TMALL 0141 Presentation v 1.0 Webinarie - Hastighetsdata 2016 Emma Klasson 2016-06-21.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Advertisements

Utdrag ur grundkurs Vägmarkering
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Överenskommelse om psykisk ohälsa 2013
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Varför byta till RH 2000? RH 2000 har en väsentligt högre noggrannhet och kvalitet än föregångarna RH 70 och RH 00, vars primära syfte var den småskaliga.
Breddtjänster för bättre och effektivare samhällsservice Borlänge Nationell vägdatabas - en digital infrastruktur Jan-Olof Östlund Vägverket.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
ESB Effektiv Samverkan Byggnad ajourhållning av byggnadsobjektet
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
AU Digital samverkan LO Process
Byte av höjdsystem till RH2000
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Geoteknisk sektorsportal –
Välkomna till en dag om eArkiv
”Vägen mot e-samhället”
Ledningskonferens Grundtankar med SVEVAC Skall ge hög kvalitet på data i ett hälsodataregister för vaccinationer Skall förbättra tillgänglighet.
Lantmäteriets informationsförsäljning
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
1. Bakgrund Vikten av bra vägmarkeringar i trafikmiljön har fått allt större fokus de senaste åren. En anledning är att medelåldern hos våra trafikanter.
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
Håkan Wiss Vägverket Region Norr
Vägverket Sverige NVF 11 NVDB-seminarie februari 2002 Mari-Louise Lundgren Jan-Olof Östlund Vägverket Titel.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Det är en exempel av framtidens datorer men före jag riktigt går in på det ska jag berätta om för i tidens datorer! Framtidens Datorer!
Energikartläggning i stora företag
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Möjligheter och konsekvenser Jonas Mellin. Framtiden (allmänt) Framtiden (allmänt) –Teknikhistoriskt perspektiv, en brasklapp –Vad som skymtar i framtiden.
Vindbrukskollen Ett projekteringsverktyg, en e-tjänst och en informationskälla om vindkraftverk. Magnus Nårdal Projektledare.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING DALARNAS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Regional Digital Agenda för Gotland. Bakgrund och syfte En digital agenda för Sverige, november 2013 Konkretisering av EU:s mål för Europa Syftet med.
Rickard Broddvall, eHälsomyndigheten Tove Gemzell, Inspektionen för vård och omsorg Verksamhets- och utförardomän – ett samordningsarbete.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Nationell järnvägsdatabas- NJDB
MILJÖREVISION DAG 3 Planering inför miljörevision samt formulering av inledande frågor. Vi genomför en övningsrevision där vi använder våra inledande frågor.
Transportstyrelsens föreskrifter Per Öhgren. Transportstyrelsens föreskrifter Hittas här (TSFS):
Nödvändigt verktyg för kommunens hantering av elever.
Avvikelsehantering En säker verksamhet = en säker arbetsmiljö!
Processer och verktyg för effektivisering av spårbarhet av livsmedel.
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Transportmedel vid export 2013
Föräldramöte 09 röd
Grunddata i nya Ladok Webbutbildning
2015- Validering Valideringshandbok
Hastighetsbegränsningar
Risk- och sårbarhetsanalyser
Helena Stigson, Folksam
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
Dataskyddsförordn ing GDPR- ny lag som gäller
Produktion, handel och transport
Tillväxtverkets handlingsplan för klimatanpassning i svenska SME
NVDB på webb 2012 Dragana Hrstic
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
Näringslivets landtransporter 2016, inrikes
Uppdrag Ta fram länsgemensam rutin för avvikelsehantering
Presentation av Behörighetsbeställning på webben
Bakgrund Efter bildandet av VMF Qbera år 2000 fanns ett flertal olika transporthandledningar och avlastningsinstruktioner från de tidigare virkesmätningsföreningarnas.
Agenda Ledare och truppen Samarbete med P08
Avvikelser 2018 Nuläget i april.
Branschmöte spårväg tunnelbana
InfraKollnätverk 25 januari 2019
FSO dagar 2019.
Presentationens avskrift:

TMALL 0141 Presentation v 1.0 Webinarie - Hastighetsdata 2016 Emma Klasson

2 Agenda Användning av hastighetsdata – vilka som använder data – vikten av bra kvalitet på data som går ut till våra kunder – användare Hur LTF används – skriva en ny föreskrift, via RDT till NVDB och vidare till användaren SKL:s Handbok för kommunala trafikingenjörer Kvalitetskontrollen som NVDB verksamheten gör – hur den genomförs Några exempel som visar avvikelser vid kontroller Resultat av kontroller visar på möjliga avvikelsekandidater – hur ska vi hantera dessa Avvikelsehantering – När avvikelsen kommer från kunden, ex. Folksam - förslag hur vi från NVDB vill jobba i samarbete med kommuner, återkopplingar, m.m. Avslutning: –Frågor/Dialog –Kontakt

3 Användning av hastighetsdata Digitaliseringen sprider sig i vårt samhälle, trafikområdet är inget undantag. Redan idag använder många parter (medborgare, näringsliv, offentliga organisationer) sig av digital information om vägarna inom kommunen. Intresset för användning av alla typer av digitala data om vägarna ökar. Ett allt större intresse gäller information om trafikregler. Vi ser att efterfrågan kommer att öka ännu mer under 2016 då man inom försäkringsbranschen kommer att använda hastighetsdata för att premiera de kunder som håller hastighetsgränsen på vägarna.

4 Användning av hastighetsdata i bilförsäkringar

5 Dataprodukten hastighetsgräns i NVDB omfattar data om trafikregel, meddelad genom föreskrift eller annat beslut om gällande hastighetsgräns. Befintliga trafikregler samlas i Transportstyrelsens rikstäckande databas för trafikföreskrifter (RDT). Dataprodukten i NVDB härleds från dessa. Föreskrifter hämtas från RDT och registreras manuellt i NVDB. Arbetet sker kommunvis allt eftersom nya föreskrifter kommer in, därför kan det finnas förskrifter som ännu inte är härledda och registrerade i NVDB. När hastighetsgräns är registrerat i NVDB finns det tillgängligt för användare/kunder. Hastighetsdata i NVDB

6

7 SKL:s Handbok för kommunala trafikingenjörer SKL kommer under våren börja arbeta fram en handbok för kommunala trafikingenjörer, är tänkt att den ska vara klar till hösten. Erik Levander, SKL, jobbar med samlade frågor kring trafikreglering.

8 Vad gör vi för att säkra kvalitet och tillhandahållande? På enheten Vägdata jobbar vi med att genomföra kvalitetskontroller gällande hastighetsdata.

9 Kort intro till hur kontrollen är gjord Slumpade sträckor Kontroll mot föreskrifter i RDT Skyltar Automatisk kontroll….

10 Hastighetskontroll Värmlands län Totalt är meter väg kontrollerad 90 % stämmer mellan RDT och skyltad sträcka 10 % stämmer inte mellan RDT och skyltad sträcka

11 Hastighetskontroll Västerbottens län Totalt är meter väg kontrollerad 86 % stämmer mellan RDT och skyltad sträcka 14 % stämmer inte mellan RDT och skyltad sträcka

12 Hastighetskontroll Uppsala län Totalt är meter väg kontrollerad 92 % stämmer mellan RDT och skyltad sträcka 8 % stämmer inte mellan RDT och skyltad sträcka

13 Exempel – Skillnad mellan RDT och skyltad sträcka Gröna cirkeln: Skifte i hastighetsgräns i NVDB eller nyregistrerad sträcka för RDT Blå cirkel: Skyltens placering

14 Avvikelser Nuläge Trafikregler finns i trafikföreskrifter Skyltar återger trafikreglerna Ibland stämmer inte skylten med föreskriften – Men trafiken fungerar ändå Skyltarna styr trafiken även om skylten inte har laglig grund Det är inte en perfekt situation men trafiken fungerar

15 Framtiden Fordonen kommer allt mer att ha utrustning som visar trafikregler Förarna blir då frustrerade när skylten visar något annat Därför är det angeläget att korrigera sådana brister Och utvecklingen går fort…

16 Exempel på brister 1.Trafikföreskrift finns – Skylt saknas 2.Skylt finns - Trafikföreskrift saknas 3.Skylt och trafikföreskrift visar olika hastighetsgräns 4.Skylten felplacerad i förhållande till Trafikföreskrift

17 Tättbebyggt område B-gatan C-gatan … På A-gatan mellan B-gatan och C-gatan får fordon inte färdas med högre hastighet än 30 km i timmen. … 1. Trafikföreskrift finns – Skylt saknas

18 Tättbebyggt område B-gatan C-gatan Trafikföreskrift saknas! 2. Skylt finns - Trafikföreskrift saknas

19 Tättbebyggt område B-gatan C-gatan 3. Skylt och trafikföreskrift visar olika hastighetsgräns … På A-gatan mellan B-gatan och C-gatan får fordon inte färdas med högre hastighet än 30 km i timmen. …

20 Tättbebyggt område B-gatan C-gatan … På A-gatan mellan B-gatan och C-gatan får fordon inte färdas med högre hastighet än 30 km i timmen. … 4. Skylten felplacerad i förhållande till Trafikföreskrift

21 Trafikföreskrifter med problem idag I dagsläget finns ca föreskrifter varav 30 % kan räknas bort då dessa berör parkering och har därmed inte prioriterats i nuläget. En grov uppskattning, om än något låg, är att ca 20 % av föreskrifterna har någon form av problem, som i sig är en avvikelse eller genererar en avvikelse vid vidare bearbetning av dess information. Detta blir strax över föreskrifter med någon typ av problem I snitt publiceras ca nya föreskrifter per månad. Om 20 % av dessa fortsättningsvis har någon typ av problem ger det att 800 föreskrifter per månad bör följas upp. Ansvaret för att regeldata i den nationella vägdatabasen (NVDB) har hög kvalitet delas mellan beslutsmyndigheterna, Transportstyrelsen och Trafikverket. Ansvarsfördelningen är delvis styrd via regelverk och delvis via överenskommelser mellan myndigheterna. Ingen av myndigheterna har mandat att ålägga någon annan att förbättra, utan verksamheten bygger på samarbete och överenskommelser. Även en stor del av grunddata från beslutsmyndigheterna rapporteras in på frivillig basis. källa: Transportstyrelsen (och Trafikverket)

22 Trafikföreskrifter på kommunalt vägnät Trafikingenjör kommun Beslutar RDT Transport- styrelsen Trafikföreskrift (var skylten ska stå, och vad som ska stå på skylten) Skickar till NVDB Trafik- verket Hämtar föreskrift Bearbetar föreskrift och lagrar data för digital hantering Data = föreskrift Verklighet = föreskrift och data 40 km60 km Sträcka skyltad regel Sträcka beslutad regel Beställning Entreprenör kommun Utför Avvikelser?

23 Avvikelsehantering Två olika typer av avvikelser Avvikelser från kunder/användare, via NVDB på webb som hanteras internt i vår verksamhet. Avvikelser som kommer komma från kunder t.ex. Folksam

24 Frågor/Dialog Vad tycker ni om vårt förslag på avvikelsehantering? Är det något som du ser förbättringspotential i hanteringen? Vilka frågor har ni till oss?

25 Kontakt med Trafikverket Nyheter hittar du på nvdb.se Kontakt via