Välkomna! Pedagogiskt bokslut FIKA! Skolinspektionen Kollegialt lärande Utvärdering
Pedagogiskt bokslut - Systematiskt kvalitetsarbete på skol- och huvudmannanivå Se separat dokument som underlag Diskutera exemplen under rubrikerna Processer, Resultat, Analys, Slutsats -Har de rätt fokus/står under rätt rubrik? -Vad säger de? Kan de fördjupas/förtydligas? -Ev ta en egen process som exempel, testa rubrikerna
Skolinspektionen Enkät Intervjuer - pedagoger - rektorer - huvudman Första titt på resultatet, vad säger enkäten? Tankar om analys, slutsats, åtgärder?
Fortbildning, kollegialt lärande – Att utveckla verksamheten Vad säger forskning? -Föreläsningar fungerar inte -Bara dela erfarenheter fungerar inte Recept: -Samtal i ett öppet gruppklimat -Leds av samtalsledare (gärna expert) -Input (text, böcker, film) -Pröva i praktiken -Över tid (20 tim över 1 år)
Vad behöver våra elever för att utvecklas i riktning mot målen? Vilka kunskaper behöver vi som professionella för att möta våra elevers behov av lärande och utveckling? Fördjupa de professionella kunskaperna och finslipa den professionella förmågan Låta eleverna uppleva lärande på ett nytt sätt Hur har vårt nya agerande påverkat de resultat som vi anser är viktiga för våra elever? Undersökande och kunskapsbildande cykel (Timperley)
Enkel modell: LTG Läst Tänkt Gjort
Utvärdering Vi kommer att fortsätta! Vi funderar över: Skolvis hur? Kommunövergripande hur? Vilken input? Ni utvärderar och ger underlag för fortsatt planering!
TACK! Härlig sommar!