Prioriterade utvecklingsområden utifrån styrkortsperspektiv 15/16 Värdegrund Förstärkt och förbättrad elevhälsa/ värdegrund Utveckling och lärande Utveckla.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Dolda kunskaper avslutande möte
Den nya skollagen.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Alla förskolor stimulerar och utmanar barnens matematiska tänkande.
0-Vision Syfte: Samtliga elever, som är antagna på respektive program när antagningsprocessen avslutas varje läsår, ska fullfölja sin gymnasieutbildning.
Välkommen till Vikenskolan
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Välkomna till föräldramöte
Föräldramöte för år 8 Vifolkaskolan 6-9
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Pedagogiskt ledarskap
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Jag har en strategi har du?
Världens bästa skola Linda Norberg.
Hej och välkomna!.
Statsrådsberedningen Utbildningsdepartementet Tid för varje elev i en jämlik skola Reformer för att vända utvecklingen i skolan.
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Föräldraråd
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Kontaktpersonsmöte 9/ Nätverket Bedömning med digitala verktyg Kommentarbanker Bedömningsmatriser & LPP Utbildningsförvaltningen, Stockholm.
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till.
Christian Olsson, projektchef Emma Anderberg, förstelärare
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Matematiksatsning Orsa kommun. Berörda skolor Bergetskolan Digerbergets skola Kyrkbyns skola Samtliga skolor är f-6-skolor Projektet berör åk.
Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Berghemsskolan Det matematiska samtalet.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Nämndplan 2015.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
TF. Utbildningsdirektör Irene Blom
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Pysslingens gemensamma prioriterade utvecklingsområden 15/16 Värdegrund Förstärkt och förbättrad elevhälsa/ värdegrund Utveckling och lärande Utveckla.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Ny statistik om behörighetsläget ur LL II-perspektiv.
INFÖR BETYGSPROGNOS GY VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Bedömning och betygsättning
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Klagshamns rektorsområde
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Betyg och bedömning högre måluppfyllelse genom kollegialt lärande
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Info
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
InVäst - Integration Västsverige
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Prioriterade utvecklingsområden utifrån styrkortsperspektiv 15/16 Värdegrund Förstärkt och förbättrad elevhälsa/ värdegrund Utveckling och lärande Utveckla undervisningen Kompetens och omvärld Integration- utveckla förutsättningar att ta emot nyanlända, ett samhällansvar!

Vi blickar bakåt först

Resultat förskolan Funktionell kvalitet över tid

Resultat förskolan i jämförelse med segment

Nöjdhet Februari NöjdKundIndex (0-100) Rekommendationsgrad (%)Trivselgrad (%) Föräldrar 2015 Verksamhetsrapport

Resultat per förskola – Rekommendationsgrad (%) Februari Föräldrar 2015 Verksamhetsrapport

Insatser krävs för att vända förskolans negativa utveckling – och det är på gång …..

Utveckling och lärande i förskolan Projektplan framtagen för förskoleutveckling innehållande utbildningsinsatser för outbildade barnskötare samt kompetenshöjande insatser för förskollärare Förste-förskollärare möts för gemensam fortbildning och nätverkande i november. Uppdragsbeskrivning i fokus på första mötet. Nätverket ”Förskola i framtiden” samlar samtliga utvecklingsansvariga i november. Gemensamt möte med rektorer kring förskoleutveckling i vår.

Ulrica berättar mer kl

En tillbakablick på grundskolans resultat Dansmatte På Primaskolan

Ge rektorerna makt och ansvar över sina skolor Näringslivets forskningsberedning DN Många rektorer lägger idag oproportionerligt mycket tid på administration. Tyvärr använder vissa rektorer som inte känner sig bekväma med ledarskapsuppgiften administrationen som snuttefilt för att slippa ta tag i akuta resultatproblem eller pedagogiska utmaningar

Läsåret 2014 / 2015

Lägst betyget E i alla ämne årskurs 9

Enheter inom Pysslingen som höjt sig mest procentuellt Fenestra Centrum (70 elever) som gått från 66,7% till 85,7% PeterSvenskolan Åstorp (41 elever) som gått från 61,0% till 73,2% Friggaskolan (27 elever) som gått från 88,6% till 100%

Enheter inom Pysslingen som sjunkit mest procentuellt PS 1 (45 elever) som gått från 79,3% till 64,4% Fenestra S:t Jörgen (69 elever) som gått från 89,7% till 78,3% PS 2 (86 elever) som gått från 95,5% till 84,9%

Meritvärde baserat på 17 betyg

Högst meritvärde inom Pysslingen Alfaskolan på 291 (26 elever) Montessoriskolan Castello på 288 (20 elever) Milstensskolan på 276 (25 elever )

Lägst meritvärde inom Pysslingen Primaskolan Farsta på 207 (54 elever) Norrskenet Luleå på 209 (16 elever) Nyköpings Friskola på 214 (19 elever) totalt åtta enheter, ligger under rikssnittet (224,7)

Andel elever med lägst E i samtliga ämnen i årskurs 6

Klicka här för att ändra format skola med åk 1 antal åk 1 som screenats och rapporterats inantal 1-3antal 4-6antal 7-9 andel 1-3andel 7-9 Galären % Norrskenet Kalix %17% PeterSven Klippan %0% Norrskenet Luleå %0% Norrskenet Boden % Växthuset %9% Jordens skola %33% Västra Alle %38% Castello %35% Kista Montessori %42% PeterSven Landskrona %0% Hinden skola %5% Karin Boye %38% Björkenässkolan %29% Hamnskolan %36% Nyköpings Friskola %5% Maria Montessori %36% Atheneskolan %23% Kristianstad Montessori %21% Lögareberget %23%

Skola antal åk 1 som screenats och rapporterats inantal 1-3antal 4-6antal 7-9 andel 1-3andel 7-9 Rosenlundsskolan %18% Fenestra St Jörgen %29% Fenestra Billdal %36% Friggaskolan %22% Breviks skola %23% Parkskolan %21% Rotundaskolan %15% Myrängen %41% Farstaängskolan %9% Söderbaumska %32% Söderby skola %14% Älvkvarnsskolan %31% Alfaskolan %37% Hagaberg %41% Juringe %19% Milstensskolan %57% Vendelsö Hage %17% Johannes Petri skola %39% Lännersta ma saknas Matematik Åk 1

Galären513120% Norrskenet Kalix623133%17% PeterSven Klippan %0% Norrskenet Luleå725029%0% Norrskenet Boden % Växthuset %9% Jordens skola %33% Västra Alle %38% Castello %35% Kista Montessori %42% PeterSven Landskrona %0% Hinden skola %5% Karin Boye %38% Björkenässkolan %29% Hamnskolan %36% Nyköpings Friskola %5% Maria Montessori %36% Atheneskolan %23% Kristianstad Montessori %21% Lögareberget %23%

Klicka här för att ändra format Åt vilket håll går trenden

Klicka här för att ändra format

Betygsprognos ht -15 Sju skolor har mycket låga resultat i årets betygsprognos. NS Kalix, Nyköping Friskola, Rotundaskolan, Fenestra Centrum, PS 1, Prima Farsta samt Älvkvarn, samtliga med en måluppfyllelse under 80% till våren.

Svenska - mkt goda resultat i svenska i prognosen. Även årets faktiska betygsresultat (vt -15) i svenska är också goda med en andel om 97,4% av våra elever med betyg A-E och ett betygsnitt på 14,4 för årskurs 9.

Matte och NO är de ämnen där vi prognosticerar lägst resultat och där vi i förra årets resultat har flest elever som inte uppnår kunskapskraven.

Några tankar ….. Idrott Några skolor skulle kunna påverka sin statistik kraftigt om de lyckades förbättra sina resultat i ämnet idrott i årskurs 9. Finns det sätt att lösa frågan om simkunnighet? Moderna språk Många skolor tappar många av sina elever i moderna språk mellan årskurs 6-9. På vissa skolor slutar hälften av eleverna med moderna språk under denna period. Vad beror detta på?

Lite till att reflektera kring På en av våra skolor förväntas 21% av eleverna inte nå kunskapskraven i biolog, fysik och kemi men bara 3% i teknik. På en annan av våra skolor riskerar 18% i NO och 22 % av eleverna i SO att inte nå kunskapskraven i vår. I samma elevgrupp förväntas dock 98% av eleverna nå målen i svenska. Hur kan man som rektor fundera och agera?

På en skola ser betygsprognosen ut på följande sätt i årskurs 8; En hög andel elever; idrott 19%, matte 19% och moderna språk 19%, biologi 21%, fysik 14%, kemi 32% bedöms ej klara kunskapskraven. På samma skola prognosticeras 100% av eleverna nå målen i musik. Vilka åtgärder bör huvudmannen vidta ?

Hur arbetar vi vidare: Samtliga skolor förväntas ha transparens i sina resultat på skolan och kollegialt diskutera prognosen Hur gör ni ? Viktigt att varje skola vidtar åtgärder i alla ämnen där måluppfyllelsen är låg Hur kan åtgärder se ut? Viktigt att diskussionen tas kring undervisningens kvalitet ( här kan man få stor hjälp av sin prognos ) Är prognosen till hjälp? Om inte vilka andra verktyg finns? Rektorsmötet 3 februari kommer att ha fokus på resultatdialog. Vi kommer då att titta på prognos kontra ht betyg/måluppfyllelse

Resultatdialoger Rektorsmötet 3 februari kommer att ha fokus på resultatdialog. Vi kommer då att titta på prognos kontra ht betyg/måluppfyllelse. Inbjudna är rektorer och övrig ledning. Varje skola kommer att ”servas” med resultatblad med utvalda resultat

Utveckling och lärande i grundskolan Arbete med att ta fram en gemensam fritidstrategi i syfte att ge fritids ökade möjligheter att bidra till måluppfyllelse pågår – första utkast presenteras 2 december IT för bättre lärande -första utkast till IT strategi för Pysslingen skolor framtagen– implementeras på BETT i januari Matematikprojekt påbörjat med syfte att öka resultaten i ämnet Gemensam lärplattform beslutad – Schoolsoft till hösten i kombination med GAFE Betygsprognos tas direkt ur SS inga excelblad mer ! Kontinuerligt bedömning i SS krävs.