Sång som didaktiskt redskap i språkundervisningen Fremmedspråksenteret, Tromsö 24-09-15 Spanska toner Voces y letras Sång i sfi Fernando Álvarez Montalbán.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till förskolan Akvarellen
Advertisements

Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Sylteskolan F-6 Förskoleklass Nyckelpigan Getingen.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Läran om ljud Akustik Hur ljud skapas. Hur ljud utbreder sig
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Föräldramöte 12 september 2011
Skapa jullåtar i grupp med Garageband Fyra tillfällen av skapande för år sju.
Att läsa och studera.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Musik & kommunikation 50p.
Att lära på mottagarens villkor
Grammatik.
Prosodi # Spr å kens ljudegenskaper # Betoning # Intonation # Kvantitet # Prosodins interaktion Tid,datum,föreläsning.
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
¡La Primavera ha llegado!
Ljud.
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
Veckans ord v. 40.
Ett arbetsområde om poesi
Musikens grundbegrepp och symboler
Ljud.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Konsten att lyckas med sina studier
Läroplansnätverk förskola
Språklig medvetenhet.
Kurs läs och skriv Återkoppling
Studieteknik och inlärning
KUNSKAPSKRAV I 6:AN Musikämnet.
Retorik – Läran om konsten att övertyga
Centrala begrepp i musiken
Mattias ”Stafen” Englin 2014
Fonologi Analys av ett okänt språk.
Hörseln.
Gå inte för fort fram! Anpassa till barnen.
Att skriva dikter.
Talperception 2 Något lite om psykoakustik Psykoakustik Psykoakustiken är en gren av psykofysiken. Det låter kanske konstigt och svårt, men är egentligen.
Allmän Grammatik Introduktion. Struktur SvenskanRyskan SVO subjekt verb objekt.
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
Grafonomi FFG vt 05.
SPRÅKLIG MEDVETENHET/UPPMÄRKSAMHET
Välkomna till kvällens föräldramöte i klass 2a.
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Akustik är läran om ljud
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Mälarhöjdens skola åk 8 Ht 16 Ljud. Vad är ljud Ljud är en svängning i materia. För att ljud ska uppkomma behövs det en ljudkälla. Tex våra stämband eller.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Genomgång 2: mål Veta vad som menas med frekvens 6. Veta i vilken enhet man mäter frekvens 7. Känna till hur tonhöjd och ljudstyrka påverkar utseendet.
Rädda klassrummet.
Tillvalskurser i musik
ANSLAG- man får ledtrådar
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Krönika v.35-v.36 Du lär dig formen för en krönika
Helhet och allsidighet
Argumenterande text.
Rädda klassrummet SLÖJD.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Att lära på mottagarens villkor
Tips för bättre kommunikation
Ett läs-projekt med musik
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Sång som didaktiskt redskap i språkundervisningen Fremmedspråksenteret, Tromsö Spanska toner Voces y letras Sång i sfi Fernando Álvarez Montalbán

MÅL Erbjuda eleverna möjligheten att sjunga och att lära sig språket genom att sjunga Få en praktisk insyn i språkets tre system: fonologiskt, grammatiskt och lexikaliskt Hjälpa eleverna att känna igen de typiska ingredienser som avgör rytmen i språket Hjälpa eleverna att utveckla det fonologiska medvetenhet Skapa utrymme för estetik, kreativitet och lekfullhet i språkundervisningen

TERMER & BEGREPP (1) Prosodi: gren inom lingvistiken som analyserar och representerar vissa av talets typiska element, så som betoning och intonation Fonetik: vetenskap som studerar språkens ljud, hur de bildas och överförs, hur de registreras och uppfattas av örat och hjärnan, och vilka akustiska egenskaper de har Fonologi: vetenskap som studerar språkens ljudstruktur: hur talet organiseras i olika enheter (staveleser, ord, fraser), hur det varierar beroende av kontext, och hur språkets ljud föreställs i talarens- och lyssnarens hjärna Fonologisk medvetenhet: förmågan att uppfatta och förstå de fonologiska elementen i ett visst språk så pass att man kan hantera dem på ett avsiktligt och personligt sätt

TERMER & BEGREPP (2) Ljud: fysisk objektiv verklighet som uppfattas som en känsla och blir därmed subjektiv Ton: ljudets kvalitet enligt antal vibrationer per sekund: hög (fler vibrationer), låg (färre vibrationer) Accent: ordets skäl Stavelse: fonologisk enhet med vokaler son kärna Rytm: systematisk periodisk ljudvariation enligt ett visst mått, en viss betoning och en viss gruppering av ljud. Den kan förstärkas genom alternansen och repetitionen av vissa ljud Melodi: organiserad serie av toner Sång: ”talets melodisk variation som sätts på sin spets” (Carmen Fonseca)

LIKHETER MELLAN SPRÅK & MUSIK - Strukturella: syntax - Neurologiska: hjärnans funktioner - Musikaliska: rytm, melodi, intonation - Minnets roll: minnet förstärks av de musikaliska ingredienser och underlättar språkinlärning - Språk och musik förenas i sången

FÖRSLAG PÅ TILLVÄGAGÅNGSÄTT Börja alltid med att lyssna på sången utan att titta på texten för att försöka fånga uttalet och språkmelodin och för att få en känsla för språk och musik Lyssna och titta på texten Sjunga, sjunga, sjunga Arbeta med texten grammatiskt, fonologiskt och/eller lexikaliskt beroende på syftet och målgruppens behov Sjunga, sjunga, sjunga Illustrera med bilder, med drama, med rörelser Skriva nya verser till samma melodi (eventuellt)

KRITERIER FÖR UTVAL AV SÅNGER Enkel rytmisk struktur Återkommande rim Folksånger, barnsånger, popsånger ”Internationella” melodier Lämpliga att ändra/hitta på nya verser Lämpliga att användas på ett kommunikativt sätt Nyskapade utifrån ovanstående kriterier och uppnående mål

Exempel på sånger Klicka på sånger för att till mina hemsidor Broder Jakob = Var är tummen?Var är tummen? Matarile Jag är glad idag Guantanamera Contrarios GuantanameraContrarios Som hund och katt Glory invandrare Hallellulja Txoria txori (baskisk låt av Mikel Laboa) Txoria txori

Txoria Txori Txoria Txori Fågeln är fågel Hegoak ebaki banizkio Vingarna klippt hade jag Nerea izango zen Min hade varit Ez zuen aldegingo Inte hade flytt Bainan, honela Men så Ez zen gehiago txoria izango Inte hade längre fågel varit Eta nik... txoria nuen maite Och jag... fågel en ville ha röd = verb

KÄLLOR & LÄNKAR Álvarez Montalbán, F. (2011) ”Lista de rimas básicas” Cortes Moreno, M. (2002) ”Didáctica de la prosodia del español: la acentuación y la entonación”. Fonseca Mora, C. (1999) ”El papel de la musicalidad del lenguaje en el proceso de adquisición del inglés como segunda lengua” (Tesis doctoral) Herrera, L. (2002) ”Fonología y música en educación infantil. Estudio longitudinal con entrenamiento” (Tesis doctoral) Voces y letras Sång i sfi