Karin Stammarnäs Identitet, musik och delaktighet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Kultur för alla – gäller det mig
Föräldramöte 12 september 2011
Läsfrämjande inom studieförbunden Kultur i Väst
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Omvärldsspaning Kap Sounion. Många Fotograf E. Ubbe.
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Enhet Politik på människans och naturens villkor
Utvärdering av BBIC på Södertörn
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Demokrati och hur Sverige styrs
Bo Dahlbom 1 Samhället är alltid öppet.
Områdesutveckling Torpa
Och samverkansmodellen Dalarnas regionala kulturplan
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Språkbron - metodutveckling för arbetsplatsförlagt lärande
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
KulturpolitisK Konferens Öresund 2011 Yngve Petersson ordförande i Kulturnämnden, Region Skåne Regional kulturplan för Skåne.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Välkommen till Studiefrämjandets ledarintroduktion!
Demokratiprojektet Den arabiska våren.
Värdemigrationsprocesser i teorin – en resa i tid och rum Av Lise-Lotte Gustafsson & Olof Franck 1 december 2008 Sverige i Europa, Europa i världen Interkulturell.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Kommunikation och media Föreläsning 13 VT05 Leif Dahlberg.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Förbättra villkoren för det civila samhället – ideella föreningar, stiftelser, trossamfund, nätverk och andra aktörer – som en central del i demokratin.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Vuxenutbildningens historia och filosofi FÖRELÄSNING 2.
Integrations- och jämställdhetsdepartementet Dialog om värdegrund.
Genus och Kön.
Samhällets ojämlikhet
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Liberalism.
Politisk Geografi.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Ett Arvsfondsprojekt i Åre kommun Målgrupp är alla barn1-9 år + deras personal.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Idrottslyftet – mer och fler Utformning av kommande arbete.
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
Vardagsrasism Inklusive etnocentrism. Etnocentrism betyder att man bedömer främmande kulturer med sin egen måttstock och att man placerar de egna kulturella.
De sju rörelserna Ur Biskop Martin Modéus herdabrev Levande tillsammans med Kristus – om en kyrka i rörelse.
Möjlighet till Egen Kraft!
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkomna till styrd helpdesk
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Inkludering eller exkludering?
Integritet läroplansanalys.
Sociologi Introduktion.
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Kan Internet förstärka demokratin?
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Osynliga i historien.
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Det här är Folkbildningen i Västmanland
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Geografi / samhällskunskap
Ideologin om Individens frihet
Vad innebär regionbildningen?
”Förskolebarnens röst”
Religion.
Presentationens avskrift:

Karin Stammarnäs Identitet, musik och delaktighet

Folkbildning och Identitet Svenska modellen Den moderna staten Medborgerlig bildning Betonade gemensam identitet, gemensamt språk och nationellt medborgarskap¨ Hur Folkbildningen förhåller sig till det: Postmoderna Interkulturella Individualisering Globalisering. Kulturella friställningen.

Vad är identitet?  Den unika människan. Självdefinierad (hur jag upplever mig själv, vem jag är och inte är) eller definierad av andra.  Formas under hela livet  Många olika egenskaper. Självvalt och sådana vi inte kan påverka.  samspel/samverkan med sin omgivning. Och samtidigt finns det utrymme för individuella val och uttryck.

Martin Buber ( )  Leva utifrån sitt väsen, från den man är.  Leva utifrån bilden av sig själv, att låta sitt liv bestämmas av vilket intryck man vill göra

Kulturbegreppet  Etnicitet  Klass  Kön  Ekonomi  Sexualitet

1800-talet  Glesbygd  Närproducerat  Kyrkans roll  Federalsamhälle  Flera generationer  Cykliskt tid  Låg läskunnighet hos folket  Folkskolan infördes  Folkhögskolor  Folkbibliotek

Nikolaj Severin Grundtvig ( )  En skola för livet  Det andliga, osynlig men universell kraft i varje människa  Livsupplysning  För folket, genom folket  Myndiggöra sig själv  Känslans kultur

Sverige  Ellen Key ( )  Rationalitet  Modernisering  Nytta  Produktion  Arbete

Oscar Olsson ( )  Nykterist  Socialdemokrat  Första studiecirkeln  Fritt och frivilligt  Öka läskunnigheten  Minska alkoholkonsumtionen  Mot det passiva lyssnandet. Utbildning var någonting skolan ägnade sig åt.  För bildning, ett aktivt, livslångt lärande på folkets eget initiativ.

Första delen av 1900-talet  Det moderna samhället – Den första friställningen  Järnvägen  Telefon  Dagstidningar  Radio  Elektricitet  Fler politiska partier  Industrialismen

Rörelserna + Folkskola= Demokrati  Nykterhetsrörelsen  Väckelserörelsen  Arbetarrörelsen  Idrottsrörelsen  Folkskola  Bibliotek  Föreningsarbete

Nationalstaten  Kön  Identitet  Klass  Politiskt parti  Familj

Andra delen av 1900-talet  Det postmoderna samhället. Den andra friställningen  Individen i centrum  Invandringen ökar  Mobilare samhälle  Hemmafruepoken är över  Barn på dagis – förskola  Rörlig marknad  Interkulturellt samhälle  Globalt samhälle  Internet, sms etc.

Början av 2000-talet  Nutid, frisättning från de gemensamma  Global marknad  De stora universaliska berättelsernas upplösning  Det moderna är omodernt

Folkbildningen  Staten och folkbildningen separerar. Folkbildningsrådet bildas 1991  Män och kvinnors möjlighet att påverka sin livssituation  Ta del och själv utföra kultur  Demokrati och demokratiska mötesplatser  Det livslånga lärandet

Tio olika studieförbund  Arbetarrörelsens Bildnings Förbund (ABF)  Folkuniversitet  Sensus  Studieförbundet Vuxenskolan (SV)  Medborgarskolan  Studiefrämjandet  Bilda  Nykterhetsrörelsens Bildningsverksamhet (NBV)  Ibn Rush  Kulturens Bildningsverksamhet

Bernt Gustavsson född Idéhistoria  Bildning är mötet mellan individens egna erfarenheter och de kollektiva erfarenheterna  Skapade en svensk identitet men är som företeelse universell  Olika uttryck, olika vägar till lärande och gemenskap  Måste rymma olika identiteter - Mångfald  Ta bort rädslan och mötas i det reella

Det mellanmänskliga  Martin Buber (igen)  Att kunna möta det främmande hos sig själv i mötet med det främmande  Social eller kollektiva i relation till det mellanmänskliga  Åsikt eller nå insikt  Äkta dialog  Att vara medveten om den andre i mötet  Finns vare sig i den ena parten eller i båda tillsammans utan i de levande samspelet, det som är verkligt mellan dem.

Motstridigheter inom Folkbildningen  Bernt Gustavsson (igen)  Fri och oändlig – klart uttalad målsättning  Skapa sammanhang – specialkompetens  Jämlikhetsskapande – elitism  Förändrande radikal- konservativ och samhällsbevarande

Studiecirkelns grundstenar  Man lär sig av och genom varandra  Det finns ingen expert som talar om vad som är bäst  Fritt och frivilligt  Respekt för varandras oliktänkande  Demokrati, inflytande, delaktighet  Tid för eftertanke  Det livslånga lärandet  Förankrat i rörelse – föreningsliv eller andra nätverk

I skolan går du för att bli något, i en studiecirkel går du för att bli någon

Identitet och Musik – inom Folkbildningen  Ökat fritid  Ungdomskultur  Musiken är starkt identitetskapande  Ca st människor deltar i musikverksamhet och av dess hos studieförbunden  9 av 10 ungdomar har starkt eller mycket starkt musikintresse  Historiskt har få kvinnliga förebilder lyfts fram  Hur påverkar det identiteten?

Musiken som:  Sammanhållande enande kraft  Vi-känsla (arenarock)  Förmåga att uttrycka utanförskap (mot det andra)  Kläder och uttryck  I sin musikgrupp skapar man en egen enhet. Ett ¨eget rum¨  Skapar drömmar, förbereder sig och över inför framträdandet  Skapar en dialog utifrån sig själv till världen  Stora möjligheter att se sig själv genom dokumentation  Skapa särprägel  Ett språk- demokrati

Sven-Eric Lidman Idéhistoria  Det är först när jag kan identifiera mig med något som jag har möjlighet att särskilja mig.