Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Är det fult att inte vara bäst?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Är det fult att inte vara bäst?"— Presentationens avskrift:

1

2 Är det fult att inte vara bäst?
Nu undrar ni, vem är den här dåren, och varför har jag blivit tvingad att gå hit……

3

4 Vad gör vi? De dagar eleverna inte har undervisning i Idrott och Hälsa har eleverna ”aktivitetspass”

5 De med bra kondition hade höga resultat på intelligenstesten (matematiska
problem, tänka tredimensionellt, ordförståelse mm). - Skillnaderna sträckte sej längre fram i livet. Bättre jobb och mer välbetalda jobb många år senare. - Färre drabbades av depressioner. - De som förbättrat sin kondition, oavsett utgångsläge, hade bättre poäng på testerna än de som inte förbättrat den. - Jämförelser på enäggstvillingar visade tydligt att de vältränade tvillingarna hade bättre resultat än sina otränade bröder

6 Senare i livet hade de med god kondition ”bättre” jobb och högre lön
Mindre deprimerade, mådde bättre Bättre tränade tvillingar hade bättre resultat än sina syskon

7 uthållighet/ kondition
skolprestation & social hälsa Vilket ger vilket? Det är inte viktigt vilket som ger vilket, men det är viktigt att undersöka vilket som har störst effekt på det centrala…. stress kognitiv förmåga

8

9 Aktivitetspass? Enkelt Möjlighet till hög intensitet
Fokus på uthållighet Alltid ombytt Schemalagt Aktivitetspasset är så enkelt att genomför att man ska kunna vara ny i klassen, komma 5 minuter försent för att man varit hos tandläkare och ändå ska alla elever ha möjlighet till att genomföra passet i hög intensitet Fokus ligger på hög intensitet eftersom det är det forskningen visat har störst effekt på den kognitiva förmågan 60 min, 5 minuter ombyte innan, 15 efter

10 Exempel på aktivitetspass
Hinderbanor Enkel dans/aerobics Boxning på säck Löpning Cirkelbana med olika stationer Spel, lekar Utmaningar Saker som skidåkning, skridskor, fotboll, handboll osv. är jättebra exempel på aktiviteter där det krävs att deltagaren tränar sin uthållighet, men vi är realister och förstår att inte alla elever kommer komma med på tåget där…. Utmaningar – detta är en av våra största utmaningar, vi måste göra passen både roliga och intressanta, men också jobbiga. Vi måste lära eleverna att det är fint och nyttigt att ta ut sig, även om man kanske inte springer flest varv i klassen, kanske springer man minst, men det är ändå något fint med att göra sitt bästa, man kan inte göra mer än sitt bästa. Ställer stora krav på vårt engagemang, vilka signaler vi sänder ut och vår uppfinningsrikedom och lyhördhet. MEN också en utmaning för hemmet, en av anledningarna ni är här idag, vi vill att ni får information om projektet och att det är något positivt. Hur lite det ibland än verkar så är ju ni era barns förebilder, är ni positiva blir barnen det, då kommer projektet falla mycket bättre ut. Richard har en färdigplanering som jag tror har delats ut i hemmen?

11 Aktivitetspass, mer än ”bara” fysisk aktivitet!!!
Ämnesintegration Mängdträning Skapar motorisk trygghet ”Återför” elever till IdH Lär elever att börja & avsluta fysisk aktivitet Hitta på roliga projekt Att bli stark Hoppa hopprep Spela badminton Springa Kasta och fånga bollar Alla skall kunna åka skridskor (därför åker vi skridskor på aktivitetspasset när vi har is)

12

13 Att träna känns bra! Träning frigör b.la dopamin i hjärnan Går fort!
Effekt i upp till 2h Ju mer du tar i, desto mer dopamin bildas Tränar du ofta blir kroppen duktig på att skapa och frigöra dopamin

14 Det är viktigt att träna resten av livet!!!
Två grupper äldre fick träna, en grupp fick ta i och gå snabba promenader medan den andra fick stretcha – vad hände med deras ”internminne”/RAM-minne???

15 Är det en slump att andelen i utanförskap är ganska lika med andelen elever som inte når upp till kunskapskraven i svenska, matte och engelska? Dessutom helt orimligt eftersom vi haft en betygsinflation….

16 Tjänar jag nåt på att röra mig?
13% av varje årskull hamnar i utanförskap (ca /år) De som hamnar i utanförskap ”kostar” ca kr för samhället. MEIH kostar ca kr/läsår och räcker då till ca 200 elever, dvs kr/elev och år. Daglig fysisk aktivitet i hela grundskolan kostar kr/individ I tråkiga pengar alltså? Här kommer siffror, inga roliga filmer eller bilder nu, men intressanta siffror: Ca 13%, dvs av dessa kommer hamna i utanförskap, om vi nu tänker oss att skolan är statisk så att inte elever börjar och går ur (vi blir ju av naturen äldre) så blir det lättare att greppa uträkningarna. MEIH, men då får vi tänka på att av dessa som går det mest till lön och sociala avgifter, en hel del kommer alltså tillbaka till staten i form av skatt, både direkt och indirekt via t.ex moms och punktskatter. Kostnaden för individ i utanförskap innefattar bla minskad inbetalning av skatt, ökade bidrag och ökad belastning på sjukvården, rättsväsendet m.fl

17 ”Räddade” per Aktivitetsledare Besparing för samhället
Daglig fysisk aktivitet för alla elever i grundskolan kostar kr/år (5000 aktivitetsledare) ”Räddade” i % ”Räddade” i antal ”Räddade” per Aktivitetsledare Kostnad för samhället Besparing för samhället Netto 2 280 0,06 ,00 kr ,00 kr ,00 kr 4 560 0,11 ,00 kr ,00 kr 6 840 0,17 ,00 kr ,00 kr 8 1120 0,22 ,00 kr ,00 kr 10 1400 0,28 ,00 kr ,00 kr 15 2100 0,42 ,00 kr ,00 kr 20 2800 0,56 ,00 kr ,00 kr Det räcker alltså att var 17e aktivitetsledare får EN elev att inte hamna i utanförskap för att samhällsnettot skall bli För att göra om till Borås stylde, tar man bara och flyttar kommatecknet två steg…..

18 FÖRLÅT ATT VI INTE TAGIT I!!!

19


Ladda ner ppt "Är det fult att inte vara bäst?"

Liknande presentationer


Google-annonser