2011 – 2013 https://todaysmeet.com/Mellerud140813.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

januari : Fotboll februari : bloggen och Basket boll mars : Bord tennis april : Skriva projektet för fototävling.
Skolområde Tuna läsåret 2012/2013 Tillbakablick Fortbildning/kompetensutveckling för våra pedagoger på Skolområde Tuna.
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Grannsamverkan i flerbostadshus
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Att bygga nätverk genom sociala medier
MIK-verktyg i klassrummet Pernilla Laursen
Sociala medier Twitter Facebook Bloggar YouTube.
Dokumentera och utvärdera IKT-resurser Céline Rocher-Hahlin.
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
VART SKA VI…?.
Folkbibliotek som kulturhus
Studiedag 28 november Var är vi…? Allmän information och frågor Bloggar Webbläsare.
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Nya förutsättningar för lärande
1 IT i skolan internationella och nationella trender Dialog i Väst, 22 maj 2003 Jan Hylén.
IKT och digital kompetens är en viktig grund för elevernas lärande och kunskapsutveckling. Skolan har ansvar för att alla barn och ungdomar, även barn.
Mårten Hultgren Kungsholmen gymnasium Stockholm martenmatematik.
Planering och genomförande av undervisningen
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
I höst får alla elever en egen personlig dator genom skolan.
Skolutveckling via digitala medier
Integration mot Sociala Medier Henrik Sjödahl, Examensarbete i Webbprogrammering Handledare: Daniel Toll, Linnéuniversitetet, DFM.
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
BARNET I FOKUS Storforsmodellen.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Lägg till en inledande text här Samarbete lärare och bibliotekarie i digitaliserad skola - Södertörns högskola 11 november2014 Anette Holmqvist, Skolverket.
Uppföljning och utvärdering
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
1-7 lärare SV/SO i åk 3 It-inspiratör 1 dag/v Mamma och fru
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Sociala medier och jämställdhet. ”Det är svårt att förstå om man inbillar sig att det alltid sett.
Sociala medier för pedagoger och elever. Läroplan ” Eleverna ska också kunna orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb.
Gilla Din Ekonomi - Skola. INFORMATÖRSUTBILDNING FI:s huvudsakliga mål  Bidra till ett stabilt och finansiellt system med ett högt skydd för konsumenter.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
11:11 Meet Malmö – detta är bara början (Bilden på oss alla)
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Hälsa och lärande. Målsättningar med hjärnprojektet  Studieförberedande – att skapa bästa möjliga förutsättningar för våra elever inför deras fortsatta.
Framtidens skola -så skapar vi den på Tigy!
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Forum för engelska och moderna språk Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 2 Alt-F9 för att ta fram/dölja stödlinjer.
Att jobba språkutvecklande
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Digitala responsverktyg för ett språkutvecklande arbetssätt
Min skola Bedrivs år Riktar sig till elever med NPF på högstadiet och gymnasiet Anhöriga och skolpersonal är också målgrupper i projektet.
Arbetsmiljölagen och det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Ekonomnätverk sociala investeringar 14 juni 2016
Systematiskt arbetsmiljöarbete, likabehandling och samverkan Barn- och utbildning 2015 SAM är arbetsgivarens arbete med att undersöka, riskbedöma, åtgärda.
Behovsanalys – kalkylerna bakom sociala utfallskontraktet i Norrköping Ekonomnätverk sociala investeringar 14 juni 2016
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
From Great To Excellent
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Enkät NB1- elever 2017 Antal svar från olika skolor.
Enkät NB1- elever 2017 (1 181 deltagare) Sammanställd mån 18/9 -17
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Välkomna på föräldramöte
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
E-vägledning under utveckling
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

2011 –

Ta reda på vilka positiva och negativa effekter som uppstår när varje elev har en egen dator Undersöka hur elevernas utveckling, lärande och resultat påverkas. Titta närmare på hur lärarens roll och arbetssätt förändras. Ta fram underlag för hur satsningar på varsin dator ska genomföras för att ge största möjliga effekt på elevernas lärande. Bidra till den fortsatta kunskapsutvecklingen kring arbetet med varsin dator i skolan.

8 framgångsfaktorer 1.Tydlig politisk styrning Infrastruktur, organisationsutveckling och lärresurser 2.Från teknikprojekt till förändringsprojekt 3.Från ensamarbete till samarbete 4.Lärare får inte ersättas av teknik 5.Fysisk och social arbetsmiljö förändras 6.Sociala medier - från distraktion till användbart 7.Lärares lärande behöver vara kollaborativt 8.Förvaltningen ansvarar för att fungerande arbetssätt dokumenteras och sprids till alla skolor i kommunen.

Från ensamarbete till samarbete Grupparbeten Delade dokument (Google Drive alt. One Drive) Ändringshistorik Tät uppföljning på ett formativt sätt med delade dokument och kommentarsmöjligheter Flippa klassrummet

Från ensamarbete till samarbete Bild: Daniel Barker

Daniel BarkerDaniel Barker – Karin Brånebäck – Vad behöver man? En blogg eller annan plats att kunna dela och interagera med elever Youtube-kanal På Facebook: Flippa klassrummet – 9000 medlemmar

Youtube Explain Everything/Educreations (iPad/iOs) Bambuser Puppet Pals/Sock Puppets filma/animera Screencastomatic Snagit Jing skärminspela Youtube spara & förvara webbverktyg Today’s Meet Answergarden Padlet Google forms Blendspace

8 framgångsfaktorer 1.Tydlig politisk styrning Infrastruktur, organisationsutveckling och lärresurser 2.Från teknikprojekt till förändringsprojekt 3.Från ensamarbete till samarbete 4.Lärare får inte ersättas av teknik 5.Fysisk och social arbetsmiljö förändras 6.Sociala medier - från distraktion till användbart 7.Lärares lärande behöver vara kollaborativt 8.Förvaltningen ansvarar för att fungerande arbetssätt dokumenteras och sprids till alla skolor i kommunen.

Fysisk och social arbetsmiljö förändras socialt - tillgänglighet fysiskt - ergonomi

Sociala medier - från distraktion till användbart Exempel: Andra Världskriget – Storyline på FacebookFacebook Franska filosoferna Franska filosoferna – historieblogg personligt/privat När/var/hurvilka kanaler

 wordle för att göra ordmoln