Varumärke
Ett VARUMÄRKE är det man förknippar med namnet. Det väcker bilder, känslor och associationer
Marknad: Mälardalen, norra Tyskland, Finland och eventuellt Norge Målgrupper: Aktiva familjer, whops, dinks och MICE Konkurrenter Långresedestinationer vintertid Stanna hemma och bygg Öland, Båstad, Åre, Österlen, Lappland Citybreak-städer i Europa såsom London, Barcelona, Paris m fl Argument & USP:ar Kust, stränder, sol och väder Kreativ miljö Natur- & kulturarv Levande Visby, levande historia Mat & måltidsupplevelser Aktivitets- och upplevelseturism Idrottens ö ”Safe destinations” viktigt argument för konferensmarknaden Vad förknippas med namnet Gotland idag? Vad skulle vi vilja att Gotland förknippades med?
Besöksön VARUMÄRKE: är ett löfte som måste hållas är ett verktyg för att utveckla och marknadsföra skall stärka Gotlands attraktions- och konkurrenskraft
Kärnvärden Känslan av hav och ö Magisk Nära Originell Exotisk Spännande KulturarvVärldsarv Natur-/jordnära Historisk Miljö Vackert Särpräglat Annorlunda Levande Lust Hållbar utveckling Hälsa Säkerhet Närhet Öppenhet Kommunikationer Välkomnande Integrerande Inbjudande Mitt i Östersjön Mötas/möten/mötesplats Framåtanda Kompetens Nytänkande Högskola /studieort Utveckling Vitalitet Professionalism Tillväxt Gotland Kreativitet Kvalitet Kulinariskt Ö-möjligt Året runt Omhändertagande Bryr sig Medmänsklighet ”Steget fram” Drömförverkligande Familjärt Måltidsupplevelser och råvaror Trygghet Naturligt Äkta Genuint Idrott Föreningsliv Kulturliv Livslust Livskraft
Varumärkesplattform - Kärnvärden Kreativitet Livslust Livskraft Närhet Magiskt
”Gotland den magiska ön” Varumärkeslöfte
Vision 2025 Vision Gotland 2025 Gotland är Östersjöns mest kreativa och magiska plats för oss som söker ett tryggt och innehållsrikt liv, fyllt av livslust och utvecklingskraft
Vårt erbjudande Delta med utställning vid landshövdingens sommarfest den 16/7 Deltagande vid Kickoff för Varumärket på Visby Strand 20/9