Utgångspunkter VA är ett naturligt monopol som inte följer kommungränser VA är ett naturligt monopol som inte följer kommungränser VA är ett livsmedel.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad styrs verksamheten utifrån • Lagen om skydd mot olyckor • Handlingsprogram • Kommunal och förvaltningslag • Verksamhetsplaner • Ekonomistyrning • Avtal.
Advertisements

Kreditmarknad, Arbetsmarknad, Aktiemarknad
Former för kommunalteknisk samverkan – vilka är alternativen
Samhällskunskap B Moment: Samhällets ekonomi Oskar Walther
Jan Ahlström •f 1950, •civilekonom SSE 1973 •Idag: Affärsängel, Återfallsentreprenör & Styrelseledamot •Driver och äger idag ett privat riskkapitalbolag;
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Personalaktuellts Lönedag 2012 Marianne Carell FörsäkringsGirot
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Organisera vattentjänsterna för framtiden
Kostar gratis? Mikael Medelberg, VD.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
Christina Nordensten Livsmedelsverket
SATSA PÅ ENTREPRENADJOBB! - där finns pengar att tjäna!
KOMMUNALAVA-PLANER Kjell Jonsson Anna Myhr.
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Lantmäteriets roll vid Bredband på landsbygden Samverkan mellan grannar och rätten att gräva ner en kabel Sara Andersson Byt ut NN mot namnet.
Arbetsmarknadsprognos för kultur och media 2011och 2012.
Nya PBL ett instrument för hållbar utveckling av din kommun ?
Ansvar för Länsstyrelsen I samband med allvarliga händelser  vara en sammanhållande funktion  verka för att en samlad regional lägesbild sammanställs.
:45 Roslagsvatten Information om VA-installation och VA-avgift för attefallshus Mikael Algvere, Affärsområdeschef VA Tid Kostnad.
Oxunda vattensamverkan och Edsviken vattensamverkan
Modell för Utveckling av ledningssystem
Dricksvatten Vårt viktigaste livsmedel Välfärd för 4 öre per liter!
Konferens 4S-ledningsnät
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Trygg och säker i hemmet
Funktionsentreprenad med helhetsåtagande – mer väg för pengarna
Swedish Welcome Christian Åberg Umeå
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Samhällekonomi.
Finansiell samordning
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Q2 Rapport 2015 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
{ Ekonomiska system Olika sätt att försöka styra samhällets ekonomi.
PromikBook AB Kraftfull företagsanalys och ekonomisk simulering – helt molnbaserat.
Q3 Rapport 2015 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Framtida va-organisation i Stockholmsregionen Vattentankar från EKO-VASK-Gruppen Vattentankar från EKO-VASK-Gruppen Strukturidén utgår från en relativt.
Folkhögskolespåret 31 mars Dagordning 1.Folkhögskolespåret – bakgrund och nuläge 2.Folkhögskolor i Stockholms län 3.Gruppdiskussioner 4.Sammanfattning.
VAS-rådets rapport nr 13 Regional VA-samverkan i Stockholms Län.
1 VAS-rådet 2008 Regionala organisationsformer & finansieringslösningar ”Diskussion om finansieringslösningar och organisationsformer är viktiga att fortsätta.
- Nyckelfråga för en växande järnväg!. Ökad budget för drift och underhåll med 30 % åren jämfört med tidigare planeringsperiod (20 miljarder)
En trygg dricksvattenförsörjning En trygg dricksvattenförsörjning SOU 2016:32 Särskilde utredaren Gunnar Holmgren Sekretariat: Folke K Larsson, Ulrika.
Q1 Rapport 2016 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Regional Vattenförsörjningsplan i Stockholms län – förstudie med fokus på reservvattenförsörjning Krister Törneke 12 februari 2015.
Hållbarhetsindex - mål
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Välkommen till skärgården
Heby kommuns kvalitetspolicy
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Formalia VAS rådet 2014 Anders Ekström/Ordförande VAS.
Kvalitetspolicy Viacon Production AB
Fullt utbyggt cykelnät år 2030 Målområden: Bra utbud av cykelvägar   Från 5 till 20 procent år 2030 Fullt utbyggt cykelnät år 2030 Målområden:  
Time People Group Aktieträff Laika 13 februari 2018
Risk- och sårbarhetsanalyser
”Hur arbetar vi i ambulanssjukvården som en del i framtidens sjukvård”
Svenskt Näringsliv om elnätsreglering
KPR april 2018.
(Företagsnamn) Affärsplan
Program för attraktiv arbetsgivare HRC-möte
Vägval Älgö - Analys av genomförande och risker
Enhetlig myndighetsutövning
Välkommen till VAS-rådet 2018
Norrvattens framtida dricksvattenförsörjning
Finansieringsmodell/-policy för Regionala VA-investeringar
Presentationens avskrift:

Utgångspunkter VA är ett naturligt monopol som inte följer kommungränser VA är ett naturligt monopol som inte följer kommungränser VA är ett livsmedel och en tjänst som säljs till kunder till lagstadgat självkostnadspris VA är ett livsmedel och en tjänst som säljs till kunder till lagstadgat självkostnadspris Unikt åtagande dygnet runt och för ”all framtid” mellan kund – va-huvudman Unikt åtagande dygnet runt och för ”all framtid” mellan kund – va-huvudman Fabriksområdet är samhället = omfattande säkerhetskrav Fabriksområdet är samhället = omfattande säkerhetskrav Många nya myndighets- och samhällskrav Många nya myndighets- och samhällskrav

NorrvattenKäppala Sollentuna Täby Upplands Väsby Upplands Bro Solna Danderyd Knivsta Vaxholm Järfälla Sundbyberg Stockholm Vatten Lidingö SigtunaStockholm Vatten Nacka Vallentuna Österåker DricksvattenAvloppsvatten Norra Stor-Stockholms ”vattenlabyrint” Käppala Norrtälje Roslagsvatten

Drivkrafter för utveckling - Kunden Kallas i VA-litteratur för abonnent eller brukare Kallas i VA-litteratur för abonnent eller brukare Den som betalar kalaset! Den som betalar kalaset! Osynlig! Oengagerad! Osynlig! Oengagerad! Rent vatten dygnet runt året om. Självklart! Rent vatten dygnet runt året om. Självklart! Rätt pris? Rätt kvalité? Rätt säkerhet? Rätt pris? Rätt kvalité? Rätt säkerhet? Kund:Bortglömd? Överkörd? Felbehandlad? Kund:Bortglömd? Överkörd? Felbehandlad? Kunden är idag ingen aktiv drivkraft för utveckling… Kunden är idag ingen aktiv drivkraft för utveckling…

Drivkrafter för utveckling – Myndighet EU:s dricksvattendirektiv: kvalitetsansvar till och med kundens kran, bekämpningsmedel, uran, radon… EU:s dricksvattendirektiv: kvalitetsansvar till och med kundens kran, bekämpningsmedel, uran, radon… EU:s avloppsdirektiv: kväve eller inte kväve… EU:s avloppsdirektiv: kväve eller inte kväve… EU:s ramdirektiv: avrinningsområden, krav på vattenplanering, vattenmyndigheter… EU:s ramdirektiv: avrinningsområden, krav på vattenplanering, vattenmyndigheter… Miljöregler med ökade krav på miljöprövning nu även på ledningsnät Miljöregler med ökade krav på miljöprövning nu även på ledningsnät Personligt juridiskt ansvar Personligt juridiskt ansvar

Drivkrafter för utveckling - Ny VA-lag Kommunen äger VA-anläggningen, via bolag eller kommunalförbund = OK Kommunen äger VA-anläggningen, via bolag eller kommunalförbund = OK Gemensamma redovisningsprinciper Gemensamma redovisningsprinciper Krav på balansräkning på kommunnivå Krav på balansräkning på kommunnivå Särtaxor Särtaxor Särredovisning ner till projektnivå Särredovisning ner till projektnivå Förrättning av VA-samverkan Förrättning av VA-samverkan Öppnar för kommunsamverkan Öppnar för kommunsamverkan

Drivkrafter för utveckling - Ny VA-lag Stor omställning för kommuner, utbildning och ”manualer” nödvändiga Stor omställning för kommuner, utbildning och ”manualer” nödvändiga Påverkar direkt ekonomi och planering för den tekniska verksamheten Påverkar direkt ekonomi och planering för den tekniska verksamheten Påverkar direkt VA-taxor och förhållandet VA-huvudman – kund Påverkar direkt VA-taxor och förhållandet VA-huvudman – kund Utan politisk vilja och ekonomisk/juridisk kompetens ingen förändring Utan politisk vilja och ekonomisk/juridisk kompetens ingen förändring

Drivkrafter för utveckling – Lokalt Kapacitet, räcker anläggningarna till? Kapacitet, räcker anläggningarna till? Kompetens, hur möter vi alla nya myndighetskrav? Kompetens, hur möter vi alla nya myndighetskrav? Kompetens, ersättare för pensionärer? Kompetens, ersättare för pensionärer? Kris och beredskap Kris och beredskap Reservvatten Reservvatten Finansiering, hur få pengarna att räcka till drift och underhåll och (ny-) investeringar? Finansiering, hur få pengarna att räcka till drift och underhåll och (ny-) investeringar?

Nuläget - Kapacitet Dricksvattenproduktion, brist i vissa kommuner (VAS!?) Dricksvattenproduktion, brist i vissa kommuner (VAS!?) Avloppsreningsverk, flera kommuner får brist om 10 – 15 år (VAS!?) Avloppsreningsverk, flera kommuner får brist om 10 – 15 år (VAS!?) Ledningsnät, akut kapacitetsbrist och kvalitetsproblem i flera kommuner Ledningsnät, akut kapacitetsbrist och kvalitetsproblem i flera kommuner Kris och beredskap, ej samordnat, många aktörer, olika mellan kommuner, säkerhet? Kris och beredskap, ej samordnat, många aktörer, olika mellan kommuner, säkerhet? Reservvattenfrågan ej löst, ansvarsgränser oklara (VAS!?) Reservvattenfrågan ej löst, ansvarsgränser oklara (VAS!?)

Nuläget - Ansvar Norrvatten, Sthlm Vatten, Käppala, SYVAB levererar vid kommungräns Norrvatten, Sthlm Vatten, Käppala, SYVAB levererar vid kommungräns Ingen kommunövergripande policy för ledningsnät, hygienkrav, svinnvatten, krav på anslutningar, inläckage etc. Ingen kommunövergripande policy för ledningsnät, hygienkrav, svinnvatten, krav på anslutningar, inläckage etc. Vem garanterar livsmedelskvalité i kranen? = kommunens ansvar Vem garanterar livsmedelskvalité i kranen? = kommunens ansvar Vem tillser att inga skadliga produkter tillförs avloppet? = kommunens ansvar Vem tillser att inga skadliga produkter tillförs avloppet? = kommunens ansvar Samma krav,samma vatten,olika tillämpning Samma krav,samma vatten,olika tillämpning Är det Kvalitetssäkring? Effektivt? Är det Kvalitetssäkring? Effektivt?

Nuläget – Taxor Ekonomi Konkurrens om pengar mellan skattekollektiv och VA-kollektiv i flera kommuner Konkurrens om pengar mellan skattekollektiv och VA-kollektiv i flera kommuner VA-anläggningen kraftigt undervärderad (ledningsnät!!!) medför felberäknad taxa VA-anläggningen kraftigt undervärderad (ledningsnät!!!) medför felberäknad taxa Gemensamma taxe-/redovisningsprinciper saknas trots VA-lagens självkostnadsparagraf Gemensamma taxe-/redovisningsprinciper saknas trots VA-lagens självkostnadsparagraf Kompetens i VA-ekonomi bristfällig Kompetens i VA-ekonomi bristfällig

Va-taxor och ekonomiredovisning Roslagsvatten bokfört värde 280 miljoner kr uppskattat nuvärde cirka 1,5-2 miljarder kr Roslagsvatten bokfört värde 280 miljoner kr uppskattat nuvärde cirka 1,5-2 miljarder kr Stockholm Vatten bokfört värde 4miljarder kr uppskattat nuvärde cirka miljarder kr Stockholm Vatten bokfört värde 4miljarder kr uppskattat nuvärde cirka miljarder kr Underfinansiering cirka kr/person/år Underfinansiering cirka kr/person/år Det ”nedgrävda kapitalet” står för underfinansieringen Det ”nedgrävda kapitalet” står för underfinansieringen Sthlm Vatten och RosvAB har jfr välskött va- ekonomi… Sthlm Vatten och RosvAB har jfr välskött va- ekonomi… VARNING! Svensk kommunal VA-verksamhet underfinansierad med 3 – 7 Mdr kr/år VARNING! Svensk kommunal VA-verksamhet underfinansierad med 3 – 7 Mdr kr/år

Nuläge – för kunden Det finns inget pris på vatten - bara olika (godtyckliga) sätt att beräkna VA-taxan Det finns inget pris på vatten - bara olika (godtyckliga) sätt att beräkna VA-taxan Upp till 25% prisskillnader för samma vatten beroende på val av redovisningsprincip Upp till 25% prisskillnader för samma vatten beroende på val av redovisningsprincip Uppföljning av kundens skyldigheter bristfällig Uppföljning av kundens skyldigheter bristfällig Kunden saknar möjlighet att bedöma kvalité och jämföra priser Kunden saknar möjlighet att bedöma kvalité och jämföra priser Skadar branschens trovärdighet Skadar branschens trovärdighet

Nuläge – Marknadskrafter Mångårig kommunal hegemoni i alla delar av verksamheten = Inga privatägda svenska företag med tillräcklig kompetens Mångårig kommunal hegemoni i alla delar av verksamheten = Inga privatägda svenska företag med tillräcklig kompetens Exemplet Norrtälje: 20 anbud, endast 4 bedömdes kvalificerade, varav 1 svenskt Exemplet Norrtälje: 20 anbud, endast 4 bedömdes kvalificerade, varav 1 svenskt Viktigt att skapa marknadsmöjligheter, kommunerna kan inte sköta allt Viktigt att skapa marknadsmöjligheter, kommunerna kan inte sköta allt Större och betydligt mer kompetenta beställare krävs för att skapa en levande marknad Större och betydligt mer kompetenta beställare krävs för att skapa en levande marknad

Kommer kommunerna att klara framtidens VA-verksamhet utan ökad samverkan…? …VA-lag, EU-direktiv, kompetens, rekrytering, miljöprövning, finansiering, teknisk kapacitet, LOU…ja listan är lång…så… Det självklara svaret är NEJ! Så hur går vi vidare?

Förädla VA-verksamheten tillsammans med grannkommuner - snabba stordriftfördelar Förädla VA-verksamheten tillsammans med grannkommuner - snabba stordriftfördelar Väx ”organiskt”, en eller två kommuner i taget Väx ”organiskt”, en eller två kommuner i taget Underskatta inte olika kommunkulturer!!! Underskatta inte olika kommunkulturer!!! Säkerställ kompetens inom VA: gäller teknik, ekonomi och juridik Säkerställ kompetens inom VA: gäller teknik, ekonomi och juridik Ingen utveckling utan beslutsmässig ”företagsledning” Ingen utveckling utan beslutsmässig ”företagsledning” Ev. konkurrensutsättning när ovanstående är uppnått – Annars underläge mot utföraren Ev. konkurrensutsättning när ovanstående är uppnått – Annars underläge mot utföraren

Kommunalförbund +Långsiktigt ägande, försäkring mot ”sidospår” +Stora fasta anläggningar med väl definierat uppdrag +Trygg försörjning +Kompetens och rekrytering +Finansiering +Norrvatten, Käppala är goda exempel -Tidskrävande beslutsgång vid förändrad verksamhet, ”kommunal vetorätt” -Endast förtroendevalda politiker i styrelsen

Aktiebolag i VA-samverkan +Föränderlig verksamhet t.ex nya delägare och arbetsuppgifter, enkla beslutsvägar +Kundnära verksamhet, leverantör – kund +Kompetens och rekrytering +Finansiering +Individuell anpassning till resp.ägarkommun +Expertkompetens i styrelsen -”Sidospår”, risk utan kontroll och fokus

Kommunaltekniskt Aktiebolag +Föränderlig verksamhet, enkla beslutsvägar +Kundnära verksamhet, leverantör – kund +Rekrytering+Finansiering +Individuell anpassning till kommunens behov +Expertkompetens i styrelsen -”Sidospår”, risk utan kontroll och fokus -Kompetensbrist VA (<50000 pe) -VA upplevs ofta som andra- eller tredjeprodukt -Särredovisningsproblematik

VA-Forsk Christian Odevall: ”Roslagsmodellen är ett sätt för en kommun att äta hela kakan och ändå behålla den….” VA-lagförslaget: ”Roslagsvattens verksamhet talar för riktigheten av kommunal samverkan…” Svenskt Vatten aug 2002: ”Roslagsvatten är en guldfisk bland hajar…” Cirka 15 kommungrupper studerar va- samordning där Roslagsmodellen är ett huvudalternativ

Roslagsvatten Kort historik Roslagsvatten Kort historik 1989 Österåker bildar Sveriges första kommunägda VA-bolag, Roslagsvatten AB 1989 Österåker bildar Sveriges första kommunägda VA-bolag, Roslagsvatten AB 1994 Vaxholmsvatten AB 1994 Vaxholmsvatten AB 2001 VA-kundtjänst åt Täby 2001 VA-kundtjänst åt Täby 2002 VA-kundtjänst åt Danderyd 2002 VA-kundtjänst åt Danderyd 2003 Knivstavatten AB 2003 Knivstavatten AB 2004 Vallentunavatten AB 2004 Vallentunavatten AB

personer anslutna personer anslutna Betjänar kunder Betjänar kunder 120 mil ledningar, 17 reningsverk, 3 vattenverk, 130 pumpstationer, 120 mil ledningar, 17 reningsverk, 3 vattenverk, 130 pumpstationer, Omsätter 110 Mkr, investerar 50 – 70 Mkr/år Omsätter 110 Mkr, investerar 50 – 70 Mkr/år Styrelse med förtroendevalda och ledamöter med särskild kompetens Styrelse med förtroendevalda och ledamöter med särskild kompetens

Utveckling från 1/1 2003– 1/ Fördubblat antal kommuner Fördubblat antal kommuner Fördubblad geografisk area Fördubblad geografisk area Fördubblad ekonomisk omsättning Fördubblad ekonomisk omsättning Fördubblat antal kunder Fördubblat antal kunder 8 nya tjänster (ökning 20%) 8 nya tjänster (ökning 20%) 10 i pension (25% av personalen) 10 i pension (25% av personalen) 48 anställda, 40% ny personal sedan 2002, främst från privata sektorn 48 anställda, 40% ny personal sedan 2002, främst från privata sektorn Kvalitetsledning, ISO 9001 i maj 2003 Kvalitetsledning, ISO 9001 i maj 2003

Ledstjärnor Långsiktighet: finansiering och teknik för dagens och framtidens behov, korrekt kostnadsredovisning och prissättning Långsiktighet: finansiering och teknik för dagens och framtidens behov, korrekt kostnadsredovisning och prissättning Samhällsbyggande: VA-utveckling i ägarkommuner, VA-lösningar i omvandlingsområden och skärgård Samhällsbyggande: VA-utveckling i ägarkommuner, VA-lösningar i omvandlingsområden och skärgård VA-abonnenterna är kunder VA-abonnenterna är kunder Arbetsmiljö som attraherar kompetenta medarbetare Arbetsmiljö som attraherar kompetenta medarbetare

...att jobba på Roslagsvatten?

Ägare: Österåker 62%, Vaxholm 15%, Knivsta 10%, Täby 2%, Danderyd 1%, Vallentuna 10% -Moderbolag Driftbolag Personal Roslagsvatten AB Uppdrag Täby Uppdrag Danderyd -Dotterbolag Anläggningsägare Investeringar Taxor Ingen personal Österåkersvatten AB Vaxholmsvatten AB Knivstavatten AB Styrelsen i moderbolaget utgörs av ledamöter från dotterbolagsstyrelser samt ledamöter med särskild kompetens Vallentunavatten AB

Kommunansvarig Ekonomi, budget, taxor Kommunansvarig Ekonomi, budget, taxor Kommunansvarig Produktion, drift och underhåll 4) Kommunansvarig Produktion, drift och underhåll 4) Roslagsvattens styrelse Kommunansvarig Projektering/planering ) Kommunansvarig Projektering/planering ) Organisation för Roslagsvattens dotterbolag Kommunansvarig Kundtjänst Kommunansvarig Kundtjänst Roslagsvatten AB Samtliga kommunansvariga anställda i Roslagsvatten Roslagsvatten AB Samtliga kommunansvariga anställda i Roslagsvatten 1) Styrelseordförande i dotterbolagen ingår i RosvAB:s styrelse. 2) VD i dotterbolaget är RosvAB:s VD eller utsedd från RosvAB:s ledningsgrupp. 3) VD, ekonomiansvarig samt kommunansvarig för proj/plan. är adjungerade till styrelsen. 4) Verksamhet inom produktion och projektering kan läggas ut på entreprenad. Dotterbolagstyrelse 1) 2) 3)

”What´s in it for us”? Samlat grepp på vattenförsörjning Samlat grepp på vattenförsörjning Fördela kostnader för ledning och experter Fördela kostnader för ledning och experter Kompetensförsörjning Kompetensförsörjning Ökad tillgänglighet och flexibilitet i kundservice och akutverksamhet Ökad tillgänglighet och flexibilitet i kundservice och akutverksamhet Säkerställa krisberedskap Säkerställa krisberedskap Samverkan med VA-leverantörer: Norrvatten, Käppala, Sthlm Vatten, SYVAB Samverkan med VA-leverantörer: Norrvatten, Käppala, Sthlm Vatten, SYVAB Kvalitetssäkring från källan genom kunden (70% vatten) till recipienten Kvalitetssäkring från källan genom kunden (70% vatten) till recipienten