Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Varumärkesbeskrivning

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Varumärkesbeskrivning"— Presentationens avskrift:

1 Varumärkesbeskrivning
High Coast Art Valley Varumärkesbeskrivning 28 februari 2014

2 Varumärket och personligheten Position och riktning
Bakgrund Arenan Varumärket och personligheten Position och riktning

3 Uppdraget Skapa en plattform för varumärket High Coast Art Valley som:
beskriver och förtydligar varumärkets identitet beskriver löftet till intressenterna ger en övergripande målmarknadsbeskrivning. Metod: Analys av bakgrundsmaterial, genomförande av workshop, strategiskt arbete av Krux, presentation/diskussion varumärket. Leverans: En grundläggande varumärkesplattform för HCAV med identitetsbeskrivning, profil/position,strategiskt syfte, varumärkeslöfte, riktningsstrategi och målmarknad/huvudmålgrupper. Grundläggande idéer för grafisk identitet.

4 Förutsättningar för varumärket
Lustfyllt Nyskapande ”inget är omöjligt” En del av Höga Kusten Innovativa Tillväxt Mod Överraska Vi gör saker på vårt eget sätt Roligt Positiva effekter

5 Förutsättningar för varumärket
Fler viktiga förutsättningar Ägs inledningsvis i projektform. Finansiering är delvis beroende av externa stiftelser och projektpengar. Kommer att ”ägas” av många ambassadörer och intressenter. Direkt underställt varumärket Höga Kusten.

6 För vilka ska HCAV vara bäst?
Varumärket Slutligen så visualiserar vi löftet. Vad är HCAV historia, vad ska vi kunna lova våra intressenter varje dag år ut och år in? Det är löftet eller kärnan i varumärket. Vad är HCAV? För vilka ska HCAV vara bäst? Varumärkeslöfte

7 Varumärket och personligheten Position och riktning
Bakgrund Arenan Varumärket och personligheten Position och riktning

8 Målmarknaden

9 Målgrupper DINK - allmänt
Double Income No Kids definieras som åldersgruppen år, och mestadels par utan barn. De är unga individualister med resvana sedan barnsben och höga krav på sina resor. Eftersom de reser utan barn är de i regel flexibla på sina resor gällande vad de kan företa sig. De ser en resa till Höga Kusten som en del av sitt personliga varumärke och använder resandet som en del av sin positionering, de uppskattar det som är annorlunda och kan ge berättarvärde. Besökaren återfinns på alla geografiska marknader och kommer till Höga Kusten med bil. Vad driver dem att besöka HCAV? Nyfikenhet och ett öppet sinne - en spontan upplevelse Möjligheten att kunna berätta om en annorlunda kulturupplevelse Sinnlig njutning Möjligheten till ”meditativ” avkoppling Enkelheten - de styr själva när de upplever och när de drar vidare Reser ”med lätt packning” och attraheras av tillgängligheten

10 Målgrupper WHOP - allmänt
Wealthy Healthy Older People är definierade som åldersgruppen år utan hemmaboende barn. De är friska och har tid och pengar som de gärna lägger på upplevelser. Behöver inte i ta hänsyn till sina barn och har därmed stor frihet på sina resor. Målgruppen har generellt en preferens för kultur- och naturupplevelser. Målgruppen återfinns lokalt, regionalt, nationellt och internationellt på utpekade geografiska marknader. Nationella och internationella besökare reser ofta till Höga Kusten som del av gruppresa. Vad driver dem att besöka HCAV? Söker fördjupade upplevelser av svensk kultur och livsstil Attraheras av mixen natur, kultur och industrihistoria Lokala mattraditioner och njutningen att kunna koppla ihop ny mat med spännande kultur Kontemplation och avkoppling Att få vistas i en bekväm, välordnad och generös miljö Att få höra en berättelse och få ”guidad” service

11 Målgrupper Active Family - allmänt
Active Families är definierade som åldersgruppen år med minst ett hemmaboende barn. De lever i en stadig familjerelation med ordnad ekonomi och prioriterar familjen och barnen högt. På semestern vill de umgås med sina barn och uppskattar när hela familjen kan delta i aktiviteter. Målgruppen återfinns ofta lokalt eller inom regionen. Kommer till Höga Kusten med bil. Vad driver dem att besöka HCAV? Nyfikenhet och ett öppet sinne - en spontan upplevelse Möjligheten till aktiv njutning med något för alla Möjligheten att röra sig fritt Enkelheten - ”att bara vara”, enkla utflykten Avkoppling Tid tillsammans

12 Målmarknaden - sammanfattning
High Coast Art Valley finns till för besökare av Höga Kusten som söker en kulturupplevelse som komplement till den större naturupplevelsen. Oavsett vilket segment de tillhör attraheras de av möjligheterna till mental och fysisk njutning, möjligheten att hitta en upplevelse de aldrig upplevt förut och den helande avkoppling som HCAV erbjuder.

13 Varumärket och personligheten Position och riktning
Bakgrund Arenan Varumärket och personligheten Position och riktning

14 Varumärkets plats

15 En del av… Varumärket High Coast Art Valley hanteras som ett undervarumärke till destinationsvarumärket Höga Kusten. High Coast Art Valley ska i detta fall framförallt stärka och personifiera det övergripande varumärkets kulturella erbjudande och genuina industrihistoria. Övriga associationer som sannolikt kommer att återfinnas i det övergripande varumärket så som exempelvis naturupplevelse, matupplevelser, världsarv, äventyr etc får i detta fall bäras av platsen Höga Kustens varumärke. Genom att tydligt peka på vilket kärnvärde som High Coast Art Valley ska stödja skapas möjlighet till tydlighet och samspel mellan de två varumärkena.

16 Varumärkets personligheter - metod
Varumärkets personlighet och kärna utgörs av de tre personlighetsarketyperna Inspiratören, Ingenjören och Underhållaren.

17 Varumärkets personligheter
Inspiratören: Förmågan att inspirera utvecklandet av idéer, konst och kreativt arbete. Skapar fokus och insikt. Inspirerar andras utveckling. Samarbete. Osjälvisk. Underhållaren: Lekfullhet. Förmågan att väcka en passiv publik. Skapar livnjutning. Använder oväntade ”metoder” - shock, humor, artisteri etc. Väcker starka känslor. Ingenjören: Praktisk. Känslig. Engagerad. Ärlig. Fötterna på jorden. Tålmodig och uthållig. Bevarar och utvecklar arvet.

18 Identitetsbeskrivning
High Coast Art Valley sträcker sig från Ulvöarna i öster och västerut längs Nätraälvens dalgång. Kulturdalens centrum utgörs av konstparken i Köpmanholmen. Platsen har även en stark kulturhistoria, med flera erkända konstnärer. Med det som utgångspunkt har konstverk genom åren köpts in och placerats ut i naturen för att skapa en konstdal längs Nätraälven. Idag är High Coast Art Valley en central del av Höga kustens helhet, som genom att erbjuda en kulturell upplevelse förstärker världsarvets storslagenhet och genuina känsla. Besökarna får chansen att vistas i en inspirerande värld där speciellt utvalda konstverk är utplacerade för att underhålla och överraska. Förutom den kulturella upplevelsen kan besökare ta del av utställningar som ger en insikt i platsens industrihistoria.

19 Varumärkesupplevelsen: se bifogad film

20 Colour your experience
Varumärkeslöfte

21 Look and feel

22 Logotyp

23 Tillämpningar

24 Varumärket och personligheten Position och riktning
Bakgrund Arenan Varumärket och personligheten Position och riktning

25 Önskad position - DINK´s
Spontant och enkelt Förväntad upplevelse Annorlunda upplevelse Välplanerat och detaljstyrd

26 Exempel riktningsstrategi - DINK´s

27 Önskad position - WHOP´s
Kultur i genuint sammanhang Upplev det själv Välordnad upplevelse Institutionell konstmiljö

28 Exempel riktningsstrategi - WHOP´s

29 Önskad position - Active Family
Gemensam upplevelse Högtravande kultur Rolig kultur Upplevelse för delar av familjen

30 Exempel riktningsstrategi - Active Family

31 Vi är övertygade att High Coast Art Valley i grunden kan förändra människors syn på kulturupplevelser. Det är en plats som bejakar sin industrihistoria, belönar de som vill underhållas och manifesterar den inspirerande kraften i konst och idéer. Vi drivs också av tron att High Coast Art Valley är den plats som sätter färg på Höga Kusten och som utgör en viktig faktor för att få nya besökare att besöka världsarvet. Därför lovar vi att aldrig vara nöjda förrän varje besökare känner sig överraskad och road. Varje gång. På riktigt. Mission

32 En unik kulturdal för underhållande inspiration: Överraskande. Roligt
En unik kulturdal för underhållande inspiration: Överraskande. Roligt. Äkta. Vision

33 High Coast Art Valleys varumärke
Inspiratören: Förmågan att inspirera utvecklandet av idéer, konst och kreativt arbete. Skapar fokus och insikt. Inspirerar andras utveckling. Samarbete. Osjälvisk. Underhållaren: Lekfullhet. Förmågan att väcka en passiv publik. Skapar livsnjutning. Använder oväntade ”metoder” - shock, humor, artisteri etc. Väcker starka känslor. Ingenjören: Praktisk. Känslig. Engagerad. Ärlig. Fötterna på jorden. Tålmodig och uthållig. Bevarar och utvecklar arvet. Colour your experience High Coast Art Valley finns till för besökare av Höga Kusten som söker en kulturupplevelse som komplement till den större naturupplevelsen. Oavsett vilket segment de tillhör attraheras de av möjligheterna till mental och fysisk njutning, möjligheten att hitta en upplevelse de aldrig upplevt förut och den helande avkoppling som HCAV erbjuder. Vilka är High Coast Art Valley? Varumärkeslöfte För vilka ska vi vara bäst? Riktning - DINK´s 1. En del av… 2. Instagramvänlig konst 3. Koppla ihop turistflöden 4. Hjälp till spontanbesök Riktning - WHOP´s 1. Genuint 2. Personlig guidning 3. Sampaketera 4. Lyfta industrihistorien Riktning - Active Family 1. Aktiviteter 2. Gemensamma ytor 3. Trygghet 4. Konst man kan interagera med


Ladda ner ppt "Varumärkesbeskrivning"

Liknande presentationer


Google-annonser