B Zacke, L Kant, R Egnestam 2013-09-10 Källor: Årsboken Svensk Galopp, ATG, SCB Spel på hästar är till stor del ett kunskaps spel ! 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Innehåll Bakgrund Nya Visby BBK Övergripande mål Nyheter i Visby BBK
Advertisements

LinkedIn som en tjänst för nätverksbildande Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Vision för en vacker skärgårdsö under utveckling
En sammanfattning på saker som man inte får glömma till provet
ATGs omsättning (SVENSK OMSÄTTNING).
Svårigheter och möjligheter för ungdomar på arbetsmarknaden Anders Forslund IFAU och Nationalekonomiska institutionen, Uppsala universitet Ungdomars etablering.
Länsstyrelsens arbete med integration och Gröna näringen ”Samverkan ger nya perspektiv” Helena Hölermann Projektledare / Enheten för Social hållbarhet.
Summering av brainstorm 2
En del av Svenska Fotbollsförbundet
Karin Nars Vipanat Media Ab Vipanat Media Ab, grundat verksamheter  Baby Bio (startade som projekt 2003)  Butik (webbutik 2005, fysisk.
Västra Färgelanda.
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
SATSA PÅ ENTREPRENADJOBB! - där finns pengar att tjäna!
ETT GOLFSVERIGE I FÖRÄNDRING ANDERS HAMMARSTRÖM. Läget i Golfsverige Mellan 2003 – 2008  Tappat 30% juniormedlemmar  Tapp i alla åldrar upp till 40.
”Att väcka intresse” distanskurs she 31 januari 2011 Fredrik Björk.
Sverige må vara ett litet land till yta och befolkning … … men i travvärlden är vi en av de tre giganterna, tillsammans med USA och Frankrike. TRAV-SVERIGE.
Lantmäteriets informationsförsäljning
Aktivitetsersättningen I november 2010 uppbar personer ersättningen. År 2007 var det personer. Psykisk funktionsnedsättning är den vanligaste.
Så hänger det ihop VISION VÄRDERINGAR MÅLBILDER
Så hänger det ihop VISION VÄRDERINGAR MÅLBILDER
Marknadskommunikation och mediaval
Förslag till verksamhetsplan med ekonomisk plan för 2014 RF-stämman 2011 beslutade attuppdra till RS att, efter samråd med DF, klargöra och fastställa.
Byggmaterialindustrierna - en viktig näring för Sverige April 2008.
Byggmaterialindustrierna i siffror 144 miljarder kronor i omsättning företag medarbetare Drygt 30 branscher Viktig näring för Sverige Sysselsätter.
Två vägar för att ge till hela Missionskyrkan Kyrkoavgiften till församlingarna Missionsgåvan till församlingarna och det gemensamma Kyrkoavgift + Missionsgåvan.
RÖDA KORSET I BERGA VÄLKOMMEN TILL VÅR MÖTESPLATS OCH SECONDHANDBUTIK I BERGA CENTRUM! Foto: I: GällstedtMEDARBETARNA PÅ RÖDA KORSET I BERGA.
Vård- och omsorgscollege
Q2 Rapport 2015 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
OLIKA VAL ATT TA STÄLLNING MELLAN.
Q3 Rapport 2015 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Slutrapport Animation med äldre Involverade kommuner Inte Mullsjö Habo Aneby.
Q4 Rapport 2015 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Vi är en förening med bred ungdomsverksamhet inom fotboll. Vi har 18 lag, 574 aktiva ungdomar, 3 seniorlag och totalt 1400 medlemmar. Det är fantaskiskt.
Q1 Rapport 2016 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Det är aldrig roligt att spara Genom att ta tag i problemen skapar vi en bättre framtid!
Enklare och snabbare vardag med uppkoppling via fiber
HÄSTBESKATTNING Webbinarium
Kunskapsprogram inom digital affärsutveckling
Riksidrottsförbundet
Ökat samarbete med FaR-recept
Jan Bengtsson VD, Uniflex
ÖVNINGAR P03 - målvakt bas
Fasta propositionsklasser
P-04 Vit ’’it takes teamwork to make dreamwork’’
Föräldrarmöte F08.
VD-presentation Årsstämma 2016.
att Välj(a) jämställdhet!
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
B-tränarnas egen V64-dag på Jägersro tisdag den 14 november 2017!
Filmtajm!.
Förutsättningar för diktatur.
Är det fult att inte vara bäst?
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel
Tillväxtverkets handlingsplan för klimatanpassning i svenska SME
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Julens läger och kurser
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
Tips & trix.
Hur skapar man ett bra samhälle med hjälp av civilsamhället?
KUNDANSKAFFNING.
Vilka utmaningar står gotländsk fotboll inför?
Korta fakta om staten som arbetsgivare
Golfresa Prag.
Papperskonsumtionen i Sverige
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
TORSÅKERS IF Socioekonomiskt bokslut 2018.
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
FAKTA OM MALMÖ Demografi Arbetsmarknad Stadsutveckling.
Framtidens fritid och civilsamhälle
Presentationens avskrift:

B Zacke, L Kant, R Egnestam Källor: Årsboken Svensk Galopp, ATG, SCB Spel på hästar är till stor del ett kunskaps spel ! 1

B Zacke, L Kant, R Egnestam Källor: Årsboken Svensk Galopp, ATG, SCB Finns det ett samband mellan ökat spel och ökat intresse ? Grad av Information Grad av Intresse Spelar inte Storspelare 2

B Zacke, L Kant, R Egnestam Källor: Årsboken Svensk Galopp, ATG, SCB Mellan toppåret 1999 och 2012 har vi tappat 30% av omsättningen, vilket är 100 Mkr ! Siffrorna avser Svensk galoppomsättning i Sverige spelade vi för 335 Mkr kr på galopp ! LK, 15 omg Torsdagsgaloppen V4 infördes LK 125 Mkr DD 75 Mkr

B Zacke, L Kant, R Egnestam Källor: Årsboken Svensk Galopp, ATG, SCB Antal lopp och antal startande hästar per löpning över tid är ganska lika ! 4 Totalt startande hästar per år har pendlat mellan till under dessa 23 år.

B Zacke, L Kant, R Egnestam Källor: Årsboken Svensk Galopp, ATG, SCB Galoppomsättningen ökade med 0,8% mellan åren och uppgick till 265 Mkr Mkr i Sverige + 30 Mkr till Norge och Danmark Dessutom tillkommer spel från Norge & Danmark på drygt 100 Mkr, som ökar potterna ! 5

B Zacke, L Kant, R Egnestam Källor: Årsboken Svensk Galopp, ATG, SCB eKanalen blir allt viktigare medan Ombudskanalen också måste hållas varm ! 6

B Zacke, L Kant, R Egnestam Källor: Årsboken Svensk Galopp, ATG, SCB Galoppen står för c:a 2% av ATG’s omsättning ! 7

B Zacke, L Kant, R Egnestam Källor: Årsboken Svensk Galopp, ATG, SCB Kanal75, Väggtidningen, Travronden, Direkt bearbetning ? ombud står för 88% av Ombuds omsättningen ! 8 ’ ’ ’

B Zacke, L Kant, R Egnestam Källor: Årsboken Svensk Galopp, ATG, SCB 54% av eKanals omsättningen kommer från 2,6% av kunderna ! (1 024 av konton) Hur kan vi aktivt nå de olika grupperna ? 9

B Zacke, L Kant, R Egnestam Källor: Årsboken Svensk Galopp, ATG, SCB Komb & V4 stod för 42 % av Galoppomsättningen 2012 ! Spelfördelning 10

B Zacke, L Kant, R Egnestam Källor: Årsboken Svensk Galopp, ATG, SCB Travet ca Ridsporten ca Sponsorer Spelare intresserade av trav & galopp Rikshästägare Kommunen Övriga, t.ex. Gärdet, Musse Hästägare Uppfödare Anhöriga/Bekanta Banspelare Aktiva, t.ex. tränare, jockeys Intressegrupper för galoppsporten Galopp ca Ung galopp K a n a l 75 viktigast för kontakt/info/spel 11

B Zacke, L Kant, R Egnestam Källor: Årsboken Svensk Galopp, ATG, SCB Förslag till åtgärder Spelstrateg inom ATG med uppgift att samordna galoppens spel- och sportintressen med travets och utveckla galoppens spel i samråd med Svensk Galopps VD. Den snabba utvecklingen av e-spel gör att vi måste utnyttja vår tid i Kanal 75 (ATG-live) mer effektivt och mer riktad mot spel på galopp genom att ha kvalificerade och spelinsatta medarbetare. Ökad information i ombudskanalen. Kanal 75 är den viktigaste försäljningskanalen för både trav- och galoppsporten. Vi måste även finna vägar att utveckla vår sport och vårt spel utan att kollidera med spelet på trav och att snabbare redovisa galopplöpningar vid saxning av banor. Vi måste finna marknadsföringsvägar för att visa vår särart och fånga intresset för galoppsporten och hela tiden bredda intresset för spel på galoppen! 12

B Zacke, L Kant, R Egnestam Källor: Årsboken Svensk Galopp, ATG, SCB Förslag till åtgärder Vi måste bredda medias intresse (t.ex. storstadspress, travronden) för spelinformation om galoppen och effektivare utnyttja sociala media i olika former. Vi måste snabbare nå ut med intressanta händelser inom galoppen genom pressreleaser/nyhetsflashar. Viktigt att banprogrammen finns kvar som spelinformation och publikkontakt. Vi måste lära ut galoppen och spel på galoppen på ett enkelt, brett, positivt och marknadseffektivt sätt, t.ex. interaktivt, sport/spelskola för olika nivåer på hemsidan. 13