Välkommen ! LAU325 HT 2016. Inger Lindvall, kursansvarig ********* Anna Spetz, kursadministratör Björn Flising, studievägledare Liv.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Advertisements

Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Mediekritik och medieforskning Jaana Hagelberg, hösten 2008
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Dagordning föräldraråd 2/6
Regionalt utvecklingscentrum, RUC Lärarutbildningsnämnden Göteborgs universitet Välkomna! Lärarlyftet – HT 2013 Lärarlyftet.
Välkommen till examensarbetet i kortalärarprogrammet!
Hjärtligt välkomna.  Kursintroduktion  Diskussion av läst litteratur  Inför nästa träff  Fika infaller vid väl valt tillfälle! Dagens program.
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Förskolan Ekot´s modell för
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Välkomna till Pedagogen!
Föreläsning Sandvika
Hur blir man klok på universitetet?
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
VFU-dag LP11 17 september 2013 Progression i studenternas professionsutveckling och bedömning av lärarprofessionen LUN:s ledning – Internationalisering.
Välkommen ! LAU325 HT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Beredd att undervisa? Elisabeth Nilsson, GU fysik LTH
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
LAU325 VT 2015 Välkommen !.
Välkommen till kursstart Konstpedagogik 1 Ht-11
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Välkommen ! LAU325 VT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
Förskolan Ekot´s modell för
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Läsåret Ria Heilä-Ylikallio
Skolutveckling genom aktionsforskning
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Affärsplanering för tillväxtföretag 7,5hp Det här är Venture Cup Sveriges ledande tävling för affärsidéer En ideell organisation som startades 1998 av.
.. Föräldramöte Tomtebogård Tomtebogårds vision Vi lär, samarbetar och tar ansvar för en hållbar livsstil och värld. Vi trivs och bygger framtiden.
Barn- och ungdomsvetenskap Masterprogram 120 hp Göteborgs universitet Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Britt Klintenbergsvenska Lisa Loenheimsvenska Anna Elgemark engelska David Sandbogeengelska Språkhandledning på Handels.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Välkommen ! LAU325 VT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
Studentcentrums stöd för dig som studerar vid Umeå universitet.
Andreas Gunnarsson, studierektor/kursansvarig, Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Ulrika Agby, studievägledare/administratör,
Välkomna ! LAU Romanska bågar Inne i den väldiga romanska kyrkan trängdes turisterna i halvmörkret. Valv gapade bakom valv.
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Välkommen till svenska 1
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Välkommen till Uppsala universitet!
Välkommen till Komvux Ola Andersson Matematik, Naturkunskap
Tips för det praktiska ledarskapet
Föräldramöte Tomtebogård
Klagshamns rektorsområde
Nätverksträff för lärare i fritidshem
Föreläsning Svenska II
Tänk vad vi är bra - pedagogiska portföljer ger ringar på vattnet
Utvecklingssamtal 6a vårterminen 2018
Gemensam tentamenshantering vid SLU:s huvudorter
Workshop Arbetsplatslärande.
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Årskursinformation för årskurs 1
Lek, lärande och rörelse 15 hp
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Studieverkstaden Akademiskt skrivande Presentationsteknik Studieteknik
Handledarutbildning Steg 2.
VFU i CL-programmet
Presentationens avskrift:

Välkommen ! LAU325 HT 2016

Inger Lindvall, kursansvarig ********* Anna Spetz, kursadministratör Björn Flising, studievägledare Liv Nilsen, VFU-ansvarig, LUN Carina Olsson, studierektor 2

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (ansvarig) Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, IPKL Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, IDPP Statsvetenskapliga institutionen Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Medverkande institutioner

LAU 325 = HFU + VFU HFU:29 augusti – 28 oktober VFU: 19 september – 19 oktober Examination: 26, 27, 28 oktober

Kursen är uppbyggd kring ett antal teman….. …..som tillsammans bildar en röd tråd……. ……och bidrar till att knyta ihop säcken….

……. i examinationen! Planera, utföra, dokumentera och presentera del av ett utvecklingsarbete. Syftet med uppgiften är bidra till ökad förståelse för vad utveckling av pedagogisk verksamhet innebär. Presentera muntligt för seminariegruppen under cirka 20 minuter. Därefter 20 minuter diskussion & feedback Utvecklat PM lämnas in i samband med den muntliga presentationen (1500 – 2000 ord)

Skollagen - ett redskap för skolutveckling Bra tillsyn – bättre skola Verksamhetsutveckling/ aktionsforskning Litteratur: Folkesson m.fl, Hargreaves, Säljö Föreläsning Litteraturseminarium PM-presentation Utvecklingsarbete (VFU) Examination-skriftlig och muntlig Tema : Verksamhetsutveckling

Lärande, bedömning och betygssättning Att värdera utveckling Alt 1: Utvecklingssamtal, IUP, Åtgärdsprogram Alt 2: Kvalitetsarbete i förskolan Litteratur: Lundahl & Folke-Fichtelius; Black et.al eller Andersson Föreläsningar Litteraturseminarier Basgruppsarbete Tema: Bedömning i och av skola, förskola/pedagogisk verksamhet

Ingen föreläsning. Professionen tas upp i samtliga teman. Litteratur: Colnerud & Granström; Irisdotter Aldenmyr & Hartman Litteraturseminarium Tema: Professionen

Litteratur: Jordan Föreläsning Litteraturseminarium inkl. workshop Tema: Konflikter på arbetsplatsen

Litteratur: Nilsson Föreläsningar (2 st.) Litteraturseminarium Basgruppsarbete inkl. inlämningsuppgift Tema: Juridik för pedagoger

Lars Havstad:Skollagen-ett redskap för skolutveckling Thomas Nilsson: Bra tillsyn- bättre skola Anette Olin:Verksamhetsutveckling/aktionsforskning Carina Olsson:Bedömning/utvärdering-för lärande, utveckling och likvärdighet Lisa Asp-Onsjö: Utvecklingssamtal, IUP och åtgärdsprogram Jan Turvall: Juridik Håkan Kellgren:Konflikthantering Lars-Åke Kernell:Att utvärdera utveckling

Tema: VFU Koppling teori – praktik Pröva ett utvecklingsarbete

VFU 14 Riktlinjer för VFU: Där hittar du självvärdering och underlag för bedömning, steg 4. Brev till VFU-ledare och LLU:are finns på GUL/LAU 325/ öppna sidor Under VFUn: Besök av VFU-ledare VFUn är heltid. VFU-plats klar? Om inte, kontakta Liv Nilsen snarast! Allra senast vid kursstart. VFU- plats kan inte ordnas i efterhand.

Nya VFU ledare Lista på namn på VFU ledare finns på GUL 31/8 VFU-onsdag för VFU-ledare kl 13:00 Eva Östebo, i sal A2 334 ( andra vån i A-huset) Sven Olsson i sal AK2 (i källaren under cafeet, A huset)

Teman / ”Paket” Föreläsningar Litteraturseminarier Workshops Basgruppsarbete Inläsningstid Skrivtid Variation mellan seminariegrupperna… 16

Verksamhetsutveckling Bedömning, utvärdering Professionen, yrkesspråk, yrkesetik Juridik, lagar & regler Ledar-och medarbetarskap, konflikter Men målet är detsamma: att stärka kompetensen gällande teori och praktik

Kopplat till ditt x-konto alt GU > Student > Öppna sidor i GUL Skriv i rutan ”Frisök“ eller LAU325 Gemensam aktivitet + gruppaktiviteter 18

Informationskanaler Information finns på GUL öppen sida/gemensam sida/seminariegruppens sida Kursguiden – för samtliga studenter och lärare. Övergripande information om kursen inkl. kursplan och litteraturlista Varje seminariegrupp har sin egen läsordning och sitt eget schema. Återfinns i seminariegruppens GUL-aktivitet Tema Juridik & Konflikthantering har egna anvisningar anpassade för varje seminariegrupp. Se mapp på kursens gemensamma sida på GUL 19

Examination 2 dagar vecka 43 20

Språkhandledningen Språkhandledningen vänder sig till alla studenter på Göteborgs universitet som vill utveckla sitt skrivande, sina studiestrategier eller som vill förbättra sina muntliga presentationer. Vi erbjuder språkhandledning på svenska och engelska.

Vad erbjuder vi? Vi erbjuder främst individuell handledning men också handledning i mindre grupper och workshops

Vad erbjuder vi inte? Vi erbjuder inte synpunkter på faktainnehållet rättning, korrekturläsning, eller redigering

Vad kan vi ge råd om? Hur olika typer av akademisk text struktureras Hur man skriver en inledning, ett metodavsnitt eller en avslutande diskussion Hur man får en text att hänga ihop från delar – helhet Hur man förhåller sig till källor Referenshantering (se ex. ”APA-lathunden”)

Hur kan en individuell språkhandledning gå till? Du kontaktar oss via mail och vi bokar en tid. Du skickar en text och talar om vad du vill att vi ska fokusera på.

Vi träffas och diskuterar texten. Du fortsätter din skrivprocess och får gärna återkomma till oss flera gånger under kursen

Välkomna till kursen!