Region Östergötland Om ST Vt-2016 Lovisa Farnebo, MD, PhD Övergripande ST-studierektor Överläkare ÖNH-kliniken.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En bra ST-utbildning.
Advertisements

Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Specialistutbildning i Sverige
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
Den nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
Nya ST-regler - vad händer med geriatrikspecialiteten?
Exempel utifrån ett antal målområden
Att införa LCP – LCP-ansvariges roll Marie-Louise Ekeström
SPUR – vad är det? Utvecklingen av kvaliteten i läkares vidareutbildning Sveriges läkarförbunds och Svenska Läkaresällskapets stiftelse för utbildningskvalitet.
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Patientupplevd vårdkvalitet
Övergripande studierektorsfunktionen Sörmland GRUNDUPPDRAG Huvuduppgifter för Övergripande studierektorerna är att på sjukvårdsledningens uppdrag skapa.
Sven Karlander Övergripande studierektor UMAS Nya ST i Region Skåne.
STUDIEREKTORER AT/ST Sörmland
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Förslag till ny specialistutbildning
Ramverk för patientmedverkan
Utvärdering av processmognad
Tillsammans för världens säkraste vård
Detta är God Vård.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
Bakgrund Nationell Nivå Projekt Carpe var ett nationellt projekt som startade 2009 och ligger som grund för förändringarna av titlarna och de nya kompetenskraven.
Barn och unga med diabetes, skolans delaktighet för att de ska må bra under skoldagen men också på lång sikt. Tomas Andersson Barnläkare diabetesmott Drotting.
Övergripande ST-studierektor
MEDDIX Webbaserat IT-stöd vid samordnad vårdplanering och informationsöverföring mellan huvudmän.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Nya ST 2015 Mars 2015 Version
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Regionalt förbättringsarbete inom cancervårdkedjor Fredensborgs Herrgård
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare Anna Sundberg och Frida Nobel.
Studierektorsinformation
Palliativ vård och samordning
Nya ST 2015 Mars 2015 Version
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Nya ST SOSFS 2015:8 Gäller alla med legitimation efter 1 maj 2015
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Region Östergötland Studierektorsdag 24 sept 2015 Övergripande ST-studierektorer Maria Randjelovic och Lovisa Farnebo.
Nya föreskrifter för ST - ännu nyare ST SOSFS 2015:18.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Mats Hellstrand, för temagrupp Indikatorer-Avtal-Ersättning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Indikatorresultat verksamhetsår 2014.
Ingemar Götestrand Temagrupp Uppdrag/Uppföljning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Uppföljning av år 2015 HFS-nätverket.
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
ST-Studierektorsträff
Övergripande ST-studierektor
Ramverk för patientmedverkan
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Bedömningsmetoder.
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Ulrika Henriksson Studierektor BUP Stockholm
Ny Remissrutin till BUP
Omställningen av hälso- och sjukvården
Försäkringsmedicinsk definition
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Nya ST studierektorer allmänmedicin Västmanland
Vägen till svensk legitimation och specialistkompetensbevis - EU/EES
SPF, PRO, Apoteket Farmaci
Ta del av riktlinjerna här
Handledarutbildning Steg 2.
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Region Östergötland Om ST Vt-2016 Lovisa Farnebo, MD, PhD Övergripande ST-studierektor Överläkare ÖNH-kliniken

Region Östergötland Vad är en bra ST? Strukturfrågor ”Utbildningsklimat”Tjänstgöringens innehåll Individens förutsättningar

Region Östergötland Tvingande: Socialstyrelsen SOSFS 2008:17 eller 2015:8 Rådgivande: Specialitetsföreningarnas rekommendationer Styrande: ST-broschyren Lokala riktlinjer för ST Vad styr innehållet i ST?

Region Östergötland Vad regleras? ST:ns ramar och innehåll Ansvarsfördelningen Dokumentation Krav på innehåll och form vid ansökan om specialistbevis

Region Östergötland ST-läkaren skall ha ett utbildningsprogram som utgår från specialitetens målbeskrivning – Intern och extern utb – Forskning och kvalitetsarbete – självstudier Utbildningsprogram

Region Östergötland Huvudansvarig handledare SKALL: – Specialist i specialitet som ST-läkaren avser uppnå – Genomgått handledarutbildning BÖR: – Tid för handledning i schemat – Handledningen bör innefatta handledning, pedagogik, kommunikation, etik och bedömning – Tjänstgöra vid ”moderkliniken” Handledning

Region Östergötland Handledare och VC SKALL – Bedöma kompetensutveckling kontinuerligt – Dokumentera BÖR – Bedömningen görs med kända och överenskomna metoder – Om ”ej godkänd” Ändra utbildningsplanen Förändra verksamhetens utbildning Förtydliga kraven på ST-läkarens insatser Bedömning av kompetens

Region Östergötland SKALL – Förutsättningar för ST-utbildning (Skall granskas - SPUR) – Studierektor – Kompetent handledare – Medarbetare som kan ge nödvändiga instruktioner BÖR – Extern granskning vart 5e år Vårdgivarens ansvar (RÖ)

Region Östergötland SKALL – Individuellt utbildningsprogram (följs upp, revideras) – Utse huvudhandledare – Dokumentera bedömningen BÖR – Utvecklingssamtal regelbundet Verksamhetschefens ansvar

Region Östergötland SKALL – Själv ha spec kompetens och vara handledarutbildad – Samordna utbildningar (externa och interna) BÖR – Stöd till VC, handledare och ST-läkare – Utarbeta introduktion – Delta i bedömningen Studierektors ansvar

Region Östergötland ST-läkarens ansvar Tillägna sig kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som anges i den fastställda målbeskrivningen Dokumentera tjänstgöring, kurser och handledarsamtal (ST 2008) Följa utbildningsplanen Skicka in ansökan om specialistbevis I tillägg till detta medverka till att övriga aktörer kan göra sin del i ST:n

Region Östergötland Vad innebär ST från 2008? Minst 5 års heltidstjänstgöring Genomförande av vissa utbildningsaktiviteter enl målbeskrivningen Inkl ev doktorandtid <6 mån (vid doktorsgrad) Krav på handledning av utbildad handledare (även under sidoutbildning) Ny specialistindelning med bas-, gren- och tilläggsspecialiteter

Region Östergötland Förändringar fr om 2015 Antalet specialiteter ökar från 56 st till 62 Basspecialiteter ökar från 30 st till 45 – (Internmed, Urologi, Akutsjukvård, Klinisk fysiologi, handkir, mfl) Grenspecialiteter minskar från 24 st till 8 Tilläggsspecialiteter ökar från 2 st till 9 – (Gyn onk, nuklearmed, allergologi m fl)

Region Östergötland Forts. förändring fr o m 2015 Förändrad struktur på delmålen – A: Lika för alla specialiteter – B: Lika för många specialiteter – C: Specialitetsspecifika delmål Utökat antal gemensamma delmål Krav att genomföra och dokumentera bedömningar Ökad möjlighet för specialister från land utanför EU/ EES att tillgodoräkna sig tjänstgöring från utbildningslandet Definition av kurs ändrad för att möjliggöra även webbutbildning

Region Östergötland Delmål 1-2 Internmedicin Delmål c1UtbildningsaktiviteterUppföljning Den specialistkompetenta läkaren ska - självständigt kunna identifiera, diagnostisera och handlägga akuta sjukdomar eller sjukdomstillstånd inom internmedicin och angränsande basspecialiteter, samt kunna handlägga akuta åtgärder avseende dessa Klinisk tjänstgöring under handledning vid en eller flera enheter som bedriver sådan verksamhet eller handlägger sådana ärenden Deltagande i en eller flera kurser Intyg om genomförda utbildningsaktiviteter och uppfyllda kompetenskrav utfärdat av aktuell handledare Allmänna råd Teoretiska studier

Region Östergötland Vårdgivarens (Region Östergötlands) ansvar Tillse att det finns förutsättningar för ST av hög kvalitet (ST 2015) Tillgång till studierektor av rätt kompetens Ny formulering i kompletterande förslag: – Vårdgivaren ansvarar för att kvaliteten i ST säkerställs genom att systematiskt granska och utvärdera verksamheten – Granskningen och utvärderingen ska även genomföras av en extern aktör som inte får ha ekonomiska, administrativa eller organisatoriska kopplingar till vårdgivaren – Om granskningen och utvärderingen visar att det finns brister, ska vårdgivaren vidta de åtgärder som behövs för att åtgärda dessa – Vårdgivaren bör se till att extern granskning och utvärdering genomförs vart femte år

Region Östergötland Kurser Uppfyller en del av delmål Bör kvalitetsgranskas Se till att gå bra kurser! Ev kommer det att bli handledarens uppgift att skriva SoS- intyg från kurser

Region Östergötland Obligatoriska kurser för många specialiteter Delmål b1 Kommunikation med patienter och närstående Ingår i vår kurs ”Patientkommunikation för ST- läkare” Delmål b2 Sjukdomsförebyggande arbete Ingår i vår kurs "Patientkommunikation om levnadsvanor -motiverande samtal" Delmål b3 Läkemedelsbehandling Ingår i Socialstyrelsens webb- kurs "Specialitetsövergripande klinisk farmakologi för ST- läkare""Specialitetsövergripande klinisk farmakologi för ST- läkare" Delmål b4 Försäkringsmedicin Ingår i vår kurs ”Försäkringsmedicin för ST- läkare” Delmål b5 Palliativ vård i livets slutskede En sådan kurs kommer att arrangeras via Studierektorskansliet fr o m hösten Kurscurriculum Östergötland Obligatoriska kurser för alla specialiteter Delmål a1 Medarbetarskap, ledarskap och pedagogik Ingår i "ST-LIV" Delmål a2 Etik, mångfald och jämlikhet Ingår i vår kurs "Etik för ST- läkare" Delmål a5 Medicinsk vetenskap Ingår i vår kurs ”Forskningsmetodik för ST- läkare” Delmål a6 Hälso- och sjukvårdens organisation Ingår i ST-LIV Delmål a6 Lagar och andra föreskrifter Ingår i vår kurs ”Juridik för ST-läkare” För mer info se ST-hemsidanST-hemsidan

Region Östergötland ST-läkaren har rätt att avsätta upp till 10 veckors arbetstid för arbetet inkl kurs Arbetet ska genomföras enligt vetenskapliga principer Disputerad handledare i första hand Handledaren godkänner och skriver under, men ofta är någon annan aktuell handledare för det vetenskapliga arbetet Skriftligt arbete enligt vetenskapliga principer

Region Östergötland Socialstyrelsen skriver på Frågor och svar om ST: ”Du kan redovisa arbeten som du har skrivit före din ST om verksamhetschefen och handledaren godkänner arbetet. Det är i första hand deras ansvar att bedöma att du uppnår målet.” Det visar sig att förändringen gäller alla ST-läkare, även de som gör sin ST enligt SOSFS 2008:17 Socialstyrelsen ger ingen tilläggsinformation om grunderna för bedömningen. Definitionen är ”arbete som genomförs i vilket ST-läkaren självständigt behandlar en medicinskt vetenskaplig frågeställning” I utgångspunkten ska detta inte tolkas som att det skriftliga arbetet ska bort hos flertalet ST-läkare. Som mer senior läkare ställs man inför andra frågor än som junior läkare eller student och det finns hos många ett behov av att få en anledning att en tid fokusera extra på det vetenskapliga förhållningssättet och bli påmind om förutsättningarna för att ta fram och värdera ny kunskap. Hos många ST-läkare har arbetet dessutom inneburit en andra chans att hitta en väg in i forskning. Skriftligt arbete enligt vetenskapliga principer

Region Östergötland Kompetensdefinition SOSFS 2018:17 ”Den specialistkompetenta läkaren ska ha kunskap om och kompetens i evidensbaserat förbättrings- och kvalitetsarbete. Målet är att kunna initiera, delta i och ansvara för kontinuerligt systematiskt förbättringsarbete med betoning på helhetsperspektiv, patientsäkerhet, patientnytta, mätbarhet och lärandestyrning för att kritiskt kunna granska och utvärdera den egna verksamheten.”

Region Östergötland Vad gäller för förbättringsarbetet under ST? Skilt från skriftligt arbete enligt vetenskapliga principer Innebär att man genomför en (serie av) aktivitet/er för att förändra beteende/ behandlingar/ bemötande Det finns inga riktlinjer om omfattning i tid eller projektstorlek från SoS Tidsomfattning bestäms i samråd med handledare och verksamhetschef utifrån arbetets natur och omfattning Olika uppfattningar nationellt om krav Det räcker inte att skriva ett PM, men ett PM kan vara en del av ett förbättringsarbete

Region Östergötland Planering i förväg (utbildningsprogram) –Tjänstgöringsprogram –Kurser –Handledningstid, –form, samt översiktligt innehåll –Bedömning – Löpande dokumentation –Tjänstgöringstid och plats –Kurser (på SoS intyg) –Bedömningar –Andra obligatoriska utbildningsmoment –Annat, tex vissa mottagningar eller ingrepp Vad ska dokumenteras?

Region Östergötland Tjänstgöringsintyg Dokumenterar att man tjänstgjort på ett specifikt ställe och vad tjänstgöringen innehållit (behövs för att koppla till ett visst delmål) Dokumenterar att man tjänstgjort en viss tidsperiod (behövs för att få ihop 5 år heltidstjänstgöring) Vad innebär godkänd tjänstgöring? –del av delmål kan anges. Då krävs två tjänstgöringar med det delmålet.

Region Östergötland

Handledning och instruktion All ST ska genomföras under handledning. Skillnad mellan handledning och instruktion.

Region Östergötland Samband med handledningsfrekvens US Linköping ST-barometern

Region Östergötland Handledningens form och innehåll Handledningen syftar till att stödja, vägleda och bedöma ST- läkarens kompetensutveckling Handledningen bör ges regelbundet och med största möjliga kontinuitet. (riktmärke 4 h/mån) Bedömningarna ska dokumenteras (nyhet) Handledarsamtalen bör dokumenteras (2008)

Region Östergötland Bedömning av ST-läkarens kompetens Handledaren och verksamhetschefen ska bedöma ST-läkarens kompetensutveckling – -kontinuerligt – -med utgångspunkt i målbeskrivningen för specialiteten och det individuella utbildningsprogrammet Bör ske med på förhand överenskomna metoder Åtgärder bör vidtas om bedömningen visar brister i ST-läkarens kompetensutveckling i form av: – -Justering av utbildningsprogrammet – och/ eller – -Tydligare krav på ST-läkaren

Region Östergötland Metoder för kompetensvärdering Medsittning (sit-in) Specialistkollegium 360 grader Granska –Skickade remisser –Remissvar –Journalanteckningar –Metodik vid signering av lab-svar –Mm Mallar finns på ”Dokument och länkar”