Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Utifrån entreprenöriellt lärande
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Handlingsplan för matematikutveckling
Närvaro!!.
Att skriva sig till läsning
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Pedagogisk dokumentation
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
- Konsten att ge feed-back
Lokal pedagogisk planering
Eller formativt lärande…
Betyg och förmågor.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Bedömning.
Att synliggöra lärande
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Mervärden och aha-upplevelser
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Välkomna till musiken! Solsången Hur långt har ni kommit med er rap? Hur kan vi arbeta med texterna? Kan man sätta ihop texterna med varandra? Träna på.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
Att jobba språkutvecklande
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Framtidskartläggning
Formativ undervisning – träff 1. Tankar om att vara förstelärare  Hedrande att få detta uppdrag  Mycket att leva upp till.  Dubbla roller – både kollega.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
När du tar en gammal sak och ger den ett nytt användningsområde När du tar en trasig sak, kompletterar med nytt material och gör om prylen När du använder.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek

Lära för livet!.
Rädda klassrummet.
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Kreativa verktyg och metoder
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Lektion om samband.
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Resonerande text Använd din elevbok!
Förvaring Du kommer att få skapa en egen produkt med hjälp av de tekniker och material du provat på de senaste veckorna!
Svenska – skriva berättelser
Workshop 6 Gångjärnsfrågor.
Diagram, kombinatorik & sannolikhet
Föreläsning Svenska II
Workshop Arbetsplatslärande.
Träff 11 Välkomna!.
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Rädda klassrummet SLÖJD.
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Den här presentationen innehåller:
Inför NP Svenska Våren 2019.
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR

EPA-modellen Total tidsutgång 8o min och uppåt Enskilt Par Alla

Planera och organisera. Kollegialt samarbete Välja ut ett lärandemål/centralt innehåll. Välja ut /designa ett problem. Förutse lösningar och fundera kring hur jag hjälper elever vidare utan att hjälpa för mycket.

Planera och organisera. Fundera kring flöden Vad vill vi utveckla på kort/lång sikt? Vilka förmågor vill vi utveckla? Vilka centrala begrepp vill vi utveckla? Hur hjälper jag eleverna att koppla ihop kunskaper från olika matematikområden? Behöver vissa rutinmässiga färdigheter utvecklas? Hur ska eleverna jobba vidare med kunskaperna?

Ett matematiskt problem Skolverket menar att ett matematiskt problem är en matematisk uppgift som personen inte från början vet hur han/hon kan gå tillväga för att lösa.

Rika matematiska problem Introducerar viktiga matematiska idéer eller strategier Alla elever kan arbeta med på sin nivå Kräver att eleverna anstränger sig och ska få ta tid Kan lösas på många olika sätt med olika strategier och representationer Kan samla hela klassen i en diskussion baserad på elevernas olika lösningar Kan knyta samman olika matematiska områden Kan inspirera till skapandet av egna, liknande problem ”Rika matematiska problem” Kerstin Hagland, Rolf Hedrén och Eva Taflin

Exempel på problem

MÅL -att redovisa så andra kan följa dina tankar på ett effektivt sätt. -att hitta olika metoder för att lösa problemet.

Oskar och Frida fyller år och har fått var sin tårta. De skär upp en precis lika stor bit av sina tårtor. Oskar bit är en tredjedel av hans tårta. Fridas bit är två femtedelar av hennes tårta. a. Vem har fått den största tårtan? b. Hur stor är skillnaden mellan tårtorna? c. Förhållandet mellan Oskars ålder och Fridas ålder är detsamma som förhållandet på deras tårtor. Vem är äldst? d. Hur gamla kan Oskar och Frida vara? Ge flera exempel. e. Försök att formulera en regel för vilka olika åldrar Oskar och Frida kan ha. f. Finns det något annat sätt att lösa problemet på? Tårtorna

Källor att hitta ”Rika problem” Rika matematiska problem – Inspiration till variation Kerstin Hagland, Rolf Hedrén, Eva Taflin 32 Rika problem i matematik Maria Larsson Matematiklyftet, problemlösningsmodulen, Problembanken Nationella proven i matematik Läroböcker Egna

Under lektionen

Enskilt Tidsåtgång 5-10 min. Genomläsning av problem samt klargöranden kring texten.

Par Tidsåtgång 25 – 50 min Eleverna uppmanas att jämför sina lösningar. När jag möter en ny undervisningsgrupp så använder jag mig av modellmeningar som jag vill att eleverna ska ställa till varandra. ”Vad har du kommit fram till?” ”Vilken metod har du använt dig av?” ”Hade du någon annan idé som du inte skrev ner?” De ska i första hand komma överens om en lösning De uppmanas att komma så långt som möjligt och att redovisa så tydligt som möjligt. Om det finns tid över så kan de försöka hitta någon alternativ lösning.

Par Jag som lärare utnyttjar tiden för att skaffa överblick. till att ge tips så att vissa grupper kommer vidare. till att ställa fördjupande frågor. till att välja ut elevlösningar som lyfter fram centrala lärdomar. När jag hjälper elever är utmaningen att ställa motfrågor så att tankegångar fördjupas uppmana elever att leta efter mönster att uppmana elever att jämföra och pröva tankegångar

Alla Väljer ut, utifrån syftet, centrala lärdomar som sedan diskuteras i helklass. Exempel på centrala lärdomar: Koppla ihop olika metoder, diskutera fördelar och nackdelar. Koppla ihop olika begrepp. Koppla ihop olika stoff inom matematiken. Använder formativa verktyg i helklassdiskussionen. - No hands up! - Two stars and a wish - Basket istället för pingis. - Feedback från eleverna kring vad de utvecklat och vad nästa steg är.

Erfarenheter Väcker lusten till att matematik. Elever utvecklar sin problemlösningsförmåga men även andra förmågor. Planeringen viktig och tar tid. Viktigt att den inta bara är från vecka till vecka. Om den är genomtänkt kan den användas på flera olika sätt. Bra om kollegor samplanerar. Ännu bättre om kollegor är inne på varandras lektioner.

Att jobba vidare med: Sammanfatta hur arbetet med denna uppgift har gått. Vad har varit svårt? Vad har varit lätt? Vilka kunskaper känner du att du har utvecklat? Vilka kunskaper behöver du utveckla för att lyckas bättre på en liknande uppgift i framtiden? Vilka är de viktigaste begreppen som man behöver förstå och använda sig av för att genomföra uppgiften?

Att designa egna problem Utgå ifrån en redan publicerad matematikuppgift (exempelvis i en matematikbok) och försök att göra den till ett ”rikt” matematiskt problem. Utgå ifrån ett ”rikt” matematiskt problem och anpassa det för en annan årskurs. Utgå ifrån ett ”rikt” matematiskt problem och anpassa det så att det berör ett annat centralt innehåll. Utgå ifrån en verklig situation för att skapa ett matematiskt problem.

Uppgift Använd något av problemen som ni fått och anpassa det: 1.Så att det passar en annan åldersgrupp. 2.Så att det nivåanpassas för den elevgrupp ni arbetar med. Välj ut ett lärandemål som du vill att eleverna ska utveckla. (förmåga, begrepp, metod, centralt innehåll) Försök att förutse elevlösningar Enskilt (några få min) I grupp Diskutera vilka svårigheter eleverna kan stöta på och hur ni kan hjälpa dem vidare.