Betyg och bedömning Alla ska nå målen. Nytt betygsystem Betyg från år 6 A – F Lärare måste ha behörighet i ämnet de ska sätta betyg i. Blockbetyg i so.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förmågor & The Big 5. Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor.
Advertisements

Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
INFÖR BETYGSPROGNOS VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för respektive.
Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9
Återberättande text Kurs C.
Svenska som andraspråk 1
Pedagogisk planering- Naturkunskap
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Varför läser ni religionskunskap?
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Konsten att läsa skönlitteratur
Årskurs 7 Katarina Norra Skola
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Riktlinjer för betygssättning
Argumenterande text.
Välkomna till årskurs 6! Mentorer: Helen Webster (engelska, matematik) Terese Andersen (svenska, SO) Petra Yngström (matematik, NO)
Gymnasiearbete 100 p.
Öppet hus Skolans namn Datum.
Formativt lärande.
Att diskutera och argumentera!
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Mitt utvecklingssamtal HT 2016
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Iris Rosengren Larsson
Engelska – English Pick a colour…
Etik- planering.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Atlas Vi lär oss hur vi använder atlasen för att hitta information och tolka olika kartor.
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Strategier för att förstå det vi läser
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
LPP – HLR HLR och säkerhet
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Din lön och din utveckling
Bygga svenska beskriver elevers språkutveckling i fem steg med fokus på skolspråk.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Lärares planeringsarbete!
Timplan för grundskolorna i Angered
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Min läsportfolie.
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Diagnos och delaktighet
Systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Inspirationslådor Workshop i digitalisering förskola och skola.
Klagshamns rektorsområde
För Färentuna skola och fritids
Övergripande struktur för
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Gymnasiearbete 100 p.
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Presentationens avskrift:

Betyg och bedömning Alla ska nå målen

Nytt betygsystem Betyg från år 6 A – F Lärare måste ha behörighet i ämnet de ska sätta betyg i. Blockbetyg i so och no

Betygssystem A B C D E F Ej godkänd Tydliga kriterier för A, C och E. Betyget B får du om du gått och väl har nått upp till C men inte klarat samtliga kriterier för A.. Samma vad det gäller D

Betyg EBetyg DBetyg CBetyg BBetyg A Eleven kan läsa skönlitteratur för barn och ungdomar med flyt genom att använda lästrategier på ett i huvudsak fungerande sätt. Genom att göra enkla, kronologiska sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med viss koppling till sammanhanget visar eleven, grundläggande förståelse.’Eleven kan skriva olika slags texter med begripligt innehåll och i huvudsak fungerande struktur samt viss språklig variation. I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med viss säkerhet Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda Eleven kan läsa skönlitteratur för barn och ungdomar med gott flyt genom att använda lästrategier på ett ändamålsenligt sätt. Genom att göra utvecklande,samman fattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med relativt god koppling till sammanhanget visar eleven, grundläggande förståelse.’Eleven kan skriva olika slags texter med begripligt innehåll och i huvudsak fungerande struktur samt viss språklig variation. I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med viss säkerhet Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda Eleven kan läsa skönlitteratur för barn och ungdomar med mycket gott flyt genom att använda lästrategier på ett ändamålsenligt och effektivt sätt. Genom att göra utvecklande,samman fattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med relativt god koppling till sammanhanget visar eleven, grundläggande förståelse.’Eleven kan skriva olika slags texter med begripligt innehåll och i huvudsak fungerande struktur samt viss språklig variation. I texterna använder

Tankarna bakom det målrelaterade systemet Kunskaperna tros öka om den enskilda elevens kunskapsutveckling sätts i fokus De andra elevernas prestationer ska inte påverka bedömningen av den egna prestationen Flexibiliteten tros öka när målen inte regler styr verksamheten.

Förutsättningar för att ett kunskapsrelaterat system ska fungera Tydlighet Kunskapskraven är tydliga, konkreta och begripliga för alla parter. Det finns metoder för att mäta och dokumentera elevers utveckling mot kunskapskraven Eleven förstår skillnaden mellan olika prestationsnivåer och kunskapskrav.

Formativ och summativ bedömning Vad är det Summativ bedömning tex resultat på nationella proven. -Mäter kunskapen bakåt -Förespråkar tester och resultat

Formativ bedömning Handlar om förbättringar Ser framåt Beskrivande återkoppling Informerar om kunskapskvalité Kan leda till förbättringar i lärandet

Från summativ till formativ bedömning Bedömningen används främst till att kontrollera vad eleven lärt sig Bedömning och lärande hålls isär Bedömning av antalet kunsakper och färdigheter Resultat i fokus Läraren bedömer på egen hand elevens kunskaper Bedömningen används även för att stödja och synliggöra lärande Bedömning av lärandet sker fortlöpande Bedömning av förståelse och förmågor som kritiskt tänskande Prestation och processer i fokus Lärare och eleven bedömer tillsammans var eleven befinner sig och hur han/hon kan komma vidare

Förutsättningar för att eleven ska kunna ta ansvar för sitt lärande Eleven upplever undervisningen som meningsfull Eleven har förståelse varför den gör olika aktiviteter Målen för undervisningen är tydliga, konkreta och begripliga Eleven förstår skillnade mellan olika prestationsnivåer och har verktyg att komma vidare.

Pedagogisk planering Klass/grupp: 2 Tid: slutet av ht 2011 och 3 veckor i början av vt 2012 Övergripande mål: (Från kap 1 och 2 i Lgr11) Arbetsområde: Världen Det svenska samhällets interanationalisering och den växande rörligheten över nationsgränserna ställer höga krav på människors förmåga att leva med och inse de värden som ligger i en kulturell mångfald. Undervisningen ska bedrivas i demokratiska arbetsformer och förbereda eleverna för att aktivt delta i samhällslivet. Den ska utveckla deras förmåga att ta ett personligt ansvar. Skolans uppdrag är att främja lärande där individen stimuleras att inhämta och utveckla kunskaper och värden. Utbildning och fostran är i djupare mening en fråga om att överföra och utveckla ett kulturarv – värden, traditioner, språk, kunskaper – från en generation till nästa.En viktig uppgift är att ge överblick och sammanhang.

Varför ska vi arbeta med det här Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: utforska och analysera samspel mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen. göra geografiska analyser av omvärlden och värdera resultaten med hjälpa av kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och tekniker formulera sig och kommunicera i tal och skrift söka information från olika källor

Forts: Det här kommer du att få undervisning om Jordgloben. Kontinenternas och världshavens lägen på jordgloben. Namn och läge på världsdelarna samt på länder och platser som är betydelsefulla för eleven.Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Enkla former för textbearbetning mha tankekarta.Handstil och att skriva på datorFilmer som berättar om vardagsnära ämnen. Bilder och andra hjälpmedel som kan stödja presentationer.Besök av förälder som berättar om sitt hemland. Det här ska du lära dig Du kan skriva enkla texter med läslig handstil och på dator. I texten använder du stor bokstav och punkt. Du kan stava ord som du själv använder och som är vanligt förekommande i elevnära texter. Du kan samtala och vara med i diskussioner som handlar om de olika världsdelarna. Du kan ta del av enkel information i olika medier och samtala om frågor genom att framföra synpunkter, ge kommentarer och ställa frågor. Du kan beskriva lägen och storleksrelationer på världsdelarna och kan placera Sverige på en världskarta och vet vilken världsdel landet tillhör. Så här kommer vi att arbeta Vi kommer att resa i fantasin och titta på olika filmer från olika världsdelar. Du kommer få besök av Mareike som berättar hur det är att gå i skola i Tyskland. Tillsammans kommer vi diskutera vilka frågor vi vill ha svar på när vi tittar på filmer ifrån olika länder. Gemensamt skriver vi en text. Denna text ska sedan skrivas i ordbehandlingsprogram i datorn. Du ska visa att du kan använda ordbehandlingsprogrammet, spara dokumentet samt skriva ut din text.Vi kommer färglägga varje världsdel på en världskarta.

Så här kommer dina kunskaper att bedömas Du deltar aktivt vid diskussioner och framför synpunkter, ger kommentarer och ställer frågor. Du har skrivit ut din text ifrån ordbehandlingsprogrammet och sammanställt alltsamman i ett häfte. När temaperioden är slut kommer du få ett test där du ska placera de olika världsdelarna samt markera var Sverige är.

Nationella prov I år 3 svenska och matte I år 6 svenska matte och engelska samt ett ämne till i so eller no

Höstens organisation Förskoleklass : Annika Lönn Arona Karlsson Tjänst för tidig läsning Klass 1 Susanne Fahlén Klass 2 Kristina Andersson Klass 3 Katarina Aronsson Klass 4 Annika Dahl Klass 5 Lina Durango Klass 6 Göran Gustavsson Specialundervisning Eva-Lotta Amosson