Kriskommunikationssamverkan i Västra Götalands län – inriktning och rutiner.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Krishanteringssystemets framväxt Samordning, samverkan utmaningar
Advertisements

Nationell riskbedömning
Västra Götalandsregionen äger och driver…
Ett regionalt kriskompetenscentrum med människan i centrum.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Beskrivning av området samhällsskydd och beredskap
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap – MSB
LSO som verktyg i det kommunala säkerhetsarbetet
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
Ansvar för Länsstyrelsen I samband med allvarliga händelser  vara en sammanhållande funktion  verka för att en samlad regional lägesbild sammanställs.
Hot och risker Hur ser då hoten och riskerna ut?
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Regional krissamverkan i Jönköpings län. Regional krissamverkan i Jönköpings län Fördjupa samverkan mellan myndigheter och samverkande organisationer.
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Landstingsstyrelsens förvaltning
Västra Götaland.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Storstockholms brandförsvar
Vägar till en jämlik hälsa
Krishantering regionalt RSK LEH
Samhällets krisberedskap – kommunen i fokus
USam Huvudsyfte: Ge större möjlighet till effektivare samverkan genom att skapa en samlad lägesbild USam ska tidigt säkerställa att samverkan sker mellan.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Regional samordning och inriktning i Södermanland
Vad är SAMÖ 2016? SAMÖ 2016 är en övning för att pröva och beskriva den gemensamma nationella förmågan att hantera en kris i samhället. Övningen ska pröva.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter
Utgångspunkter och förhållningssätt Djurönäset 15 april 2015
Om denna presentation: Version
Krishanteringssystemet Regeringsformen - Offentligrättsliga principer
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Svenska Pistolskytteförbundet Krishantering Kriskommunikation.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar - att uppnå gemensam inriktning och samordning Namn Efternamn Datum Version 1.0,
Flyktingsamordning Örebro län Hur började det? Vid nationella samverkanskonferenser med TiB rapporterade Länsstyrelsen i Malmö i början av.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 2 – 30 sep-1 okt 2015.
Flyktingsituationen och mottagande av nyanlända Talieh Ashjari.
Informationssamordning i praktiken Inger Frendel Utvecklare kriskommunikation/Krisinformation.se Enheten för samordning, MSB.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 04: Kriskommunikation #grundSoL Detta är en av fyra basmoduler i.
Om denna presentation: Version
Version #grundSoL Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 01: Den svenska modellen för att.
Namn Efternamn Datum Version
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
Version #grundSoL Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 01: Den svenska modellen för att.
Version #grundSoL Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 01: Den svenska modellen för att.
Om denna presentation: Version
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 05: Att stå värd för en inriktnings- och samordningsfunktion #grundSoL.
Gränslös samverkan.
Version #grundSoL Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 01: Den svenska modellen för att.
Om denna presentation: Version
Version #grundSoL Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 01: Den svenska modellen för att.
Risk- och sårbarhetsanalyser
-vad innebär det för oss inom Region Östergötland?
Samordnad kommunikation på nationell nivå
SAMÖ 2016 – en sammanfattning www. msb. se/samo2016
Kommunikationsavdelningen
Lokal ISF Att åstadkomma inriktning och samordning
Lokal ISF Att åstadkomma inriktning och samordning
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Lokal ISF Att åstadkomma inriktning och samordning
Lokal ISF SAMVERKAN OCH LEDNING Tränings- och diskussionsfrågor.
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Kriskommunikationssamverkan i Västra Götalands län – inriktning och rutiner

Kriskommunikationssamverkan – the movie – the movie

Kommunikationens roll i krishanteringen

Kommunikationens betydelse vid kris Kommunikation spelar en avgörande roll för hanteringen av händelsen. Hur vi hanterar kommunikationsfrågorna påverkar förtroendet för vår organisation. Bilden av krisen måste hanteras parallellt med själva krisen. Samstämmiga budskap från ansvariga aktörer stärker förtroendet och förståelsen för hur händelsen hanteras. God kriskommunikation byggs upp i vardagen.

Kriskommunikation ska vara snabb öppen korrekt tydlig empatisk ansvarstagande proaktiv samstämmig

Kriskommunikation ska bidra till att vi når målen för samhällets krisberedskap Minska risken för och konsekvenserna av allvarliga störningar och olyckor. Trygga människors hälsa och personliga säkerhet. Hindra eller begränsa skador på egendom och miljö.

Exempel på händelser som krävt samverkan mellan aktörer i länet Pandemin (svininfluensan) 2009 Oljeutsläppet vid Tjörn 2011 Stormarna Simone och Sven 2013 och stormen Egon 2015 Höga flöden under hösten 2014, bland annat i Bohuslän och västra Skaraborg Flyktingsituationen hösten 2015 Om den stora skogsbranden i Västmanland (2014) inträffat i vårt län hade samverkan verkligen ställts på sin spets!

Forum för samverkan i vardag och kris

Regionalt råd Regionala rådet för samhällsskydd och beredskap Utveckling av ledning och samordning Kriskommunikation Skydd av samhällsviktiga funktioner Regionala risk- och sårbarhetsanalyser Krisberedskap och räddningstjänst Regionala och lokal kompetensutveckling Social hållbarhet Totalförsvar

Krisinformationsrådet Nätverk för kriskommunikationsansvariga vid kommuner, myndigheter och andra samhällsviktiga organisationer i länet. Länets krisinformationsråd ska främja och stärka kriskommunikationssamverkan mellan aktörerna i länet. Medlemmar i Krisinformationsrådet: En kommunrepresentant per delregion samt Göteborgs Stad, Västra Götalandsregionen, Polismyndigheten region väst, Trafikverket region väst och Militärregion väst. Länsstyrelsen är sammankallande.

Regional samverkanskonferens Forum för att inrikta och samordna arbetet före, under och efter en samhällsstörning som berör flera aktörer i länet. Kommunikationssamordning och gemensamma budskap – viktig punkt på dagordningen. Sammankallas av Länsstyrelsen och genomförs oftast via telefon. Aktörernas kommunikationsansvariga bör vara med. Varje aktörs ansvar att säkerställa detta. Vid behov genomförs också separat arbetsmöte för kommunikatörerna.

Varför behövs det en inriktning för kriskommunikations- samverkan?

Bakgrund ”Kommunikationen med allmänheten brister i avstämning mellan aktörerna”, en slutsats i det nationella projektet kring samverkan och ledning som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) drivit. Erfarenheter från övningar och verkliga händelser i länet visar på behov av tydligare former för samverkan och samordning av kommunikationsarbetet mellan berörda aktörer.

Projekt Syfte Förtydliga när och hur vi ska samverka och samordna kommunikationen vid större krishändelser i länet. Öka kunskapen om varandras ansvar och roller vid kris. Öka kunskapen om gemensamma verktyg och kanaler för kriskommunikation. Övergripande mål Allmänhet och media ska mötas av samordnade budskap från samhällets aktörer i händelse av kris.

Så tog vi fram dokumentet Diskussioner i länets krisinformationsråd Delregionala träffar med kriskommunikationsansvariga vid länets kommuner, Västra Götalandsregionen, Polismyndigheten region väst, Trafikverket region väst och Försvarsmakten Erfarenhetsutbyte med andra län Avstämning mot det nationella dokumentet ”Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar” (MSB 2014) Inriktningsdokumentet fastställdes av Krisinformationsrådet i maj 2015

Ett rekommenderat arbetssätt Dokumentet är en rekommendation om hur vi ska samverka och samordna kommunikationsarbetet vid större krishändelser i länet. På sikt ska dokumentet bli en del av den övergripande strategin för samverkan vid samhällsstörningar i Västra Götalands län som håller på att tas fram. Inriktningen och rutinerna har börjat tillämpas i det aktörsgemensamma kommunikationsarbetet kring människor på flykt.

Grundläggande principer Kommunikatörerna är med från start. Ett budskap – flera budbärare. Vi agerar proaktivt i kommunikationsarbetet. Vi tar ansvar för helheten, inte bara den egna organisationens kommunikationsuppgifter. Vi stödjer varandra med resurser för kommunikationsarbetet, om vi har möjlighet. Helhetssyn och perspektivförståelse är grunden för vår samverkan.

Följande rutiner finns 1)Inleda kriskommunikationssamverkan 2)Kommunikation på samverkanskonferens 3)Kommunikativ lägesbild 4)Arbetsmöte för kommunikatörer 5)Resurssamverkan Rutinerna bottnar i inriktningen för kriskommunikationssamverkan. De behöver testas och utvärderas i övningar och verkliga händelser.

Inleda kriskommunikationssamverkan Kommunikationssamverkan ska inledas så snart som möjligt. Aktörerna etablerar en första kontakt via den vanliga ”larmvägen”, till exempel tjänsteman i beredskap (TiB) eller motsvarande funktion. TiB eller motsvarande funktion informerar sin organisations kommunikationsansvarig. Om Länsstyrelsen kallar till regional samverkanskonferens bör kommunikationsansvariga hos berörda aktörer delta på denna.

Kommunikativ lägesbild Är en del av den samlade lägesbilden Beskriver –hur händelsen beskrivs och uppfattas av omvärlden –identifierade kommunikationsbehov –genomförda och planerade kommunikationsinsatser –resurser för kommunikationsarbetet –behov av samverkan Aktörernas kommunikativa lägesbilder sammanställs till en aktörsgemensam kommunikativ lägesbild som ligger till grund för inriktningen av kommunikationssamverkan

Kriskommunikationssamverkan innebär att vi tillsammans … identifierar berörda aktörer och tydliggör deras informationsansvar identifierar och hanterar kommunikationsfrågor som ingen aktör har tagit ansvar för delar våra organisationers kommunikativa lägesbilder analyserar behov av kommunikationssamverkan och gemensamma kommunikationsinsatser

Kriskommunikationssamverkan innebär att vi tillsammans … skapar en aktörsgemensam kommunikativ lägesbild tar fram gemensamma budskap som kan förmedlas av alla ansvariga aktörer informerar varandra om våra respektive organisationers kommunikationsinsatser och vid behov samordnar aktiviteter, till exempel presskonferenser samverkar kring resurser för kommunikationsarbetet

Vad krävs för att vi ska kunna gå från ord till handling?

Förankra, öva och vidareutveckla Förankra arbetssättet på hemmaplan. Varje aktör måste bidra till att inriktningen och rutinerna blir kända i den egna organisationen. Öva på rutinerna, bland annat genom Länsstyrelsens regionala kvartalsövningar. Utveckla formerna för resurssamverkan mellan kommunikatörer i länet. Utvecklingsarbetet drivs av Länsstyrelsen i samverkan med länets krisinformationsråd. Arbetet med att förankra, öva och vidareutveckla vår kriskommunikationssamverkan genomförs inom ramen för Länsstyrelsens fyraåriga satsning för stärkt krisberedskap i länet.

Mer information Dokumentet ”Kriskommunikationssamverkan i Västra Götalands län – inriktning och rutiner” Film Kriskommunikationssamverkan i Västra Götalands län Projekt Kriskommunikationssamverkan Västra Götaland Länets krisinformationsråd Länsstyrelsens fyraåriga satsning för stärkt krisberedskap i länet Vid frågor – kontakta Länsstyrelsen i Västra Götalands län Annika Braide, kommunikationschef, Maria Göranson, kommunikationsstrateg,