Patientsäkerhet och god tandvård - var är riskerna störst att misslyckas? Iakttagelser och betraktelser från IVO. Svensk förening för vårdhygien 20 april.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Advertisements

AH febr 2011 Riksdagen har fattat beslut om en ny patientsäkerhetslag Den nya lagen trädde i kraft den 1 januari 2011.
Patientsäkerhetslagen
Patientsäkerhetslagen
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Socialstyrelsens tillsyn
Välkomna! Förskrivarens juridiska ansvar kontra patientens egenansvar
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Landstinget i Östergötland
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
…en del av vård och behandling
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Patientsäkerhetslag SFS 2010:659
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Patientlagen Ny lag som reglerar vad som gäller ur patientens perspektiv Börjar gälla 1 januari 2015 Patientlagen ger en samlad bild av vad som gäller.
Ny patientlag 2015 Syftet med lagen är att stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet.
Medicinsk ansvarsfördelning i elevhälsan
Sedan den 1 juni 2013 har den då nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst.
Tillsammans för världens säkraste vård
”Patientdatalagen, journaler på nätet, sociala medier – lagar och regler” Jens Larsson, Jens Larsson, Chefsjurist.
Dagar om lagar 4 november 2014 Kristina Bramstång.
Normering, tillsyn, kunskap
Regeringens proposition 2005/06:50 Strategi för ett samordnat arbete mot antibiotikaresistens och vårdrelaterade sjukdomar Smittskydd Halland
Ändra till startrubrik
SOSFS 2012:9 Ändring i föreskrifterna och allmänna råden (SOSFS 2000:1) om läkemedelshantering i hälso- och sjukvården Föreskrifter är bindande regler.
Patientlagen och information till patienter och närstående
Lars Asteborg, Medicinteknisk samordnare Tillsynsavdelningen
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Patientjournal Bestämmelser om journalföring finns i patientjournallagen (1985:562) och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 1993:20)
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Patientsäkerhetsutredningen
Lex Maria Bakgrund: 1936 avled ett antal patienter på Maria sjukhus i Stockholm till följd av felbehandling.
Landstingsdirektörens stab Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 ( Del 2; från 7 kap, 23 §) Träder i kraft den 1 januari 2011 Britta Svensson, oktober 2010.
Nu idag 7 maj Kan ni?? Vad? Vem?
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Korta fakta om IVO IVO lyder under Socialdepartementet Verksamheten finansieras genom anslag och den årliga budgeten är cirka 650 miljoner kronor IVO har.
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Dokumentation och sekretess hos de medicinska delarna av elevhälsan Skolsköterskekongress 2012 Carita Fallström
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete för Rinkeby-Kista stadsdelsförvaltning Socialtjänstlagen (SoL) Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Juridik. Jurist inom LiV Handlägger juridiska frågor inom alla områden som förekommer inom landstinget. dokumentation, ansvar, delegering, psykiatrisk.
Kvalitetsarbete och lex Sarah. Kvalitetsarbete Insatser inom Socialtjänsten, LSS och Hälso- och sjukvårdslagen ska vara av god kvalitet. -Vad är god kvalitet?
Undervisningsmaterial inför delegering Allmän del Reviderat den 17 mars 2017 Materialet får användas fritt, men hänvisning ska ske till källan.
Lex Maria.
Delegeringsutbildning
Kvalitet i särskilt boende
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Kvalitetsarbete.
…en del av vård och behandling
Patientsäker vårddokumentation
Undervisningsmaterial inför delegering Allmän del Reviderat den 23 mars 2018 Materialet får användas fritt, men hänvisning ska ske till källan.
SPF, PRO, Apoteket Farmaci
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Suicidriskbedömning- ansvar och delegation
Frågor och svar Att ta del av, använda och utbyta uppgifter i hälso- och sjukvård och socialtjänst Presentationen ingår i utredningens delredovisning.
Behandlingsbegränsningar i vården
Presentationens avskrift:

Patientsäkerhet och god tandvård - var är riskerna störst att misslyckas? Iakttagelser och betraktelser från IVO. Svensk förening för vårdhygien 20 april 2016

Och vad ska vi prata om? IVO – organisation, roll och mandat Regelverk att förhålla sig till Iakttagelser Förbättringsområden Diskussion?

Kort fakta om IVO Startade sommaren 2013 GD – Gunilla Hult Backlund IVO lyder under Socialdepartementet Verksamheten finansieras genom anslag och den årliga budgeten är cirka 635 miljoner kronor IVO har omkring 650 medarbetare Verksamheten bedrivs vid sex regionala kontor runt om i landet och tre myndighetsövergripande avdelningar i Stockholm

IVO:s vision Vision Vi har koll! Vi skapar lärande! Vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre! Verksamhetsidé Vi finns till för vård- och omsorgstagarna och vårt uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

IVO:s roll och mandat Tillsyn över: Hälso - och sjukvården och tandvården Hälso – och sjukvårdspersonal och tandvårdspersonal Socialtjänsten Verksamhet enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) Viss tillståndsprövning

IVO och tandvård Fast anställda inspektörer Öst, Syd och Mitt Föredragande Sydväst, sydöst och nord

Mandat Klagomål – inte kritik, kritik. Individtillsyn – inte kritik, kritik, yrka till HSAN prövotid, indragen förskrivningsrätt eller deslegitimation. Verksamhetstillsyn – inte kritik, kritik, åtgärdsbeslut, förelägganden och vite. Lex Maria anmälan.

Regelverk att förhålla sig till Patientsäkerhetslagen (2010:659), PSL Patientdatalagen (2008:355), PDL Tandvårdslagen (1985:125), TvL SOSFS 2011:9 Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete SOSFS 2008:14 Socialstyrelsens föreskrifter om informationshantering och journalföring i hälso- och sjukvården Och en hel mängd till lagar och förordningar som vi inte hinner ta upp idag….

Patientsäkerhetslagen (2010:659), PSL Enligt 6 kap. 1 § PSL ska hälso- och sjukvårdspersonalen utföra sitt arbete i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet. En patient ska ges sakkunnig och omsorgsfull hälso- och sjukvård som uppfyller dessa krav. Vården ska så långt som möjligt utformas och genomföras i samråd med patienten. Patienten ska visas omtanke och respekt.

Patientsäkerhetslagen (2010:659), PSL Enligt 6 kap. 2 § PSL Den som tillhör hälso- och sjukvårdspersonal bär själv ansvaret för hur han eller hon fullgör sina arbetsuppgifter. Enligt 4 a § TvL Där det bedrivs tandvårdsverksamhet skall det finnas den personal, de lokaler och den utrustning som behövs för att god vård skall kunna ges.

Patientsäkerhetslagen (2010:659), PSL Enligt 6 kap. 6 § PSL ska den som har ansvaret för hälso- och sjukvården av en patient se till att patienten ges individuellt anpassad information om sitt hälsotillstånd, de metoder för undersökning, vård och behandling som finns.

Patientdatalagen (2008:355) Enligt 3 kap 6 § patientdatalagen (PDL) ska en patientjournal innehålla de uppgifter som behövs för en god och säker vård. Om uppgifterna finns tillgängliga ska en patientjournal alltid innehålla relevanta delar avseende 1.uppgift om patientens identitet, 2.väsentliga uppgifter om bakgrunden till vården, 3.uppgift om ställd diagnos och anledning till mer betydande åtgärder, 4.väsentliga uppgifter om vidtagna och planerade åtgärder, 5.uppgift om den information som lämnats till patienten om de ställningstaganden som gjorts i fråga om val av behandlingsalternativ samt, 6.uppgift att en patient har beslutat att avstå från viss vård.

3 kap 6 § Socialstyrelsen föreskrifter (SOSFS 2008:14) om informationshantering och journalföring i hälso- och sjukvården. Rutinerna för dokumentation ska säkerställa att patientjournal, utöver vad som krävs, enligt 3 kap. 5-8 och 11 § patientdatalagen (2008:355), i förekommande fall innehåller 1.uppgifter om aktuellt hälsotillstånd och medicinska bedömningar, 2.uppgifter om ordination av t.ex. läkemedel och olika behandlingar, 3.uppgift om förskrivningsorsak vid ordination av läkemedel, 4.undersökningsresultat, 5.uppgifter om överkänslighet för läkemedel eller vissa ämnen, 6.uppgifter om vårdhygienisk smitta, samt epikris och andra sammanfattningar av genomförd vård

Exempel på kritik från IVO rörande journaldokumentation Vid granskning av den fullständiga journaldokumentationen finner IVO att vissa betydelsefulla och centrala delar utifrån ett patientsäkerhetsperspektiv saknas. Exempel på brister är avsaknaden av anamnes, hälsodeklaration, remiss till XXX, samt remissvar från XXX. Vidare framgår det inte i journaldokumentationen vilka tänder som bedömdes extraktionsmässiga samt hur många suturer som sattes vid fixturoperationerna i över- respektive underkäke. IVO saknar också uppgifter rörande brokonstruktionernas utsträckning samt slutligen vad som justerades med hjälp av tandtekniskt laboratorium den XXYYZZ. Sammantaget bedömer IVO att journaldokumentationen uppvisar betydande brister som föranleder IVO att dels rikta kritik mot tandläkare Strulpelle i hans yrkesutövning, dels kritisera vårdgivaren för att inte säkerställa att rutiner avseende journaldokumentation följer gällande föreskrifter (6 kap 3 § PDL).

Iakttagelser – journaldokumentation Journalskrivning – makrofraser pompösskrivning men vad är verklighet? Antibiotikahanteringen – fler följer Läkemedelsverkets rekommendationen Rtg omfattning och kvalitet – varför tas bilden? Vad visade bilden/inte visade? Brister i underlaget inför diagnosticering och terapiplanering. Anamnes – allmän och odontologisk – brister i noggrannhet. Läkemedel - multisjuka samarbete med behandlande läkare

Iakttagelser – diagnostisering Brister i diagnostisering, Bettfysiologisk bedömning saknas väldigt ofta. Basundersökning – fullständig undersökning – vad omfattas? Legitimationen kräver att förtroende finns, nej jag gör inte den här behandlingen – inte i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Iakttagelser – behandling Behandla karies o parod först Karies/kariesbehandling/profylax Endodonti – metod och dokumentation Parodontal – behandling och uppföljning Behandlingsalternativ – protetik PROGNOS och epikris saknas nästan alltid

Antal beslutade klagomålsärenden 2014Första halvåret 2015

Övergripande kritik FTV 2015

Övergripande kritik PT 2015

Övergripande kritik första halvåret 2015

Tack!