Utbildning och lärarutbildning i Finland NLS Sommarkurs 2010 Benita Kavander.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Malmö högskola Lärande och samhälle.
Advertisements

Skolan i rörelse
SPECIMA Kompletterande lärarutbildning i Finland
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Den svenska förskolan.
Jan Löfström Helsingfors universitet NOFA4, Trondheim,
Behörighetsförordningen
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Dahlstiernska Gymnasiet i Mellerud - den lilla skolan med de stora möjligheterna.
SET Social Emotionell Träning
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Världens bästa skola Linda Norberg.
Ny lärarutbildning start ht-11
Från skolforskning … till forskning i skolan
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Studie- och yrkesvägledare
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
7.Nordiske Kongres for synspaedagogik
Ny lärarutbildning vid Karlstads universitet Fyra nya program fr o m H11.
För kunskap och bildning MATEMATIK I FINLÄNDSK UTBILDNING Henrik Laurén Mötets namn Datum
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
Att studerandena lär sig hantera information så att rätt person får rätt information i rätt tid ge kunskaper i bl.a. kunskapsorganisation, informationssökning,
Den första organiserade läroanstalterna var klostren med den utbildnings som bedrevs i de medeltida klosterskolorna. Under medeltiden bedrevs all undervisning.
Utmaningar inom utbildningsområdet i Stockholms län Stockholmsregionen ur ett OECD – perspektiv Ett antal problembilder och utmaningar KSL:s roll och uppdrag.
Öpu-leden – en väg till akademisk examen Seminarium för samarbetsparter inom Öppna universitetet vid Åbo Akademi / Majlen Saarinen.
Examensstrukturen Studiebyrån, augusti 2014
Grupp 5 Hur samarbetar lärare, lärocenter och bibliotek i undervisning av informationskompetens?
Skolutveckling via digitala medier
LÄRARSITUATIONEN VID DE FINLANDSSVENSKA YRKESLÄROANSTALTERNA PETRI SALO ÅBO AKADEMI/ÖSTERBOTTENS HÖGSKOLA/PEDAGOGISKA INSTITUTIONEN.
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Ung kommunikation Högskolan i Kalmar –––– Växjö universitet –––– Blekinge Tekniska Högskola i samarbete.
Att studera psykologi Benny Salo, amanuens
Carina Söderholm, amanuens ÅA/Psykologi
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
Huvudämnesvalsinfo kemiteknik Kerstin Fagerström studierådgivare Rum 209, Gripen (2 vån) tfn Fakultetsområdet.
Barn- och utbildningsberedningen _________________________________________________________________________________ Lapplands Gymnasium B-O Ström.
Åbo Akademi grundat 1918 statligt 1981 ca studenter 7 fakulteter
Åbo Akademi – Strandgatan Vasa1 Arbetsplan.
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Läsåret Ria Heilä-Ylikallio
Förordningstext Speciallärarexamen
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Page 1 Lapplands Bästa Gymnasium En Vild och Vacker vision Nästa Steg- Malgomajskolan 2,0.
”Allt färre elever söker sig till gymnasiernas yrkesprogram, trots att möjligheten till jobb efter studenten är god” DN.se ”Sverige har en hög ungdomsarbetslöshet.
Utbildas lärare inom rätt ämnen? Välkommen till UKÄ:s frukostseminarium.
FSLF (Finlands Svenska Lärarstuderandes Förening r.f)
Åbo Akademi – Strandgatan Vasa1 Arbetsplan.
Ny statistik om behörighetsläget ur LL II-perspektiv.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
NLS - sektorn för grundskola Sveaborg Dan Johansson, FSL 1FSL/dj
VALMÖJLIGHETER efter den grundläggande utbildningen
Positiva fakta om lärarutbildningen
Grundläggande och särskild behörighet
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Resultat från granskningen av klasslärarutbildningen samt enhetens åtgärdsplan
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Krav på programmering i skolan
Digitalisering med fokus på språk, kommunikation och programmering
Toppkompetens/ Gruppmentorskap för rektorer
Grundlärarutbildningarna
Välkomna.
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Utbildning och lärarutbildning i Finland NLS Sommarkurs 2010 Benita Kavander

” Ju strängare skola, desto bättre präst.”

Vårt skolsystem, källa: UBS

Lärarkategorier inom grundläggande utbildning (åk f-9) och gymnasium  Klasslärare  Ämneslärare  Speciallärare  Specialklasslärare  Elevhandledare/studiehandledare

Övriga lärarkategorier  Lärare inom yrkesläroanstalter och yrkeshögskolor  Barnträdgårdslärare för åldern 1-6 år  Förskollärare (barnträdgårdslärare med universitetsutbildning) för åldern (5-)6 år

Lärarutbildning: Examen  Vid universitet  Vid pedagogisk fakultet eller ämnesfakultet  Examen: a. en kandidatexamen, 120 sp (lägre högskolexamen) b. en magisterexamen, 120 sp (högre högskolexamen) c. Ca 5-7 år

Sökande till lärarutbildning ( 2008 )  Ca 6000 pers till klasslärarutbildning, varav ca 700 antas  Ca 2000 pers till barnträdgårdslärarutbildning, varav ca 300 antas  Ca 15 % antas  Lättare att komma in på svenskspråkig utbildning än finsk motsvarighet

Utbildning: Klasslärare  Undervisar i åk 1-6  Åldrarna 7-12  Behörighet att undervisa i alla skolans (14) läroämnen  Studier vid en pedagogisk fakultet a. pedagogiska studier b. studier i grundskolans olika ämnen c. fördjupade studier i något läroämne = vidgad behörighet för åk 7-9  Undervisningsskyldighet 24 årsvh

Klasslärarutbildning: Struktur  Språk och kommunikation, 25 sp  Huvudämne: pedagogik, 140 sp  Grundskolans läroämnen, 70 sp  Biämne (relevans för f-6), 25 sp  Valfria studier, 40 sp

Pedagogik, klasslärarutbildning, 140 sp  Pedagogisk psykologi, 18 sp  Utbildningssociologi, 10 sp  Didaktik, praktik, 20 sp  Forskningsmetodik, 60 sp (kandidatarbete + avhandling pro gradu ingår)  Pedagogisk filosofi och vetenskapsteori,10 sp

Praktik, klasslärarutbildning, 5 sp/praktik  Inledande praktik  Grundläggande praktik  Biämnespraktik  Fördjupad praktik  Valfri praktik

Speciallärare  Behörighet för grundskola, gymnasium och yrkesutbildning  Undervisar i ett till flera ämnen  Undervisar elever enskilt eller i smågrupp  Kan arbeta separat eller i klass (i team)  Specialpedagogik som huvudämne  Studier vid pedagogisk fakultet

Ämneslärare  Undervisar i åk 7-9 (åldrarna 13-16)  Undervisar i gymnasium  Kan undervisa i yrkesläroanstalt + inom vuxenutbildning  Studier vid a. ämnesfakultet, vanligtvis inom två läroämnen (huvudämne och biämne) samt. pedagogisk fakultet (pedagogiska studier)  Ämneslärare i huslig ekonomi + slöjd utbildas vid pedagogisk fakultet  Undervisningsskyldighet varierande (16/18-24)

Ämneslärarutbildning:Struktur  Studier vid ämnesfakultet  Huvudämne  Biämne  Pedagogiska studier vid pedagogisk fakultet (med vissa undantag)

Pedagogiska studier för ämneslärare  Grundstudier i pedagogik, 25 sp: ingår inledande praktik, 5 sp  Ämnesstudier i pedagogik, 35 sp: ingår a. fältpraktik b. praktik vid övningsskola

Övningsskolor i landet

Handledning i utbildningspraktik Granfors- Kavander (2005)

Ett finländskt under - eller....  Politisk samstämmighet  Jämlikt och enhetlig skolsystem  Individuellt stöd  Läraryrkets status  Fokus på läsande (bibliotekens roll)  Bedömning och betygsättning  Begreppet läroplikt

Områden det satsas på  IKT (jfr Koulu 3.0)  Gruppmentorskap (jfr Osaava Verme –projektet)  Specialundervisningen (jfr Kelpo-projektet)  Trygghet och trivsel i skolan (jfr KiVa-koulu- projektet)  Det mångkulturella:integrationsstudier  Ny läroplan 2014  Fortbildning

PISA: Rädslans pedagogik? M Uljens, Hjörring, 2010  ”Utbildningsvärldens största börsnotering”  ”Ranking skapar känsla av otillräcklighet”  ”Utnyttjar behov av erkänsla”  ”Konkurrensorienterat samhälle som modell”

Framtidsperspektiv : Framtidens kompetenser (Lankinen, 2010) Kompetens - att tänka (ajattelemisen taidot) - att arbeta ( työskentelyn taidot) - att behärska verktyg för information och teknologi (työskentelyn välineiden hallinnan taidot) - aktivt medborgarskap (aktiivisen kansalaisuuden taidot)

Johan Ludvig Runeberg, nationalskald: ”Sanningen, idéerna är flygande fåglar. Se, sätta sig än på den enes axel, än på den andres. Det är ljuvt att se en människa på vars axlar de satt sig, icke för människans skull, utan för fåglarnas skull. Visst är det, gunås, ljuvast att se dem, då de sätta sig på ens egna.”

PISAVISA Mel: Höstvisa/Text: Benita NLS 2008, Christiansminde, Danmark Vägen hit var mycket lång Många lärare vi mött Och kvällarna blev långa och sena Kom trösta oss en smula För nu är man ganska trött Och med ens så förfärligt allena. Vi visste aldrig förut Att Pisa var så stort Går och tänker på allt vi ändå borde Det finns så mycket saker Som vi borde sagt och gjort Också om det var bra det vi gjorde

Pisavisa, forts Skynda er vänner Ja, skynda till Finland Dagarna mörkna minut för minut Tänd era ljus Nästa Pisa är nära Då är vår blomning måhända slut