Samhällsekonomiska kalkyler NVF-seminarieserie om samfunnsøkonomiske vurderinger og beslutningsprosesser. Hur gör man i dag? Seminar i Norge 13. og 14.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
VAS-Rådet 12 februari 2009 Krister Törneke, Tyréns Samhällskostnader vid störningar i dricksvattenförsörjningen.
Advertisements

HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Fortbildningsöversyn Exempelrapport. Exempelrapport :03:36 Innehåll 2 Exempelrapport Innehåll Läsanvisningar Sammanfattning Grundförutsättningar.
Utvärdering 2 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Sandra Lagerkvist och Ida Knutsson. 2 Mål för folkhälsan, prop. 2002/03:35 Övergripande mål för folkhälsopolitiken: Skapa samhälleliga förutsättningar.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Miljödepartementet Ökat skadeståndsansvar och förutsättningar för generationsskifte Miljöminister Andreas Carlgren, Torsdagen den 18 februari 2010.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
1 Vad är riskanalys? Iden med riskanalys är att gemensamt skapa: god framförhållning kontrollerad osäkerhet för att öka möjligheterna att lyckas med projektet.
Hypotesprövning. Statistisk hypotesprövning och hypotetisk-deduktiv metod Hypotetisk-deduktiv metod: –Hypotes: Alla svanar är vita. –Empirisk konsekvens:
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
SU:s åtgärdsplan Tom september 2015 Intäkter+620 mnkr6,2% Personal inkl. bemanning+349 mnkr5,6% Läkemedel+175 mnkr 16% Material, varor tjänster+141 mnkr9,8%
Kap. 15: Samhällsekonomisk kostnads-intäktsanalys Jan-Eric Nilsson.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Framtidens kommun – parlamentariska arbestgruppen
Hur ser den nationella riskbilden ut idag och i framtiden
Forskningsetik – läkaretik
Fossilbränslefritt Kronoberg
Avdelningen för vård och omsorg
Modeller, vad gör de, och vilka är osäkerheterna
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
VISA DENNA BILD: INLEDNING
En plattform för samhällsekonomisk analys
Felrättning och information: uppdaterad uppdaterad
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg

Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Planeringsunderlag för klimatanpassning och klimat- och energi
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Innehåll i och användning av läromedel.
Den etiska plattformen: besvarade och obesvarade frågor
Ett schyst arbetsliv med mångfald och likabehandling
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Miljömålen består av tre slags mål
Påtaglig skada – hur ser tillämpningen ut?
Reflektioner kring FU 2012 Enheten för miljöekonomi vid institutionen för nationalekonomi med statistik, Göteborgs Universitet. Magnus Hennlock
SAMPERS Pågående utveckling och prioriteringar Leonid Engelson
”Flexibilitet” – i en ny tid
Samråd Vattenskydd Hummeln och kristdala
RISKBEDÖMNINGAR Inför ändringar i verksamheten
Kort guide till samhällsekonomisk bedömning
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Vägval Älgö - Analys av genomförande och risker
ASEK Samhällsekonomiska kalkylvärrden inom transportsektorn – erfarenheter från ASEK-arbetet.
Kompetensförsörjnings-processen
Regionalt utvecklingsprogram Regionalt tillväxtprogram
Nya hastighetsgränser
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Rapportera framsteg eller status
Systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Forskningsetik – läkaretik
Samhällsekonomisk analys på Vattenmyndigheterna
Medlemssamråd O Nyckeltal från Centrum
Hållbar utveckling måste vara
Samordningsförbundet Göteborg Hisingen/ DELTA
Tips för det praktiska ledarskapet
Landsbygdskommittén.
Samhällsekonomisk analys på Vattenmyndigheterna
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Kontinuitetshantering
Presentationens avskrift:

Samhällsekonomiska kalkyler NVF-seminarieserie om samfunnsøkonomiske vurderinger og beslutningsprosesser. Hur gör man i dag? Seminar i Norge 13. og 14. mars Varför det finns ett intresse av samhällsekonomiska fördelningsanalyser i Sverige idag. Hjalmar Strömberg Vägverket

En grundläggande värdering Allt vi gör skall grundas i vetenskap och beprövad erfarenhet

Det betyder att beslut skall fattas Med stöd av fakta Med stöd av vetenskap Utifrån beprövad erfarenhet Med förnuft

Och att beslut skall vara Transparenta Motiverade Underbyggda Tydliga Begripliga

Det övergripande transportpolitiska målet Transportpolitiken skall säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet.

SAMHÄLLSEKONOMISK Något som kallas samhällsekonomiskt berör ekonomiska förhållanden i samhället som helhet, till skillnad från företagsekonomisk och privatekonomisk, som rör enstaka företag respektive individer.

SAMHÄLLS- EKONOMISK ANALYS Ett samlingsnamn för alla analyser av samhällsekonomisk karaktär. SAMHÄLLS- EKONOMISK BEDÖMNING En samhällsekonomisk kalkyl som också inkluderar bedömningar av relevanta effekter som inte kunnat kvantifieras eller värderas i monetära termer. SAMHÄLLS- EKONOMISK KALKYL Beräkning av en åtgärds samhällsekonomiska kostnad och nytta. Alla effekter presenteras dels kvantitativt och dels värderade. Beräkningen sammanfattas dessutom ofta i en nettonuvärdeskvot (NNK).

KOSTNADS- EFFEKTIVITET En situation där kvantifierade mål uppnås till lägsta möjliga samhällsekonomiska kostnad. SAMHÄLLS- EKONOMISKT LÖNSAMT Positivt nuvärde av alla kostnader och intäkter som är förknippade med förbrukning av resurser eller effekter och nytta som medborgarna och företagen är villiga att betala för. SAMHÄLLS- EKONOMISK EFFEKTIVITET En åtgärd antas leda till ökad välfärd om vinsterna för dem som vinner på en förändring kan kompensera förlusterna för dem som förlorar på den, så att en nettoförbättring ändå uppstår. Det demokratiska beslutssystemet måste också anse att den nya välfärds- fördelningen är acceptabel. Samhällsekonomisk effektivitet i transportsektorn förutsätter att kostnaden för investeringar motsvaras av individernas betalningsvilja och att endast de transporter utförs som täcker sina marginalkostnader.

SAMHÄLLSEKONOMISK EFFEKTIVITET En åtgärd antas leda till ökad välfärd om vinsterna för dem som vinner på en förändring kan kompensera förlusterna för dem som förlorar på den, så att en nettoförbättring ändå uppstår. Det demokratiska beslutssystemet måste också anse att den nya välfärds- fördelningen är acceptabel. Samhällsekonomisk effektivitet i transportsektorn förutsätter att kostnaden för investeringar motsvaras av individernas betalningsvilja och att endast de transporter utförs som täcker sina marginalkostnader.

Stegen i en samhällsekonomisk kalkyl Definition och avgränsning av åtgärden Identifiering och kvantifiering av relevanta effekter Monetär värdering Diskontering av framtida nyttor och kostnader till ett nuvärde Beräkning av nettonuvärdeskvot Känslighetsanalys

Vad finns med i kalkylen Restid Trafiksäkerhet Buller Luftföroreningar Koldioxidutsläpp Trafikeringskostnader Drift och underhåll

Effekter utanför kalkylen Intrång i natur- och kulturmiljöer Vissa regional- ekonomiska effekter (pestflagg) Fördelningseffekter

Den samhällsekonomiska kalkylens begränsningar Den välfärdsekonomiska teorin bygger på idealiserade förhållanden. Människor är inte alltid rationella och vi har ofta inte all kunskap om valmöjligheterna. Det går inte att sätta värden på alla faktorer som har betydelse eller ibland ens veta hur stor betydelse olika faktorer har. Det finns osäkerheter i de kalkylvärden som har beräknats. Ingen vet hur framtiden faktiskt kommer att utveckla sig. Man kan inte förutsäga den med aldrig så avancerade modeller.

Saklig och osaklig kritik Mot metoden Mot underlagsmaterialet Mot hur resultatet används Mot värderingar av (tvivelaktiga) effekter Mot grundläggande antaganden Mot resultatet

För den som är skeptisk Vem har gjort kalkylen? Har den personen eller organisationen något intresse av ett visst resultat? Är åtgärden klart och tydligt preciserad? Motsvarar utformningen av projektet i kalkylen den åtgärd som faktiskt planeras, eller har man räknat på en billigare version för att tona ned kostnaderna för beslutsfattaren? Bygger antagandena på realistiska prognoser och verkar de rimliga? Har viktiga förutsättningar och risker uppmärksammats? Har effekterna värderats enligt en vedertagen metod? Har alla effekter behandlats – även de som eventuellt inte kunnat värderas? Har framtida effekter diskonterats, och i så fall till vilken ränta? Har en känslighetsanalys gjorts? Vilket annat beslutsunderlag har beslutsfattaren tillgång till?

Slutsats Även om samhällekonomiska kalkyler kan kritiseras och ifrågasättas har vi inget bättre. Att fatta beslut utan relevant underlag och genomsiktliga beslutskriterier är godtycke.