KRAM – Kreativ, Respektfull och Ansvarstagande Medmänniska Utsäljeskolans fritidsverksamhet har ett gemensamt mål från förskoleklass till årskurs 6. Vi.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogiska mål för aktiviteter på fritids
Advertisements

verksamhetsförklaring
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Förmågor & The Big 5. Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Strokerehabilitering Håkan Carlsson Leg. Sjukgymnast VO Neurologi och rehabiliteringsmedicin.
Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Tusenfotingen Hur gör vi för att nå de riktlinjer och mål som finns för förskolan?
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
 Svensk Innebandys Utvecklingsmodell (SIU) gör det möjligt för alla att utvecklas och lyckas. På sin nivå, utifrån sina förutsättningar.  För att nå.
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Landslagets Fotbollsskola 2013 Var och När – Alsike Konstgräs – 14/ /6 Deltagare – 61 barn Organisation – 2 rektorer – 7 huvudledare – 6 hjälpledare.
Välkommen till strandskolans fritidshem. Utbildningens syfte 2§ Fritidshemmet kompletterar utbildningen i förskoleklass, grundskolan, grundsärskolan,
Föräldramöte – födda 2008 Välkomna! Sammanfattning säsongen 2015/2016 – så här långt 11 isträningar 3 av 7 Björnligor – med 3 matcher varje.
”Förskoleklassen en klass för sig” Förskoleklassen är en bro mellan förskola / skola och elevernas fortsatta lärande. Förskoleklassen omfattas av läroplanens.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Välkommen till Sigtuna kommuns grundsärskola Fritidshem
ATT ARBETA MED KURATIVT STÖD GENOM LEK OCH SKAPANDE VERKSAMHET FÖR ATT LÅTA BARN UTTRYCKA SIG PÅ SÄTTT SOM PASSAR DEM.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Barn och ungdomars utveckling
Eriksskolan Mitt i naturen – Mitt i kulturen
V36, 2016 Veckobrev för förskoleklasserna
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Svenska som andraspråk 1
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Värdegrundsarbete Samtalsgrupper.
Boendestöd.
LAG OCH RÄTT Samhällskunskap LPP.
Nyttjande av stimulansbidraget för andra målgrupper
Att bemöta och bli bemött
till Svenska Livräddningssällskapet
De 5 buden i Ankaret -Hur vill vi kommunicera?
Välkomna på Snäckans föräldramöte
Iris Rosengren Larsson
Hälsofrämjande arbete
Föräldramöte P/F f.11 och bollek
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Religion.
Valideringsdelegationen 2013
Den röda tråden inom Falköpings TK
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
VFU VERKSAMHETSFÖRLAGD DEL AV UTBILDNINGEN
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Individuellt lärande tillsammans
Design & Utvärdering, 5 poäng
Barnkonventionen.
Träff 5 Välkomna!.
Den fria tiden Gabriel Montgomery.
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
Inspirationslådor Workshop i digitalisering förskola och skola.
Utgångpunkt Alla har ett behov av att lära.
Grupp Måndag Tisdag Onsdag Torsdag Fredag
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Övergripande struktur för
Det enskilda barnet ska vara förskolans,
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Presentationens avskrift:

KRAM – Kreativ, Respektfull och Ansvarstagande Medmänniska Utsäljeskolans fritidsverksamhet har ett gemensamt mål från förskoleklass till årskurs 6. Vi arbetar för att alla elever ska bli en KRAM.

Vad gör vi gemensamt? För att eleverna skall nå fram till KRAM så tränar vi dessa förmågor: Kreativitet Motorik Social kompetens Självinsikt Vi anser att träning och fokus på dessa förmågor är av grundläggande och avgörande betydelse för att uppnå vårt KRAM-mål.

Hur tränar vi kreativ förmåga? Fri lek Skapande verksamhet Styrda lekar och aktiviteter Teater, drama, musik Leklådor

Hur tränar vi motorisk förmåga? Fri lek Idrott och rörelselekar Pyssel och skapande Dans, rytm och musik Uteverksamhet

Hur tränar vi social kompetens? Fri lek Samlingar, diskussioner och samtal Samarbetsövningar och gruppaktiviteter Turtagning Ansvarsgivande och ansvarstagande uppgifter och uppdrag Utflykter, resor Traditioner

Hur tränar vi förmåga till självinsikt? Fri lek Ansvarsgivande och ansvarstagande uppgifter och uppdrag Samtal Färdighetsträning Utvärderingar Stimulans, uppmuntran Traditioner

Exempel på målinriktad verksamhet För mer ingående förklaringar av våra aktiviteter, se respektive avdelnings verksamhetspresentation KreativitetMotorikSocial kompetensSjälvinsikt FPyssel, ”Tärningen”, Kör, Rollekar Pyssel, Röris och lekar, Dans, Skogen Samlingar, Spel, Lekar, Samarbetsövningar, Utflykter, Kör Muntliga och skriftliga utvärderingar, Ansvar för eget aktivitetsval, Bra kompis 1Pyssel, Leklådor, Temaveckor, Kör Fria och styrda lekar, Pyssel, Skogen, Sportaktiviteter Kör, Skolfritids, Samarbetsövningar, Samlingar, Tvärgruppsaktiviteter Egna aktivitetsval, Våga be om hjälp, Bra kompisar, Känslor och ansvar 2Skapande verksamhet utomhus och inomhus, olika tekniker för skapande Pedagogisk uteverksamhet, Dans, Idrottsaktiviteter Samarbetsövningar, Konflikthantering, Fritidsråd, Tvärgruppsaktiviteter Vardagskommunikation, Tillåtande klimat, Utvärderingar, Uppmuntran 3Pysselbuffé, Skulpterande, Byggande, Syverkstad Fysiska aktiviteter, Bollekar, Hinderbana, Bordtennis, Kullekar, Pyssel Verksamhetsbyrån, Kommunikation, Rollspel, Sällskapsspel, Samlingar, Lekar Reflektion, Utvärderingar, Samtal Öppet Fritids Pyssel, Elevstyrda lekar, Bakning Lek och spel i idrottshall och pingissal, Pyssel, Utelek Sällskapsspel, X-boxspel, Samspel om ytor och aktiviteter i lokaler, Lugna rum Eget ansvar, Enskilda och gruppsamtal, Elevstyrda lekar, Delaktighet i verksamhetens struktur. GrSPyssel, Sång, Leklådor, Musik, Elevstyrda lekar, Fritt skapande, Rollekar Pyssel, Dans, Röris, Rytmik, Fri lek ute och inne, Bollekar, Motorisk träning (cykla, klättra, gunga), Bordtennis, Aktiviteter i idrottssalen Anpassad kommunikation, Lekträning (individuellt och i grupp), Problemlösning, Konflikthantering, Samarbetsövningar, Sociala koder ute i samhället, Trafikregler, Samlingar, Spel, Spelregler och lekar Lära känna-lekar, Jag-känsla genom delaktighet, Självbestämmande, Uttrycka egna åsikter, Vi-känsla genom grupptillhörighet, Hur man är en bra kompis, Empati, Kroppsuppfattning genom sång, lek och bild, Uppmuntran, Prova på och våga, Eget ansvar,

Syftet med våra mål Vi vill att barnen ska vara nyfikna och öppna inför kreativitet, att klara av att medverka i, genomföra och slutföra kreativa aktiviteter både enskilt och i grupp. Vi vill att varje barn skall kunna genomföra olika moment och medverka i fritidsaktiviteterna självständigt. Vi vill att samtliga barn ska fungera i fritidsgruppen, att hantera konfliktsituationer på ett lämpligt sätt genom att kommunicera med både barn och vuxna. Vi vill öka barnens förmåga att se sin egen enskilda roll i fritidsgruppen, samt förstå konsekvensen av sina handlingar och sina beteenden.