Myndighetens nuläge och strategi för framtiden – här finns utmaningarna! Svensk Inkasso den 21 april 2016 Christina Gellerbrant Hagberg rikskronofogde
Kronofogdens styrkor i nuläget Kundbemötande Ordning & reda Medarbetarnas engagemang Christina Gellerbrant Hagberg
Kronofogdens nuläge och utmaningar Målen − vi når inte alla mål IT-stödet −ger inte kunder och medarbetare rätt stöd −planen för nytt it-stöd är lång och osäker Ekonomin −går inte ihop långsiktigt Kompetensen − oklart om vi har rätt kompetens långsiktigt Christina Gellerbrant Hagberg
Perspektiv vi arbetar med Kunden Processerna och arbetssätten Medarbetaren och chefen It Samverkan med andra Kulturen Ledningen och styrningen Christina Gellerbrant Hagberg
Process/ delprocess StatusProcess/ delprocess Status Summarisk processSkuldsanering VerkställighetKonkurstillsyn - FörsäljningKundservice - Medelshantering Status nuläge (fokus på handläggningstider)
Utmaningar Ersättning av stordatorsystem −Gamla system måste ersättas för att Kronofogden ska kunna arbeta med digitalisering i exempelvis e-tjänster Arbete mot överskuldsättning −Strategi från regeringen hösten 2015 −Samverkan med statliga ingivare −Förändrade regler för skuldsanering och utökat uppdrag för Kronofogden Christina Gellerbrant Hagberg
Tack! Christina Gellerbrant Hagberg - Kronofogden 2025