Antoni Research Stadens attraktivitet och
STADEN FÖRÄNDRAS Människor mer rörliga Staden är inte bara en handelsplats Ett K-samhälle Jobb och tillväxt följer människor
VAD GENERERAR TILLVÄXT? Attraktiv miljö, öppen livsstil och bra bostadsmarknad Nya företag och bättre arbetsmarknad Ökad inflyttning och fler investeringar Ökade skatteintäkter och mer välmående kommun
PLATSENS FÖRMÅGA ATT ATTRAHERA ÄR AVGÖRANDE
FASTIGHETER ÄR INTE FLYTTBARA
FRÅN ETT C-LÄGE TILL ETT A-LÄGE
Platsens kvaliteter Fysisk miljö, läge, infrastruktur, arkitektur, arbetsmarknad och bostadsutbud Vad finns där? Vem finns där? Vad är på gång? Kvaliteter Humankapital, mångfald, ”mating-market”, livsstil, öppenhet, sociala nätverk och engagemang Stadspuls, uteliv, shoppingutbud, kultur, evenemang och nöjen,
”What can people be paying Manhattan or downtown Chicago rents for, if not to be around other people?” Robert Lucas 1988
URBANISERINGEN ÄR EN AV VÅR TIDS TYDLIGASTE TRENDER Och utvecklingen går särskilt snabbt i Sverige Det är ett faktum att förhålla sig till, inte att motverka Den skapar stora utmaningar för såväl tillväxts- som avfolkningsregioner
STARKARE STÄDERS UTMANINGAR Otillräcklig infrastruktur Brist på bostäder, lokaler och byggbar mark Starka intressen – Allt överklagas Ska konkurrera med andra starka stadsregioner Clone town vs doughnut city Lider ofta av låg krismedvetenhet och samarbetsvilja
SVAGARE ORTERS UTMANINGAR Vikande och åldrande befolkning Unga människor söker möjligheter någon annanstans Sjunkande utbildningsnivåer Svårt att bibehålla kommunal service Handeln flyttar ut Fastighetsvärdena sjunker Investeringsviljan i princip obefintlig
LÄGE ATT TA POSITION?
BIG CITY REFUGEES (…) a lively, diverse community, with access to good food, the arts, the world around us, no traffic and a comfortable place to live that’s also affordable on a freelancer’s budget. Micheline Maynard
AVVECKLA ELLER UTVECKLA?
MODELL FÖR ÖKAD OMSÄTTNING I STADSKÄRNAN
KÖPCENTRUM HAR DET ENKELT – MEN VI KAN OCKSÅ LÄRA OSS AV DEM
En tydlig ägare Kapitalstark En centrumledarfunktion Enhetligt agerande och marknadsföring Fokus på den långsiktiga strategin NYCKELFAKTORER
ENSAM ÄR INTE STARK. DESSA FRÅGOR ÄR FÖR OMFATTANDE OCH KRÄVANDE ATT HANTERA ENSKILT FÖR SÅVÄL KOMMUN SOM NÄRINGSLIV
1. ett holistiskt angreppssätt (helheten är mer än summan av delarna) 2. privat/offentligt partnerskap 3. måste ses som ett långsiktigt åtagande FRAMGÅNGSRIK PLATSUTVECKLING BYGGER PÅ TRE SAKER:
FÖRSTÅELSE FÖR OLIKA TIDSPERSPEKTIV
DÄR DET OFTA BRISTER
DET BLIR INGEN UTVECKLING UTAN FÖRÄNDRING, MEN FÖRÄNDRINGSARBETE ÄR KRÄVANDE
TIPS SOM KAN LYFTA STADSKÄRNAN
1. UTVECKLA INNEHÅLLET Skapa många anledningar att vara där - Bostäder - Arbetsplatser - Besöksintensiva verksamheter - Mötesplatser för lek och allvar, gammal och ung - Andra upplevelser än handel – F&B ökar kraftigt - Kultur är identitetsskapande och intresseväckande Koncentrera utbudet i tydliga stråk
2. GÖR STADSKÄRNAN VÄRD BESÖKET Investera i stadsmiljön. Underskatta inte känslan av att det händer något Bygg in händelser, variation och alternativ i stadsmiljön. Bygg bort barriärer och flytta upp ”fel” verksamhet från bottenplan Erbjud en hög grad av tillgänglighet
ERBJUD EN TRYGG OCH VISUELLT TILL- TALANDE STADS- MILJÖ
3. NYTTJA KONKURRENSFÖRDELARNA Människor attraherar människor. Få invånarna att nyttja staden och skapa liv och rörelse större del av dagen Människor är kreativa. Släpp fram initiativ ”underifrån” som kan skapa aktivitet och spänning. Aktivera sociala nätverk och fritidsverksamhet i stadsmiljön Vatten ÄR attraktivt. Finns vattenläge, nyttja det!
GRÄV DÄR DU STÅR – TILLVÄXT BÖRJAR MED STADENS KVALITETER
4. KOPPLA IHOP STADEN MED OMVÄRLDEN Anlägg ett regionalt tänk kring utbud och arbetsmarknad – det gör alla andra Hellre komplettera än konkurrera Infrastruktur är det bästa sättet att flytta en stad
5. SAMVERKA. EN GEMENSAMT SATSAD KRONA GER MÅNGFALT MER TILLBAKA ÄN EN ENSKILT SATSAD KRONA
Tel: Mail: