Sweden&Norway 2016 1 Euro 2016 i Sverige & Norge Presskonferens 29 september.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Advertisements

+ SamSoc Samordning för socialt företagande Program  Presentation  Förstudien  Om sociala företag  Vad visar forskningen? Förstudien som stärker sociala.
VM Drift och Underhåll En Internationell tävling för väghållning Björn Eklund.
En väg in för utlandsutbildad vårdpersonal Projekt i landstinget Västmanland
Vad är T4? Det fjärde året vänder sig till dig som vill få en yrkesexamen genom att lägga till ett år på teknikprogrammet. Utbildningen ger dig mycket.
Föräldrar Trappan – PHC Ungdom. Varför har vi denna presentation? - Det finns många fel-/missuppfattningar om vad det betyder att bli/vara hockeyföräldrar.
Historiska flyttmönster – mot en öppen och ömsesidig global nordisk arbetsmarknad Dan Hjalmarsson GD/PhD Tillväxtanalys Utvärderar och analyserar grunderna.
Kultursamverkansutredningen Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet.
Sida 1 Så ser svensken på sin semester 2007 Synovate Temo för Nordea Ingela gabrielsson
För att man ska följa regler, spela rent spel och uppträda sportsligt, ska man …
Tobias Hedkvist Ulf Wallin Linköping 1 juni. Utveckling av folkhögskola för ensamkommande ungdomar Start i Skåne 2012 Samverkansprojekt Drivs med nationella.
Spelarmöte P16 Välkomna till Kick Off Spelåret 2016 Får vi ihop lag ? Intresse förfrågan om 2016 Antal träningar Träningsnärvaro Samarbete på träning med.
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Välkommen till lanseringsseminariet av EU:s program för livslångt lärande - LLP Erasmus och övriga möjligheter för högskolan.
10-års JUBILEUM! De första mötena hölls på Rådmansgatan 67 på Hotell Lilla Rådmannen. ”Många tillsammans med mig slutade år 2000 som diplomerad.
Arrangör:HÄSSELBY HAWKS SK IBK. ARRANGÖR: HÄSSELBY SK INNEBANDY Varmt välkomna till Hawks knatteliga! Den 18 oktober hälsar vi killar födda 2006 och 2007.
Svenska kyrkan i utlandet Ett folk i rörelse Våra resor går allt längre bort i världen och varar allt längre tid. Fler och fler svenskar bosätter.
Sponsring Nedan finns förslag på olika reklamobjekt och priser. Priserna gäller för säsongen 2015 och är angivna inklusive moms. Om du har frågor kontakta.
Detta är miljömåltider
IF Haga Välkommen som sponsor! Sponsring 2017
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Konjunkturen i Stockholms län kv September 2017
Anläggningskommittén
Konjunkturen i Stockholms län kv Juni 2017
Konjunkturläget 2016 kv3 i Stockholmsregionen
Föräldraenkät 2017 Förskola
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
”ST innehåller många delmål som ska uppfyllas med lärandemetoden kurs.
SÅ STYRS SVERIGE.
En plattform för samhällsekonomisk analys
En kort presentation av Tillväxtverket
Fotbollen i Hovsta Vision
Agenda föräldramöte Grindvakt Vision & Värdegrund
Värderingar Spårvägen F98
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Gruppindelning och datum
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Bakgrund En del av psykiatrireformen
Säsongen 2016.
Välkommen till Huddinge!
Information asyl-flyktingsamordning omfördelning av asylsökande från Grekland och Italien juni – november
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Kan man förutsäga vem som blir brottsling?
Konjunkturen i Stockholms län kv December 2017
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Välkomna, nu börjar vi! Nina Frid Susanna Höijer handläggare handläggare.
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
IFK MARIEFRED VERKSAMHETSIDÉ VERKSAMHETSOMRÅDEN VÄRDEGRUND VISION MÅL
Frihandel och EU:s inre marknad Värmlands län
Hur mycket använder ungdomarna olika beroendeframkallande ämnen i Helsingborg, Skåne, Sverige & Europa? Arbetsmaterial med diskussionsfrågor i klassrummet,
Handelshögskolan vid ÅA Utbildningslinjen för ekonomi
En investeringsplan för Europa
Gränsöverskridande Prehospital Samverkansutbildning November 2006
Friidrott med glädje, sundhet och utveckling
ASEK Samhällsekonomiska kalkylvärrden inom transportsektorn – erfarenheter från ASEK-arbetet.
VÄLKOMMEN TILL FORSKARNA PÅ SLOTTET
Arbetsmiljö FSG januari 2019.
Graviditet-förlossning-eftervård-BVC
 I sommar är det dags för Equmenias nationella scoutläger. 
Våra medlemmar representerar ett tvärsnitt av det svenska samhället
Ordförandekonferens BlOF 2018
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Kulturskolornas strategidokument
 I sommar är det dags för Equmenias nationella scoutläger. 
Skåne idag – Landsbygd och integration i siffror
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Presentationens avskrift:

Sweden&Norway Euro 2016 i Sverige & Norge Presskonferens 29 september

Sweden&Norway EM-ANSÖKAN  15 februari 2010 ska ansökan om att få arrangera EURO 2016 vara inlämnad till UEFA... ...det är 20 veckor dit... ...och 34 veckor tills UEFA utser värd för EURO 2016, världens tredje största idrottsevenemang

Sweden&Norway EM-ANSÖKAN  Norges Fotballforbund överlämnade till norska regeringen en ansökan om statstillskott för arenauppgraderingar den 2 september  SvFF och företrädare för Stockholm, Solna, Göteborg, Malmö och Helsingborg träffade den svenska regeringen den 8 september  Dialog om samarbete  Gemensamma poänger: - Bra samhällsekonomisk affär - Mycket mer än ett idrottsevenemang - Måste investera för att göra vinster

Sweden&Norway ÅR LÅNG REKLAMKAMPANJ  Vid sidan av alla positiva samhällseffekter som själva genomförandet av EURO 2016 har, så finns det naturligtvis massor av positiva effekter även före och efter evenemanget: - 6 års gratis global reklamkampanj för Sverige och Norge från beslut till mästerskap - Sysselsättning - Kompetensutveckling - Stolthet och identitet - Mängder av affärsmöjligheter för lokala företagare – och för hela näringslivet - Turism

Sweden&Norway STÖRSTA EVENEMANGET I NORDEN NÅGONSIN  EURO 2016 skulle bli det största idrottsevenemanget i Norden någonsin  Siffror från EURO 2008: biljetter såldes, 4,2 miljoner besökare räknades in i Fan Zones, mediarepresentanter ackrediterades och 4,8 miljarder TV-tittare i 231 territorier såg matcherna  Det är ingen tillfällighet att de stora europeiska nationerna konkurrerar om att få arrangera EM!  EURO 2016 blir dessutom 65% större  EURO 2016 i Sverige-Norge innebär 55% av evenemanget i Sverige, 45 % i Norge

Sweden&Norway EURO 2016 – ANGELÄGENHET FÖR HELA LANDET  EURO 2016 är inte bara intressant för 5 orter i Sverige och 4 i Norge – de deltagande ländernas totalt 24 base camps kan spridas runt om i båda våra länder  SvFF har inbjudits att diskutera basläger med många kommuner i regioner som även ligger utanför matchorterna, i t.ex. Norrbotten, Jämtland/Härjedalen, Dalarna, Blekinge och Skåne  Träff med Åre Kommuns presidium – EURO 2016 skulle driva på fotbolls- och anläggningsutvecklingen i kommunen  "Vi skulle gärna se en EURO 2016-base camp i Åre. Det skulle var ett spännande tillskott i Åres åretrunt-satsning och vi kan erbjuda goda kommunikationer, många bra hotell och ett varierat aktivitetsutbud.” Eva Hellstrand, kommunstyrelsens ordförande i Åre kommun

Sweden&Norway EURO 2016 – ANGELÄGENHET FÖR HELA LANDET EN HÄLSNING FRÅN NORRBOTTEN  "Det känns härligt att Sverige kan komma att stå som arrangör för fotbolls-EM Det vore enormt stort för den svenska fotbollen och inte minst för vår region om vi får möjlighet att bli ett så kallat Base Camp. Här finns ett stort fotbollsintresse och att på hemmaplan få se sina stora idoler från Europa skulle vara fantastiskt för både ungdomar och andra fotbollsintresserade.”  "Fotbolls-EM är också mycket intressant ur ett besöksperspektiv. Vår region slår nya besöksrekord varje sommar med framförallt nordiska gäster. Även många internationella besökare hittar hit varje år och vi skulle med glädje ta emot ännu fler i samband med att vi skulle få stå som värd för ett Base Camp. Vi är redo och hälsar alla välkomna till Swedish Lapland!” Helen Wiklund-Wårell Hans Hansson Leif Nordström Fritidschef Luleå Fritidschef Piteå Fritidschef Boden

Sweden&Norway SAMHÄLLSEKONOMISKA EFFEKTER  Ossian Stiernstrand  Chef för Forskning och Utveckling på Göteborg&Co  Doktor i ekonomi  Bland annat ansvarig för samhällsekonomiska utvärderingen av VM i friidrott 1995 och EM i friidrott 2006

Sweden&Norway EURO 2016 SVERIGE-NORGE Ekonomisk Analys 6 perspektiv:  Samhällsekonomiska effekter  Nationalekonomiska effekter  Regionalekonomiska effekter  Skattefinansiella effekter  Branschekonomiska effekter  Företagsekonomiska effekter

Sweden&Norway EURO 2016 SVERIGE-NORGE Ekonomisk Analys NORGE 2016 (estimering)  OMSÄTTNING UTLÄNDSKA TURISTER  Låg4.080 miljarder NKR  Medel6.120 miljarder NKR  Hög8.160 miljarder NKR  Trolig7.000 miljarder NKR ”Netto-Skatteeffekt” = + 4 miljarder NKR

Sweden&Norway EURO 2016 SVERIGE-NORGE Ekonomisk Analys SVERIGE (estimering)  Hur man än räknar blir effekterna större i Sverige än i Norge  SLUTSATS - Mycket bra samhällsekonomisk affär för Sverige - Det skapas direkt mer än helårsjobb bara genom de utländska turisternas konsumtion (direkt, indirekt och inducerat minst helårsjobb) - ”Låg alternativkostnad”