”Algebra är Människiornes Förstånds helige Pröfwosteen så at then som thenna Konst wäl förståår kan sig försäkra at intet skall förekomma thet han icke.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Populärt brukar algebra ibland kallas för bokstavsräkning
Advertisements

Från mönster till algebra
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Algebra och ekvationer
Jag önskar dig styrkan hos de fyra elementen Jag önskar dig styrkan hos de fyra elementen DENNA PRESENTATION GÅR IGÅNG AUTOMATISKT – SKRUVA BARA UPP DINA.
Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
 Viktig förberedelse för mer avancerad problemlösning  Verktyg för att underlätta beräkningar  Och jo, man har nytta av algebra, men ofta arbetar vi.
Lars Madej  Talmönster och talföljder  Funktioner.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Manada.se Kapitel 4 Ekvationer och formler. 4.1 Ekvationer och uttryck.
Några viktiga regler angående SKILJETECKEN. Rubriken ● Slutar aldrig med en punkt ● Kan sluta med ! eller ?
Algebra Bokstavsräkning. Matematiska uttryck – 7 3 * 8 27 / 9 Dessa kallas numeriska uttryck – innehåller bara siffror.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Rita en figur Problemlösningsstrategier 1.
Kap 1 - Algebra och funktioner
Inför nationella provet i svenska
Så fungerar en dator Mental bild av en dator
D A B C Vems påstående stämmer? I bilden står talen 9, – 11 och 2 3
Tal, mönster och räkning
Berättande text Du ska skriva en berättande text. Den här texten skriver du inte till någon speciell person. Du behöver då inte tänka på att skriva hej.
ARITMETIK – OM TAL.
Kap 2 - Algebra och ickelinjära modeller
Populärt brukar algebra ibland kallas för bokstavsräkning
De sju intelligenserna
Historiskt Källmaterial
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Kap 5 – Trigonometri och komplettering kurs 3c
INFÖR NATIONELLA PROVET
Kurvor, derivator och integraler
Kommunikativ förmåga MATEMATIK = SANT!.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Formell logik Kapitel 3 och 4
Konsten att läsa sakprosa
Kapitel 1 Algebra och linjära modeller manada.se.
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
1. HÅLLFASTHET ATT BYGGA STARKT SID
Att bemöta och bli bemött
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Excel En introduktion.
Jaha, ska alla bli programmerare nu?
Studie- och yrkesvägledning
Etik- planering.
Läsförståelse.
Rita en figur Problemlösningsstrategier 1.
Några viktiga regler angående
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Religion.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
1. HÅLLFASTHET ATT BYGGA STARKT SID
Upplysningen 1700.
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
CASE Jolanda Riissanen
Närvaro Närvaro
4, 8, 12… är ett exempel på en talföljd.
Matematikbildning – Abstrahering som tänkandens viktigaste substans
Y 4.8 Problemlösning med ekvationer
Problemlösning Några enkla metoder.
Matematik 4 Kap. 4 Komplexa tal.
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Källkritik och historiska källor
1. HÅLLFASTHET ATT BYGGA STARKT SID
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Algebra och icke-linjära modeller
Djuren möter ungdomskulturen
Inför nationella provet i svenska
Presentation för föräldrar
Digitalisering handlar inte om IT utan om ett sätt att tänka: öppenhet och samarbete eller göra allt själv bakom lyckta dörrar? Bättre och effektivare:
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Presentationens avskrift:

”Algebra är Människiornes Förstånds helige Pröfwosteen så at then som thenna Konst wäl förståår kan sig försäkra at intet skall förekomma thet han icke förstå kan.” (ur bok från 1600-talet)

Problemlösning Generaliserad aritmetik Problemlösning Studera relationer Generaliserad aritmetik Lgr11, år 1-3 om algebra:  Matematiska likheter och likhetstecknets betydelse  Hur enkla mönster i talföljder och enkla geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas Lgr11, år 4-6 om algebra:  Obekanta tal och deras egenskaper …  Enkla algebraiska uttryck och ekvationer …  Metoder för enkel ekvationslösning  Hur mönster i talföljder och enkla geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas

 Viktig förberedelse för mer avancerad problemlösning  Verktyg för att underlätta beräkningar  Och jo, man har nytta av algebra, men ofta arbetar vi med retorisk algebra utan symboler!

 De hade en ”retorisk algebra”, algebra uttryckt med ord – på sin höjd med ordförkortningar  Algebran hade en väldigt stark praktisk koppling: ◦ Om det fanns två obekanta kallades de för ”längd” och ”bredd”, produkten för ”area”. ◦ Fanns det tre obekanta kallades de för ”längd”, ”bredd” och ”höjd”, produkten för ”volym”.  Retorisk algebra användes sedan av såväl kineser som egyptier.

 Algebran utvecklas av grekerna till ”synkoperad algebra”, där man använde ord för att lösa uppgiften, men med speciella symboler för att minska ned på antalet ord.

 Den arabiske matematikern (och poeten) Omar Khayyam (ca ) definierade till slut en klar gräns mellan aritmetik och algebra: ◦ ”bruket av ekvationer för att finna de obekanta talen med hjälp av polynom” ◦ (polynom = bokstavsbeteckning för variabel som kan ha potenser)  Därigenom skapades den symboliska algebran

 Under renässansen ( ) lyckades italienska matematiker lösa ännu flera typer av ekvationer och började ersätta retoriska lösningar med lösningar med förkortningar.  Francois Viete ( ) använde vokaler för att beteckna okända tal och konsonanter för kända storheter.  Descartes ( ) använde bokstäver i början av alfabetet för kända storheter och bokstäver i slutet för okända tal.

 Senaste stora steget togs på 1800-talet då den Booleska algebran utvecklades som en del av logiken.  Den ansågs ”oanvändbar” i nästan etthundra år, innan man insåg nyttan vid konstruktion av digitala kretsar.  Ingår numera som en viktig del inte bara i matematik- och fysikkurser utan även i filosofi.  Sker forskning på algebraiska strukturer, t.ex. Lie-algebror som har stor tillämpning inom fysiken.

 Fyra aspekter: ◦ Verktyg för problemlösning  Symbolen betecknar ett obekant tal eller en konstant  Handlar om att lösa och förenkla ◦ Generaliserad aritmetik  Symbolen används för att beskriva mönster  Handlar om att översätta och generalisera ◦ Studera relationer  Symbolen betecknar en variabel eller parameter  Handlar om att relatera (t.ex. genom en graf) ◦ Studera strukturer (ej så mycket i grundskola/gymnasiet)

 Exempel: Heltalen ℤ är en kropp, så är även de rationella talen ℚ och de reella talen ℝ, men det finns även andra kroppar. Kan vi visa att något gäller för alla kroppar så måste det t.ex. även gälla för heltalen (utan att vi ens har nämnt heltal någonstans i vårt bevis).  Symbolerna betecknar godtyckliga element

 Framhäver olika aspekter och beror på abstraktionsförmåga ◦ Fysiskt (arbeta med konkreta objekt)  Fördela 14 kulor i tre lika stora högar ◦ Bilder (antingen bilder av föremål eller tänkta bilder) ◦ Verbalt (retoriskt)  Beskriv med ord hur du tänker ◦ Numeriskt  Gör sifferexempel (kvantitativt) ◦ Symboliskt  Med algebraiska symboler (manipulativt)  OBS! Detta är hur kurslitteraturen ser på det!

 Behöver absolut inte vara identisk information! ◦ Ibland tappar vi information ◦ Ibland får vi mer information  Den som är flexibel mellan olika uttrycksformer kan lättare lösa sammansatta matematiska problem!

 Vilken är kvadraten, som när den ökas med tio stycken av sina rötter är lika med trettionio? (x 2 +10x=39)  Halvera antalet rötter, vilket i detta fall är lika med fem. Multiplicera detta med sig själv; produkten är tjugofem. Addera till detta trettionio; summan är sextiofyra. Tag roten ur detta, vilket är åtta, och subtrahera från det halva talet rötter, vilket är fem; resten är tre. Detta är den sökta roten till kvadraten.

 En matematisk utsaga som innehåller en likhet.  En ekvation innehåller ofta en eller flera obekanta som vanligtvis betecknas med x, y, eller z.  En lösning till en ekvation är ett eller flera tal som gör att det vänstra ledet (VL) är lika med högra ledet (HL).

 = 5 (variabeln syns inte och kan anta vilket värde som helst)  a + b = b + a  8x – 13 = 3  7x – y = 14  x 2 – 3x + 2 = 0  Obs! Antalet lösningar kan vara noll, en, två eller flera!

 Symbolen ”=” markerar att VL och HL är exakt lika.  Detta är den enda korrekta innebörden!  En vanlig metafor är balansvågen. Här är ett exempel ur en lärobok för åk 3.

 Det är vanligt att likhetstecknet (helt felaktigt) får symbolisera andra saker, exempelvis:  = (blir) 5, någonting ”händer” = är en ”operator” 100 % = 300 kr 50 % = 150 kr Använd istället ordet ”motsvarar” eller : 25 % = 75 kr  Olika steg i en uträkning = = = Så här får du som lärare aldrig redovisa lösningar. Var noga med hur du använder likhetstecknet. Tänk igenom dina redovisningar i förväg.

 Notera även vilka uttrycksformer som förekommer. (här är det handen som symboliserar det obekanta)

 Många av er har säkert lärt er ekvationslösning genom att: ”flytta på andra sidan likamed och byt tecken”.  Skapar det en förståelse för vad man egentligen gör?  Balansvågsmetaforen skapar förståelse, sedan när man förstått, då är man redo att lära sig genvägarna och förenklingarna.  Alltså: Lyckas ni få eleven att förstå vad likhetstecknet verkligen betyder, blir ekvationslösning rätt enkelt!

 Tänk på prioriteringsreglerna och att vi räknar baklänges ◦ Vi ska ju hitta vilket tal som ger oss ”rätt” beräkning  Förenkla  Manipulera båda sidor  Förenkla igen  Manipulera båda sidor  O.s.v.

 I fas ett skall eleven översätta ett problem, oftast formulerat med vanlig text och ibland en bild, till ett matematiskt symboluttryck i form av en ekvation.

I fas två bearbetas, manipuleras, skrivs om och löses ekvationen. I fasen tre tolkar eleven svaret tillbaka till det ursprungliga problemet eller sammanhanget.

 Barn och algebra  Symbolisk/Retorisk algebra  Vad är skolalgebra? ◦ Algebra som problemlösningsverktyg ◦ Algebra för att studera relationer ◦ Algebra som generaliserad aritmetik ◦ Algebra för att studera strukturer  Olika uttrycksformer och att växla mellan uttrycksformer  Ekvationer och ekvationslösning ◦ Balansvåg, ”att lasta en kamel med elefanter”  Likhetstecknets betydelse  ”Algebraiska cykeln”