Samverkansområde XXXXX Möte Datum Namn Källa: MSB Bildbank.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Krishanteringssystemets framväxt Samordning, samverkan utmaningar
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Den nationella planen för kontrollen i livsmedelskedjan - mål, prioriteringar och ständiga förbättringar Presentation av Sveriges fleråriga plan för.
Exempel utifrån ett antal målområden
Nationell riskbedömning
Beskrivning av området samhällsskydd och beredskap
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap – MSB
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
 ”Lyfta” barn och ungdomsfrågor som ett viktigt, prioriterat område för landsting, regioner och kommuner  Barn & unga utgör 1/3 av befolkningen och tillbringar.
Näringsdepartementet Pilotlän för grön utveckling Regional workshop 28 maj 2013 Fredrik von Malmborg, Näringsdepartementet.
Hot och risker Hur ser då hoten och riskerna ut?
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Regional krissamverkan i Jönköpings län. Regional krissamverkan i Jönköpings län Fördjupa samverkan mellan myndigheter och samverkande organisationer.
Krisberedskap – före – under - efter
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Tillsynsplaner Länsstyrelsens tillsyns- och stödverksamhet enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
Piteå kommuns beredskapsplaner.
Samhällets krisberedskap – kommunen i fokus
Styrel Ett modernt system för prioritering av elanvändare vid elbrist som införs
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Vad är SAMÖ 2016? SAMÖ 2016 är en övning för att pröva och beskriva den gemensamma nationella förmågan att hantera en kris i samhället. Övningen ska pröva.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter
Utgångspunkter och förhållningssätt Djurönäset 15 april 2015
Krishanteringssystemet Regeringsformen - Offentligrättsliga principer
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar - att uppnå gemensam inriktning och samordning Namn Efternamn Datum Version 1.0,
Krisberedskap i Sverige och Töreboda Företagarfrukost Töreboda 27 januari 2016.
Kriskommunikationssamverkan i Västra Götalands län – inriktning och rutiner.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 2 – 30 sep-1 okt 2015.
Informationssamordning i praktiken Inger Frendel Utvecklare kriskommunikation/Krisinformation.se Enheten för samordning, MSB.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Krisberedskapssystemet i Sverige Lena Mathiasson Länsstyrelsen i Stockholms län
Version #grundSoL Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 01: Den svenska modellen för att.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Version #grundSoL Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 01: Den svenska modellen för att.
Version #grundSoL Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 01: Den svenska modellen för att.
Årlig planering MÖTE MÖTE 23/11 MÖTE TEMA … ORDFÖRANDEMÖTE, MSB
Agenda styrgruppsmöte (SG) Klimatsamverkan Blekinge, 2 juni 2016
Pilotlän för grön utveckling
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Version #grundSoL Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 01: Den svenska modellen för att.
Miljömålsrådet och länsstyrelserna
Om denna presentation: Version
Aktörsgemensam CBRNE-strategi Information och stöd till implementering
Version #grundSoL Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 01: Den svenska modellen för att.
Risk- och sårbarhetsanalyser
Miljömålen består av tre slags mål
Varför en satsning på psykisk hälsa?
SAMÖ 2016 – en sammanfattning www. msb. se/samo2016
Uppsala Public Management Seminar 14 mars
Effektiv, trygg och säker utskrivning
STRATEGI FÖR SVENSK VILTFÖRVALTNING
Miljömålen består av tre slags mål
Räddningstjänstens roll i kommunalt säkerhets- och räddningsarbete
Om bildspelet Det här bildspelet är tänkt att vara ett stöd till dig som ska kommunicera hur kontinuitetshantering hänger ihop med andra områden. Det kan.
Lokal ISF Att åstadkomma inriktning och samordning
Lokal ISF Att åstadkomma inriktning och samordning
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Lokal ISF Att åstadkomma inriktning och samordning
Om bildspelet Det här bildspelet är tänkt att vara ett stöd till dig som ska kommunicera hur kontinuitetshantering hänger ihop med andra områden. Det kan.
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Samverkansområde XXXXX Möte Datum Namn Källa: MSB Bildbank

Agenda Information om: Krisberedskaps- systemet Samverkans- områdena SOXX Diskussion Källa: MSB Bildbank

Grundstenar i krisberedskapen Ansvarsprincipen Närhetsprincipen Likhetsprincipen Geografiskt områdesansvar Källa: MSB Bildbank

Krisberedskap inom offentlig sektor Regeringen är ansvarig på nationell nivå Vissa statliga myndigheter är särskilt utpekade av regeringen och har ett särskilt ansvar för att arbeta med krisberedskap Länsstyrelserna har ett geografiskt områdesansvar för krisberedskapen inom länet Kommunerna har också ett geografiskt områdesansvar. Landsting och kommuner har ansvar för krisberedskapsarbetet för kommunens egen verksamhet resp. landstinget.

Centrala myndigheter – sektorsansvar Det ansvar statliga myndigheter har för sina sakfrågor av nationell karaktär, oavsett frågornas geografiska anknytning, brukar kallas sektorsansvar. Vid en händelse innebär det ansvaret att myndigheten i första hand ska lämna expert- och resursstöd till regionala och lokala aktörer. Om en händelse berör flera ansvarsområden kan stödet behöva samordnas och stödet ske i samverkan med aktörerna och med gemensam inriktning och tydliga prioriteringar.

Geografiskt områdesansvar - Kompletterar sektors-/verksamhetsansvaret - Finns på tre nivåer - Verka för samordning – inte leda Regeringen och departement 22 centrala myndigheter Övriga centrala aktörer 290 kommuner 21 länsstyrelser

Särskilda författningar för krisberedskap och höjd beredskap Förordning (2006:942) om krisberedskap och höjd beredskap Lag (1992:1403) om totalförsvar och höjd beredskap Lag (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap Källa: MSB Bildbank

Ekonomisk säkerhet Farliga ämnen Transporter Skydd, undsättning och vård Teknisk infrastruktur Geografiskt områdes- ansvar Samverkansområdena

Grunden för samverkansområdena Följande paragraf beskriver samverkansområdena: 8 § För att främja en helhetssyn i planeringen för krisberedskap och höjd beredskap ska planeringen för de myndigheter som anges i bilagan till denna förordning bedrivas inom samverkansområden. Ur Förordning (2006:942) om krisberedskap och höjd beredskap. Källa: MSB Bildbank

Vad är helhetssyn? Helhetssyn är ett förhållningssätt som utgår från aktörers skyldighet att stödja och samverka med varandra, för att värna samhällets skyddsvärden på bästa sätt. Att ha en helhetssyn innebär att känna ansvar för mer än den egna uppgiften och att se sin egen och andra aktörers hanteringar som en helhet, för att tydligt bidra till att helheten använder samhällets samlade resurser effektivt. Begreppet helhetssyn kan också användas i samband med händelser på olika delar av hotskalan, civil-militär samverkan, sektorsövergripande samverkan och samverkan mellan såväl lokal, regional som central nivå.

Historik 2002 – Krisberedskapsförordningen träder i kraft. Krisberedskapsmyndigheten bildas. Samverkansområdena inrättas efter utredningar och ersatte de tidigare funktionerna och de funktionsansvariga myndigheterna Krisberedskapsförordningen får delvis ny lydelse. Samverkansområdena justeras. Störst förändringar görs för SOES och SOGO – MSB bildas. En översyn av samverkansområdena görs. En vägledning för arbetet lanseras – Vägledningen ges ut i reviderad version. En ny översyn av samverkansområdena inleds mot bakgrund av nya behov.

Regeringen om samverkansområdena Strukturen och arbetet i samverkans- områdena bör utvecklas och i större utsträckning beakta planeringsbehovet för det civila försvaret. Prop 2014/15:109 Försvarspolitisk inriktning – Sveriges försvar Arbetet i samverkansområdena kännetecknas av ett helhetsperspektiv rörande åtgärder inom samhällets krisberedskap där brister i samhällets förmåga att hantera risker identifieras, åtgärder föreslås, följs upp och utvärderas. Budgetroposition 2013/14:1 Källa: MSB Bildbank

Aktörer i samverkansområdena Myndigheter utpekade av regeringen Myndigheter utpekade av MSB Representanter för kommuner och landsting/regioner Andra myndigheter eller aktörer som har bjudits in/adjungerats, t.ex. Försvarsmakten Representanter för frivilliga försvarsorganisationerna och privata aktörer deltar eller samverkar i olika grad med samverkansområdena.

Grundläggande uppgifter Utifrån regeringens intentioner kan de uppgifter som myndigheterna i samverkansområdenas tillsammans ska lösa sammanfattas i följande punkter: Identifiera kritiska beroenden och brister i förmågan att agera. Föreslå åtgärder för att minska sårbarheten och förbättra förmågan till gemensamt agerande. Verka för att åtgärderna genomförs. Följa upp och utvärdera åtgärderna. Sprida erfarenheter och kunskaper från arbete och resultat.

Informationsutbyte Samverka i frågor, till exempel pågående arbeten inom EU och internationellt, regeringsuppdrag och remisser, m.m. Utbyta information och erfarenheter mellan aktörerna. Källa: MSB Bildbank

Exempel på arbeten Samverkansövning om störningar och avbrott i system för samhällsviktiga betalningar (SOES), Utbildningsfilm om samverkan vid utsläpp av farliga ämnen (SOFÄ), Utveckling av stöd till länsstyrelserna arbete inom civilt försvar (SOGO), Vägledning för att planera och förbereda storskalig utrymning (SOSUV), Vägledning för införande och hantering av reservkraft (SOTI), Konferensen Mötesplats Transporter samt forumet Transportsektorns samverkan inför samhällsstörningar (TP SAMS).

Så arbetar ett samverkansområde Möten upp till tio gånger per år, ibland som internat. Myndigheterna är gemensamt ansvariga. Varje SO har en ordförande som leder arbetet. Ett arbetsutskott stödjer planeringen. Beslutade uppgifter genomförs oftast i arbetsgrupper.

Arbetsformer Samverkansområdenas möten Arbetsgrupper Arbetsutskott Avstämning mellan ordföranden Mötesplats SO Chef (tillsammans med MSB)

Anslag 2:4 Krisberedskap I samverkansområdena identifieras behov och förslag på åtgärder. Myndigheterna i varje samverkansområdena erbjuds att lämna in förslag på prioriterade områden till inriktningen för anslaget. Samverkansområdena används som forum för att formulera gemensamma projekt och informera om planerade projekt. Samverkansområdena används ibland även för att inrikta/styra gemensamma projekt samt följa upp och utvärdera avslutade projekt.

För att delta i arbetet behöver: representanterna ha god kunskap om svensk krisberedskap och egen myndighets uppgifter, uppgiften att delta i samverkansområdet vara väl förankrad och prioriterad och representanterna ha ett tydligt mandat att företräda sin myndighet, representanterna regelbundet återkoppla och förankra arbetet i sin organisation, representanterna kunna avropa internt stöd för särskilda arbeten och ersättarna ha möjlighet att avsätta tid för att kunna delta aktivt vid behov. Representanterna behöver vara registerkontrollerade i lämplig säkerhetsklass enligt säkerhetsskyddslagen.

MSB:s stöd till samverkansområdena Utveckla formerna för arbetet i samverkansområdena tillsammans med myndigheterna Stödja det löpande arbetet i samverkansområdena Årligen lämna en redogörelse/bedömning av arbetet i samverkansområdena till regeringen Konceptet Mötesplats SO

Förstärkt utveckling MSB har möjliggjort stöd för utveckling av inriktning och planering i samverkansområdena, ex. utifrån utvecklingen inom: o Skydd av samhällsviktig verksamhet o Civilt försvar

Mötesplats SO - Chefsmöte - Ordförandemöte - Introduktionsdag - Generaldirektörer och landshövdingar Källa: MSB Bildbank - Heldag med tema (för alla intresserade inom SO och frivilliga försvarsorganisationer)

Några aktuella frågor som berör alla aktörer i samverkansområdena Översyn av samverkansområdena ( ) Strategi och handlingsplan för skydd av samhällsviktig verksamhet Gemensamma grunder för samordning och ledning Planeringen för civilt försvar

Representanter från kommuner och landsting Samverkansområdet Farliga Ämnen, SOFÄ

Syfte Arbetet i samverkansområdet Geografiskt områdesansvar syftar till att utveckla förmågan att utöva geografiskt områdesansvar på alla nivåer.

Deltagande myndigheter Lantmäteriet Länsstyrelserna (21 st) MSB Samverkande aktörer – Sveriges kommuner och landsting – Försvarsmakten – Kommuner (6 st) – Landsting (1 st)

Arbetssätt SOGO SOGO AU Arbetsgrupper (AG) Ordförande

Dokumentstruktur Strategiskt inriktning Överenskommelse om arbetsformer Verksamhetsplan Årsplan Verksamhetsberättelse (kolla namn!)

Arbetsgrupper AG SOGO Cf Fokusera på kunskapshöjande åtgärder inom området för civilt försvar samt verka för SOGO-gemensam syn inom de områden som relaterar till det geografiska områdesansvaret. AG SoL SOGO ska ha enats om och bidragit till implementering av grundläggande principer för hur geografiskt områdesansvariga aktörer samverkar och leder utifrån det geografiska områdesansvaret.

Aktuellt inom SOTI – för egen ifyllnad!

Myndighetsintern bild – för egen ifyllnad Vilka på vår myndighet arbetar med frågor som relaterar till samverkansområdet? Vilka bör ta del av material från mötena? Vad innebär arbetet i samverkansområdet för vår myndighet? Hur kan vår myndighet nyttja samverkansområdet på bästa sätt, exempelvis avseende informationsspridning?

Studieresa 2014 (Wien) Lärdomar Samverkan ”management by friendship” Krisberedskapen bygger mer på ett underifrånperspektiv än i Sverige Olika larmnummer till olika verksamheter beroende på händelse, känns krångligt Frivilligheten viktig och utbredd Ingen nationell process för RSA.