Kursintroduktion, Logistikprogrammets 5:e termin: Transporter, samhälle och miljö (KGG420), HT2011 Jerry Olsson Kulturgeografi och ekonomisk geografi,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Aktuellt på EU-nivå Vitboken om den europeiska transportpolitiken ”Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt.
Advertisements

Presentationsmaterial EFFSYS 2 dagen Milestone Modell för identifiering av lämplig effektivisering av energitekniska system med värmepumpar.
Samverkan Nässjö and IHH Susanne Hertz Internationella Handelshögskolan.
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Ulf P Andersson GMV
Valinformation Inför åk 3
Policy för miljö och hållbar utveckling
GIS i lärarutbildningen - och sedan…? Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen Göteborgs Universitet Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen.
Born Globals – nystartade, innovativa och internationella
Global Sustainable Cities Network
LETS Governing transitions towards Low carbon Energy and Transport Systems for 2050.
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
Kurspresentation Virtuell produktion Bertil Gustafsson
Välkommen till Hållbar utveckling A! Introduktion.
Uppsatsförslag Åsa-Karin Engstrand, docent Företagsekonomi
Harry Robertsson, Teknisk Direktör, Stena Rederi AB
Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap initierar och finansierar grundläggande och behovsstyrd forskning för.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Västra Götaland.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Geografi Handlar om vår omvärld - men inte bara kartor!
Carolyn Marvin, When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century (1988) nya teknologier, nya medier.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Transport Management ”Transport Management är att kombinera flera transportrelaterade forskningsområden för att vetenskapligt kunna analysera transporternas.
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Strategisk inriktning för Trafikverket
1 ICT och hållbarhet del 1 Maria Noring Miljöstrategisk analys, fms Centre for Sustainable communications KTH Digital närservice i Vilhelmina november.
Kapitel 15 Budgeten.
VISION Chalmers – för en hållbar framtid UPPDRAG Chalmers ska vara ett utåtriktat tekniskt universitet med global attraktionskraft som bedriver internationellt.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Transport Management ”Transport Management är att kombinera flera transportrelaterade forskningsområden för att vetenskapligt kunna analysera transporternas.
Hervé Corvellec Institution för service management Lunds universitet.
Tidskrifts- och artikelsökning Sociologiprogrammet Term. 1 Forskning om välfärd och kultur Magnus Olsson, Umeå Universitetsbibliotek Umeå
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
Tom Böhler Institutionen för Globala Studier Utbildningsledare Humanekologi
VÄLKOMMEN. Struktur kandidatprogram Geografi fördjupning 2 30 hp Geografi fördjupning 1 30 hp År 3 Valbara kurser 30 hp År 2 Geografi forts.kurs 30 hp.
Företagsekonomiska institutionen.
Logistikens och godsdistributionens transportgeografi, del II Jerry Olsson Kulturgeografi och Ekonomisk Geografi, Handelshögskolan, Göteborgs universitet.
KURSINTRODUKTION INFRASTRUKTUR, TRANSPORTER OCH KOMMUNIKATION (7.5 HP) VT13: KGG210, KGG1EP, TUG220 Jerry Olsson Inst. för Ekonomi och Samhälle Avd. för.
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
Logistikprogrammet, termin 5, HT13 Transporter, samhälle och miljö KGG420, 15 hp Jerry Olsson IES, Avdelningen för kulturgeografi Handelshögskolan Hus.
Vad är energisäkerhet? Populärt som begrepp efter 1970-talets ”oljekriser” Ursprungligen fokuserat på importberoende och dess påverkan på geopolitik International.
Logistikprogrammet, termin 1, HT13 Företaget, logistikfunktionen och omvärlden KGG410, 15 hp Jerry Olsson IES, Avd. för kulturgeografi Handelshögskolan,
Innovation & Gender Presentation 30 augusti Innovation på lika villkor! Jönköping.
Omvårdnadsvetenskaplig forskning och forskningsprocessen LOUISE OLSSON & ANN-SOFIE ERIKSSON.
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
Aktuella trender inom högre utbildning med inriktning mot hållbarhet
Per-Åke Andersson Globalisering och utveckling Karlstad Universitet, HT2010 F1: Introduktion Per-Åke Andersson.
Hemtenta: generell information
Kursintroduktion Infrastruktur, transporter och kommunikation (7
Företagsekonomiska institutionen
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Elektronisk affärskommunikation
Design, strategi, management
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
Nya mobilitetstjänster och digitalisering (Sveriges ingenjörer, ) Jonas Åkerman Strategiska hållbarhetsstudier, KTH
Upplevd tillgänglighet kontra objektivt baserade mått på tillgänglighet i stadsmiljö – därför bör vi bredda vårt fokus Katrin Lättman Margareta Friman.
International Business & Economics Program 240 Credits
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Tjänstemännens makt och inflytande i lokal miljöpolitik
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Civilekonomprogrammet 240 hp
Programstruktur Civilekonomprogrammet HT 17
Accounts + SD = ♥? SD indicators generated from an integrated statistical account New report financed by Eurostat, DG Environment and Statistics Sweden.
ATEE 2018 – Att stödja innovation i lärarutbildningen
Företagsekonomi termin 5
International Business & Economics Program 240 Credits
Företagsekonomi termin 5
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp
Presentationens avskrift:

Kursintroduktion, Logistikprogrammets 5:e termin: Transporter, samhälle och miljö (KGG420), HT2011 Jerry Olsson Kulturgeografi och ekonomisk geografi, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet

Jerry Olsson 1999: Magister, Geografi. 2007: FD, Geografi. Nuvarande position: Forskare & lektor, Kulturgeografi och Ekonomisk Geografi. Forskning: Livelihood opportunities in times of improved road network accessibility: with a focus on transport-excluded groups of women in rural Philippine villages. Changing rural–urban accessibility linkages: long-distance travel behavior over two decades in rural Philippine Efficiency improvements in urban transport systems: optimal location of present and future freight consolidation terminals in Västra Götaland, Sweden. Missing women: the underreporting of women in labour statistics. Mobilitetsgruppen (forskargrupp):

Kursinnehåll Tvärvetenskaplig (geografer, företagsekonomer, statsvetare, tekniker, praktiker), fokus på geografi. – Olika perspektiv på liknande/samma tema. Drivkrafter  utfall  åtgärder  praktik. Problemorienterad: tillhandahåller inte färdiga paket, hur ruttplaneringsprogram fungerar eller modeller räknar ut effekten av prissättningar av utsläppsrätter. Teoretisk – Praktiskt (gästföreläsare) – Skrivförmåga/problematiserande. Gods- och persontransporter, med fokus på gods. Miljöorienterad.

Kursplan Kursen inriktas mot förståelsen av – samhällets, infrastrukturens och transporternas ömsesidiga beroende – drivkrafter bakom människors ökade rörlighet och godstransporternas utveckling – problematiken kring framväxten av långsiktigt ohållbara transportsystem och dess miljöeffekter Kursens inledande del behandlar: – sambanden mellan transporter, mobilitet/rörlighet och samhällets utveckling ur ett historiskt och ett nutidsperspektiv – behovet av transport-/infrastrukturplanering samt infrastrukturens samband med och betydelse för transporterna och samhällsutvecklingen Kursens resterande del behandlar: – transporternas och transportsystemets effekter på miljön ur samhälls-/företags-/ individperspektiv – styrmedel, åtgärder och förändringar som syftar till mer miljömässigt hållbara transportsystem och samhällen – användningen av olika transportslag, resp. transportslags för-/nackdelar ur miljö- och företagsperspektiv – problematiken kring miljöanpassad logistik

Kursens lärandemål Efter avslutad kurs skall studenten: ha förståelse om och kunna analysera sambanden mellan transporter, transportsystem, samhällsutveckling och miljöpåverkan på olika geografiska nivåer. ha ingående kännedom om olika transportslags för-/nackdelar ur ett logistik-/miljöperspektiv. ha kännedom om relevanta begrepp och begreppsdefinitioner. kunna genomföra ett projektarbete, genom att utifrån kursens inriktning formulera ett problemområde, samla in och bearbeta data, samt skriftligen redovisa och analysera detta.

Tentamen (hemtentamen och projektarbete) Krävs VG på hemtentan (8 hp) för att få VG på hela kursen. – 80% av full poäng för VG på hemtentamen. – Kan inte få VG genom att ’taktikläsa’, d.v.s. få 0 poäng på en fråga samtidigt som man har full pott på resterande frågor. Krävs G+ på projektarbetet (7 hp) för att få VG på hela kursen.

Schema 61 föreläsningar, 16 gästföreläsningar, 1 seminarie, 4 handledningar. Koppling till LOG 1:1. Medverkande. Vissa lärare tillhandahåller PP/OH före eller efter föreläsningen, vissa vill inte tillhandahålla underlag. Viktiga datum: – Handledning: 8/9, 22/9, 6/10, 20/10 Viktigt att skicka in text till handledningstillfället 2 dagar i förväg. – Inskick färdigt projektarbete: 26/10 – Utlämning hemtenta: 1/11 (kl. 8:00) – Inskick hemtenta: 2/11 (kl. 24:00)

Dat.TidSalFormLärareTitel 1/98-10E45FJOKursintroduktion + introduktion projektarbete 1/910-12B33FKTHållbar utveckling 2/98-10E45FJOTransportsystem, investeringar och samhällsutveckling 2/910-12D32FBVRörlighetens omvandling I 5/98-10E45FJOLogistik i Globala Syd 5/910-12D32FBVRörlighetens omvandling II 6/98-10E43FGFFramväxten av ett ohållbart transportsystem I 6/913-15D32FGFFramväxten av ett ohållbart transportsystem II 7/910-12D32FMGEnergiförsörjning inom transportsektorn 7/913-15D32FLNTransporter och miljö i internationellt perspektiv 8/98-16D32HlJOHandledning 12/910-12D32FÅFVägnät och trafikförändring: godstrafik i Sverige 12/913-15E43FALLogistik inom fordonsindustrin: med fokus på transportgeografi 13/910-12D32FJOLogistikens och godsdistributionens transportgeografi I 13/913-15D32FJOLogistikens och godsdistributionens transportgeografi II 16/910-12C22FABMiljörelaterade problem inom sjöfart 22/98-15D32HlJOHandledning 26/910-12D32FJOHur uppnås ett hållbarare transportsystem I 26/913-15D32FJOHur uppnås ett hållbarare transportsystem II 27/910-12E45FAGSArbetsresan ur ett genusperspektiv 27/913-15E43FSCInternet shopping and environmental related problems 28/98-10E45FJOTransport/travel demand management 29/910-12D32FMBFreight transport in urban areas 29/913-16D32FJO/EEStadslogistik: fallet samlastningscentraler + GIS och tillgänglighet

3/109-11E45FCLTransportföretag och miljöarbete 3/ E43FJFIntermodala transporter I 4/109-11E45FCLTransportekonomi: Introduktion + marknadsteori 5/ D32FJOSupply chain och logistik i Globala Syd: fallet Filippinerna 5/ D32FJOLångväga rörlighetsbeteende i Globala Syd: fallet Filippinerna 6/108-16E45HlJOHandledning 7/ D32FRBIntermodala transporter II: Fallet torrhamnar 10/109-11E45FCLTransportekonomi: Marknadens misslyckande i transportsektorn 10/ C23GfAKSchenker Consulting 11/ E45GfMJTrafikkontoret 11/ B32FCLTransportekonomi: Policy 12/ E43GfMOLTrafikkontoret 17/ B32GfKWGöteborgs Hamn Ej bekräftad 17/ D32GfJSGreen Cargo Ej bekräftad 18/ D32GfCJNMaersk 19/ D32GFAPSveriges Åkeriföretag, Västra Götaland 19/ D32GfSHVolvo Logistics 20/108-16D32HlJOHandledning 26/1012:00 Skicka in projektarbete (elektroniskt) 31/108-16E45SJOUppsatsseminarium 1/118:00 Utlämning hemtentamen 2/1124:00 JOSkicka in hemtentamen (elektroniskt)

Medverkande lärare och gästföreläsare ABAlf BrodinTrafikverket. AGSAná Gil Sola Kulturgeografi och Ekonomisk Geografi. AKAnn KarlssonSchenker Consulting. ALAnders Larsson Kulturgeografi och Ekonomisk Geografi. APAnnika Persson Sveriges Åkeriföretag Västra Götaland. BV Bertil Vilhelmson Kulturgeografi och Ekonomisk Geografi. CJNChristian Juul-Nyholm Maersk. CLCatrin Lammgård Företagsekonomiska institutionen. EEErik Ellder Kulturgeografi och Ekonomisk Geografi. GF Gunnar Falkemark Statsvetenskapliga institutionen. JFJonas FlodénFöretagsekonomiska institutionen. JOJerry Olsson Kulturgeografi och Ekonomisk Geografi. JSJohan Sandström Green Cargo. KTKristina ThorellKulturgeografi och Ekonomisk Geografi. KWKristina WeberGöteborgs Hamn AB. LN Lars Nordström Kulturgeografi och Ekonomisk Geografi. MBMichael BrowneUniversity of Westminster, London. MGMaria GrahnStatens Provningsanstalt, Borås. MJMagnus Jäderberg Trafikkontoret Göteborg. MOL Mats–Ola Larsson Trafikkontoret Göteborg. RBRickard BergqvistFöretagsekonomiska Institutionen. SCSharon Cullinane SHSusanna Hambeson Volvo Logistics. ÅFÅke ForsströmKulturgeografi och Ekonomisk Geografi.

Kurslitteratur Ca. 800 sidor. 20 % av innehållet gällande e-litteratur får kopieras (per gång), och 5 % får sparas. Banister finns som e-bok samt 6 exemplar till utlåning.

Andersen I (1998) Den uppenbara verkligheten. Studentlitteratur, Lund. Internet, ca. 240 kr. 260 sidor. ELLER Patel R, Davidson B (2011) Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Studentlitteratur, Lund. Internet, ca. 219 kr. 149 sidor. Anderson S, Allen J, Browne M (2005) Urban logistics – how can it meet policy makers’ sustainability objectives. Journal of Transport Geography 13, 71–81. Banister D (2005) Unsustainable transport. City transport in the new century. Routledge, London. Kap. 4–6 + sid. 237– 240. Finns som e-bok, se ekonomiska bibl. Bergqvist R (2011) Hinterland Transport in Sweden - the Context of Intermodal Terminals and Dryports. In Bergqvist R, G Wilmsmeier, & K Cullinane (Eds.) Dryports – A global perspective, challenges and developments in serving hinterlands, Ashgate, Aldershot. Falkemark G (2010) Inget biter på massbilismen, i Formas Fokuserar Sverige i nytt klimat – våtvarm utmaning. Formas, Stockholm. Flodén J (2011) En introduktion till kombinerade transporter. Företagsekonomiska instit., Göteborgs universitet. Frändberg L, Thulin E, Vilhelmson B (2005) Rörlighetens omvandling. Om resor och virtuell kommunikation – mönster, drivkrafter, gränser. Studentlitteratur, Lund. Kapitel 1–4, 6. Kan köpas via internet, ca. 214 kr. Gil Solá A (2010) Regionsförstoring innebär längre restider för bade kvinnor och män. Plan, Nr. 2–3. Gutiérrez J (2009) Transport and accessibility. Hesse M, Rodrigue J-P (2004) The transport geography of logistics and freight distribution Journal of Transport Geography 12, 171–184. Knowles R (2006) Transport shaping space: differential collapse in time-space. Journal of Transport Geography 14, 407–425.

Kunaka C (2011) Logistics in lagging regions. Overcoming local barriers to global connectivity. The World Bank, Washington D.C. e=ic_goteborgsswe&checksum=AE2C40D3D8CAC9D7302C7D5D50F1D830 e=ic_goteborgsswe&checksum=AE2C40D3D8CAC9D7302C7D5D50F1D830 Lakshmanan TR, Chatterjee LR (2005) Economic consequences of transport improvements. Access 26, 28–33. %20Economic%20Consequences%20of%20Transport%20Improvements.pdf %20Economic%20Consequences%20of%20Transport%20Improvements.pdf Mallard G, Glaister S (2010) Transport economics. Theory, application and policy. Pelgrave, Basingstoke. Part 1, 3–4. Kan köpas via internet, ca. 365 kr. McKinnon AC (2003) Logistics and the environment. Ur Hensher DA, Button KJ (red.) Handbook of transport and the environment. Elsevier, Amsterdam. Olsson J (2010) Road investment as enabling local economic development? Evidence from a rural fishing village. Singapore Journal of Tropical Geography 31, 343–356. Olsson J (2011 forthcoming) Intensified rural-urban spatial interaction in the Global South: long-distance mobility behaviour over two decades in rural Philippines. Geografiska Annaler. Rodrigue J–P, Slack B, Comtois C (2001) Green logistics (the paradoxes of). Ur Brewer AM, Button KJ, Hensher DA (Eds.) Handbook of logistics and supply-chain management. Pergamon, Amsterdam. Rodrigue J–P, Slack B, Comtois C (2009) The geography of transport networks och The notion of accessibility Rodrique J–P, Browne M (2008) International freight movements. Ur Knowles R, Shaw J, Docherty I (Eds.)Transport Geographies. Mobilities, flows and spaces. Blackwell, Oxford.

Russo F, Comi A (2010) A classification of city logistics measures and connected impacts. Procedia Social and Behavioral Sciences 2, pp. 6355–6365. Åkerman J, Höjer M (2006) How much transport can the climate stand? Sweden on a sustainable path in Energy Policy 34, pp

Läshänvisning DatTidLärFöreläsningstitelLitteratur 1/910-12KTHållbar utveckling- 2/98-10JO Transportsystem, investeringar och samhällsutveckling Lakshmanan & Chatterjee 2005, Rodrigue et al. 2009, Gutiérrez /910-12BVRörlighetens omvandling IFrändberg et al /98-10JOLogistik i Globala SydKunaka /910-12BVRörlighetens omvandling IIFrändberg et al /98-10GFFramväxten av ett ohållbart transportsystem IFalkemark /913-15GFFramväxten av ett ohållbart transportsystem IIFalkemark /910-12MGEnergiförsörjning inom transportsektornÅkerman & Höjer /913-15LNTransporter och miljö i internationellt perspektiv- 12/910-12ÅFVägnät och trafikförändring: godstrafik i Sverige- 12/913-15AL Logistik inom fordonsindustrin: med fokus på underleverantörer - 13/910-12JO Logistikens och godsdistributionens transportgeografi I Hesse & Rodrigue 2004, Rodrique & Browne 2008, Knowles /913-15JO Logistikens och godsdistributionens transportgeografi II Hesse & Rodrigue 2004, Rodrique & Browne 2008, Knowles /9 ABSea freight and the environment- 26/910-12JOHur uppnås ett hållbarare transportsystem IRodrigue et al. 2001, Banister 2005, McKinnon 2003

26/913-15JOHur uppnås ett hållbarare transportsystem II Rodrigue et al. 2001, Banister 2005, McKinnon /910-12AGSArbetsresan ur ett genusperspektivGil Solá /913-15SC Internet shopping and environmental related problems - 28/98-10JOTransport/travel demand management Rodrigue et al. 2001, Banister 2005, McKinnon /910-12MBFreight transport in urban areas.Anderson et al. 2005, Russo & Comi /913-16JO/EE Stadslogistik: fallet samlastningscentraler + GIS och tillgänglighet Anderson et al. 2005, Russo & Comi /109-11CLTransportföretag och miljöarbete- 3/ JFIntermodala transporter IFlodén /109-11CL Transportekonomi: Introduktion + marknadsteori Mallard & Glaister / JO Supply chain och logistik i Globala Syd: fallet Filippinerna Olsson / JO Långväga rörlighetsbeteende i Globala Syd: fallet Filippinerna Olsson / RBIntermodala transporter II: Fallet torrhamnarBergqvist /109-11CL Transportekonomi: Marknadens misslyckande i transportsektorn Mallard & Glaister / CLTransportekonomi: PolicyMallard & Glaister 2010

Projektarbetet Lite större och som en föråkare till examensarbetet till våren. Metod. 4 personer per grupp. Handledning. Geografiskt och miljöperspektiv. Max 20 sidor, exkl. försättsblad, innehållsförteckning, litteraturlista och bilagor. – Times New Roman, storlek 12 och enkelt radavstånd. Skicka in projektarbetet 2 dagar innan handledning, annars hinner jag inte läsa.

Exempel på projektarbeten, HT2010 Trängselskattens införande i Göteborg Ekonomiska och godstransportrelaterade effekter för fiskeindustrin vid Fiskhamnen i Göteborg – hur ser fyra fiskgrossisters hanteringsstrategier ut inför införandet. Påverkan av införandet av trängselavgiften på godstrafik till och från Göteborgs Hamn. Citylogistik. En optimering av godsleveranser till caféer på Vasagatan i Göteborg. Fallet Falköping – en vision om en torrhamn. Hur påverkas spårvagnstrafiken i Göteborg av ett införande av trängselskatt? Trängselskattens påverkan på godstrafik i urbana områden. En studie av Göteborg och Stockholm. Var? Varför? En studie av vad som påverkar en sekundärleverantörs lokalisering. Kundernas nya krav – ny roll för hamnen? En studie av Göteborgs Hamn. Outsourcing av returlogistiktjänster. En studie av möjligheter och risker med egen/outsourcad kundtjänst och returcentral. Kommer kollektivtrafiken på Göta Älvbron bli överbelastad vid införandet av trängselskatt? Vart skall pendelparkeringar lokaliseras för att det skall vara attraktivt att utnyttja hållbarare transportmedel – utifrån rumsliga, individuella och infrastrukturella faktorer? Mjölk på väg – ett arbete om Arlas transporter.

Avslutningsvis Gästföreläsarna föredrar att många dyker upp. Förbered frågor. Kursutvärderingen skickas in samtidigt som hemtentamen (obligatoriskt). Hemtentamen och projektarbetet skickas till URKUND. 2-3 studenter som klassrepresentanter. TILL SIST, KOLLA ALLTID MED JÄMNA MELLANRUM KURSPORTALEN.