Avtal om medfinansiering av transportslags- övergripande infrastrukturåtgärder i Västsverige.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Samarbetsavtal om utvecklingsinsatser i Oskarshamn och Östhammar
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Målrelaterad ersättning för kvalitet 2011
Nyttorealisering på 10 min
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Målorienterade strategiska processer
1. 2 Föreslagen inriktning – vi gör den goda resan möjlig •Väginfrastrukturens drift och underhåll ska säkerställas så att samhället får ett vägtransportsystem.
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
VG Primärvård. Beslut VG Primärvård Grundtankar för VG Primärvård Stärka medborgarens och patientens ställning Ge medborgare och patienter.
Västsvenska paketet.
Kulturpolitik Västra Götaland
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Om utformningen av statlig tillsyn
Dagordning  Välkomna  Regional plan – förutsättningar  Nationell plan – förutsättningar  Påbörjade och bundna objekt  Åtgärdspaket/potter  Fortsatta.
Sv På gång i NyA Anders Mobjörk. Sv Tidplan Ladok3-anpassningar Prioriterade utvecklingsprojekt Fortsatt satsning på kvalitet Förvaltningsplan.
Inriktningsplanering för
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Ulrika Honauer Vägdirektör region Väst - Trafikverk 1 april - Västsvenska infrastrukturpaketet.
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
1 Pension & omställning 10 februari Informationsmöte scenkonstpensionerna  Inledning  Avvecklingen av Pisa (SPV)  Förhandlingar om nytt system.
Remiss 2 april – 18 maj Västtrafik och kommunerna ska höras
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Regional årlig uppföljning av miljökvalitetsmålen Naturvårdsverkets anvisningar.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Infrastrukturplanering
SWEPOS Nätverks- RTK –tjänst Arbetsgruppsmöte Bo Jonsson Lantmäteriet/SWEPOS
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Vad kan olika aktörer göra för att öka kollektivtrafikens marknadsandel? Och varför ska de göra det? Karin Brundell Freij, WSP
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
Systemanalys för Sydsveriges infrastruktur
Kommunalförbundet Sydarkivera
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Utmaningar med flyktingarbetet - tio ideella organisationers erfarenheter.
Det är aldrig roligt att spara Genom att ta tag i problemen skapar vi en bättre framtid!
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Miljö och Innovations- Akademin Nanna Wikholm nanna
Landsbygdskommittén.
Infrastruktur Marks kommun
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Mål/delmål: ……..…………………………………………………..
Tidig planeringsdialog för ökad samsyn mellan stat och kommun
Fokusområden 2011 Använda produktionsresurserna effektivt och kostnadsmedvetet och säkerställa kvalité i myndighetens samlade uppdrag. Kommunicera och.
Risk- och sårbarhetsanalyser
Dags att inventera tillgängligheten i flerbostadshus!
Arbetsgruppen Ullvi byvägar Byvägar - röda
Hälsingerådet 15 augusti 2018 Hans-Olov Åström
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Kostnader för inhyrd personal i hälso- och sjukvården
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Cykelplan
Överenskommelse inom området psykisk hälsa 2019
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Avtal om medfinansiering av transportslags- övergripande infrastrukturåtgärder i Västsverige

Parter Parter/Medfinansiärer Parter/Ej medfinansiärer VägverketGR BanverketMölndals Kommun? Västra GötalandsregionenPartille Kommun? Landstinget Halland Göteborgs stad

Bakgrund Förhandlingar om: MarieholmstunnelHösten 2008 VästlänkenVåren 2009 Detta avtal Samlad lösning för finansiering och genomförande av för Västsverige viktiga infrastrukturåtgärder

Syfte och omfattning 1.Gemensamt ansvar för finansiering och genomförande 2.Omfattning – K2020 med del av Göta Älvbron, Marieholmstunnel samt Västlänken (bilaga 1) 3.Beslutsunderlag till kommande nationella och regionala planer

5Vägverket Förslag till Paket med infrastrukturåtgärder i Västsverige, angelägna åtgärder (tjänstemannaförslag) Västlänken16 miljarder Kollektivtrafikomställning, K Koll.åtgärder på kommunalt vägnät pga. Västlänken 4,6 (Bangårdsförbindelsen, Korsvägen, Gamlestadstorget mm) - Koll.trafik åtgärder på infartsleder - K2020 Kollektivtrafikåtgärder på statligt vägnät Busskörfält 155 resp 158 (i förslag till reg plan) _________________________________________________________________________ Marieholmstunneln3,5 Anslutningar till Marieholmstunneln t.ex. - E45 Slakthusmotet0,7 - E6.21 Kvillemotet __________________________________________________________________________ Göta Älvbron2 Förbättringar av framkomlighet, miljö och trafiksäkerhet2,1 T.ex. E6.20 Klarebergsmotet, 155 Trafikplats Sörred mm 155 Vädermotet-Bulycke, etapp 1+2 (i förslag till reg plan) Trimningsåtgärder 1,1 T.ex. Ullevimotet, E6 tredje körfält mellan Åbro-Kålleredsmotet och ytterligare anpassning till nya trafikströmmar, kollektivtrafikåtgärder, analyser / uppföljning samt ITS __________________________________________________________________________________ Totalt bedömd kostnad 30,0 miljarder TOT 20,6 TOT 4,2

Finansiering Miljarder kr Statliga anslag (Banverk, Vägverk) 15,0 Lokala/regional bidrag: Trängselskatt 12,0 Banavgift/Reg. Bidrag* 1,0 Lokala bidrag Göteborg 1,25 Marknyttor** 0,75 _______ ________ Summa 15,0 15,0 ________ Summa 30,0 *Västra Götalandsregionen, Landstinget Halland **Göteborg 0,40 Banverket 0,35

Trängselskatt/Fortsatt arbete Förutom finansiering minska trängsel och miljöpåverkan Utveckla enzonsystem - Tjänstemannagrupp Säkerställa att trängsel, miljö och finansieringseffekter uppnås Fastställa värdet av marknyttor

Avtal mellan medfinansiärerna/ Extern information Paraplyavtal Vilka enskilda projekt som ska ingå beslutas av medfinansiärerna Avtal för varje projekt : Syfte Omfattning Tidplan Finansiering Fördyrningar mm Samråda om extern information (Gäller inte information enligt lag)

Villkor Godkänns av KF senast 9 november Ingår i nationella planen - senast kvartal 1, 2010 Beslut som möjliggör trängselskatt Intäkterna inte väsentligen lägre

Trängselskatt i Göteborgsområdet – är det möjligt? Redovisning av resultaten från fas 1-arbetet inom utredningsresursen kopplat till det västsvenska infrastrukturpaketet.

Vår bedömning är… JA! Ett trängselskattesystem för Göteborgsområdet som delfinansierar det västsvenska infrastrukturpaketet med minst 12 miljarder kronor är möjligt att utforma, samt att det dessutom bidrar med följande effekter: – Det kan minska trängseln till nivåer som vi inte upplevt på mycket länge! – Det kan öka resenärernas hushållning med bilresor, till gagn för bruk av gång-, cykel- och kollektivtrafikresor! – Avlastar det centrala vägnätet och områden där miljöpåverkan är störst – Omfördelar biltrafik till de yttre lederna med tillräcklig kapacitet – Systemet behöver inte bli krångligt!

Kostnader för att etablera ett system av något lämpligt slag i Göteborgsområdet Investeringskostnader för själva betalsystemet inkl anpassningar av centralsystemet bedöms vara mellan 550 mkr och 1800 mkr, beroende av hur systemet utformas. Driftskostnaden bedöms vara mellan 170 och 340 mkr per år (eller 2,60-2,80 kr per skattepliktig passage). Därtill kommer underhåll- och reinvesteringskostnader som vi inte har lyckats fånga så väl ännu. Kostnadsdrivande är: 1.Det totala antalet körfält som måste täckas med betalstationssystem 2.Den utländska lastbilstrafiken 3.Hur hög träffsäkerhet systemet måste ha

Först behövs ett startpaket med kollektivtrafik! Investeringar på cirka 575 mkr utöver dem som redan är planerade före år 2013 (varav 375 finns i planer men behöver tidigareläggas). Leder till en ökad trafikeringskostnad på i storleksordningen 100 mkr/år Startpaketet behöver självklart följas upp med fortsatta satsningar på kollektivtrafiken för att möta den ökade efterfrågan av kollektivtrafik som sker av andra skäl än trängselskattens införande. Trycket från biltrafiken på älvförbindelserna minskar i och med införandet av trängselskatter (ej för stor zon) samtidigt som behovet av en ny Göta Älvbro och Bangårdsförbindelse ökar för att klara den ökade efterfrågan på kollektivtrafiken och för att minska sårbarhetsrisken i trafikeringen över älven.

Fem studerade principlösningar En stor zon Ett älvsnitt En liten zon En yttre och inre zon (2-zonssystem) En yttre zon och ett älvsnitt

Skillnad på en yttre och en inre zon

Preliminär jämförelse Yttre zonÄlvsnittInre zon Yttre zon och inre zon Yttre zon och älvsnitt Intäktsnivå KANSKE JA Trängsel NEJJA KANSKE Miljökvalitetsnorm NEJKANSKEJA KANSKE Önskvärda ruttval NEJKANSKEJA KANSKE Färdmedelsförändring KANSKE JA

Förslag till beslut I kommunstyrelsen och kommunfullmäktige uttala sin vilja och avsikt att tillsammans med övriga parter ta ansvar för en finansiering till det Västsvenska paketet utifrån föreslagna finansieringsprinciper och utifrån den inriktning av investeringar som redovisas i bilaga till avtalsförslaget Acceptera användandet av trängselskatt som en del i finansieringen av paketet och att i övrigt agera för att avtalet kan realiseras Bemyndiga kommunstyrelsens ordförande att underteckna avtalet och att godkänna de eventuella justeringar som kan erfordras