Handledarutbildning steg 1-3 ska genomsyras av kunskap om och redskap för att kunna hantera de sju diskrimineringsgrunderna; kön, könsöverskridande identitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Advertisements

Diskussionsfrågor för gymnasiearbetet – yrkesprogram
Disposition - Hållbar utveckling
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Kompetensutveckling för att ge rätt stöd till arbete och studier Projekt.
Planering.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Och samverkansmodellen Dalarnas regionala kulturplan
GYMNASIEARBETE – vad är det?
Validering inom Vård- och omsorgscollege
Mobila yrkeslärare i Halland SkanKomp Aktivitet Start augusti 2010.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
ST inom FK Arbetsplatsfacket
PA1201 Projektarbete 100 p.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
1 Validering Regional arbetsgrupp Vad är validering? ”Validering är en process som innebär en strukturerad bedömning, värdering, dokumentation.
1 Validering Regional arbetsgrupp
INTRODUKTION TILL JÄMSTÄLLDHETS- OCH LIKABEHANDLINGSARBETET VID GÖTEBORGS UNIVERSITET FRAMTAGEN AV PERSONALENHETEN, SEKTIONEN FÖR ARBETSMILJÖ OCH LIKABEHANDLING.
De Sju Diskrimineringsgrunderna
TORSVIKSMODELLEN Arbete mot diskriminering och kränkande behandling
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
Verksamhetsuppföljning. Årlig uppföljning av verksamheten Verksamhetsuppföljning Självskattning Regional Lokal om man vill.
Vid en specifik arbetsplats möter personalen dessa frågor med nyfikenhet och delar med sig av sina kunskaper, men också för att själv lära. I en specifik.
Konflikthantering på arbetsplatsen. Konflikt Önskemål man inte vill släppa + Blockering av annan = Frustration Agerande.
Tillit, Trivsel och Trygghet i förskolan En översyn av rutiner mm.
Vid en specifik arbetsplats möter personalen dessa frågor med nyfikenhet och delar med sig av sina kunskaper, men också för att själv lära. I en specifik.
DigIT Workshop 3 De “horisontella principerna”  Jämställdhet  Tillgänglighet  Likabehandling.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Validering En process för att kartlägga kompetens.
Likabehandlingsplanen - Skolans plan för att förebygga och förhindra diskriminering och annan kränkande behandling.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
HEJ FÖRÄLDRAR! Välkomna till föräldramöte. Madelene Löfgren ◦ Grundskolelärare F-3 ◦ 35 år ◦ Sambo och två barn ◦ Bor på Bokenäset utanför Uddevalla.
Detta är en förenklad version av vår likabehandlingsplan.
Utvecklingsområden inom utbildning och kompetensförsörjning
Vad har hänt 2016 Kramfors certifierat och lokal styrgrupp är i igång
Regionalt perspektiv Aktuella frågor
Kompetensförsörjning Anställningstrygghet
Regionalt perspektiv Aktuella frågor
OCN-metoden. OCN-metoden (Open College Network) är en väl utvecklad metod för kvalitetssäkring och erkännande av kunskaper, färdigheter och kompetenser.
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
Kulturkrockar och kulturella skillnader
kvalificerade kunskaper
Vad behöver göras så att
Dagens program 13.00: Hej och välkommen
Studeranderätt och diskriminering
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Vad är VO-College? - en berättelse om Skåne
Att arbeta med fördomar i skolan
Pia Evander Handledare steg 3 Pia Evander
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
Workshop Arbetsplatslärande.
Cvl:s värdegrund För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna.
Stockholms stad Förskoleundersökning 2017
Likabehandlingsplanen
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Språkstöd KIVO-C Kvalitetssäkrad Inkludering Inom Vård och Omsorg Uppsala län –
Välkommen till regional arbetsgrupp handledarskap
Regional arbetsgrupp- handledarskap har följande uppdrag
Nationellt likvärdiga YH-utbildningar
Planeringsdag med lokal styrgrupp Karlskoga-Degerfors
Ta del av riktlinjerna här
Välkommen till Regional Handledarkonferens 29 nov 2018
Tanum
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Handledarutbildning Steg 2.
Göteborgs stads likabehandlings-arbete
SFI/SFX 2019 i Stockholms län
Presentationens avskrift:

Handledarutbildning steg 1-3 ska genomsyras av kunskap om och redskap för att kunna hantera de sju diskrimineringsgrunderna; kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, sexuell läggning, funktionsnedsättning, religion eller annan trosuppfattning och ålder

Syfte och mål Att stärka en likvärdig handledarutbildning för regionala och lokala Vård- och omsorgscollege samt stärka samverkan och samhandling mellan arbetslivet, utbildning och fackliga organisationer.

 Steg 1 handledare för elever på reguljär utbildning (APL), praktikanter samt nyanställda  Steg 2 valideringshandledare, lärlingshandledare och handledare för Yrkeshögskolestuderande (YH)  Steg 3 handledare för handledare (steg 1 och steg 2) Steg 1 och steg 2 kan läsas sammanhängande eller var för sig.

Steg 1 Urvalsgrunder deltagare Engagerade medarbetare med formell utbildning och erfarenhet inom relevant yrkesområde, rekommenderad av den egna organisationen. Förkunskaper deltagare Bör ha genomgått Skolverkets webbaserade handledarutbildning, modul 1-4, inför steg 1. Upplägg och genomförande Tidsåtgång 2-3 dagar

Steg 2 Urvalsgrunder deltagare Engagerade medarbetare med formell utbildning och erfarenhet inom relevant yrkesområde, rekommenderad av den egna organisationen. Förkunskaper deltagare Genomgången handledarutbildning steg 1 Bör ha genomgått Skolverkets webbaserade handledarutbildning, modul 5, inför steg 2.

Steg 1-2 Intyg och betyg  Kan leda till intyg efter genomgången kurs alternativt delbetyg/betyg på examinerade moment.  Kunskaper ska prövas mot hela betygsskalan vid varje betygssättning. Högsta betyg ska vara möjligt att få redan i delbetyget.  Regional styrgrupp i aktuellt Vård- och omsorgscollege beslutar om intyg alternativt betyg ska ges.

Definition steg 3 Uppdrag att handleda handledare (steg 1 och steg 2) enskilt eller i grupp, samordna samt utveckla det operativa handledaruppdraget. Uppdraget innebär även att fungera som informationsansvarig och omvärldsbevakare gällande handledning.

Syfte och mål steg 3  Teoretisk kunskap och praktisk färdighet att arbeta som handledare för handledare  Karriärutveckling för den enskilde handledaren  Arbetsplats- och organisationslärande för verksamheterna

Steg 3 innebär  Handleda handledare i grupp  Samordna handledare i verksamhet samt utveckla handledaruppdraget  Möjliggöra för handledare att samråda gällande det operativa handledaruppdraget  Introducera nyanställda, kollegor och studerande m.fl.  Informationsansvarig och omvärldsbevakare gällande handledning

Steg 3 Urvalsgrunder: Formell utbildning och erfarenhet inom relevant yrkesområde, rekommenderad av den egna organisationen. Deltagaren som arbetsplatsen väljer ut bör tilldelas steg 3- handledarfunktionen på arbetsplatsen. Förkunskaper: Genomgått handledarutbildning steg 1 och steg 2 samt minst ett års erfarenhet som handledare. Intyg: Nationellt intyg erhålls efter genomförd utbildning. Utvärdering genomförs regionalt

Genomförande steg 3 Fem dagar samt hemuppgifter 3 x 8 tim. Dag 1: Pedagogiskt ledarskap Dag 2: Grupprocesser och kulturmöten – Mötesmetoder och presentationsteknik Dag 3: Grupprocesser och kulturmöten – Mötesmetoder och presentationsteknik Dag 4: Samtalsmetodik och svåra samtal Dag 5: Seminariedag, Dialogcafé. Chefen deltar

Frågeställningar 1. Hur långt har vi kommit med handledarutbildning i våra regionala VO-College inför 1 juli 2016? 2. Vad behöver vi, som samordnare, för att kunna implementera handledarutbildning 1-3 på hemmaplan? Vilken tidsplan har vi?  Tankar, reflektioner, frågor på materialet skickas till: senast den 14/10