Antoni Research Stadens attraktivitet och

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Vision – Värdegrund – Mål
Är du vår nya kollega i Stockholm?
Några utgångspunkter  Bostadsförsörjningen är ett gemensamt ansvar mellan stat och kommun  Staten ger ekonomiska och rättsliga förutsättningar, kommunen.
30 – 18 – 11 – – 134 – 124 – – 76 – 75 – 62.
Styrkor Flen Centrum- och näringslivsutveckling
EU 2020 strategin •Bakgrund –Den ekonomiska krisen har raderat bort flera års ekonomisk och social utveckling. –Samtidigt rör sig världen snabbt framåt.
Supported Employment & Customized Employment
• Den skapande staden • Den pulserande staden • Den gemensamma staden • Den globala staden • Den balanserade staden.
Vision 2025 Foto: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är passion,
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Näringsdepartementet Attraktions kraft Sverige - världens bästa land att vistas, verka och växa i.
Elnätsreglering Hearing Energimarknadsinspektionen 3 April 2013.
Stadsutveckling - Är det viktigt och i så fall för vem? Björn Bergman
Utvärdering av samverkansprojektet Linköping City •Syftade till att utvärdera samarbetet mellan Linköpings kommun, Cityföreningen och Cityfastighetsägarna.
Kortversion av BOSTADSPOLITISK STRATEGI
Marknadsplan för HälsoFreak
Omvärldsanalys för Skellefteå 2013
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Kulturforum Västernorrland
VÄLKOMMEN TILL NACKA STAD
Syfte Att belysa den framtida befolkningsutvecklingen och vilka finansiella konsekvenser det medför vid den kvalitet och omfattning av kommunal service.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Antoni Research K ulturen och
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
Nannette Büsgen Facebook/Volontär i Nacka Twitter/volontarinacka Instagram/volontarinacka.
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Talangrekrytering Kompetenskansliet 13 november 2014.
Bilden av Östersund Östersunds befolkning oktober 2008.
Hållbar utveckling – Vad betyder det för Ängelholm
Stockholms- regionens utMAningar
LIFT MÅL LIFT Ett utvecklingsprogram för deltagaren och deltagarens företag.
Presentation hållbart byggande Galären PRESENTATION HÅLLBART BYGGANDE Privatägt fastighetsbolag med kontor i Luleå och Stockholm 26 anställda.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
1 Mötesplatser – Att planera, skapa och utveckla STADSBYGGNADSDAGEN 29 AUGUSTI UPPLANDS VÄSBY Göran Cars Samhällsplanering och miljö KTH.
Ställ om Sverige Stephen Hinton TRANSITIONSWEDEN.SE.
Ett axplock från Kommunerna i Stockholms- regionen – En lägesbeskrivning år 2014 Ett stöd för problem- formuleringar och prioriteringar kopplat till KSLs.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Välkommen!
Inom hästnäringens organisationer har vi gemensamt beslutat att sträva efter tillväxt. Vi ser att det finns potential för vår sektor att växa och.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Svenska nationella evenemang
Alliansens ekonomiska politik för mål och budget 2016.
Susanna Heldt Cassel Docent i kulturgeografi, Tourism Studies, Högskolan Dalarna. Attraktiva platser och regioner – vad säger forskningen och hur kan vi.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 9 februari 2016.
Günther Mårder, vd Företagarna Hur mår Sveriges företag idag och hur ser trenden ut framöver? Günther Mårder Vd Företagarna Fler framgångsrika företagare!
ET 100% FJERNUNDERVISNINGS-BASERETSTUDIECENTER © Jerry Engström Campus Västervik.
Kristinehamn 2030 – den vänliga och nyskapande skärgårdskommunen.
Callcenter i fokus 2012 Att tänka nytt kring syftet med Call Centers Siv Liedholm Neil Sandy The Systems Design Group.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 6 november 2015.
Hur vi arbetar med kommunikation i en kommun som Botkyrka?
I städer, på landsbygder och allt däremellan
Ulf Tynelius.
Samrådsförslag.
Ha koll på din finansiering Eget Företag Mässan
Identifierade trender
Omställningen av hälso- och sjukvården
Competence Academy – Public Sector
KPR april 2018.
Produktion, handel och transport
Vad innebär regionbildningen?
Ekonomisk hållbarhet och ett växande näringsliv !
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Ha koll på din finansiering Eget Företag Mässan
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

Antoni Research Stadens attraktivitet och

STADEN FÖRÄNDRAS  Människor mer rörliga  Staden är inte bara en handelsplats  Ett K-samhälle  Jobb och tillväxt följer människor

VAD GENERERAR TILLVÄXT? Attraktiv miljö, öppen livsstil och bra bostadsmarknad Nya företag och bättre arbetsmarknad Ökad inflyttning och fler investeringar Ökade skatteintäkter och mer välmående kommun

PLATSENS FÖRMÅGA ATT ATTRAHERA ÄR AVGÖRANDE

FASTIGHETER ÄR INTE FLYTTBARA

FRÅN ETT C-LÄGE TILL ETT A-LÄGE

Platsens kvaliteter Fysisk miljö, läge, infrastruktur, arkitektur, arbetsmarknad och bostadsutbud Vad finns där? Vem finns där? Vad är på gång? Kvaliteter Humankapital, mångfald, ”mating-market”, livsstil, öppenhet, sociala nätverk och engagemang Stadspuls, uteliv, shoppingutbud, kultur, evenemang och nöjen,

”What can people be paying Manhattan or downtown Chicago rents for, if not to be around other people?” Robert Lucas 1988

URBANISERINGEN ÄR EN AV VÅR TIDS TYDLIGASTE TRENDER Och utvecklingen går särskilt snabbt i Sverige Det är ett faktum att förhålla sig till, inte att motverka Den skapar stora utmaningar för såväl tillväxts- som avfolkningsregioner

STARKARE STÄDERS UTMANINGAR Otillräcklig infrastruktur Brist på bostäder, lokaler och byggbar mark Starka intressen – Allt överklagas Ska konkurrera med andra starka stadsregioner Clone town vs doughnut city Lider ofta av låg krismedvetenhet och samarbetsvilja

SVAGARE ORTERS UTMANINGAR Vikande och åldrande befolkning Unga människor söker möjligheter någon annanstans Sjunkande utbildningsnivåer Svårt att bibehålla kommunal service Handeln flyttar ut Fastighetsvärdena sjunker Investeringsviljan i princip obefintlig

LÄGE ATT TA POSITION?

BIG CITY REFUGEES (…) a lively, diverse community, with access to good food, the arts, the world around us, no traffic and a comfortable place to live that’s also affordable on a freelancer’s budget. Micheline Maynard

AVVECKLA ELLER UTVECKLA?

MODELL FÖR ÖKAD OMSÄTTNING I STADSKÄRNAN

KÖPCENTRUM HAR DET ENKELT – MEN VI KAN OCKSÅ LÄRA OSS AV DEM

En tydlig ägare Kapitalstark En centrumledarfunktion Enhetligt agerande och marknadsföring Fokus på den långsiktiga strategin NYCKELFAKTORER

ENSAM ÄR INTE STARK. DESSA FRÅGOR ÄR FÖR OMFATTANDE OCH KRÄVANDE ATT HANTERA ENSKILT FÖR SÅVÄL KOMMUN SOM NÄRINGSLIV

1. ett holistiskt angreppssätt (helheten är mer än summan av delarna) 2. privat/offentligt partnerskap 3. måste ses som ett långsiktigt åtagande FRAMGÅNGSRIK PLATSUTVECKLING BYGGER PÅ TRE SAKER:

FÖRSTÅELSE FÖR OLIKA TIDSPERSPEKTIV

DÄR DET OFTA BRISTER

DET BLIR INGEN UTVECKLING UTAN FÖRÄNDRING, MEN FÖRÄNDRINGSARBETE ÄR KRÄVANDE

TIPS SOM KAN LYFTA STADSKÄRNAN

1. UTVECKLA INNEHÅLLET Skapa många anledningar att vara där - Bostäder - Arbetsplatser - Besöksintensiva verksamheter - Mötesplatser för lek och allvar, gammal och ung - Andra upplevelser än handel – F&B ökar kraftigt - Kultur är identitetsskapande och intresseväckande Koncentrera utbudet i tydliga stråk

2. GÖR STADSKÄRNAN VÄRD BESÖKET Investera i stadsmiljön. Underskatta inte känslan av att det händer något Bygg in händelser, variation och alternativ i stadsmiljön. Bygg bort barriärer och flytta upp ”fel” verksamhet från bottenplan Erbjud en hög grad av tillgänglighet

ERBJUD EN TRYGG OCH VISUELLT TILL- TALANDE STADS- MILJÖ

3. NYTTJA KONKURRENSFÖRDELARNA Människor attraherar människor. Få invånarna att nyttja staden och skapa liv och rörelse större del av dagen Människor är kreativa. Släpp fram initiativ ”underifrån” som kan skapa aktivitet och spänning. Aktivera sociala nätverk och fritidsverksamhet i stadsmiljön Vatten ÄR attraktivt. Finns vattenläge, nyttja det!

GRÄV DÄR DU STÅR – TILLVÄXT BÖRJAR MED STADENS KVALITETER

4. KOPPLA IHOP STADEN MED OMVÄRLDEN Anlägg ett regionalt tänk kring utbud och arbetsmarknad – det gör alla andra Hellre komplettera än konkurrera Infrastruktur är det bästa sättet att flytta en stad

5. SAMVERKA. EN GEMENSAMT SATSAD KRONA GER MÅNGFALT MER TILLBAKA ÄN EN ENSKILT SATSAD KRONA

Tel: Mail: