"Hur påverkar en framtida Lärarlegitimation skolledarens arbete?"

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
AH febr 2011 Riksdagen har fattat beslut om en ny patientsäkerhetslag Den nya lagen trädde i kraft den 1 januari 2011.
Legitimationskrav Rekrytering
Skolans utmaningar i förändringstid! - några perspektiv utifrån en nationell och regional horisont.
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Stat – Huvudman - Profession
Den svenska förskolan.
Lärarlegitimation.
Välkommen till Vikenskolan
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Validering av yrkeskunskaper inför antagning till Yrkeslärarprogrammet
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Legitimation för lärare och förskollärare - Särskolan
Behörighetsförordningen
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
KO utbildning 3 maj, Luleå
Pedagogiskt ledarskap
Planering.
Världens bästa skola Linda Norberg.
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
1) Pedagogiskt/didaktiskt spår SpårUppdrag, beslutas av rektor och/eller förvaltning Kvalifikationskrav Pedagogiskt/didaktiskt spår - utveckla kunskap.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Utbildningsdepartementet. Remissynpunkter 128 remissinstanser ca 60 spontana remissynpunkter.
Legitimation för lärare och förskollärare - Grundskolan
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Personal i omsorg och vård för äldre undersköterskor och vårdbiträden Utgör 85 procent av personalen i omsorg och vård för äldre 4,4 procent av.
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
Ann-Britt Åsebol Riksdagsledamot sedan 2010 Bakgrund som lärare, skolledare, lärarutbildare Startat frigymnasium Arbetar i socialförsäkringsutskottet.
Läslyftet det senaste nuläget.
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Aktuellt från hela skolområdet
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
1 Dialogkonferens På väg mot en ny lärarutbildning Anders Olsson.
Distansundervisning för elever bosatta i Sverige.
BARNSKÖTARUTBILDNING
Förordningstext Speciallärarexamen
STABILA OFFENTLIGA FINANSER
En av de största reformerna i modern tid
Snabbgenomgång för glömska eller nya kontaktpersoner.
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Utbildas lärare inom rätt ämnen? Välkommen till UKÄ:s frukostseminarium.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Uppdraget är framtiden, barnen och eleverna. Information om ny organisation av förskolorna i Tyresö kommun.
Propositionen – övergripande bestämmelser Utbildning i gymnasieskolan En bas för den nationella och regionala kompetensförsörjningen En god grund för.
Förstelärare, principer från vt Vilken enhet som ska få möjlighet att utse ny förstelärare beslutas av Produktionsdirektör Fördelning per enhet.
Lärarlönelyftet Rev Politiskt beslut om statsbidrag för höjda lärarlöner Utfärdad 11 februari 2016, SFS 2016:100 1.
Två legitimationer  En lärarlegitimation  En förskollärarlegitimation.
Gott ledarskap a och o för skolan! Skolans (o)möjliga ledaruppdrag? Jenny Madestam.
Rektorn och styrkedjan Stockholm Januari -16 Lars Werner.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Skolledarföreningen - för 2000-talets skolledare.
Grundläggande och särskild behörighet
Lite statistik och några förslag
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Betyg och bedömning högre måluppfyllelse genom kollegialt lärande
Huvudmannauppdrag 7 maj , 13 maj
Presentationens avskrift:

"Hur påverkar en framtida Lärarlegitimation skolledarens arbete?"

Lärar- examen Auktor- isation Karriärvägar inom läraryrket Verksamhet- ledarskap Projektledare Arbetslagsledare Skolledare Strategisk ledare Statlig rektors- Utbildning – Certifiering? Prövoår

Säkerställa kvalitet av elevens lärande Elevens starka beroendeställning

Yrket stängs för andra Yrkesutövningen blir transparent för brukarna dvs. full insyn Ansvaret flyttas från kollektivt till en personlig nivå Delegeringsförfarande Disciplinpåföljder

Se över skollagens reglering av lärares kompetens Pröva om vissa arbetsuppgifter kan kopplas till auktorisationssystemet till exempel betyg Bedöma konsekvenser för möjligheten att rekrytera och anställa personal Utreda behörighetsreglerna

Vägen till legitimation Lärarexamen Provår Legitimation

Provåret  Mentor  Adept  Rektor  Skolverkets Lärarnämnd

Lärar- examen Auktor- isation Karriärvägar inom läraryrket Verksamhet- ledarskap Projektledare Arbetslagsledare Skolledare Strategisk ledare Statlig rektors- Utbildning – Certifiering? Prövoår

CDP Continuing Professional Development National Agreement 2001 Charted teacher Headship SCT Standars For Charted teachers SQH Scottish qualification for headship

Särskilt kvalificerade lärare  Särskilt skickliga i yrket  Akademiska vägen – minst en licentiatexamen

Särskilt kvalificerad lärare samt gymnasielektor 11 § En legitimerad lärare ska efter minst fyra års väl vitsordad tjänstgöring utnämnas till särskilt kvalificerad lärare om han eller hon, 1. har bedömts som särskilt skicklig i sitt yrke på grundval av att ha genomfört ett väl dokumenterat praktiskt pedagogiskt utvecklingsarbete av relevans för yrkesrollen eller 2. har avlagt minst licentiatexamen eller motsvarande inom ett huvudområde som helt eller i huvudsak motsvarar ett undervisningsämne eller på annat sätt ryms inom begreppet utbildningsvetenskap.

- Erinran - Varning - Avauktorisation X

Återkallelse av legitimation Grov oskicklighet Uppenbart olämplig att utöva yrket Skolinspektionen Lärarnas ansvarsnämnd

F-3 Grundskollärare 4-6 Grundskollärare 7-9 Grundskoleadjunkter Grundskoleadjunkter i bild, hem- och konsumentkunskap, idrott, moderna språk, musik och slöjd ska vara behöriga i alla årskurser i sitt ämne

Gymnasieadjunkt och gymnasielektor (i huvudsak teoretisk inriktning) Yrkeslärare (Yrkesinriktade ämnen)

 Speciallärare i förskoleklass och 1-3  Speciallärare i 4-6  Speciallärare 7-9  Lärare i modersmål

Skärpta behörighetsregler Av legitimationen ska tydligt framgå i vilka ämnen, årskurser och skolformer som läraren är behörig att undervisa. Undantag förutsätter beslut av skolans styrelse och får gälla högst ett läsår i taget. Undantag från bestämmelsen att endast legitimerade lärare får anställas utan tidsbegränsning ska inte kunna medges.

100 procentigt korrespondenskrav Har aldrig funnits Rektors bedömning har alltid varit slutligt avgörande

Undantag För dessa grupper föreslås en övergångsperiod på 8 år:  förskollärare som undervisar i förskoleklassen  tillsvidareanställda som saknar lärarexamen och därmed inte kan legitimeras

”Utredningens förslag förutsätter att legitimerade lärare på ett flexibelt sätt ska kunna utöka sin behörighet genom vidareutbildning. Det är då viktigt att lärosätena kan erbjuda goda möjligheter till sådan utbildning. Utredningen om en ny lärarutbildning har regeringens uppdrag att föreslå en lärarutbildning som på ett smidigt sätt ska kunna kompletteras så att lärare blir behöriga att undervisa i fler ämnen och årskurser. ”

Genomförande Sker i två steg under januari ska yrkesverksamma lärare som uppfyller kraven kunna erhålla legitimation 1 juli ska det krävas legitimation för att få undervisa i skolan och förskolan

Kostnader Statens årliga kostnader under de första 8 åren Förskollärare i förskoleklass, 16 milj Tillsvidareanställda utan lärarexamen, 41 milj Provår, 407 milj Särskilt kvalificerade lärare/förskollärare, 214 milj Gymnasielektorer, 86 milj Administration 18 milj Totalt per år 782 milj

Vad kommer det att innebära för ledarskapet och skolan ? Hur kommer rektors roll att förändras? Kan man vara chef för legitimerade lärare utan att själv vara legitimerad?

Fackligt Ledarskap Lärar- ledarskap Verksamhets- ledarskap Ledarskap Uppdragsgivare Likheter –Olikheter?

Chef Under- ställda Med- arbetare Ledare Bådas lärande Genomförd idé Mekaniskt systemDynamiskt system Idé Förbättrad idé Kvalitets- kontroll- tjänst Varje med- arbetare kvalitets- kontrollerar och för- bättrar - kaizen Förutsätter uppdragsmedvetenhet och helhetssyn Chefsskap Ledarskap Tillsagda underställda - följsamhet Självständiga medarbetare som kan göra egna val

Både fackligt och pedagogiskt arbete förutsätter ledarskap. Att möta elever enskilt eller i grupp kräver att du tar på dig en ledarroll. Att som skolledare vara en aktiv del av skolans utveckling kräver att du tar på dig en ledarroll. Att som förtroendevald möta medlemmar i deras vardag kräver att du tar på dig en ledarroll. Det innebär att ledarskap är ett av de mest centrala begreppen i vår verksamhet. Vi är ledare antingen vi är lärare, skolledare eller fackligt förtroendevalda. Både skolan och den fackliga organisationen behöver ett ledarskap som är professionellt, engagerat och närvarande.

Vad kommer det att innebära för ledarskapet och skolan ? Hur kommer rektors roll att förändras? Kan man vara chef för legitimerade lärare utan att själv vara legitimerad?

Politiskt Ledarskap Verksamhets- Ledarskap Klassrums- Ledarskap Fackligt Ledarskap Samhällets Utbildnings- uppdrag

Behörigheter 1-5 F för lärare i bild, hem- och konsumentkunskap, idrott och hälsa, slöjd, moderna språk För lärare i modersmål krävs lärarexamen och 90 högskolepoäng (1,5 år) i det aktuella språket

"Hur påverkar en framtida Lärarlegitimation skolledarens arbete?" Vi får snart nya bestämmelser om lärarbehörighet och en ny lärarutbildning. Eventuellt kommer också en ny skollag som vi idag inte vet något om. Vad kommer det att innebära för ledarskapet och skolan ? Hur kommer rektors roll att förändras? Kan man vara chef för legitimerade lärare utan att själv vara legitimerad? Skolledaransvarig ombudsman Kurt Johansson diskuterar och debatterar med representanter från Skolledarföreningen. Debatten arrangeras av Lärarförbundets skolledarförening.

Tydligare ledarskap i skolan och förskolan - förslag till en ny rektorsutbildning Ds 2007:34

Rektorer skall - klart senast fyra år efter tillträde ej skollagsreglerade funktioner: ”bör” rikta sig till förskolechefer, biträdande rektorer eller motsvarande funktion – frivilligt för individen

Ett statligt styrmedel Befattningsutbildning Erfarenhetsbaserat lärande Mål fastställs i förordning Systematiska utvärderingar

Samma omfattning som innan: 10 dagar/år/under tre år Samma kostnadsfördelning: Staten betalar utbildningskostnaden ( kr/per plats) Kommun eller annan huvudman står för internatkostnader, resor och skolledarens arbetstid

Tre delar: 1.Skoljuridik och myndighetsutövning 2.Mål- och resultatstyrning 3.Skolledarskap 10 dagar per del och år ”Gammal rektorsutbildning motsvarar steg 3”

Skolverket eller motsvarande ny myndighet har ansvar Upphandling vart sjätte år Lärosäten ska vara anordnare Upphandlingarna av delarna var för sig - kan hamna på olika lärosäten Lärosätena ska uppfylla kriterier

30 nya högskolepoäng på avancerad nivå Ger möjlighet till masters- och forskarutbildning Tas ut av den enskilde på frivillig basis Utfärdas av ”nya” skolverket eller motsvarande Validering av nu verksamma rektorer

1400 platser per år (1200 rektorer förskolechefer) Förstärkning första fyra åren äskas för att ge nu verksamma möjlighet att gå utbildningen