Anläggningsbesked Emmi Jozsa Enheten för miljöanalys.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Byte till AKAP-KL från KAP-KL Arbetstagarorganisationernas roll Det material som omnämns i presentationen finns på OFRs hemsida,
Sv Aktuellt i antagningen Erik Kyhlberg.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Roland Carlsson.  Att skapa en bild av en produkts flödesväg från leverantör till kund (kan även vara t ex enbart genom den egna produktionen)  Att.
Miljödepartementet Ökat skadeståndsansvar och förutsättningar för generationsskifte Miljöminister Andreas Carlgren, Torsdagen den 18 februari 2010.
Information om datasystem för vård och omsorg
En hållbar organisation
Länsstyrelsernas Informationsförsörjning IED
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Utveckling hittills och framöver
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
7 frågor Ett verktyg för att göra en tydlig, fullständig och specifik beskrivning av ett problem.
Samverkansträff för enskilda avlopp
Norska bibliometriskA RESURSFÖRDELNINGSmodellen
Tandvårdsstöd - en god tandhälsa är livskvalité
Kommunerna tar över ansvar för att utföra viss hälso- och sjukvård i gruppbostäder och daglig verksamhet enligt LSS Anna-Lena Möllstam Tf enhetschef Sociala.
Lösningsförslag för ABB
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Tisdag den 21 mars – Samling och kaffe/te med macka
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Hållbar utveckling.
Personec 17.2 Uppgradering
Regler för upphandling
Vissa statsstödsfrågor i Min Ansökan och NYPS
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Villkor och förutsättningar för Vetenskapsrådets bidrag
Certifiering av kompetenskrav för kritiska arbetsmoment inom sektorn
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Inbjudan till Hearing inför Upphandling av digitalt spårbarhetssystem
planerare Kaarlo Saukonpää Utbildningsstyrelsen
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Förskrivarutbildning Hjälpmedel vid rörelsenedsättning
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
GDPR General Data Protection Regulation
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Disposition Pågående arbete hos Konsumentverket
Upphandlingsprocessen
Förskrivarutbildning Kommunikations- och kognitionshjälpmedel
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
Bakgrund Största förändringen av sjukförsäkringen på 16 år
Marie Holmberg och Maria Grahn Sillén
Säkerhetsordning Säkerhetsbestämmelser Säkerhetsstyrning
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Forskningsetik – läkaretik
Lathund-Ladok Hantera mallar för intyg
Hur blev värmen över 90 % fossilbränslefri i Helsingborg?
Tvärvillkorsutbildning Rådgivning djurskydd
Strategi 2025 Detta är ett bildspel som kan användas för att presentera den formella resan kring det pågående strategiarbetet. Bildspelet bygger på arbetsboken.
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Utveckling och samordning av virkesmätningen
Lag (2017:310) om framtidsfullmakter
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Anläggningsbesked Emmi Jozsa Enheten för miljöanalys

Bakgrund Regeringen ansökte om förlängt statsstödsgodkännande feb 2015 Promemoria om ändringar i lagen om hållbarhet sept 2015 Lagrådsremiss okt 2015 Beslut om lagändringar dec 2015 Ändringarna träder i kraft 1 jan 2016

Bakgrund Statsstödsreglerna uppdaterades 2014 Förordningen 651/2014 med nya riktlinjer, artikel 43 punkt 3 –Stöd ska endast beviljas anläggningar som producerar andra hållbara biobränslen än livsmedelsbaserade biobränslen. Driftstöd till anläggningar som producerar livsmedelsbaserade biobränslen och som har inlett sin verksamhet före den 31 december 2013 och ännu inte avskrivits fullständigt ska emellertid undantas enligt denna artikel, dock högst till 2020.

ÄNDRINGAR I LAGEN OM HÅLLBARHET (HBL)

HBL Nya definitioner –livsmedelsbaserade biodriv­me­del: biodrivmedel som framställs från spannmål eller andra stärk­el­se­rika grödor eller från socker- eller olje­grö­dor,

HBL Artikel 2 punkten 113 för­ord­ning 651/2014 där stöd förklaras förenliga med den inre marknaden enligt ar­tik­larna 107 och 108 i fördraget Stärkelserika grödor överens­stämmer med definitionen i ILUC-direk­tivet Det finns ingen definition av sockergrödor och oljegrödor Råvaror som inte omfattas av någon av ovanstående kategorier är inte livsmedelsbaserade biodrivmedel

HBL

Lagen om skatt på energi 7 kap. 3 d § 7 kap. 4 §

ÄNDRINGAR I FÖRORDNINGEN OM HÅLLBARHET (HBF)

HBF 3 § Ord och uttryck som används i denna förordning har samma betydelse som i lagen (2010:598) om hållbarhetskriterier för biodrivmedel och flyt­an­de biobränslen.

HBF 19 § Det kontrollsystem som ska visa att ett biodrivmedel som läggs till grund för avdrag enligt 7 kap. lagen (1994:1776) om skatt på energi inte är livs­medelsbaserat ska innehålla de rutiner som anges i 14 §.

HBF 20 § Det kontrollsystem som ska visa att ett livsmedelsbaserat biodriv­medel som läggs till grund för avdrag enligt 7 kap. lagen (1994:1776) om skatt på energi har producerats i en anläggning som tagits i drift före den 31 dec­em­ber 2013 och inte är fullständigt avskriven ska innehålla rutiner som säker­ställer att varje parti biodrivmedel 1. går att spåra till den anläggning där det har producerats, och 2. har producerats i en anläggning som omfattas av ett intyg från en obe­ro­en­de revisor eller annan oberoende granskare med motsvarande kompetens om att kraven uppfylls. Krav på spårbarhet enligt första stycket 1 ska uppfyllas i enlighet med de rutiner som anges i 14 §…

HBF 20 § I fråga om en anläggning som producerar biogas som levereras via rörledning krävs dock endast att det visas att samma mängd biogas som läggs till grund för avdrag enligt 7 kap. lagen om skatt på energi har köpts in från den anläggningen. Den som köper biodrivmedel endast från leverantörer som har anlägg­nings­besked, får uppfylla första stycket 2 genom en rutin som säkerställer att intyget finns tillgängligt hos en tidigare leverantör i produktionskedjan.

HBF 21 § Vid begäran om anläggningsbesked ska den rapporteringsskyldige redo­visa för Statens energimyndighet hur kontrollsystemet är utformat. 22 § Tillsynsmyndigheten får ge ett anläggningsbesked som avser en viss av­gränsad tidsperiod, om den rapporteringsskyldige styrker att –1. kraven för an­läggningsbesked är uppfyllda för de biodrivmedel som under den perioden läggs till grund för avdrag enligt 7 kap. lagen (1994:1776) om skatt på energi, och –2. detta har kontrollerats på det sätt som sägs i 19 § eller genom upp­gifter som säkerställer det som sägs i 20 § första stycket 1 och 2.

HBF 23 § Statens energimyndighet får meddela föreskrifter om verkställig­heten av 19–22 §§. 25 § Statens energimyndighet ska skicka uppgift om meddelade och åter­kallade hållbarhetsbesked och anläggningsbesked till Skatteverket.

VÄGLEDNING OM ANLÄGGNINGSBESKED (VA)

VEM OMFATTAS? Rapporteringsskyldiga företag är de företag som har rätt att söka hållbarhetsbesked Reglerna om anläggningsbesked gäller inte rapporteringsskyldiga företag som använder flytande biobränslen för uppvärmning och elproduktion.

VAD BEHÖVS? Den som ansöker om anläggningsbesked ska ha ett kontrollsystem Kontrollsystemet ska inkludera rutiner för inköp eller produktion av biodrivmedel Kontrollsystemet ska också omfatta intyg av anläggningars drifttagning och avskrivning Vid ansökan om anläggningsbesked ska Energimyndigheten kunna säkerställa att ett kontrollsystem finns för att ett anläggningsbesked ska kunna utfärdas

KONTROLLSYSTEM Kontrollsystemet bör vara utformat med avseende på vilken typ av biodrivmedel den rapporteringsskyldige hanterar.

PRODUKTIONSANLÄGGNING? Tagna i drift före 31 dec 2014 Fullständigt avskrivna Uppfyller kraven i 3 kap 2 §, punkt 2 HBL och läggs till grund för avdrag enligt 7 kap. 3 a, 3 c, 3 d eller 4 § LSE

AKTÖR 1 Om rapporteringsskyldig enbart hanterar biodrivmedel som producerats från restprodukter och avfall behöver inget kontrollsystem finnas utöver det kontrollsystem som krävs inom systemet för hållbarhetskriterier. Det ska i ansökan om anläggningsbesked anges att inga livsmedelsbaserade biodrivmedel hanteras.

AKTÖR 2 Om den rapporteringsskyldiga hanterar livsmedelsbaserade biodrivmedel, men endast sådana som uppfyller kraven, ska ett kontrollsystem finnas som säkerställer att spårbarhet finns till den anläggningen där biodrivmedlet producerats samt att volymen omfattas av ett intyg från oberoende revisor. För rapporteringsskyldiga som innehar ett hållbarhetsbesked ska redan ett spårbarhetssystem finnas vilket anses uppfylla kraven för spårbarhet även för anläggningsbesked. Inköpsrutiner ska implementeras för att säkerställa att de mängder biodrivmedel som köps in omfattas av ett intyg om drifttagning och avskrivning.

AKTÖR 3 Om den rapporteringsskyldiga hanterar både biodrivmedel som uppfyller men också biodrivmedel som inte uppfyller kraven, ska rutiner finnas i kontrollsystemet som säkerställer att avdrag enbart görs för mängder som uppfyller kraven. Dessa rutiner ska utformas så att de omfattar alla mängder som hanteras av den rapporteringsskyldige. Mängderna får inkluderas inom ett massbalanssystem likt det som redan ska finnas för hållbara biodrivmedel. Dessutom ska rutiner finnas för skattedeklaration inom företaget så att alla mängder deklareras korrekt.

AKTÖR 4 Rapporteringsskyldiga som enbart köper biodrivmedel som uppfyller kraven från andra rapporteringsskyldiga som innehar ett anläggningsbesked ska ha en inköpsrutin som säkerställer att leverantörer av samtliga mängder innehar giltiga anläggningsbesked. Det behövs inga ytterligare rutiner för att säkerställa anläggningars drifttagning eller avskrivning eftersom sådana rutiner redan ska finnas hos leverantörerna. Det ska anges i ansökan om anläggningsbesked att den rapporteringsskyldige enbart hanterar biodrivmedel som uppfyller kraven och att samtliga mängder köps in från leverantörer med giltiga anläggningsbesked.

Exempel på aktörstyp Aktörtyp 1 Biogas från avfallslam Aktörtyp 2 Biodiesel från raps Aktörtyp 3 Biogas från livsmedel för både transport och uppvärmning/elproduktion Aktörtyp 4 Köper enbart livsmedelsbaserade biodrivmedel som uppfyller kraven från annan med anläggningsbesked

LIVSMEDELSBASERADE? Livsmedelsbaserade biodrivmedel: –spannmål eller and­ra stärkelserika grödor (vete, råg, havre och majs) –rotfrukter (potatis, jordärtskocka, sötpotatis, maniok och jams) –stamknölar (taro) –Sockergrödor avses sockerbetor och socker­rör –Oljegrödor avses raps, soja och oljepalm

LIVSMEDELSBASERADE? Råvaror som inte omfattas av definitionen: –material som innehåller både cellulosa och lignin (biomassa från skog och vedartade energigrödor) –material som främst består av cellulosa och hemicellulosa med ett lägre lignininnehåll (energigrödor med lågt stärkelseinnehåll som rajgräs, jungfruhirs, miskantus, italienskt rör och andra sådana täckgrödor före och efter huvudgrödor) –rester från livsmedels- och fodergrödor (halm, stjälkar, agnar och skal) –andra råvaror som inte omfattas är vall

PRODUKTIONSANLÄGGNING? Omfattar ej anläggningar som enbart hanterar restprodukter och avfall Omfattar ej anläggningar där pressning av oljepalm eller raps till jungfrulig olja sker Omfattar ej depåer där färdiga drivmedel blandas Kan finnas flera produktionsanläggningar i en produktionskedja

PRODUKTIONSANLÄGGNING? Tagen i drift före 31 dec 2013 och inte vara fullständigt avskriven Drifttagning inkluderar fysisk produktion, inklusive hantering av råvaror Fullständig avskrivning –God redovisningssed i Sverige –Följer Bokföringslagen och Årsredovisningslagen –Nyinvesteringar innebär att anläggningen inte anses fullständigt avskriven

INTYG? Livsmedelsbaserade biodrivmedel ska omfattas av ett intyg Intyget ska baseras på anläggningens årsredovisning för föregående år Intyget ska omfatta drifttagning och fullständig avskrivning Intyget ska utfärdas av en oberoende revisor eller oberoende granskare med revisionskompetens

INTYG? Om produktionsanläggningen är känd –Intyget omfattar alla mängder som producerats i anläggningen Om produktionsanläggningen inte är känd –Intyget omfattar angivna mängder –Information om produktionsanläggningen ska kunna göras tillgänglig via leverantörers spårbarhetssystem på begäran av EM eller KOM

AKTÖR 1 och 4 Intyg behövs ej för biodrivmedel som inte är livsmedelsbaserade Intyg behöver ej uppvisas om livsmedelsbaserade biodrivmedel som uppfyller kraven från andra rapporteringsskyldiga med giltiga anläggningsbesked Intyget finns då hos leverantören Spårbarhet ska finnas till leverantören enligt HBL

OBEROENDE REVISOR? Oberoende, samma betydelse som i vägledningen för hållbarhetskriterier (ER 2012:27) –Anläggningens egna revisor –Extern revisor –Oberoende granskare med revisionskompetens Kompetens ska kunna uppvisas på begäran

VÄSENTLIG ÄNDRING? Anmäla till Energimyndigheten –Ändringar inom kontrollsystemet Anmälan skickas elektroniskt enligt instruktioner på Energimyndighetens web

ÅTERKALLELSE? Gäller tillsvidare Återkallas om förutsättningarna för beskedet inte längre uppfylls Beslut om återkallelse gäller omedelbart Beslut om återkallelse gäller ej retroaktivt

HUR ANSÖKA?