Effekter av NTA på skolprestationer i årskurs 6 – hur vi ska mäta dem Erik Mellander Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Vetenskaplig studie av det alkoholpreventiva
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Inferens om en population Sid
Välkomna på information om gymnasievalet!
Om undersökningen Läsanvisningar för resultatdiagrammen
Den nya skollagen.
Boendekarriärer i ett långsiktigt individperspektiv
20 år med förändringar i skolan: Vad har hänt med likvärdigheten?
Välkommen till Vikenskolan
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Elever med utländsk bakgrund -
Hej hypotestest!. Bakgrund  Signifikansanalys  Signifikansprövning  Signifikanstest  Hypotesprövning  Hypotestest Kärt barn har många namn Inblandade:
Inklusion av placerade barn Nyborg 28 augusti 2012
FL8 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Höstbetyg 2013 årkurs 9. Information Resultatet redovisas för de kommunala skolorna och de nyckeltal som redovisas: Genomsnittliga meritvärde Från och.
Experimentell utvärdering Språkteknologisk forskning och utveckling (HT 2006)
Decentralisering, skolval och fristående skolor: resultat och likvärdighet i svensk skola Diskussion Jan-Eric Gustafsson Institutionen för pedagogik.
Komplettera med ett ord!
Utmaningar i Gävleborg Slutbetyg grundskola läsåret 2012/2013 Andel elever som uppnått målen i alla ämnen Källa: Skolverket Procent.
732G22 Grunder i statistisk metodik
Utbildas lärare inom rätt ämnen? Välkommen till UKÄ:s frukostseminarium.
Erfarenheter och effekter av satsningar på lärare i skolor med låga elevresultat Anahita Assadi, Caroline Hall, Martin Lundin och Kristina Sibbmark.
Arbetsmarknadspolitiska insatser för kvinnor och män Hur effektiva är programinsatser utifrån ett könsperspektiv? - Några aspekter Jonas Månsson Linnéuniversitetet.
Att skriva brev och mejl till uppgiftslämnare övningar Agneta Häggström, Försäkringskassan Karin.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Sv Tillämpning av tillträdesreglerna Bra exempel och knepiga fall Amer Chuhan.
Gy 2011 Anders Johansson.  Preparandutbildning 2834  Programinriktat individuellt val3141  Yrkesintroduktion3405  Individuellt alternativ5524  Språkintroduktion7586.
Statistisk hypotesprövning. Test av hypoteser Ofta när man gör undersökningar så vill man ha svar på olika frågor (s.k. hypoteser). T.ex. Stämmer en spelares.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Brukarenkät 2010 Till redovisningen:
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Främjande miljöer för lärande, utveckling och hälsa
Hur mår niondeklassare i Sörmland? Trender
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Nu är det dags! Ansökan till gymnasiet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Riksrevisionen granskar AF Tre revisionsrapporter
Strategi för hälsa
Vuxenutbildning 2018 i Stockholms län
Kunderna om PRV:s Patentavdelning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kvalitetsenkäten för studerande mäter folkbildningskvalitet på fyra områden Redovisningen återspeglar de fyra perspektiven som ingår i enkäterna: deltagarnas.
Enkät i gymnasieskolan 2015
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Kvalitetsmätnining hösten 2018
Öppna jämförelser – Grundskola 2018
Kvalitetsenkäten för studerande mäter folkbildningskvalitet på fyra områden Redovisningen återspeglar de fyra perspektiven som ingår i enkäterna: deltagarnas.
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Effekter av NTA på skolprestationer i årskurs 6 – hur vi ska mäta dem Erik Mellander Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU) Joakim Svärdh KTH, Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande Årlig stämma NTA Skolutveckling gudruni

Bakgrund: Tidigare mätning av effekter i åk 9 Baserat på ett slumpmässigt stickprov omfattande elever i åk 9, varav ca 1000 NTA-deltagare, åren Matchningsansats: statistiska metoder används för att bland icke-deltagarna identifiera 1000 ”jämförelsetvillingar”.. Säkerställda, positiva, effekter på resultaten på nationella prov i fysik, motsvarande 7 percentiler. Inga säkerställda effekter på provresultaten i biologi och kemi. Inga statistiskt signifikanta effekter på betyg i något ämne. Naturliga nästa steg: i) större urval, ii) kortsiktseffekter. 2

Kortsiktseffekter? Med kortsiktseffekter menar vi här effekter på skol- prestationer i åk 6. Detta motiveras av: NTA har ofta sin tyngdpunkt i åk 4-6, åk 6 är det första år för vilket det finns resultat på nationella prov i naturvetenskapliga ämnen. Resultat på nationella prov är vårt primära mått på skolprestationer. 3

Hur vi går tillväga 1.Jämförelsegrupp skapas via statistisk regressionsanalys Det inte är slumpmässigt vilka som deltar i NTA. Därför kan vi inte direkt jämföra skolresultat mellan NTA- deltagare och icke-deltagare. Istället försöker vi efterlikna ett medicinskt experiment med slumpmässig fördelning på behandlings- och jämförelsegrupp. Vad karakteriserar ett medicinskt experiment? De som ingår i experimentet har lika stor sannolikhet att hamna i behandlings- resp. jämförelsegrupp. 4

Hur vi går tillväga, II 1.Jämförelsegrupp skapas …. forts. M ed hjälp statistisk regressionsanalys skapar vi par av NTA-deltagare och icke-deltagare som har (nästan) samma skattade sannolikhet för NTA-deltagande... Hur?? Sannolikheten för NTA-deltagande skattas som en funktion av olika faktorer på kommun- och skolnivå, eftersom det är där som besluten att delta i NTA fattas. Vi kan observera värden på kommun- och skolfaktorer för både NTA-deltagare och icke-deltagare och vi vet vilka som faktiskt deltog resp. inte deltog  vi kan skatta sannolikheten för NTA-deltagande för alla elever. 5

Hur vi går tillväga, III 2. En första skattning av NTA-effekten Den genomsnittliga skillnaden i skolprestationer mellan de olika paren av NTA-deltagare och icke-deltagare som har (nästan) samma skattade sannolikhet för NTA-deltagande Detta kan vi göra både för de olika naturvetenskapliga ämnen var för sig och för biologi, fysik och kemi sammantagna, samt för skolprestationer mätta som resultat på nationella prov respektive som betyg. 6

Hur vi går tillväga, IV 3. Mera förfinade skattningar av NTA-effekten får vi genom att kontrollera resultatskillnaderna för elevegenskaper – kön, familjebakgrund, utländsk härkomst, resultat på andra nationella prov än naturvetenskapliga (allmänbegåvning) och NTA-aspekter: hur många och vilka NTA-teman eleven haft samt vilken/vilka NTA-lärare. 7

Data ”Urvalsram”: alla elever som skrev nationella prov i naturvetenskapliga ämnen i åk 6 åren , ca NTA Skolutveckling: NTA-deltagare – personnummer, år, termin, tema; lärares pnr; skola. Åren Ofta flera observationer per elev. Registerdata elever: kön, ålder, utländsk härkomst, föräldrainfo. (utbildning, inkomst, familjetyp), resultat på samtliga nationella prov i åk 6 och åk 3; betyg i merparten av ämnena i åk 6, skol- och kommuninformation. Registerdata NTA-lärarna: utbildning (gymnasiet →), yrkeserfarenhet, behörighet, föräldrainfo. 8

NTA eller ej? Hur fattas beslutet? Kommunala skolor : Vanligast att kommunen beslutar (smittspridning). Icke anslutna skolor i anslutna kommuner kan utnyttja att kommunen endast betalar inträdesavgiften en gång. Enskilda skolor: Vanligast att de bakomliggande bolagen fattar beslutet och i så fall generellt. Händer dock att individuella skolor fattar beslut om deltagande. 9

NTA eller ej? Kommun- och skolfaktorer Kommunfaktorer: folkmängd, andel i tättbebyggda områden, länstillhörighet, skattekraft, politisk majoritet, andel friskolor, NTA-region, närliggande NTA-kommun / NTA-skola Kommun- och skolfaktorer: Inkomst- och utbildningsnivå, skolkostnader/elev, andel elever åk 9 med G+ i alla ämnen, lärartäthet, andel lärare med universitetsutbildning, andel behöriga lärare, andel pojkar bland eleverna, andel utlandsfödda elever, andel elever med hemspråksundervisning. 10

Flerstegs- och flernivåanalys Steg: deltagande resp. icke-deltagande, omfattning och inriktning på deltagande. Nivåer: elev(grupps)nivå, skolnivå, kommunnivå, riksnivå. 11

Vad vi har gjort hittills Gått igenom, kompletterat och strukturerat NTA:s data på skolor, elever och lärare som har deltagit i NTA i årskurserna F-6 åren Förberett matchning av NTA-data med registerdata. Specificerat de registerdata vi behöver om skolor, elever och lärare. Etikprövat projektet (med bifall). Skickat ut informationsbrev till lärare och elever om att deltagandet i studien är frivilligt. Givit SCB offertunderlag för registerdata & matchning. 12

Vad som står närmast på tur … SCB:s sekretessprövning – prövning av risker för ”forskningspersonerna” som projektet kan tänkas medföra. Tyvärr (långtifrån) en formsak. Givet godkänd sekretessprövning, offert från SCB. Accept av offert  matchning & utlämnande av data Inledande deskriptiva analyser. Preliminära analyser för att bestämma jämförelsegrupp. 13

Tidsplan Seminarier / lägesrapporter på KVA inom perioden mars-maj 2016, inom perioden september-november 2016, inom perioden mars-juni