkäten Nationella Prov åk.
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
Vetenskap = fakta, teorier, metoder
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Att använda PrimärvårdsKvalitet, del 1
Produktdesign 3 årig kandidatutbildning Kunna designa produkter
Andra delen i analys och planeringsfasen
Hur går vi vidare? Vad händer nu?
Öppet hus Skolans namn Datum.
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar
Etik- planering.
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Innehåll i och användning av läromedel.
Formativ undervisning – workshop 1 - introduktion
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Tankar om lärplattan i förskolan
Kalle Forsman Region Jönköpings Län Psykiatriska kliniken
Projekt läslust Att upptäcka kulturen & litteraturen
Delrapport SAM 3.0 Vuxenutbildningsnätverket
Uppföljning folkhögskola
Skolledningskonferens
Kvalitetsarbete i skolan Henrik Dahl, Skolinspektionen
Lärares planeringsarbete!
Gymnasieutvärdering – för utveckling av Din skola
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Bedömning för lärande 31/10
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
FN-skolor i Sverige Aktuell karta över landets FN-skolor:
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Kulturskolornas strategidokument
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Presentationens avskrift:

Välkomna! Pedagogiskt bokslut FIKA! Skolinspektionen Kollegialt lärande Utvärdering

Pedagogiskt bokslut - Systematiskt kvalitetsarbete på skol- och huvudmannanivå Se separat dokument som underlag Diskutera exemplen under rubrikerna Processer, Resultat, Analys, Slutsats -Har de rätt fokus/står under rätt rubrik? -Vad säger de? Kan de fördjupas/förtydligas? -Ev ta en egen process som exempel, testa rubrikerna

Skolinspektionen Enkät Intervjuer - pedagoger - rektorer - huvudman Första titt på resultatet, vad säger enkäten? Tankar om analys, slutsats, åtgärder?

Fortbildning, kollegialt lärande – Att utveckla verksamheten Vad säger forskning? -Föreläsningar fungerar inte -Bara dela erfarenheter fungerar inte Recept: -Samtal i ett öppet gruppklimat -Leds av samtalsledare (gärna expert) -Input (text, böcker, film) -Pröva i praktiken -Över tid (20 tim över 1 år)

Vad behöver våra elever för att utvecklas i riktning mot målen? Vilka kunskaper behöver vi som professionella för att möta våra elevers behov av lärande och utveckling? Fördjupa de professionella kunskaperna och finslipa den professionella förmågan Låta eleverna uppleva lärande på ett nytt sätt Hur har vårt nya agerande påverkat de resultat som vi anser är viktiga för våra elever? Undersökande och kunskapsbildande cykel (Timperley)

Enkel modell: LTG Läst Tänkt Gjort

Utvärdering Vi kommer att fortsätta! Vi funderar över: Skolvis hur? Kommunövergripande hur? Vilken input? Ni utvärderar och ger underlag för fortsatt planering!

TACK! Härlig sommar!