TRE ORGANISATIONS- PRINCIPER 1.Territoriell organisering 2.Funktionell organisering 3.Sektoriell organisering (Petersson 2009:kapitel 3)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Riksdag och regering.
Advertisements

Demokrati.
Kommuner & landsting. Så funkar det Riksdag och regering har lämnat över en del av sin makt till Sveriges kommuner. Alla som bor och är folkbokförda i.
Så styrs Sverige.
Vem ansvarar för vad i kommunal vård och omsorg?
Demokrati Sveriges statsskick
Demokrati.
Till nästa vecka Läs i Millennium, s och svara på följande frågor:
Från teori till praktik
Hur använder vi demokratin?
Socialstyrelsens tillsyn
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
”Hur EU påverkar myndigheterna och rättstillämpningen
Det svenska politiska systemet
Styrelseskick.
Så Styrs Sverige Regering Myndigheter Folket väljer Politisk Parti
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
STATSSKICK.
Granskning, kontroll och utvärdering
Så Styrs Sverige Regering Myndigheter Folket väljer Politisk Parti
Så styrs Sverige.
Fullmäktigeuppdraget och kommunallagen
Så styrs Sverige.
Vi blir Region Jönköpings län
Regering.
Riksdag.
Val 2014 och riksdagen.
Regionstyrelseuppdraget enligt kommunallagen
Välfärd och Ideologier
Sveriges politiska system Parti och ideologi
Sveriges grundlagar Regeringsformen – hur Sverige styrs
Onsdag 2/ Hur fungerar staten? Ylva Norén Bretzer.
Riksdag, Regering och ett ärendes gång
Organiserandets fundament Samordna Styra Kontrollera Taylor(ism) Arbetsdelning Klara ordervägar Klar ansvarsfördelning Offentlig organisation och styrning.
Riksdagen.
Regioner & kommuner Onsdag 9/ Ylva Norén Bretzer
Kommundirektörsföreningen mars 2015
1. 2 Kommuner33 Invånare Yta km 2 Befolkningstäthet Skåne114 invånare per km 2 Sverige23 invånare per km 2 Skåne i siffror 2011.
1 Bättre liv i Skåne. 2 Skåne ─ en dynamisk gränsregion 2,3 miljoner 3,2 miljoner 1,2 miljoner 20 miljoner.
Vem gör vad i svenskt parlament?
Välkommen till oss! Introduktion om staten och hur det är att jobba och ha praktik här.
Genom demokrati. Ordet demokrati betyder folkstyre. Alla människor i samhället får vara med och bestämma. 9 miljoner i Sverige – Vi skall dela på makten.
Statschefen Sverige är en konstitutionell monarki Statchefens uppgifter är ceremoniella (att representera Sverige inåt och utåt) Ska hålla sig underrättad.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
HOT MOT NATIONALSTATEN? DECENTRALISERING PRIVATISERING INTERNATIONALISERING.
DEN OFFENTLIGA MAKTEN Demokratipolitik: syftar till att förverkliga folkstyrelsens ideal Författningspolitik: syftar till att införa och förändra grundlagar.
Vad menas med värdegrund? En värdegrund kan beskrivas som en samling viktiga normer eller värden. Den gemensamma statliga värdegrunden reglerar statsförvaltningens.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Rättsväsendets funktion och organisation A. Allmänna domstolar (brottsmål, tvistemål etc.) Tingsrätter (48), Hovrätter (6), Högsta domstolen (1) B. Förvaltningsdomstolar.
Styrning i kommuner 4 mars 2010 Ek dr Elizabeth Neu Morén Företagsekonomiska institutionen Uppsala universitet.
Demokrati, politik och val. Demokrati = folkstyre För att ett land ska kunna kallas demokratiskt måste det ha: 1.Återkommande fria val. Folket ska fritt.
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Hur styrs Sverige?.
Ekonomi beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska fattas av folkvalda.
Arbetsgivarfrågorna i ett statligt perspektiv
Utvecklad styrning – om sammanhållning och tillit i förvaltningen
Morgondagens primärvård
Gemensam värdegrund för statligt anställda
Hur Sverige styrs eller Vad är det för särskilt med staten?
SÅ STYRS SVERIGE Demokratiska val vart fjärde år
Regionkommun i Västerbotten
Miljömålsrådet och länsstyrelserna
Lite förvaltningshistoria
SÅ STYRS SVERIGE Demokratiska val vart fjärde år
Demokrati Kommunens verksamhet beslutas av politiska församlingar, gemensamma angelägenheter och beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska.
Förutsättningar för finansiering av den kommunala verksamheten
Regeringen Så styrs Sverige!.
Sverige är en parlamentarisk demokrati och en monarki.
SÅ STYRS SVERIGE.
Sveriges grundlagar Regeringsformen – hur Sverige styrs
Presentationens avskrift:

TRE ORGANISATIONS- PRINCIPER 1.Territoriell organisering 2.Funktionell organisering 3.Sektoriell organisering (Petersson 2009:kapitel 3)

Tre förvaltningsnivåer  Stat  Landsting/region  Kommun (se Petersson figur sid. 63 samt figur längst ned sid. 64)

Statens territoriella indelning  21 län med länsstyrelser (leds av var sin landshövding)  De flesta centrala förvaltningsmyndigheter lyder under regeringen som kollektiv (t.ex. AMV, Jordbruksverket, Skolverket, RPS, Socialstyrelsen)  Det finns skilda regionindelningar inom skilda sektorer (organisationsreformer pågår, t.ex. 21 polismyndigheter ska bli en enhetlig myndighet, idag 10 arbetsmiljödistrikt osv.)  Några statliga myndigheter lyder under riksdagen (bl.a. Riksbanken, Riksrevisionen, JO)

Riksdagen  Innehar finansmakten (dvs. fattar varje år beslut om statsbudget) och stiftar lagar (efter förslag från regeringen, s.k. propositioner). Har även kontroll- makt över statsförvaltningen.  Styrande regler för riksdagen är regeringsformen och riksdagsordningen.  15 fackutskott samt EU-nämnden. Utskotten bereder ärenden och lägger s.k. betänkanden till kammaren.  Alla utskott har 17 ordinarie ledamöter.  Generellt sett är riksdagens makt stor när regeringen saknar egen majoritet.  Den nya statliga budgetpolitiken som infördes år 1997 har dock stärkt regeringens makt inom det ekonomiska området.

Regeringen (”Rosenbad”)  Består av 11 departement + statsrådsberedningen (= ”statsministerns kansli”) + förvaltningsavdelningen  Det löpande regeringsarbetet leds och samordnas av statsminister Fredrik Reinfeldt  Av 3450 anställda i regeringskansliet är cirka 200 politiskt tillsatta  Varje departement leds av en minister som är departementschef. 9 statsråd är inte departements- chefer (brukade av massmedier förr ofta kallas för statsråd utan portfölj)  Under resp. departementschef finns det (oftast) tre chefstjänstemän: statssekreterare, rättschef samt expeditionschef

”Regeringen styr riket” (RF 1:6)  Betyder i praktiken att regeringen politiskt styr via förvaltningsmyndigheterna (s.k. förvalt- ningsstyrning)  Lagstiftning, föreskrifter  Ekonomisk tilldelning (statsbudgeten)  Myndighetsinstruktion, regleringsbrev  Utnämningsmakt  Informell kontakt (se Norén Bretzer 2010:114)

Några exempel på centrala förvaltnings- myndigheter som har blivit utlokaliserade (s.k. centrala ämbetsverk)  Boverket (Karlskrona)  Havs- och vattenmyndigheten (Göteborg)  Jordbruksverket (Jönköping)  Lantmäteriverket (Gävle)  SMHI (Norrköping)  Kriminalvårdsverket (Norrköping)  Ett nedlagt verk år 2009: Glesbygdsverket (Östersund) som ersattes av Tillväxtverket (Stockholm)

Relationen regering–centrala förvaltningsmyndigheter  Centrala förvaltningsmyndigheter är formellt självständiga, men administrativt underordnade ett departement.  De centrala förvaltningsmyndigheterna finansieras via statsbudgeten.  Regeringen kan via sin förordningsmakt organisera statliga förvaltningsmyndigheter  Regeringen får som kollektiv fatta beslut om centrala förvaltningsmyndigheter, men det får däremot inte ett enskilt statsråd göra (s.k. förbud mot ministerstyre)

Statlig affärsverksamhet  De affärsdrivande verken (Luftfartsverket, Sjöfartsverket, Svenska kraftnät)  Ålderspensionssystemet (AP-fonder, Pensionsmyndigheten)  Statliga bolag (Green cargo, LKAB, Posten, SBAB, Sveaskog, Vattenfall, Nordea, SAS, Telia Sonera)

MAKTDELNINGSPRINCIPER  Den vertikala maktdelningen  Den horisontella maktdelningen (”federalisering”, se Norén Bretzer 2010:137)

Kommuner och landsting  21 landsting (inklusive 4 regioner)  290 kommuner  Organisation för såväl kommuner som landsting regleras i kommunallagen (1991:900)  OBS! Skilj på statliga och kommunala myndigheter (”kommunalt självstyrelse” (RF 1:1 och 1:7)  kommunalt förtroendevalda (de flesta fritidspolitiker och indirekt valda)

Kommunal organisering Obligatoriska politiska organ i kommunerna är: a)Kommunfullmäktige/kommunstyrelse b)Valnämnd samt överförmyndare resp. överförmyndarnämnd Obligatoriska politiska organ i landsting/ regionerna är: a)Landstings- resp. regionfullmäktige b)Landstingsstyrelse/regionstyrelse I övrigt ger gällande kommunallag landstingen och kommunerna i stort sett rätt (”autonomi”) att utforma sina egna politiska organisationer.

Stat-kommunrelationer  Kommunallagen (”den kommunala kompetensen”)  Kommunal beskattningsrätt (RF 1:7)  Destinerade statsbidrag  Det kommunala planmonopolet (PBL)  Statlig underställningsskyldighet  Speciallagstiftning (SOL,HSL, LSS, skollagen osv.)  Statlig kontroll och tillsyn (Länsstyrelsen, Centrala ämbetsverk)  Det kommunala utjämningssystemet (”Robin Hood-skatten”)

Kommunernas uppgifter 1) Infrastruktur resp. miljöskydd (PBL, miljöbalken osv.) 2) Fritid och kultur (kommunallagen) 3) Förskolor-barnomsorg (skollagen) 4) Grundskolan, gymnasieskolan (skollagen) 5) Omsorgen om äldre och funktionshindrade (SOL, LSS, HSL) 6) Individ- och familjeomsorg (SOL, LVU, LVM) 7) Affärsmässig verksamhet (”allmännyttan”, energibolag, flygplatser osv.) 8) Särskilt riktade insatser (flyktingmottagning, adm. av ”gode män” osv.) 9) Teknisk förvaltning (gator, sopor, avlopp etc.) osv. osv.

Landstingens/Regionernas uppgifter 1)Hälso- och sjukvård (primärvård –sluten vård, somatisk vård – psykiatrisk vård) 2)Tandvård 3)Utbildning (t.ex. folkhögskolor) 4)Kollektivtrafik (ansvar ihop med kommunerna) 5)Kulturell verksamhet (t.ex. Regionteatrar)

Vad kännetecknar kommuner och landsting?  De har ett brett legalt kompetensområde  De har en rad myndighetsutövande uppgifter  De har ett väl utvidgat självstyre genom direktval till sina fullmäktigeförsamlingar  De ansvarar för huvuddelen av välfärdsproduktionen (”en decentraliserad välfärdsstat”)  De har egen beskattningsrätt (proportionerlig skatt) och deras ekonomiska tillgångar är betydande

New Public Management (NPM)  Företaget som ideal-förebild  Strävan efter privatisering och effektivitet  Kritik mot offentlig hierarki, offentliga monopol, byråkrati, tjänsteproduktion och standardisering  Förespråkande av valfrihet  Betonande av den konkurrensneutrala lagstiftningens betydelse (Petersson 2009:76 & 87)

Vad är offentligt resp. privat?  Initiativ  Produktion  Finansiering  Reglering-Avreglering (Petersson 2009:87f. samt Lundqvist i Rothstein 2011:216ff.)