Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Post- och telestyrelsen Morgondagens samhälle behöver snabbt och säkert bredband Vad kan kommunen göra? Eva Grönborg, Post- och telestyrelsen.
Advertisements

Kartläggning av, med stöd från sysselsättningseffekter från vindkraft företagens syn på potential, hinder & möjligheter En rapport från nätverket Power.
Kultursamverkansutredningen Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet.
Matematik i Svedala SKL:s PISA2015 avstämningsmöte.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering Carolina Stiwenius Diskrimineringsombudsmannen,
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Fossilbränslefritt Kronoberg
Avdelningen för vård och omsorg
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Infrastrukturutskott, Kristianstad
Barnets bästa i främsta rummet
Lönebildning inom friskolorna
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
En plattform för samhällsekonomisk analys
En kort presentation av Tillväxtverket
Klassifikation av vårdåtgärder
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Läkemedelsstöd i primärvården
Utredningen om kommunal planering, del 2
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Kvalitet i äldreomsorg ur ett anhörigperspektiv
Förslag till Länsplan Robert Örtegren, Trafikdirektör.
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Uppdraget Tillväxtverket, ESF-rådet och Jordbruksverket ska lämna ett gemensamt förslag till Framstegsrapport till Näringsdepartementet. Rapporten är gemensam.
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie
Skolverket – utvärdering för lärande Jessica Lindvert, chef insatsutvärdering ge en lägesbild av hur vi arbetar med utvärdering i Skolverket, och att.
Nätverk för lärare på fritidshem
Välkomna, nu börjar vi! Nina Frid Susanna Höijer handläggare handläggare.
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Åtgärdswebben.
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
ASEK Samhällsekonomiska kalkylvärrden inom transportsektorn – erfarenheter från ASEK-arbetet.
Cykel information Agneta Nordström
Regionalt utvecklingsprogram Regionalt tillväxtprogram
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Välkomna!.
Mikael Johannesson, PhD Så mycket bättre, Göteborg 8 mars 2012
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Ställ krav för klimatsmartare godstransporter Sektorn Håkan Johansson Nationell samordnare klimatfrågor
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Utredningen om ekologisk kompensation
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Regionsamverkan Sydsverige
Så får vi praktisk nytta av nya ISO 50001
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Medlemssamråd O Nyckeltal från Centrum
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
Hållbar utveckling måste vara
Led- och muskelmottagning
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Barnkonventionen och barnrättslagen
Rekrytering med lokala jobbspår
Landsbygdskommittén.
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Agenda Projektets uppdrag Vad har projektet identifierat?
[Projektnamn] Utvärdering
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Presentationens avskrift:

Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga regioner Produktivitet i anläggningsbranschen Marknadsöppningar i kollektivtrafiken Måluppföljning Modellutveckling Samarbete Sverige-Kina, Sverige- USA Uppgiftslämnande Arbetspendling i storstadsregionerna EU:s strategi för Östersjöregionen Tomdragning och fyllnadsgrad Externa effekter Nationell strategi

Infrastrukturinvesteringar som stabiliseringspolitiskt instrument Regeringsuppdrag

I uppdraget ingår att utvärdera de infrastrukturåtgärder som vidtagits i hela Sverige, både lokalt och regionalt, i syfte att påverka efterfrågan i ekonomin, i första hand under den senaste lågkonjunkturen Detaljfrågor Tidsperiod för genomförande av de stabiliseringspolitiskt motiverade åtgärderna. Tid mellan beslut, start och slutförande. Hinder för ett snabbt genomförande? Åtgärdernas omfattning; antal projekt, kostnader, antal personer sysselsatta etc Direkta sysselsättningseffekter? Finns det regionala skillnader vad gäller åtgärdernas effekter på bl a sysselsättning Kvalitetsskillnader i förhållande till ordinarie verksamhet Övriga effekter Kostnadsökningar

Analysfrågor Skillnad i resultat mellan investeringar å ena sidan, och drift- och underhållsverksamhet å andra sidan. Hur påverkar potentialen till kommunal förskottering möjligheterna att bedriva kontracyklisk stabiliseringspolitik via statsbudgeten? Hur påverkades organisationen av stabiliseringspolitiskt motiverade infrastrukturåtgärder och hur fungerade återgången till normal verksamhetsnivå? Andra relevanta frågor? Samhällsekonomisk lönsamhet

Rekommendationer för framtida konjunkturpolitik Vilken typ av åtgärd har störst effekt utifrån ett stabiliserings- politiskt perspektiv? Investeringar? Drift och underhåll? Vad krävs för att om så bedöms nödvändigt korta tiden från regeringens och riksdagens beslut till genomförande av åtgärderna? Vad i övrigt krävs för att på ett framgångsrikt sätt vidta stabiliseringspolitiska åtgärder?

Slutsatser Små och mindre åtgärder kan ge mer sysselsättning och kan lättare användas för att försöka få resultat på kort sikt och under ett mer förutsägbart genomförande. Större investeringar bidrar på längre sikt till en stabilare ekonomi genom att skapa bättre förutsättningar för ekonomisk tillväxt. Trafikverket bedömer att kvaliteten på åtgärderna inte har varit sämre jämfört med genomförandet av åtgärder i ordinarie verksamhet. Däremot har satsningen inneburit en påfrestning på organisationen. Förskottering utgör inget hinder för kontracyklisk stabiliseringspolitik, men det är tveksamt om man ska låta det få den omfattningen att det blir ett bidrag till stabiliseringspolitiken. Paketerande av åtgärder skapar låsningar i systemet som riskerar att tränga ut andra mer lönsamma objekt. – Gäller inte närtidssatsningen.

Rekommendationer Det görs en ordentlig genomgång av sysselsättningseffekter och tid till byggstart och för genomförande av olika typåtgärder för alla trafikslag. Det är bra om metoden för en sådan kartläggning är jämförbar med motsvarande inom andra politikområden. Trafikverket får i uppdrag att utreda förutsättningarna att ha ett uppdaterat lager med förprojekterade åtgärder som snabbt kan genomföras och/eller utveckla en metod för att snabbt kunna ta fram lämpliga åtgärder. En given utgångspunkt ska vara att åtgärderna är samhällsekonomiskt lönsamma. Trafikverket får i uppdrag att utveckla hur de kan använda sitt periodiserade underhåll av infrastruktur för att snabbt kunna välja insatser som gör nytta.

Slutsatser Samordning i tid. Tog ca 1,5-2 år innan byggstart för investeringar i väg och järnväg, följt av 2-3 år byggtid (stor variation). Drift och underhållsåtgärder kan startas och genomföras snabbare och under kontrollerad tidsperspektiv. Sysselsättning har drift och underhåll på kort sikt har investeringar på lång sikt  Använda drift och underhållsåtgärder för att smidigare avpassa effekter i tid.  Använda nyinvesteringar i infrastruktur för en stabilare ekonomi på sikt.

Preliminära rekommendationer Metod för att snabbt kunna välja ut projekt som ger hög sysselsättningseffekt och som snabbt kan sättas igång.  ordentlig genomgång av sysselsättningsfaktorer för olika typåtgärder och alla trafikslag  förutsättningar för att kunna genomföra uppföljningar

Rekommendationer för framtida konjunkturpolitik Vilken typ av åtgärd har störst effekt utifrån ett stabiliserings- politiskt perspektiv? Investeringar? Drift och underhåll? Vad krävs för att om så bedöms nödvändigt korta tiden från regeringens och riksdagens beslut till genomförande av åtgärderna? Vad i övrigt krävs för att på ett framgångsrikt sätt vidta stabiliseringspolitiska åtgärder? Möjligheterna att tidsplanera infrastrukturinvesteringar med ambitioner att åstadkomma konjunkturutjämning med beaktande av Planeringsprocessen Upphandlingar Finansiering