1177 Vårdguiden på webben Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten 20160316.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vårdhandboken säkerställer god och säker vård på lika villkor
Advertisements

Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Varför flyttar vi patientinformation från lio.se till 1177.se
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
E-hälsa och invånartjänster
1177.se - råd om vård dygnet runt
Eller, kan jag använda 1177.se i mitt dagliga jobb?
1 Vårdsök – en del av ”Vården på webben” Ulf Mohager.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Regionala tillägg i medicinska texter
En presentation av enheten
1.
eHälsa och nya kommunikationsvägar
Förbättrade rutiner för hälsoundersökning av nyanlända i länet
Riktlinjer för patientinformation
Diagnos och delaktighet
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
BjH 8 mars BjH 8 mars
Region Skånes 1177-tjänster ger ökad tillgång till kvalitetssäkrad information, underlättar kontakten med vård och omsorg och ger bättre möjlighet till.
1177 – ett av Sveriges viktigaste nummer Nina Håkansson Enheten för vårdkommunikation, Region Skåne Lund
En säker e-tjänst till vården
Arbetsgång vid överflyttning av patientinformation från lio
1. 2 Kommuner33 Invånare Yta km 2 Befolkningstäthet Skåne114 invånare per km 2 Sverige23 invånare per km 2 Skåne i siffror 2011.
Mina Vårdkontakter och HälsaFörMig - hur kompletterar de varandra?
Introduktion till Stöd och behandling nationell förvaltning
Varumärkesbyte: från Mina vårdkontakter till e-tjänster på 1177.se
Framtidens bästa primärvård
1177.se och Hitta och jämför vård Sammanställning av förändringar
Framtidens vårdinformationsmiljö
Presentation av Region Jönköpings läns status införande Stöd och behandling Anneli Uusitalo, september 2015.
1177 Vårdguiden Driftstatus och namnbytet e-tjänster Huvudredaktörsmötet Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten.
Det här är 1177 Vårdguiden.
Ämne: diskussion om e-hälsoprioriteringar på chefsnätverket 21 augusti.
Vad är landstinget? I Värmland finns tre sjukhus. De finns i Arvika, Karlstad och Torsby. Det finns cirka 30 vårdcentraler. Några är landstingets och några.
1177 Vårdguiden på webben Nästa generations kontaktkort, enklare administration av e-tjänster, flytt-tips US... Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten.
Patientmaktsperspektivet Johan Assarsson. En ny Patientlag – vad innebär det?
1177 Vårdguiden på webben Nytt nationellt och regionalt samt utvecklingen av kontaktkorten. Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten
1177 Vårdguiden på webben Senaste nytt och vidareutbildning i kontaktkorten Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten
Journalen som ett verktyg för patientmedverkan – hur inför vi nya arbetssätt? Dokumentering Madeleine Marklund Portföljansvarig Inera Processledare Emma.
Landstingets ledningskontor Från Mina vårdkontakter till e-tjänster på 1177.se Nu enkelt och tydligt för patienter och användare: logga in på 1177.se för.
1177 Vårdguiden på webben Nytt och aktuellt, översyn kontaktkorten, namnbytet e-tjänster Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten
Samordningsprogram Hitta och jämför vård 2.0 Mål och aktuell status Oktober 2015.
Sjukskrivningskollen Digitalt stöd för sjukskrivna.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Projekt Stöd och behandling
Tempen på införandet av e-hälsa
Sjukskrivningskollen Digitalt stödprogram för sjukskrivna
Trycksaker 1177.se. Trycksaker 1177.se Tre olika rollups. Beställs via EZ Booking (serviceportalen) för lån Tre olika rollups. Beställs via EZ Booking.
Kontaktkorten på 1177 Vårdguiden på webben
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vad är Svenska HALT? Den här presentationen ger en introduktion till Svenska HALT-mätningen.
Hälso- och sjukvård i Region Östergötland Hur söker jag vård?
Bildspel från informationstillfällen maj 2018.
Nästa generation webbtidbok är behovsdriven
E-hälsa invånartjänster
Praktiskt och tider kring varumärkesbytet
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Nationellt kliniskt kunskapsstöd
En tjänst för ökad tillgänglighet
Programmet Stöd för första linjens digitala vård
Nationellt kliniskt kunskapsstöd som en del i ny nationell samverkan
Sprintdemo 20. Sprintdemo 20 Dagens program Teknik för demo: Kontakt med projektet: Skype för både ljud och bild Inspelad demo på projektwebben Kontakt.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Samverkan för vård på rätt nivå
Välkomna Nätverksträff för MLA/VC inom Västra Götalandsregionen 28/ Kommunala skolor och friskolor.
Nya 1177.se
Nya 1177.se
Nya 1177.se
Mina sidor – inloggade tjänster
Presentationens avskrift:

1177 Vårdguiden på webben Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten

Agenda Detta är 1177 Vårdguiden på webben Så jobbar vi nationellt och regionalt Utveckling – det här är på gång Information på andra språk Frågor och synpunkter

Om 1177 Vårdguiden på webben Är en av hälso- och sjukvårdens gemensamma invånartjänster. De andra är 1177 Vårdguiden på telefon, 1177 Vårdguidens e-tjänster (fd Mina vårdkontakter) och UMO.se, ungdomsmottagningarna på nätet. Drivs av Inera, ett aktiebolag som ägs gemensamt av alla landsting och regioner. Inera ska koordinera det gemensamma e-hälsoarbetet och utveckla tjänster till nytta för invånare, vård- och omsorgspersonal och beslutsfattare.

Typ av innehåll på sajten 1.Olika typer av faktaartiklar om sjukdomar, behandlingar, rättigheter liksom temaområden, exempelvis cancer och egen avdelning för barn. 2.Kontaktuppgifter till mottagningar (kontaktkort). 3.E-tjänster Vårdguiden på telefon 5.Frågetjänst 6.Översatta texter

Så här jobbar vi Alla invånartjänster förvaltas av Stockholms läns landsting. Den nationella redaktionen för 1177 Vårdguiden på webben ansvarar för att det nationella innehållet är korrekt och aktuellt, för likvärdig och kvalitetssäkrad information. 1 istället för 21 artiklar på samma ämne, men med kompletterande lokal information vid behov. Alla landsting och regioner har regionala representanter i två nätverk: redaktörsnätverk och nätverk för Hitta och jämför vård (vårdenheternas kontaktkort). Regionalt/lokalt ska informationen utvecklas så att den kompletterar den nationella/generella. Nätverksträffar i Stockholm två gånger per år. I Region Östergötland: En redaktör för 1177.se/ostergotland samt huvudredaktörer och kontaktkortsadministratörer som ansvarar för sina webbsidor, sk kontaktkort, på 1177.se (under Hitta och jämför vård). Region Östergötland var först ut med att flytta över all sin patientinformation till 1177.se och ligger längst fram vad gäller att jobba med innehåll på kontaktkorten (Hitta och jämför vård). Exempel, Vårdcentralen Ekholmen, LinköpingVårdcentralen Ekholmen, Linköping

Utveckling Nuvarande sajt lanserades december 2010 och växer kontinuerligt både vad gäller innehåll, antalet besökare/användare och kännedom se/ostergotland har i snitt cirka besök per månad.

20-i-topp på 1177 Vårdguiden på webben

Region Östergötlands strategi för e-hälsa Öka kontakterna med invånarna via digitala kanaler. Flytta över manuella ärenden till digitala kanaler där det finns en stor patient- och verksamhetsnytta. Erbjuda kvalitetssäkrade råd om vård och hälsa via 1177.se Öka kännedomen om 1177.se och e-tjänsterna.

Nästa generations kontaktkort – lanseras i höst

Vidareutveckling kontaktkorten Tre år har gått, dags för ansiktslyftning. Lansering i september. Först utvecklas mobilt läge – se skiss.

Några förbättringar… Bättre navigering som gör det lättare att hitta dit man ska. Högt placerade ”Hitta hit- knappen” går till Google Maps. Vägledande bild på byggnaden från Googles gatuvy. Designmässigt också ett lyft med bild. Kan tas bort om den inte passar, ersätts då av kartbilden. E-tjänsterna lyfts fram – helt i enlighet med vår strategi att öka användandet av e- tjänster och förbättra vår digitala service till invånarna. Snyggare design, med ny grafik och bilder.

Mer utveckling: kvalitetsmått och valfrihetsinformation

Regional prototyp för kvalitetsmått Invånare som överväger en gråstarrsoperation får utökad information, på prov. I artikeln om grå starr för Region Skåne och Stockholms län visas fyra kvalitetsindikatorer. Modulen är en prototyp som kommer att utvärderas och tas bort efter sommaren. rad/Sjukdomar/Gra-starr/

Projekt: Valfrihetsinformation Skåne - tagga mottagningar som ingår i vårdval Projekt för bättre information kring valfrihet

Information på andra språk

Other languages 14 olika språk samt minoritetsspråken under ingången ”Other languages”. - Olika hur mycket som finns översatt till olika språk. - Först i år fick Invånartjänster ett årligt nationellt uppdrag och pengar för att förvalta befintliga översättningar. -Framöver ska det finnas en nationell redaktör som ska ansvara för planering och strategi. Diskussion om att den nationella redaktionen kan samarbeta omkring en behovsanalys med alla landsting som har minoritetsspråk som förvaltningsspråk. Region Östergötlands egen information utifrån att vara finskt förvaltningsområde nås via länk från Other languages (samma sida men två ingångar): Synpunkter och frågor?

New in Sweden Nytt temaområde sedan årsskiftet som samlar alla översatta texter, 14 språk, som är viktiga för den som är ny i Sverige: 1177.se/newinsweden1177.se/newinsweden Texter som finns idag ”Vård i Sverige om du är asylsökande, gömd eller papperslös” ”Tolkning till andra språk” ”Hitta rätt i sjukvården” ”Sök vård om du är asylsökande eller papperslös” (sorani och romani arli saknas) På gång, två nya texter samt marknadsföring (pågår) ”Vård av personer från andra länder” (ej flyktingar, exempelvis studenter och EU-migranter) ”Tandvård i Sverige om du är asylsökande gömd eller papperslös”

Tack för mig!