MÅNADSRAPPORT JUNI 2013 VISITSWEDEN - SVERIGE
NYCKELTAL OCH PUBLICITET ÖVER TID Nyckeltal Juni 2013 Jan- Juni 2013 Juni 2012*** Antal bedömda artiklar PR-värde*, totalt 4,4 Mkr23,5 Mkr- PR-värde, genomsnitt kr kr- Upplaga 14,7 miljoner 76,4 miljoner 17,3 miljoner (räckvidd) Medieindex**6,57,9- Klout-score***54,4453,62- 2 *PR-värde beräknas med hjälp av specifika annonskostnader, positiv eller negativ vinkling, storlek på artikel och exponering av varumärke. **Medieindex är en sammanvägning av positiv eller negativ vinkling, artikelstorlek, varumärkesexponering och relevans. ***Baserat på VisitSwedens uppgifter. Redaktionella medier
PUBLICITET UNDER JUNI 3 PM: ” Utländska gourmetjournalister ska testa äkta småländsk ostkaka” I juni uppmättes det näst högsta antalet artiklar för en skild månad under 2013 och det är tydligt att sommaren är en viktig period mediamässigt. Det dominerande nyheten i juni var VisitSwedens undersökning om varför utländska turister väljer att besöka Sverige. Nyheten, som i de flesta fall fokuserade på att turisterna uppskattar svenskarnas gästvänlighet, plockades upp i ett femtiotal artiklar. En annan dominerande nyhet var den resa till Småland som ett femtontal utländska journalister hade blivit inbjudna till. Denna nyhet bidrog till att Kalmar och Jönköping var bland de dominerande regionerna. VisiSwedens VD Thomas Brühl kommenterade i två av dessa artiklar. artiklar Smålands-Tidningen, Sundsvalls Tidning/ TT,
4 INITIERING, BUDSKAP, TALESPERSONER & TENDENS *Budskap som på ett korrekt sätt berör VisitSwedens uppdrag och verksamhet. NyckeltalJuni 2013 Thomas Brühl6 Ann-Marie Hovstadius3 Ulrika Hallesius1 Bitte Olsson1
REGION & MEDIETYP 5 *Publicitet som inte gäller en specifik region.