Modell för att förstå och hjälpa barn med problemskapande beteenden Mats Johnson Enheten för Barnneuropsykiatri (BNK) Gillbergcentrum, Sahlgrenska Akademin,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Elisabeth Beijer, FoU i Väst/GR Karin Olsson, RFHL-Oberoende Göteborg
Advertisements

Vi vänder oss till kvinnor från 18 år som har Missbruks-/beroendeproblematik och någon eller några av följande problemområden: Svåra ångeststörning Personlighetsstörning.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Barnanpassad utredning
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
RFMA Preventionsarbete med tonårsföräldrar
Björn Kadesjö, barnläkare, UPP-centrum Socialstyrelsen och
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Samrådsgrupp Välkomna!.
Hanterbar Meningsfull SENSE OF COHERENCE – KÄNSLA AV SAMMANHANG
Att främja psykisk hälsa under förskoleåren
SET Social Emotionell Träning
- Konsten att ge feed-back
Lösningsfokuserat arbetssätt
INSATSER TILL SMÅ BARN MED AUTISM UTIFRÅN TBA
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Behandling av ADHD med Amfetamin. Kortsiktiga effekter på familjeinteraktionen. Treatment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder with Amphetamine.
Genombrottsmetoden.
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
PGSA-hjulet.
Kommunikation och samspel
ETIK - MORAL.
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Kognitivt perspektiv.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Marie Hagnell, Sylvia Mellfeldt Milchert & Erling Therström
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Tourettes syndrom Tourettes syndrom kännetecknas och diagnostiseras utifrån förekomsten av tics. Motoriska och vokala tics är tydligast. Man skiljer mellan.
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Autism och Asbergers Syndrom
Formare 2015 Motivation.
PGSA.
Solveig Santanen Koncentration, uppmärksamhet och uthållighet Mattliden Solveig Santanen skolpsykolog
KONFLIKTER.
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
1 Ersta Vändpunkten Mottagning för anhöriga till missbrukare/beroende.
THE ABB – FG WILSON AND CATERPILLAR CASE Problemanalys ABB strategi var att på djupet förstå kunders behov och hjälpa dessa kunder för att bli mer konkurrenskraftiga.
Hur kan man tillvarata föräldrarnas egna resurser? Tankar om empowerment.
Psykolog i VUB Maria Larsson Beteendeproblem : Spottar, kladdar med avföring, slår, förstör saker, skriker..
Vardagsrasism Inklusive etnocentrism. Etnocentrism betyder att man bedömer främmande kulturer med sin egen måttstock och att man placerar de egna kulturella.
Föräldramöte 22 september 2016.
TF-KBT impact of the trauma narrative and treatment length (2011) Deblinger et al
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Föräldramöte 09 röd
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Föräldramöte 25/4  .
[Förbättringsprojekt]
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Psykiskt funktionsnedsättning
The ABB - FG Wilson and Caterpillar case
Föreningen kognitivt stöd
Practice and challenges in involving fathers
Träff 11 Välkomna!.
Tidigintervention för barn med mental retardation (men utan autism)
Funktionsvariationer
Vad är SkolFam? Skolsatsning inom familjehemsvården
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Problemskapande situationer
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Kognitivt perspektiv.
Eva Henje, MD, PhD.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Modell för att förstå och hjälpa barn med problemskapande beteenden Mats Johnson Enheten för Barnneuropsykiatri (BNK) Gillbergcentrum, Sahlgrenska Akademin, Göteborgs Universitet Ross Greene Collaborative Problem Solving (CPS)

CPS mantra Kids do well if they can If not – they have lagging skills (bristande förmågor)

Viktiga frågor: När och varför uppstår problembeteendet = det olösta problemet Mindre viktigt: Vilket problembeteende uppvisar barnet = ”Where is he/she on the spectrum of looking bad?” Gnäller Skriker Springer Spottar Hotar Slår Rånar Misshandlar

När uppstår problembeteende? Vid inkompatibilitet - när barnets bristande förmåga krockar med att omgivningen kräver den förmågan = då har man ett olöst problem

Lagging Skills Antagande: Explosiva barn har bristande förmågor inom områdena: Exekutiv förmåga Språkbearbetning Emotionell reglering Kognitiv flexibilitet Social CPS-metoden syftar till att lösa problemsituationer och träna dessa förmågor

Exekutiv förmåga Oorganiserad, svårt att samla tankar Svårt att se konsekvenser Svårt hitta olika lösningar på problem

Språkbearbetningsförmåga Svårt uttrycka tankar, känslor eller behov Svårt förstå vad som sägs

Emotionell reglering Svårt att hålla sig lugn och tänka rationellt Irritabel Ledsen Ängslig

Kognitiv flexibilitet Konkret, svart-och-vitt tänkande Insisterar på regler, rutiner Svårt med oförutsägbara, oklara situationer Svårt byta spår Oflexibla felaktiga tolkningar, tex ”Det går aldrig”, ”Allt är mitt fel”

Social förmåga Svårt tolka sociala signaler/nyanser Svårt se hur eget beteende påverkar andra, överraskad av andras reaktioner Svårt med empati

Vanliga sätt att hantera olösta problem: Plan A, B och C Plan A: Barnet påtvingas den vuxnes vilja. ”Jag har bestämt……………”, ”Du får inte………..” Plan B: CPS Plan C: Släpp kravet tills vidare

CPS-metoden 1. Identifiera bristande förmågor med ALSUP 2. Identifiera olösta problem, ge exempel på problemsituationer Detta gör de explosiva reaktionerna mer förutsägbara och skapar rimliga förväntningar CPS fokuserar helt på proaktiva åtgärder som motverkar explosiva episoder

Assessment of Lagging Skills and Unsolved Problems (ALSUP) Frågeformulär 1 sida! Används som diskussionsguide Består av lista på vanliga lagging skills =bristande förmågor Och rutor där man kan notera olösta problem, som är exempel på hur de bristande förmågorna visar sig Websida: livesinthebalance.org

ALSUP

Plan B 1. Empathy step (drilling) Fråga för att få reda på orsaken till det olösta problemet. Frågorna ska vara: Neutrala Fria från beteenden Fria från teorier Fria från lösningar Specifika (vem, vad, var, när……INTE varför) Fråga tills ni når ”the AHA-moment”

Plan B 2. Define the problem step Ta upp din egen angelägenhet Neutralt, inte förebrående eller föreläsande Fortfarande lösningsfri zon!

Plan B 3. Invitation step Utväxla idéer om lösningar som är: Realistiska Ömsesidigt tillfredsställande (löser bägges angelägenheter)

Plan B flödesschema Flödesschema på hur lösningen av problemen flyter på Har bara plats för 3 problem! Fokusera på de svåraste eller mest frekventa problemen. Man kan inte arbeta med alla problem på en gång Mindre viktiga problem kan hanteras med Plan C så länge

CPS-studie i Skaraborg Samarbete BNK och Utvecklingsneurologiska enheten (UNE) i Mariestad Professor Elisabeth Fernell (Projektledare) Psykolog Sven Östlund Pedagog Gunnar Fransson Öl Magnus Landgren Öl Mats Johnson Öl Björn Kadesjö Professor Christopher Gillberg

Skaraborgsstudien (BNK-UNE Mariestad) 17 barn i 7-13 års ålder ADHD + Trotssyndrom (ODD) Normal begåvning Ej autism (Alla utreddes neuropsykiatriskt, testades med WISC- IV) Formulär: 5-15, SNAP-IV, Conners’ 10 frågor, Family Burden, CGI-I Johnson et al. Acta Paediatrica 2012

Skaraborgsstudien (BNK-UNE Mariestad) 6-10 sessions CPS med föräldrar + barn under 3 månader hos pedagog Gunnar Fransson eller psykolog Sven Östlund Utvärdering hos oberoende bedömare (Magnus Landgren, Mats Johnson) 1-2 mån efter interventionen

SNAP-IV Frågeformulär med DSM-IV-kriterier för ADHD (18 kriterier) och för trotssyndrom (8 kriterier) Alla kriterier (symtom) graderade från 0-3.

CGI-I (Clinical Global Impression- Improvement) 1Very much improved 2Much improved 3Minimally improved 4No change 5Minimally worse 6Much worse 7Very much worse

Resultat (n=17) Förbättring på SNAP-IV (poängreduktion i medeltal för hela gruppen): ODD-symtom36% ADHD-symtom23% Förbättring mätt med CGI: CGI-I (medeltal)2,5

Resultat (n=17) > 30% förbättring av: ODD-symtom9 av 17 ADHD-symtom7 av 17 CGI-I 2-19 av av av 17

Massachusetts Child Psychiatry Unit Study Låst avdelning för barn och ungdomar 3-14 år 80% haft tidigare svåra traumaupplevelser 95% togs in för ”severe out-of-control behavior” Under 1 år fick personalen regelbunden träning i Ross Greene- programmet 100 barn togs in under perioden ”Restraint” definierades som att hålla fast barnet i mer än 5 minuter, att ge medicin med tvång, eller att spänna fast barnet t.ex. vid sängen. Under 9 mån innan träningen användes ”restraint” 281 gånger Under 15 mån efter träningen användes ”restraint” 1 gång Greene et al. Psychiatric Services 57, 2006