Nattåg Sundsvall – Stockholm med Jämtlandståget En försummad marknad i ett bra läge 2015-12-101 Version 8 - 2015-12-10 Lars B Johansson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
FC DJURSHOLM Föräldrarmöte P Agenda P04 Organisation Nytt Träningsupplägg från FC Djursholm Träningstider Sanktan 2013 Spelaravgifter 2013.
Advertisements

Föräldrarmöte Flickor 06/07 Fotboll VÄLKOMNA!
Byte till AKAP-KL från KAP-KL Arbetstagarorganisationernas roll Det material som omnämns i presentationen finns på OFRs hemsida,
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Dagordning : LSS- Lagen om stöd och service Bostäder för personer med funktionsnedsättning Erbjudande om lägenhet.
5:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Företagets resurser Företagets mänskliga resurser Företagskulturen Företagets tekniska resurser Företagets.
1 Sköndals IK Välkommen till föräldramöte Sköndals IK Föräldramöte Inför Barcelona.
Spelarmöte P16 Välkomna till Kick Off Spelåret 2016 Får vi ihop lag ? Intresse förfrågan om 2016 Antal träningar Träningsnärvaro Samarbete på träning med.
Ö PPEN FRÅGESTUND 16 SEPTEMBER L3SUPPORT-434: Beskrivning av utbildning för sökandewebben Jag hittar ingen möjlighet i innevarande MIT-miljö att.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Nattåg till Jämtland E tt lönsamt koncept Jo det går faktiskt Dessutom med en utökad service Nyckeln är som alltid kundfokus samt en helhetssyn på nattåg.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Träningsläger på Åland juni 2013 HSK p-02 VIKTIG INFO OM LÄGRET Medföljande deltagare Bilar som kör Program Regler Föräldrars ansvar.
Föräldramöte F IFK Kalmar F-07 Lagledare – Axel Jungward, Marcus Rydholm och Ronnie Nilsson Spelare – Just nu finns det 34 spelare registrerade.
Agenda Mål Träningar Matcher Turneringar Läger Ekonomi Övrigt.
Föräldramöte Hallby P Truppen Vårens fotbollssäsong Övernattningscup Fotbollsskola Träningarna Ansvar & föräldrauppdrag Lagkassa Övriga frågor.
Spetsundervisning – svenska och matematik I Lerums kommun erbjuds elever i åk 8 och 9 att fördjupa sin kunskaper i matematik och svenska genom ett samarbete.
Välkomna på föräldramöte Åby IF F 04/05 Datum ! F 0 Spelglädje & kamratskap.
Viktiga begrepp i historia
Västerås April 2014 Bele Barkarby P04.
Gais Open.
Ett stråk med stora möjligheter
Träningar 2016 Ullsäter mån-, tors- och söndagar
Storvreta 4-6 Januari 2014 Bele Barkarby P04.
Föräldraenkät 2017 Förskola
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Team 08 Agenda Ledare och roller i laget Träningar Matcher CUP
Föräldramöte 20 november 2016
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Team 08 Agenda Ledare och roller i laget Träningar Matcher CUP
Det behövs mellan – nya bostäder om året fram till 2030
smslån utan kreditprövning
Agenda - Reflektioner vårsäsongen
Hej! Vad roligt det ska bli att ha ett Tupperwareparty tillsammans med dig och dina vänner. Här kommer lite mer om det vi har pratat om.   Datum och klockslag.
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
Åsa Olsson SFI i Sandviken.
Erfarenhetsutbyte 25 november
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Framarbetad av Patrik Montgomery Per Stenegård och Annes Mellberg
Västerås April 2016 Bele Barkarby P04.
Balanserad hand öppning i NT
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Hälsokursen - vikt Träff 1 Välkomna!.
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka:
Industriella revolutionen
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Hej! Vad roligt det ska bli att ha ett Tupperwareparty tillsammans med dig och dina vänner. Här kommer lite mer om det vi har pratat om.   Datum och klockslag.
Du är riktigt trött och frustrerad……
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
LOKOMOTIVET!!!.
Ekonomisk modell kopplad till Överenskommelse mellan Västra Götalands kommuner och Västra Götalandsregionen om samverkan vid in- och utskrivning från.
Mobiltelefonins utveckling
Du är riktigt trött och frustrerad……
SOLLENTUNA FK Från knatte till veteran
 I sommar är det dags för Equmenias nationella scoutläger. 
DATUM & TIDER Räv 4–6 år.(Ny grupp)
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
YIS Ledarmöte 10 April 2018.
Du är riktigt trött och frustrerad……
Du är riktigt trött och frustrerad……
INFORMATION OM VAMAS, ANSLUTNIGNSAVGIFTER, ANLÄGGNINGSVÄRDE
Industriella revolutionen
 I sommar är det dags för Equmenias nationella scoutläger. 
VÄRLDENS MEST INTERNATIONELLA UNGDOMSTURNERING
Information – Lag P08 för Året 2019
Kursadministration- Aktivitetstillfälle
RESONEMANGSUPPGIFTER MED * KAPITEL 3
Presentationens avskrift:

Nattåg Sundsvall – Stockholm med Jämtlandståget En försummad marknad i ett bra läge Version Lars B Johansson

Sundsvall är mera tåg än flyg Mycket mer än Östersund Passagerare flyget – 2012 Sundsvall flygplats hade passagerare. – 2014 Östersund flygplats passagerare Befolkning – Västernorrlands län (1,16 flygresor per inv) Sundsvall + Timrå + Härnösand kommun = – Jämtlands län (3,4 flygresor per inv) Östersund + Krokom + Åre kommun = Tåget verkar ha en betydligt större betydelse för Sundsvall. Men här satsar å andra sidan SJ och med snabbtåg blir restiden 3h35 till Stockholm Till Göteborg finns en direktlinje med flyg. Restid med snabbtåg till Göteborg är 7-7h Flygsiffror Korrigerade

Resexempel ur tidtabellen Resa från Sundsvall o hem Sundsvall -> Stockholm – > (kvällen före) – > 8.38 – > 9.38 – > Hemresa Sto -> Sundsv – > – > – > – > Resa från Stockholm o hem Stockholm -> Sundsvall – > (kvällen före) – >9.58 – > (SJ + X-trafik) – > Hemresa Sundsv -> Sto – > – > – >

Rimliga reslängder men tuffa morgnar Hanterbart antal timmar Sundsvall -> Stockholm – Men tuffa morgnar för tidiga möten – Ankomst Stockholm 8.38 (förhoppningsvis inga förseningar) Avgång Sundsvall 5.03 ger taxi vid 4.30? Väckarklocka vid 3.50? – Eller avresa kl 18 kvällen innan för en hotellnatt i Stockholm Jämför det med ett nattågsalternativ – Umgås med barnen på kvällen, stryka en skjorta och sen ta en taxi till stationen – Kliv ombord på ett nattåg senast i Sundsvall (23:15-30 rimligt) Idealet vore en vagn som växlas på i Sundsvall och påstigning från 22 – Bli väckt vid i Stockholm (eller ännu bättre vid 07.00) Med tidig ankomst till Stockholm och möjlighet att ligga kvar så får man en buffert mot eventuella förseningar. – Avtal med hotell för frukost och kanske en dusch i relaxavdelningen :0007:45 23:30

Folk åker redan tåg Många åker dagtåg från/till Sundsvall så man behöver inte sälja in att man ska åka tåg Tidiga morgnar i Stockholm kräver fakiravgångar eller resa kvällen innan med hotellövernattning. Givet vettiga restider så borde det finnas en marknad för nattåg från Sundsvall -> Stockholm Det borde finnas en marknad för att fylla stora delar av en sovvagn från Sundsvall ner till Stockholm. söndag kväll till torsdag kväll på året-runt basis. För resor till Sundsvall - > Göteborg blir nattåget ett bra alternativ om ankomst Gbg före 9. Norrut är det betydligt svårare eftersom nattåget passerar Sundsvall vid 3-tiden på natten

Marknadsfunderingar I Sundsvalls tätort bor personer. I kommunen bor det Känns inte helt orimligt att man skulle kunna attrahera ett nattågsresande som fyller stora delar av en sovvagn söderut. En förutsättning att man kan få vettiga tider för att kliva på i Sundsvall och att man kan ligga kvar i Stockholm till minst För resenärer till Göteborg bör man vara framme före Hemresa med nattåg kräver nog en egen vagn med tanke på dagens ankomstid. Men man behöver ju inte börja där. Men om man kan få en egen vagn så öppnar det upp möjligheten att åka tåg från Göteborg till Sundsvall (och andra orter på vägen mot Stockholm). Från Alvesta, Linköping, Karlstad med flera blir tåget till Sundsvall plötsligt ett möjligt alternativ även efter avslutad arbetsdag

Service till de mindre orterna Nattåg södergående till Stockholm Norrtåg – 19:28 från Åre – 20:40 från Östersund till Sundsvall 23:02 – Matar fram resenärer från mindre orter till stationer där SJ stannar – Biljett till nattåget giltig på Norrtåg??? Avtalsfråga? Nattåget – 21:00 från Östersund till Sundsvall 23:15, Stockholm 05:00-07:00 Östersund BräckeÅngeSundsvall Brunflo Pilgrimstad Gällö Stavre Norrtåg Erikslund Ljungaverk Fränsta Torpshammar Stöde Norrtåg

Sundsvall -> söderut

Från söder -> Sundsvall

Egna Sundsvallsvagnar Om nattåg skulle visa sig vara lyckat så skulle man vilja ha egna Sundsvallsvagnar – Erbjuda påstigning från 22 för resa Söderut – Vid ankomst från Göteborg och Stockholm möjlighet att ligga kvar mellan 03 och 07 Idag är hemresa från Göteborg lite besvärligt – från Gbg snabbtåg hela vägen till Sundsv 21:59 – snabbtåg från Gbg, Regionaltåg från Sto, X-trafik från Gävle, ankomst Sundsv 23:28 – nattåget från Gbg ankomst Sundsv

Service till de mindre orterna Nattåg till Sundsvall från Stockholm Förutsatt att man kan sova kvar vid perrong i Sundsvall – Fortsätta mot andra orter på morgonen Norrtåg mot Ånge/Östersund – Från Sundsvall 06:20/07:40 – Till Ånge 07:36/09:00 Mot Hudik 05:03/05:37/06:04/07:20 Mot Härnösand 05:51/07:55 Övrig busstrafik Ånge Sundsvall Erikslund Ljungaverk Fränsta Torpshammar Stöde Norrtåg Gnarp Hudiksvall Gnarp Härnösand

Perrong i Sundsvall hantera egna Sundsvallsvagnar Ett praktiskt problem är utrymmesbrist i Sundsvall. Det finns idag ingen perrong där nattågsvagnar kan stå hela dagen. Dagens tidtabell har troligen utrymme för att vagnar står vid perrong mellan 03 och 07 men marginalerna minskar vid förseningar. Efter att resenärer klivit av tåget på morgonen måste vagnarna flyttas vilket kräver tillgång till både lokförare och lok. För att prova konceptet finns det troligen plats vid Sundsvall V. – Stickspår norr om dubbelspåret – Börja med temporär perrong i trä typ som i Röjan. – Kanske varmhållning med ett reservlok om det inte finns någon lämplig matningsstolpe – Eventuellt ett bullerplank mot dubbelspåret

Framtiden ger förändringar Ostkustbanan förbättras – Dubbelspår hela vägen => restider ner mot 2h – Korta restider ger mindre marknad för nattåget Men det är nog ett antal år innan vi är där. Man pratar nu om prioritering från år 2025 och framåt. – Gynnar längre resor Kortare restider Sundsvall -> Stockholm förbättrar även restider mot Göteborg och andra destinationer med nattåg. – Fler tågavgångar ger kanske behov av mer perrongutrymme. Kan vara bra att fundera över detta redan nu och börja den processen. Kan då bli perrong där nattågsvagnar kan stå över dagen fram till dess trafiken blir för intensiv på dagtågen

Kostnad att ligga kvar. Att erbjuda möjlighet att sova kvar i Sundsvall mellan 03 och 07 kostar givetvis Personal ombord – Vad skulle brandvakt skulle kosta för att hantera gäster ombord mellan klockan 3 på natten till klockan 7 på morgonen? – Det är alltså 4,5 timmar och om det skulle kosta säg kr per timme så blir personalkostnaden för 1 ombordpersonal kr Flytt av vagnar på morgon – Eftersom det är trångt om perrongutrymme på Sundsvalls station så måste vagnarna flyttas bort dagtid. – Det kräver att ett lok finns tillgängligt samt en lokförare. Kanske går att köpa den tjänsten från Green Cargo? – Kostnaden här är svårare att räkna på eftersom det beror väldigt mycket på om det går att kombinera med övrigt tjänstgöring. Om vi räknar på 1,5 timmar och att det kostar kr per timme. Summa summarum – Ombordpersonal + lokförare = = 4200kr och då ligger det nog i överkant. – En plats i 3-bädd sov ombokningsbar ex moms kostar 777kr i lågsäsong. – 6 resenärer extra i en 3-bädds sov ger 6*777kr=4662kr ex moms

Enkel kalkyl egen sovvagn Sundsvall -> Stockholm Låt oss göra en mycket förenklad kalkyl på egen vagn från Sundsvall Räkna enbart på marginalkostnad – Vi har redan ett lok och personal Antag att vagn växlas på/av i Sundsvall =>40mil enkel resa. Antag vagnskostnad kr milen – Inklusive städning, avgifter etc. Ger marginalkostnad på 6000kr enkel resa (12000 ToR) Pris ex moms 777kr för 3-bädds sovplats ombokningsbar Resultat utan att erbjuda att sova kvar – => break even vid 8 platser av 39 (20,5% beläggning) – Men vagnen går troligen tom tillbaka pga ankomst vid 3 på natten. Detta ger att break even egentligen först vid 16 platser (41% beläggning södergående, 0% norrg). – Sen har fredag kväll inte samma attraktion. Lördag kväll-> sön morgon bör nog inte ha trafik. Med trafik 6 dagar i veckan krävs 93 resenärer (värdet 8 var avrundat uppåt). Fördelat Sön-To ger det knappt 19 personer per dag (49% beläggning söderg, 0% norrg). Resultat med möjlighet att sova kvar – 93 personer per vecka krävs för de två vagnarna (söder + norrgående). – Sen krävs knappt 6 personer per dag för att hantera möjlighet att sova kvar vid ankomst Sundsvall. Över veckan blir det 33 personer – Totalt 126 personer per vecka. Fördelat på Sön-To kräver det drygt 25 personer i bägge tågen per dag. – Det är fler som åker söderut än norrut. Antag 17 söderut och 8 Norrut ger (44% respektive 21% beläggning)

Tisdag 3:e nov verkade ha utrymme på perrong

Frågor? =>