Föräldrakraft oktober 2006 Föräldrakraft. ”Moderna familjen” – dagens föräldrar har sällan tillgång till andra vuxna.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

FÖRA BARN PÅ TAL En metod att stärka föräldraskapet när
Ledarskap i klassrummet
RFMA Preventionsarbete med tonårsföräldrar
Om risk- och skyddsfaktorer
Kompetensombudsträff
Kyrkskolans fritidshem
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
Träff med fritidsgårdar i Örebro län
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Att främja psykisk hälsa under förskoleåren
SET Social Emotionell Träning
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
BARNKONFERENS 2012 Said Niklund, förvaltningschef, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen Trollhättans Stad.
Livskunskap för de allra yngsta
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
Utvärdering av BBIC på Södertörn
Strömslundsskolans Värdegrund.
Att samtala om barn med patienter med psykisk ohälsa
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
MER ” EGENTID ” – S Å ST Ä RKER VI BARNENS M Ö JLIGHET TILL SJ Ä LVBEST Ä MMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk f ö rening – Bambi Korttidshem,
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
Nycklarna till framgångsrik stresshantering. Anmäld dig redan idag om du …: … känner att du provat allt och vill ha ”nycklar” som verkligen fungerar …
Forskarnas syn på normbrytande beteende Martin Karlberg Uppsala Universitet.
Kommunikation och samspel
Kyrkskolans fritidshem
Riskgruppen kan karaktäriseras på följande sätt:
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
PEDAGOGENS FÖRÄNDRADE LEDARSKAP.
Rektorsområdet 800 barn/elever mellan 1-16 år 150 vuxna Vi talar 42 språk 25% av eleverna bor sitt första år i Sverige.
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
COPE – föräldrautbildning Erfarenheter från Linköping 1999 – 2003
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Föräldrakraft.
Tidiga insatser för psykisk hälsa
Ungdomsenkät 2008 Elevundersökning i grundskolans år 9 och gymnasiets år 2.
Hälsokällan startade som ett Interreg 3A-projekt 2003
Förebyggande arbete i Norrköping 23 november 2011.
Utvecklingsprojekt ” Föräldrastöd i samverkan Uddevalla – Fyrbodal , Från politisk vilja till nytta hos brukarna”
Elevdemokrati i praktiken
En arena för lek och kompisskap
Kyrkskolans fritidshem  På fritidshemmet går elever från förskoleklass upp till den termin eleven fyller 13 år.  Efter årskurs 3 måste platsen sökas.
Grundskolan år 9 Risk- och skyddsfaktorer 2008 BILD 1 Elever med flera individuella riskfaktorer.
Föräldrakraft En studie om implementering av ett föräldrastödsprogram i Bergsjön, Linnéstaden, Mark och Orust Inga-Lill Jakobsson Kontakt:
Utvärdering av utökat barnhälsovårdsprogram i Rinkeby
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Förvaltning/avdelning/enhet Socialförvaltningen/ Barn och familjeverksamheten.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Å Åselotte Andersson Iren Hjalte.  Träder i kraft  Syftet med föreskrifterna är att främja en god arbets- miljö och förebygga risk för ohälsa.
- Hur ser stress ut bland barn och ungdomar i jämförelse med vuxna? - Hur många drabbas av stressrelaterad ohälsa och varför? - Hur kan skola och hem samarbeta.
Liv och Hälsa i Västernorrland 2014 Folkhälsoenheten i samarbete med Forskning och Utveckling.
Beardslees familjeintervention Lisa Wallander Linusson
Nykterhet och demokrati. AKTIV. Varför är du ideellt engagerad? Vad betyder ordet folkrörelse för dig? Kan ett samhälle vara demokratiskt utan frivilligas.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Vad vi gör Vad vi vet Vad vi behöver veta mer om Vad vi kan göra
Presentation Vård och omsorgscollege
Coaching.
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Eleverna i klass 1-6 har svarat på enkäten
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Barnkonventionen.
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Ett teamarbete mellan socialpedagoger och specialpedagoger i förskolan
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

Föräldrakraft oktober 2006 Föräldrakraft

”Moderna familjen” – dagens föräldrar har sällan tillgång till andra vuxna

Föräldrakraft oktober 2006 Utgår från ett salutogent tänkande – att människan har verktyg för att hantera olika situationer

Föräldrakraft oktober 2006 Barn växer upp med mycket ”stressorer” i omgivningen, föräldrar främjas av stöd för att klara av detta

Föräldrakraft oktober 2006 Skyddsfaktorer på familjenivå Öppen kommunikation Anknytning Aktiv uppfostran Demokratisk familj Restriktiv drogpolicy Familjesammanhållning Positiva uppfostringsstrategier

Föräldrakraft oktober 2006 Familjeprogrammen har en teoretisk grund som består av kognitiv psykologi och social inlärningsteori

Föräldrakraft oktober 2006 Familjeprogram är mer effektiva än föräldraprogram Familjeprogram kombinerat med socialt och emotionellt lärande i skolan har bäst effekt Förebygger beteendeproblem Insatser för alla är bättre än insatser för enbart riskgrupper Arbetsformerna är demokratiska – alla kommer till tals

Föräldrakraft oktober 2006 Pyramiden Husregler Indragning av fördelar Tydliga instruktioner När – Då Uppmärksamma - Ignorera Varm kommunikation Positiv tid tillsammans

Föräldrakraft oktober 2006 Områden som tas upp i Föräldrakraft: Kommunikation Tid tillsammans Tydliga instruktioner Beröm, belöning och förstärkning Problemlösning och konflikthantering Positivt samarbete hem och skola Stresshantering Regler och konsekvenser

Föräldrakraft oktober 2006 Föräldrakraft Manualbaserade kurser för 3-6 åringar, elever i år 5 och deras föräldrar, 7-8 kurstillfällen 4 ledare/kurs Samordnare Måltid Barntillsyn

Föräldrakraft oktober 2006 Hur ser kurstillfället ut? Ca 16:30Middag tillsammans 17:00 Föräldrapass 2 ledare Barnpass 2 ledare 18: :00 Familjepass 4 ledare

Föräldrakraft oktober 2006 Metoden Kort ”föreläsning” Modellering (rollspel – visa) Brainstorming Rollspel, öva Föräldrar och barn/ungdomar tillsammans Hemuppdrag

Föräldrakraft oktober 2006 Ex från pass med 3 – 6 åringar Föräldrapasset – Barnleken Barnpasset – Lek eller annan aktivitet Familjepasset – Föräldrar tränar barnleken

Föräldrakraft oktober 2006 Ex från pass med 11-åringar Föräldrapasset – Att lyssna på och stödja sina barns drömmar Ungdomspasset – Skattkarta med hur jag vill ha det med familj, jobb och fritid då jag blir vuxen Familjepasset – Föräldrar försöker hitta sitt barns karta och samtalar sedan om den

Föräldrakraft oktober 2006 Ex från resultat av F-kraft

Föräldrakraft oktober 2006 Föräldrakraft i Linnéstaden

Föräldrakraft oktober 2006 Linnéstaden Drygt invånare drygt 3000 barn i åldrarna 0 – 12 år Flertalet invånare lever ett bra liv Många föräldrar lever ensamma med sina barn (knappt 40% av 15-åringarna lever med båda sina föräldrar, 1999) (33% ensamstående föräldrar, 2004)

Föräldrakraft oktober 2006 Attityden till alkohol är mer positiv (undersökningar visar att ungdomar i stadsdelen har en mer positiv attityd än ungdomar i andra stadsdelar) Konsumtionen av alkohol är relativt hög (16% av kvinnor uppger själva att de dricker för mycket) Påfallande många föräldrar osäkra i föräldrarollen Många barn med beteendeproblem

Föräldrakraft oktober 2006 Inbjudan

Antal deltagande familjer 4 kurser kurser (3 år) 1 kurs (6 år) 1 kurs (11 år) 41 familjer 3 kurser kurser (3 år) 1 kurs (6 år) 1 kurs (11 år) 34 familjer

Föräldrakraft oktober 2006 Vad tyckte föräldrarna? Viktigaste lärdomen: Lyssnar mer på barnet Uppmärksammar bra beteende Ignorerar dåligt beteende Ger barnet tid Vet att det finns hjälp att få Kan sätta gränser med kraft och kärlek

Föräldrakraft oktober 2006 Vad tyckte kursledarna? Manualen har en röd tråd, fungerar bra för föräldrar och för 6 och 11-åringar Trygghet att ha en manual även om en del som togs upp kändes ”osvenskt” Utbildningen bör betona vikten av ledarens förhållningssätt Bra att ledarna har olika yrkesbakgrund Utbildningen och erfarenheten har gett ledarna mycket ny kunskap, som kan användas i dagligt arbetet

Föräldrakraft oktober 2006 Att tänka på: Organisation – ledning, ansvar Kursledarnas tjänstevillkor Rekrytering av familjer Viktiga förutsättningar – lokal, måltid, barnpassning Kursledarnas kompetens och förhållningssätt