Välkommen
Föreningens utvecklingsområden Föreningsidé Vision – Mål - Policy Struktur Kommunikation Materiella resurser Medlemmar
Viktiga styrdokument i föreningen Stadgarna; § Ändamålsparagrafen? Verksamhetsplanen/budget Policy Ledarförsörjningsplanen Marknadsplanen Spelarutbildningsplanen
Föreningsutvecklings mål Att minst 60 % av alla barn- och ungdomsföreningar senast 2010 har en ”levande” policy, som är framtagen med stor delaktighet, och bygger på FSLL Att minst 60 % av alla barn- och ungdomsföreningar senast 2010 har en plan för ledarförsörjning. Att minst 60 % av alla barn- och ungdomsföreningar senast 2010 har en verksamhetsplan till grund för sitt arbete. Senast 2010 ska minst 60 % av föreningarna startat en satsning på föreningskunskap
Verktyget att ta fram föreningspolicy Guiden betonar processen
Värdering ”Alla ska få spela matcher” Handling Alla får spela matcher Konsekvens Chansen att alla har kul är större Vi vinner förmodligen inte alla matcher
En levande policy Medlemmarna känner till den Medlemmarna följer den Styrelsen är väl insatt i policyn och stöttar arbetet Policyn följs upp Policyn utvärderas Policyn revideras
Beskriver vad barn- och ungdomsverksamheten ska stå för och leda till Ambitionen är att alla ska ha en gemensam plattform att utgå från när verksamheten formas
Du är tränare för klubbens 10-års lag. Klubbens 11-års lag har en tränare som tränar sina spelare stenhårt, som ett seniorlag. De tränar mycket kondition, backträning och styrka. Dessutom spelar laget alltid med samma lag med spelare på sina ”rätta” platser. De bästa spelarna bildar en stomme som alltid får spela, och övriga spelare byter med varandra. Laget är otroligt framgångsrikt och vinner nästan allt de ställer upp i. Nu har föräldrarna i ditt lag börjat fråga om inte du ska träna ditt lag lite tuffare för att nå samma framgångar som det ett år äldre laget. Hur gör du? Fall 3
Demokrati och föreningskunskap Medlemmars delaktighet och inflytande Alla styrelser borde äga denna bok
Utvecklar föreningens tränare Utvecklar föreningen Kommer spelarna till godo
I ditt 10-års lag har du en spelare som är överlägsen de övriga spelarna. När hon är med vinner laget och när hon inte är med förlorar laget oftast. Hon gör 3 av 4 mål och arbetar hårt i försvaret. Du har 12 spelare i ditt lag. Några spelare är klart sämre än de övriga, och resten är jämnbra. Hur ska du som tränare matcha laget? Fall 1
Ditt lag spelar match mot det lag ni helst av allt vill vinna över. Ett par föräldrar går fram till dig före matchen och säger till dig att toppa laget för att vinna matchen. Naturligtvis har just dessa föräldrar barn som hör till de bästa i laget. Hur gör du som tränare? Fall 2
Du sitter i klubbens ungdomssektion. Klubbens 14-års lag är mycket framgångsrikt. Laget leder serien och har därmed chans att gå upp i elitserien. Tränaren för laget plockar upp yngre och bättre spelare från 13-års laget, och ställer därmed över spelare från det egna laget. Du får höra att några av spelarna som inte får spela tränar allt mindre och börjar ledsna. När du tar upp detta blir tränare och föräldrar mycket irriterade. De säger åt dig att inte lägga dig i deras lag som fungerar så bra. Det är också sällan som klubben har ett så bra lag. Vad gör du? Fall 4
Du tränar ett lag 12-åringar. Under vintern spelar två spelare ishockey, men de övriga tränar fotboll året runt. Nu kommer fyra spelare till dig och säger att de börjat med innebandy och att det krockar med fotbollsträningen. Detta innebär att ni blir för få spelare som tränar fotboll. Vad gör du? Fall 5
Du tränar ett 9-års lag. När du frågar spelarna och deras föräldrar visar det sig att de aldrig, eller mycket sällan, spelar fotboll på fritiden. Det innebär att de spelar fotboll 2 timmar per vecka, och då organiserat. Vad gör du åt detta? Fall 6
Rekrytera – utveckla – behålla Upplev ”vi-känslan” i en förening ”En förening i varje by – fotboll för alla”
Målgrupper vid ledarrekrytering Vilka målgrupper rekryterar ni ledare ur idag? Vilka målgrupper finns för ledarrekrytering?
Arbetsområden och mål för föreningen Vilka arbetsområden har ni i föreningen?
Föreningens ledar- och funktionärsuppdrag Nuvarande ledaruppdrag Nuvarande ledare/funktionär Behov att rekrytera
rekryteringsprocessen ÅtgärderTillvägagångssättAnsvarigTidsåtgång
Uppdragsbeskrivning LedaruppdragAnsvarBefogenheterUppgifterTidsåtgång
iNTRODUKTIONSPLAN ÅtgärdAnsvarigTidsåtgång Namn:____________________
Föreningens utbildningsplan för ledare Målgrupper? Ämnen? Syfte? Utbildningsmål? Metod? Finansiering? Ansvarig? Instruktör? Tidsplan?
Kunskapsöverföring Hur lär ni av varandra i föreningen?