Triton 2014-04-09 Thomas Hofvenstam Riskkapital i träindustrin.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
Advertisements

Marknadsekonomi eller planekonomi?
Aktiespararna - skapar förutsättningar för framgångsrikt aktiesparande.
Etiska Rådet – On Tour – Underprissättning.
Introduktion.
Stadsutveckling - Är det viktigt och i så fall för vem? Björn Bergman
| Tel | Introduktion.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
Flygets utveckling Mats Sigurdson 15NOV11. Marknaden • Stark koppling mellan BNP för OECD och passagerarutvecklingen • Inte lika stark koppling för Sveriges.
Ateadagen 2006 Välkommen!. Vad driver omvandlingen av IT-branschen? Färre och större aktörer.
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
FÖRETAG OCH MARKNAD KALKYLER OCH BESLUT.
What is strategy? – Porter
Penningskarusellen ”Kunderna betalar med pengar för att få ett behov uppfyllt. Och företaget får pengar för att kunna betala sina utgifter. Både parter.
Tillväxtföretag i Västernorrland Monica Westberg Projektledare, Länsstyrelsen Västernorrland Monica Westberg StrategiResurs.
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Vad krävs för att klara en kommersialisering?
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Kluster för internationell marknad.
| Tel | Introduktion.
M. Hernant (2010).
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
Förslag till planering kapitel 12
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Telecomfakta 026 –
LIFT MÅL LIFT Ett utvecklingsprogram för deltagaren och deltagarens företag.
De nya affärsrelationerna
Välkommen till Studsviks bolagsstämma 2002.
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Marknadsmixen – 4P Pris Plats Påverkan Produkt.
Marknadsföring av turism
Vad gör Almi?.
Marknadsföring av turism
BNP i fasta priser.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Team 4 Trust AB. Team 4 Trust - Varför? Fyra seniora industrialister som tillsammans har bred kunskap, samt erfarenhet av långa internationella karriärer.
Globalisering och innovationer i skogsindustrin Seminarium 12 april 2011 Marianne Svensén.
Marknaden oktober PIX PULP Europa fr 2005 Källa: FOEX Senaste värde 29/9-15 EUR 750,13 Senaste värde 29/9-15 USD 839,32.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
Funderar ni på att lägga ut inköpsfunktionen? Outsourcing av inköpsfunktioner är ett utmärkt sätt att gå från reaktivt till proaktivt inköp.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
56. Goda affärer – 7 konkreta tips – Handlar inköp i offentlig sektor om att följa en lag eller att skapa goda affärer? KOMMEK 18/
Räkna ut resultat Intäkter − Kostnader = Resultat.
Preliminär rekonstruktionsplan
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Ann Carlsson, vd Apoteket AB
[Produktnamn] Marknadsplan
Mats Abrahamsson & Staffan Brege (2004)
Välkommen ! Collaborative Financial Readiness of Social Enterprises in Sweden Särskilt utvalda Ca 25 deltagare Unik möjlighet.
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing Av: Abrahamsson M., Andersson d., och Brege s. ____________________________________________________________________________.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Marknad, målgrupp och mål
ASPEKTER PÅ CIO-ROLLEN-1
Time People Group Aktieträff Laika 13 februari 2018
Produktion, handel och transport
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
(Företagsnamn) Affärsplan
Kompletterande roll i värdekedjan
Presentation av affärsplan
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Presentation av affärsplan
Elmarknaden vid ett vägskäl - mer politik eller mer marknad
[Produktnamn] Marknadsplan
Företagets namn Affärsplan.
Presentationens avskrift:

Triton Thomas Hofvenstam Riskkapital i träindustrin

2 Confidential Triton Riskkapitalet har visat påtagligt intresse för investeringar i träindustrin... Byggvaru- producenter GrossisterÅterförsäljareByggareInstallatörer  Dahl  Ahlsell  Ballingslö v  Nobia  Inwido  Kährs  Byggmax  Puukeskus  Myresjöhus  Hent  NVS  Bravida Byggvärdekedjan - utvalda situtioner

3 Confidential Triton Riskkapitalet har många olika former  Många olika typer av riskkapital – beroende på... – Olika investeringsstorlekar – Olika utvecklingsfaser – Olika geografier – Olika innehavsperioder  Ett ”arbetande kapital” vs. ”bara kapital”  Passform - riskkapital som stödjer bolagets situation och behov!

4 Confidential Triton Kapital Identifera & Utvärdera Förvärva Förädla (BBB) Avyttra Riskkapitalets värdekedja – fokus på förädlingsfasen

5 Confidential Triton TYPISKA INVESTERINGSSITUATIONER 1. Högkvalitetsbolag med vinstpotential 2. Industrikonsolidering 3. Konjunkturtiming§ 4. Trendbaserad tillväxt 5. Internationell expansion Många olika typer av investeringssituationer

6 Confidential Triton Typiska frågeställningar inför en investering MARKNAD FÖRETAG VÄRDE- SKAPANDE RISKER  Är marknad och segment tillräckligt stora och i tillväxt?  Hur påverkar framtida trender/regleringar  Vilken konjunkturexponering finns?  Finns företaget på attraktiva delsegment?  Har företaget en stark/utvecklingsbar position – kunder/kostnader/kompetens?  Finns kompetens att utveckla bolaget vidare till ”nästa nivå”?  Finns en stark ledning som kan driva förändring?  Kan företaget ta marknadsandelar?  Möjligheter att förbättra företagets lönsamhet – ex. pris, mix, kostnader?  Kan tilläggsförvärv utveckla bolaget strategisk/finansiellt?  Vilka typer av risker finns i marknaden och företaget – strategiskt, operationellt och/eller finansiellt?

7 Confidential Triton Tritons investering i Kährs - illustration MARKNAD FÖRETAG VÄRDE- SKAPANDE RISKER  Global marknad  Tillverkning i Europa  HK i Sverige  Cyklisk efterfrågan, renovering & nybygg  Förväntad tillväxt efter nedgången  Marknadsledande tillverkare av högkvalitativa trägolv  Lång historia, starka varumärken  Hög kompetens och bra ledning  Huvudexponering i Norden, Tyskland och UK  Hög skuldsättning /nedtryckt lönsamhet  Cyklisk återhämtning ger tillväxt  Marginalpotential genom sänkta kostnader, fokus på mest lönsamma marknader  Stärkta kassaflöden genom lägre rörelsekpaital  Möjlighet att genomföra tilläggsförvärv (Karelia)  Konjunkturen  Misslyckad operativ vändning

8 Confidential Triton Byggstenar i en aktiv ägarmodell 1.Tydlighet i ägandet 2.Aktiv, industriellt orienterad styrelse 3.Systematisk ansats för affärs- och värdeutveckling – Tydlig strategi – fokus på ett fåtal faktorer som driver värdet på bolaget – Tydlig genomförandeplan – Tydliga ansvar/uppföljning – Hastighet 4.Gemensamt ägarintresse i bolaget 5.Tillgängliga resurser 6.Effektiv kapitalstruktur

9 Confidential Triton ”Systematik genom checklista” – hur öka resultatet i bolaget  Förbättrat inköp – Konsolidering av inköpsvolymer – Nya leverantörstrukturer (LCC) – Outsourcing av aktiviteter  Logistik – Orderläggning – Lager och distributionseffektivitet  Produktionsrationaliseringar – Lönsamhet sortiment (“ABC”) – Konsolidering/flytt av fabriker  Sänkta omkostnader – Processförbättringar – Outsourcing – Delade administrativa tjänster Försäljningstillväxt  Volym “existerande marknad” – Säljkårseffektivitet – KAM – Positionering och marknadsföring av varumärke – Produktlinje – utveckling/innovation  Volym “nya marknader” – Nya geografier – Nya produkter – Nya kanaler – Nya kunder  Prissättning – Prisstrategi/positionering – Rabattsystem Marginalförbättringar

10 Confidential Triton

11 Confidential Triton

12 Confidential Triton

13 Confidential Triton Träindustrin är intressant! Attraktioner för investerare  Ett material ”rätt i tiden”  Från ”byggvara” till konsumentprodukt  Förädling och produktutvecklingspotential  Nationellt starka varumärken och positioner  Driva en konsolidering genom kompletterande förvärv ...

14 Confidential Triton Thomas Hofvenstam Mobil: