Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Antoni Research K ulturen och

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Antoni Research K ulturen och"— Presentationens avskrift:

1 Antoni Research K ulturen och staden @RudolfAntoni

2

3 FORSKNINGS- OMRÅDEN Städer och utveckling Nya drivkrafter Den kreativa klassen Livsstil och kulturvanor

4

5 STADEN FÖRÄNDRAS  Ökad bilism och rörlighet  Människor mer rörliga och flyttbenägna  Koncentration till allt större städer  Staden är inte bara en handelsplats – mötesplats, arena för upplevelser  Från råvaror och industri till K-samhället: kreativitet, kunskap och kultur  Jobb och tillväxt följer människor

6 VAD GENERERAR TILLVÄXT? Attraktiv miljö, öppen livsstil och bra bostadsmarknad Nya företag och bättre arbetsmarknad Ökad inflyttning och fler investeringar Ökade skatteintäkter och mer välmående kommun

7 PLATSENS FÖRMÅGA ATT ATTRAHERA ÄR AVGÖRANDE

8

9

10 ”What can people be paying Manhattan or downtown Chicago rents for, if not to be around other people?” Robert Lucas 1988

11 FASTIGHETER ÄR INTE FLYTTBARA

12 FRÅN ETT C-LÄGE TILL ETT A-LÄGE

13 Varför kultur?

14 VEM KRÄVER EN ATTRAKTIV STAD?

15 INGENTING SÄGER SÅ MYCKET OM EN STAD SOM DE MÄNNISKOR SOM BOR DÄR

16 miljö och idrott

17 KULTUR OCH KREATIVITET SOM TILLVÄXTMOTOR - FRÅN TEORI TILL IDEOLOGI? Finns det en mikro- och makronivå? Vilken typ av satsningar ger resultat? Kulturens roll i samhället Betydelsen av öppenhet och tolerans för att släppa fram nya idéer Städer som lockar den kreativa klassen är attraktiva för alla

18 KULTUR- STUDIEN SOM-undersökningen med nära 14 000 svarande från Sveriges 34 största städer Går på teater minst två gånger om året Går på bio minst fyra gånger om året Besöker ett bibliotek minst någon gång i veckan Läser en bok minst någon gång i veckan Går på pop/rockkonsert minst två gånger om året

19

20 SAMBAND KULTURINDEX OCH ANDRA VARIABLER (PEARSONS R)

21 SAMBANDSANALYSER

22

23 Viktigt för att locka framförallt högutbildade människor till inflyttning Den kreativa klassen Storföretagens rekrytering Kultur skapar attraktivitet

24 Marknadsför platsen Fyller platsen med positiva värden Kultur ger synlighet

25

26 Kulturen utvecklar platsen

27 …och gör staden mer intressant

28 Kulturen smittas och sprids

29

30 Kultur är kul! och kan dessutom påverka vårt beteende positivt

31 Kultur ger indirekt lönsamhet

32

33 FÖRHÖJER SHOPPING- UPPLEVELSEN Källa: KF-Fastigheters rapport Utblick – framtiden för handeln

34 Kulturbesökare är goda konsumenter Högre inkomst Mer stadsliv Shoppar mer Går oftare på restauranger och kaféer Dricker mer alkohol Kulturevenemang vs idrott Kultur ger klirr i kassan

35 Kultur ger besöksnäring Dalhalla konserthall Nära 70 000 besökare 2008 Hälften mer långväga Besökarna spenderade i snitt 812 kr/dygn och totalt 1 920 kr

36 Bob Dylan, Malmö 2009 Av 8 849 besökare var 76 procent turister (97% kom huvudsakligen för konserten) Snittkonsumtionen exklusive biljettpris var 1 006 kr Kultur ger besöks- näring

37 Handeln har extraöppet till 21 15 000 besökare i stadskärnan varav 2 700 turister 3 500 000 kr i omsättning varje kväll 26 procent av omsättningen är shopping Sommar- torsdagar i Borås

38 Lokalbefolkningens besök på bibliotek, museum eller kulturhus Varje besökare spenderar i snitt mellan 100-250 kr på shopping/kafé/lunch Förutsättningen är att kulturinstitutionen ligger centralt belägen Kultur genererar gå-på- stan- beteende

39 Ger mer liv och rörelse Ger en mer blandad publik på stan kvällstid Ökar både upplevd och faktiskt trygghet Kultur förlänger platsens dygn

40 Kultur ger en koppling till stadens historia, dess invånare och det unika

41 Så länge pulsen slår…

42

43 Ekonomisk hållbarhet Ekologisk hållbarhet Social hållbarhet Hållbart Inkluderande Autentiskt

44 LivableLovable

45 Genom delaktighet blir platsen allas egendom och ansvar Utan sin kultur är en plats ingenting, oftast bara sten. Det är innehållet och människorna som gör platsen

46 Ingen stad kommer i förlängningen att överleva utan ett grundläggande kulturutbud Potential att ”växla upp” kulturintressetHandlar om lika delar attityd och utbudKoncentrera utbudet till stadskärnanKom ihåg att kultur och kreativitet växer underifrånInspiration före institution

47 @RudolfAntoni Tel: 0709 55 60 13 Mail: rudolf.antoni@ fastighetsagarna.se


Ladda ner ppt "Antoni Research K ulturen och"

Liknande presentationer


Google-annonser