Tillgänglighetsinventeringar på Åland oktober 2015 – februari 2016
Vad har inventerats ? Tillgängligheten för personer med olika funktionsnedsättningar (rörelse, syn, hörsel, allergi, kognitivt m m) 40 objekt (byggnader och utomhusmiljöer) Tillgänglighet och användbarhet från start till mål
Inventerade objekt, inomhus Segelpaviljongen Restaurang Sea Point Ålands Sjöfartsmuséum Mariebad Hotell Pommern Hotell Savoy Hotell Adlon Hotell Arkipelag Hotell Cikada Alandica Kultur och kongress Centralapoteket Nya Apoteket Eckerö Post och Tullhus Flygplatsen Färjeterminalen Berghamn Sandösunds camping & resort Sittkoffs galleria Stadsbiblioteket Mariehamn Visit Åland Ålands idrottscenter inkl. Vandrarhem Ålands jakt och fiskemuséum Färjeterminalen Mariehamn Handicampen Käringsund resort & conference Nordea Ålandsbanken
Inventerade objekt, utomhus Bomarsunds fästningsruiner Gröna Uddens Camping Mariehamns stad Strandpromenaden MSF ÅSS Järsö naturstig Nåtö naturstig Herrön naturstig Sjökvarteret Smartpark Övriga: Williams buss Viking line buss Ålands taxi Nya PAF kontoret Konstnärsbostaden Eckerö post och tullhus Förskola Mariehamn
Bortfall Hotell Park Posten Terminalen Långnäs Landskapsfärjorna Mariehamns taxi
Dokumentation Beskrivning av nuläget Förslag till åtgärder Tillgänglighetsfakta (checklistor, mått e t c)
Handikapparkering – bör vara skyltad både i mark och med stående skylt. Bra om fritt utrymme finns intill.
Trappor bör vara kontrastmarkerade på minst översta och nedersta stegen
Ramper skall luta max 8 % (helst mindre, och ha ledstänger på båda sidor, avåkningsskydd, halkskydd.
Goda kontraster underlättar orienterbarheten
Självöppnande dörrar underlättar för alla
Hissar i olika former
En genomgående hiss kan minska ofta ytbehovet.
Ibland vill man signalera att hissen främst är till för den som inte kan ta trappan.
varningsmarkering i trappa
Plats under bänkar och tvättställ underlättar för personer med rullstol m fl
En bred huvudgång mellan borden i restaurangen underlättar för alla att förflytta sig till och från sin plats.
Enkla sätt att överbrygga nivåskillnader vid entréer
Ledstråk underlättar orientering och vägvisning för många.
En nedsänkt del av disken ger bättre möjligheter att ge service och kommunicera med sittande eller korta gäster.
På muséer är det en fördel att det finns saker man kan få känna på för att förstå.
Fler kan använda ramp än trappa -och behovet av särskilda hjälpmedel som ex lyftar, minskar.
På Apoteken finns information i punktskrift på förpackningarna
Taktila rumsnummer underlättar för icke-seende
Ibland är det bara små insatser som behövs, även för att göra äldre miljöer mer tillgängliga.
Tillgång till service – ett viktigt komplement.
Sopbehållare skall kunna användas enkelt av alla.
Markbeläggning som är jämn, fast och halkfri gör det möjligt för fler att ta sig fram utomhus.
Även gräsbevuxna vägar kan ha god tillgänglighet.
Även en gammal bänk är användbar med tillgänglig utformning
Inför det fortsatta arbetet… Samverka för att uppnå god tillgänglighet i hela servicekedjan Samarbeta kring praktiska lösningar och marknadsföring Lär av varandras framgångar och misstag Erfarenhetsutbyte och kompetensutveckling leder framåt!
Rapporterna Lite om kommentarer och föreslagna lösningar
Comfort Digi System, lev. Phonak
Alternativa format, exempel Punktskrift Lättläst Storstil Tillgängliga pdf-filer DAISY Punktskrift Informationsfilm Inläsning Syntolkning Teckenspråksfilm Klarspråk
Läsavstånd/textstorlek När en text måste läsas på längre avstånd beräknas höjden på texten genom att läsavståndet i millimeter divideras med 250. Skyltar som läses på ett avstånd av 1-3 m bör ha en textstorlek på minst mm. Skyltar som går att komma nära intill bör ha en textstorlek på minst mm
Övrigt Alla rekommenderade mått framgår av excel- tabellerna i slutet av varje rapport Ofta finns mer än ett sätt att lösa ett tillgänglighetshinder på Marknaden för “smarta lösningar” växer – det finns många produkter att ta till hjälp för att göra mera tillgängligt!
Slutsatser Anpassningar fokuseras ofta på rörelsehinder Kartläggningen visar på behov av många, små åtgärder snarare än större, dyra investeringar Områden som behöver förbättras nästan överallt: information/skyltning; utformning handikapptoaletter Bra förutsättningar till transporter God vilja hos många entreprenörer Allt nytt är inte bättre!