Informations-, rådgivnings- och handledningstjänster som stöd för livslångt lärande och karriärplanering – livslång handledning Den kontinuerliga förändringen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skola och arbetsliv i samverkan
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
(Utvidgad) inlärning i arbete Modeller, möjligheter, utvecklingspunkter.
Nu formas Sveriges innovationsstrategi Statssekreterare Catharina Håkansson Boman SISP Innovationsriksdag Kalmar 10 maj 2011 Ny innovationsstrategi och.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Vilken riktning och hurudana tjänster ?
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.
Lärande på arbetsplats =inlärning i arbetet i Finland.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Yhmyndigheten.se En svensk referensram för kvalifikationer
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
Implementering av den nationella strategin för föräldrastöd
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
Skörda frukterna! Socialfondens växthus för kompetensutveckling.
Europeiska socialfonden
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Det öppna Skåne 2030 Skånes regionala utvecklingsstrategi
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
Tillsammans gör vi det hållbara möjligt!
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Koordinationsprojekt för vuxenhandledningen Utvecklingsprogram i ESF:s verksamhetslinje 3: ”Ett landsomfattande program för ökad träffsäkerhet och efterfrågeorientering.
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
Totalreformen av den yrkesriktade vuxenutbildningen handledningstjänster Ulla-Jill Karlsson, konsultativ tjänsteman, Utbildnings- och vetenskapspolitiska.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Vuxenhandledning som resurs i arbetslivet. Vad är syftet med Opin ovi/ Läroport helheten? Utgångspunkt: Arbetsförvaltningens publikation 365 Utveckling.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Nämndplan 2015.
VÄLKOMNA Klimatsamverkan Skånes Fossilfrihet på väg – i Skåne! Johannes Elamzon Social hållbarhet
Förstelärare, principer från vt Vilken enhet som ska få möjlighet att utse ny förstelärare beslutas av Produktionsdirektör Fördelning per enhet.
Vad görs på nationell nivå för att förebygga marginalisering november 2015 Georg Henrik Wrede.
Ingemar Götestrand Temagrupp Uppdrag/Uppföljning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Uppföljning av år 2015 HFS-nätverket.
Barn- och ungasatsningen
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Nätverk för energieffektivisering (EEnet)
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Risk- och sårbarhetsanalyser
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
STRATEGI FÖR SVENSK VILTFÖRVALTNING
Enkät i gymnasieskolan 2015
”Främja långsiktig samverkan mellan olika samhällsaktörer”.
Samverkansprojekt för bättre hälsa
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Enkät i gymnasieskolan
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Informations-, rådgivnings- och handledningstjänster som stöd för livslångt lärande och karriärplanering – livslång handledning Den kontinuerliga förändringen i arbetslivet, inom olika branscher och i olika yrken ställer oss alla inför fortlöpande inlärning, egen yrkesbaserad karriärplanering och hantering av flexibel inlärning samt egna karriärvägar Med handledning som ansluter sig till livslångt lärande – livslång handledning – avses åtgärder som hjälper var och en att individuellt oberoende av ålder definiera sin beredskap, sina kunskaper och sina intressen i olika livsskeden fatta beslut som fokuserar på utbildning och yrke hantera en individuell plan med sikte på inlärning, arbete och övrig verksamhet inom vilka individen lär sig och använder olika färdigheter och kunskaper handledningstjänster produceras i olika verksamhetsmiljöer: inom utbildningen och inom arbetsförvaltningen, på arbetsplatserna, i organisationer och privat. (CEDEFOP 2005) I Finland finns en fungerande helhet för informations-, rådgivnings- och handledningstjänster, som grundar sig på skolornas och läroanstalternas karriärvägledning, karriärplanering inom arbets- och näringslivssektorn, handledning för personer i verkstäder och inom det uppsökande ungdomsarbetet samt den verksamhet som olika organisationer bedriver på olika arbetsplatser och på arbetsmarknaden. Avsikten med de informations-, rådgivnings- och handledningstjänster som erbjuds i livets olika skeden är att stödja utvecklingen av färdigheter att på individuell nivå ägna sig åt karriärplanering utbildningsval som träffar rätt lösningar i arbetskarriärens brytningsskeden kontinuerliga kompetensutvecklande satsningar förmågan att fullfölja utbildningen placeringen i arbetslivet Resultatet är hållbara lösningar med avseende på behoven dels hos enskilda individer, dels inom arbetslivet. Livslång handledning i Finland

Finland har erfarenhet av sådant samarbete inom handledningen mellan olika förvaltningsgrenar och mellan aktörer som har pågått i decennier Från år 2011 finns i Finland en samarbetsgrupp för Livslång handledning som arbets- och näringsministeriet respektive undervisnings- och kulturministeriet ansvarar för. Representanter för olika ministerier, Folkpensionsanstalten, kommunerna, läroanstalterna, arbets- och näringslivssektorn, regionförvaltningen, arbetsmarknadsorganisationerna och organisationer inom den tredje sektorn deltar. Gruppen följer de strategiska mål som ELPGN har gjort upp för arbetet. Under mandatperioden 2015 – 2020 har samarbetsgruppen i uppgift att främja och stödja det nationella, regionala och lokala utvecklingsarbetet, stärka samarbetet mellan förvaltningsgrenarna och olika aktörer, undvika överlappande arbete samt att främja att målen för ESR –helheten gällande ungdomsgarantin nås på ett sektorövergripande plan. NMT-centralerna basar för 15 regionala samarbetsgrupper inom Livslång handledning. Grupperna har bildats åren 2012 – De har en bredspektrig representation (regionförvaltningen, arbets- och näringssektorns tjänster, läroanstalter, kommuner, arbetsmarknadsorganisationer, den tredje sektorn). De har i uppgift att göra informations-, rådgivnings- och handledningstjänsterna bättre tillgängliga inom sitt område och att förbättra deras kvalitet Samarbetsgrupperna inom livslångt lärande fokuserar åren 2015 och 2016 på att ta fram och utveckla sektorövergripande tjänster enligt lågtröskelprincipen att utnyttja informations- och kommunikationsteknologi inom handledningen att ta fram ett webbaserat, integrerat handledningssystem Finland har på ett aktivt sätt tagit del i politiknätverket för livslång handledning på europeisk nivå (ELGPN, åren 2007 – 2015) och fungerat som koordinator för nätverket. Nätverket har gjort upp övergripande mål för att verkställa livslång handledning, utveckla färdigheter för karriärplaneringen och för att trygga handledningens kvalitet. I Finland fungerar livslång handledning och systemet för handledning på ett fullgott sätt enligt de här rekommendationerna. Bl.a. enligt PISA 2012-undersökningen är de finländska grundskoleeleverna i internationell jämförelse rätt bra på att planera sin karriär. Yrkesvalsundervisningen som i grundskolan utgår från läroplanen och studiehandledningen i grundskolorna bidrar enligt undersökningen till detta. Samarbetsfora för Livslång handledning: