Lena Manderstedt Forskningsområden- och intressen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om uppsatsskrivande Föreläsning 17/2 C-kursen VT 2015.
Advertisements

Internationaliseringsprojek t vid NMS Studentutbyte med lärarutbildning i Vlissingen, Holland 3st grundlärarstudenter åk 1-3, termin 7, välkomnar och besöker.
Ny anställningsordning och befattningsstruktur vid LTU Erik Höglund, prorektor.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Att samarbeta pedagogiskt över språkgränserna Chloé Avril och Sara Ehrling Institutionen för Språk och Litteraturer.
Vårt samarbete med Miun och Lärarutbildningen Ökad koppling mellan teori och praktik.
ÖS Anvisningar. ÖS Anvisningar 2011 Bakgrund: ÖS anvisningar är de planeringsanvisningar som ÖS ger ut till kansliet och förbunden för att inrikta planering.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Nyanlända akademiker snabb väg in på arbetsmarknaden Reglab Eva-Britt Grönberg, projektledare.
Uppsala 6 oktober 2016 BHV-forskningsnätverket (BNF) i diskussion med representanter BNP, Rikshandbokens redaktionsråd och BHVQ . Jag som deltagare i.
Exklusive nyanlända elever
Svenska som andraspråk 1
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Nätverket Svenska nus skolbesök
Ungdomarnas medieanvändning
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
Skolförbättring o skoleffektivitet fokuserar olika
LPP – rörelse Dans åk 8 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Gymnasiearbete 100 p.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Regiongemensam elevenkät 2016
Etik- planering.
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
Regiongemensam elevenkät 2016
Erfarenhetsutbyte 25 november
Regiongemensam självskattning i förskola och familjedaghem 2017
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Innehåll i och användning av läromedel.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Ny lärarutbildning start ht-11
Organisation och omvärld 15 högskolepoäng, avancerad nivå (FH2102)
Forskningsprocessen idealt
Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
VFU VERKSAMHETSFÖRLAGD DEL AV UTBILDNINGEN
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Grupper, förtydliga uppgiften, kunskapskrav, sonetter, eget arbete
Forskningsprocessen idealt
Lärares planeringsarbete!
Gymnasieutvärdering – för utveckling av Din skola
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Medlemsdialog Framtidens folkrörelse
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Regiongemensam elevenkät 2016
Information om REGERINGSUPPDRAG luftrum 2040
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Systematiskt kvalitetsarbete
Klagshamns rektorsområde
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning – NSHU
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Aktuellt från Skolverket
Kompletterande lärarutbildningar vid Göteborgs universitet
Folkhögskola – vad är det?
Gymnasiearbete 100 p.
Effektiva mötesplatser Erfarenhetsutbyte Kommunikation Synlighet
Presentationens avskrift:

Lena Manderstedt Forskningsområden- och intressen

Brett intresse för utbildningsfrågor i allmänhet och svenskämnesdidaktiska frågor i synnerhet Lektor i Svenska med didaktisk inriktning Högskolepedagogisk utvecklare Forskning Bakgrund som svensklärare i gymnasieskolan och vuxenutbildningen

Doktorsavhandling i ämnet Svenska med didaktisk inriktning

Växelspel med förhinder: Skärningspunkter i verksamhetsförlagd svensklärarutbildning hur verksamhetsförlagd utbildning (VFU) formuleras/uttrycks i utbildningsdokument och utsagor i svensklärarutbildningen Empiri från 2009 Drygt 400 styr- och policydokument från 22 lärosäten 15 intervjuer med lärarstudenter och lärarutbildare (Svenska) Diskursanalys och dokumentanalys Modell som medger analys av olika nivåer i lärarutbildningen Teoretiskt ramverk konstruerat främst med utgångspunkt i diskursteori och teori från den kritiska diskursanalysen, läroplansteori, organisationsteori samt professionsteori

Hur positioneras VFU internt och externt? Vid analys av reglering och organisering tappar VFU terräng vid jämförelse med HFU, trots att alla utsagor framhåller värdet av integrering och samverkan. Mängder av sido- och policydokument, men tämligen svaga skrivningar i styrande dokument Exakta skrivningar om närvaro, veckoarbetstid etc. men innehållet regleras svagt. Genomförande av VFU ofta enbart G i betyg

De dominerande professionsdiskurserna Den traditionells yrkesinriktade diskursen dominerar (starkt yrkesförankrade aktiviteter och kompetenser) Den personlighetsutvecklande diskursen är stark Den akademiska diskursen svag ställning - ämneskompetens formuleras vagt Orsak? Bedömning och betyg ingår i analysen, jämte innehåll

Läraridentitet? Den personligt kompetenta (svensk)läraren Det svårgripbara svenskämnet ”Verklighetsklyftan”

Slutsats Ett stort behov av utökad samverkan mellan lärosäten och skolor för en diskussion om lärarutbildningens gemensamma uppdrag att utbilda blivande svensklärare samt vad detta uppdrag betyder ifråga om ämnesinnehåll och svenskläraridentitet.

Några oväntade resultat VFU läggs mestadels ut i språkligt orienterade kurser/kurser av typen läs- och skrivutveckling (inriktningar mot yngre åldrar) Om litterär inriktning: barn- och ungdomslitteratur, populärlitteratur, modern litteratur och berättande Viktigt att lärare mot yngre skolår är kreativa och har förmåga att skapa stimulerande och kreativa lärmiljöer…

Andra publikationer i urval Negotiating norms of gender and sexuality online Negotiating norms of gender and sexuality online Fan-gemenskaper som litterära mötesplatser (TFL) Fan-gemenskaper som litterära mötesplatser Den mätbara litteraturläsaren: En tendens i Lgr11 och en konsekvens för svensklärarutbildningen (Utbildning & Demokrati) Den mätbara litteraturläsaren: En tendens i Lgr11 och en konsekvens för svensklärarutbildningen Texter, språk och skrivande med utgångspunkt i de nya kurs- och ämnesplanerna i svenska (Educare) Texter, språk och skrivande med utgångspunkt i de nya kurs- och ämnesplanerna i svenska Redaktör för Svensklärarföreningens årsskrift

Kommande forskning Betyg och bedömning – konferenspresentation samt minst en artikel Högskolepedagogik (pedagogisk meritering) Kommunikativa mönster/uttryck i (sociala) medier Jämförande studie. VFU i Australien/Sverige Fler förslag?