Välkommen till pilotprojektet. Lite om bakgrunden till projektet Vilka omfattas.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v
Advertisements

Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Ämnesspecifik läskompetens Kontext - Handlar om att kunna läsa och förstå en text utifrån det sammanhang den finns i. Lärarens jobb blir att ge en förförståelse.
HFF:s P02 Läsprojektet 2015 Ett samarbete mellan Huskvarna bibliotek och Huskvarna FF.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Novellens uppbyggnad och innehåll
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Brunns skola ÅK5.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Detta är miljömåltider
Eriksskolan Mitt i naturen – Mitt i kulturen
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Svenska som andraspråk 1
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Catrin Eriksson Biblioteksdagarna Växjö 2017
En rundtur i Lärum Vårdnadshavare inom grundskolan
De sju intelligenserna
Ungdomarnas medieanvändning
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
VÄLKOMMEN TILL 6A.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
Årskurs 7 Katarina Norra Skola
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Argumenterande text.
AXIELL|Education WELIB Skolans namn datum.
Att bemöta och bli bemött
Informationsmöte Välkomna!.
Granska läromedel.
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Nätverk för lärare på fritidshem
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Elev- och Föräldraenkät
Strategier för att förstå det vi läser
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Skolwebb för vårdnadshavare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Timplan för grundskolorna i Angered
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
Regiongemensam elevenkät 2016
Diagnos och delaktighet
Textgenrer.
Inspirationslådor Workshop i digitalisering förskola och skola.
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Alla kan läsa och hör sen!
Regiongemensam elevenkät 2016
INTRODUKTION SKOLKLASSIKERN
Övergripande struktur för
Förstelärarnätverk 13/3 Program
Rekrytering med lokala jobbspår
INTRODUKTION SKOLKLASSIKERN
Fortbildning för pedagoger
Presentation för föräldrar
Bakgrund Sedan 2018 har staden ett program för en jämlik stad som sträcker sig fram till Programmet har en bred politisk förankring.
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Struktur i modellen, 5 steg
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Välkommen till pilotprojektet

Lite om bakgrunden till projektet Vilka omfattas

Deltagare i pilotprojekt Lust att läsa Totalt anmäldes ca elever och 300 förskolebarn Förskola, ca 80 förskolebarn Västra Bodarna förskola F-6, ca 1000 elever -Alla skolor skolår 3 -Alla skolor skolår 5 -F-6 i Bjärke; Sollebrunn, Magra Mellby -SU-grupper; Klockareskolan och Parkskolan 6-9, ca 100 elever -Nolhagaskolan, ca 100 elever Totalt ca 1205 barn/elever

Parter i Alingsås pilotprojekt -Alingsås kommun - Barn- och ungdomsförvaltningen -Författaren Susanne MacFie -Alingsås kommun - Turistbyrån -Sparbanksstiftelsen Alingsås -Memo Förlag AB

Syfte Att med olika medel inspirera till att läsa, skriva och utveckla läsförståelsen så att eleverna: - Får ökat självförtroende i sitt läsande och skrivande. - Förstår varför de bör läsa böcker. - Blir nyfikna på språket, ord och böcker. - Finner glädje i att läsa, skriva och diskutera texter. - Blir inspirerade till att spontant läsa böcker. - Får lättare att ta till sig texter. - Öka läskonditionen.

Förskola 1 -5 år - Bok inkl. pedagogiskt material - Föräldramöte

F-klass – årskurs 3 - Lokalt pedagogiskt material som kompletterar En läsande klass - Personlig bok - Pedagogisk handledning till personlig bok - Webbapplikation kopplad till den personliga boken - Skrivarskola - Deckarvandring - Föräldramöte - Informationsdag för pedagoger

Årskurs Lokalt pedagogiskt material som kompletterar En läsande klass - Personlig bok - Pedagogisk handledning till personlig bok - Webbapplikation kopplad till den personliga boken - Skrivarskola - Föräldramöte - Informationsdag för pedagoger

Årskurs 7 – 9 - Lokalt pedagogiskt material som kompletterar En läsande klass - Personlig bok - Pedagogisk handledning till personlig bok - Webbapplikation kopplad till den personliga boken - Skrivarskola - Föräldramöte - Informationsdag för pedagoger

… följer läroplanen, är forskningsbaserat och utgår från skolornas arbetssätt. … utvecklar elevernas läsförståelse utifrån vetenskaplig grund och beprövad vetenskap. Lust att läsa

Det pedagogiska materialet i Lust att läsa arbetar på samma sätt med lässtrategierna som materialet i En läsande klass dvs de utgår från forskningsbaserade modeller. Skillnaden är att materialet i Lust att läsa har en lokal anknytning till Alingsås och dess närområde. Lokalt pedagogiskt material

Under hösten har alla elever i projektet fått sin personlig bok, som de jobbar med i klassrummet men även kan ta med hem. Läsandet utgår ifrån ett läsförståelseperspektiv där pedagog och elever tar hjälp av ”läsfixarna” såsom spågumman, detektiven, cowboyen, konstnären och reportern. I den personliga boken kan eleven göra noteringar och stryka under viktiga delar och arbeta med boken på ett helt annat sätt än ett vanligt läromedel i skolan som oftast är till låns. För en del elever är detta deras första egna bok i livet. Personlig bok till elever

Koppling till webbapplikation Vilken bok fick eleverna i Alingsås? Personlig bok till elever Åk 3 Åk 5 Åk 7

Redan från början har tillgängligheten för alla elever varit en viktig fråga och därför ställde vi frågan till MTM (Myndigheten för tillgängliga medier) att tillgängliggöra elevens personliga bok i projektet för de elever som är i behov av detta stöd. MTM – Myndigheten för tillgängliga medier Samtliga böcker i Lust att läsa- projektet och flertalet andra titlar av Susanne MacFie finns nu som talbok via MTMs digitala bibliotek legimus.se och gratis tillgängliga för de elever som behöver detta. Ett legimus-konto för eleven ordnas via biblioteket.

I förskoleklass har vi arbetat med böckerna Allis Sprallis och Trippe. Personlig bok till elever

Med hjälp av språkutvecklarna Birgitta Kroon, Ann Granat och Siv Hildor har vi tagit fram handledningar för de personliga böckerna för åk F‐7. I dessa Lust att läsa‐handledningar har också olika teorier lyfts in som gynnar elevernas språkutveckling bl.a. Judith Langers teorier om föreställningsvärldar och Barbro Westerlunds ”läsfixarna”. Pedagogisk handledning till personlig bok Dessutom kopplas den kompetens- utveckling in, som Alingsås skolor haft i flera år med de lokala Språk- utvecklarna och det tidigare samarbetet med Borås högskola. Handledningarna finns tillgängliga för pedagogerna via Lust att läsas webbapplikation.

Plattformsoberoende applikation Syftet med webbapplikationen är läsförståelse utifrån lässtrategierna men även att koppla ihop den personliga boken med digitala verktyg. Webbapplikationen

- I applikationen kan eleven svara på frågor utifrån elevens bok och utifrån lässtrategierna. - Eleven kan ange ett av fyra svarsalternativ, ibland kan flera alternativ vara korrekt. - Eleven får positiv och konstruktiv respons utifrån vilket svar som avges. - Pedagogen och elev har individuella inloggningar till applikationen. - Pedagogen kan se och följa elevens respons via pedagogmodulen. - Pedagog och elev kan skicka meddelande till varandra i applikationen. - Endast elevens pedagog(-er) kan se elevens respons och chatt. - Kan användas både i skolan och på fritiden. Webbapplikationen

Elev vy Pedagog vy

Eleverna får av författaren Susanne MacFie, som håller i skrivarskolan, insikt i hur man lägger upp en berättelse och hur man bygger upp stämning, omgivning och händelser. Hon berättar bl.a. om frågor hon ställer till sig själv, visar hur hon konkret schemalägger innehållet i en bok och visar prylar hon använt sig av i sitt skrivande. Skrivarskola Hon tar också upp hur man kan börja och sluta en berättelse, hur man ger karaktärerna liv, hur man kan måla upp en intressant miljö och hur man bygger upp spänningen.

Skrivarskola Tillsammans gör klassen och Susanne, grunden till en berättelse och eleverna får sedan också börja skriva själva under skrivarskolan.

Samma dag som eleverna i årskurs 3 får en skrivarskola får de också en deckarvandring där de får lösa ett klurigt deckarfall bland Alingsås innergårdar och kullerstensgator tillsammans med Moa och Måns och Hemliga Klubben. ”Fallet med den stulna nyckeln” är nyskrivet av Susanne MacFie, och eleverna får bl.a. komma till platser som också finns med i den personliga boken. Allt för att skapa en lokal igenkänning. Deckarvandringar

Alingsås Turistbyrå har utbildade guider som spelar Moa och Måns. Tanken med deckarvandringen är att koppla den litterära upplevelsen med en verklig aktivitet i miljöer de har läst om och för att det är riktigt roligt. Deckarvandringar

I pilotprojektet har vi haft olika upplägg för att se vilken variant som gett bäst genomslag. Föräldramöten

Vi startade pilotprojektet genom att ha en kick-off / informationsdag om projektet där vi samlade uppemot 100 pedagoger. Där gick vi igenom tankar, bakgrund och innehåll i projektet. Det fanns även utrymme för frågor och så planerade vi för höstens föräldramöten. Informationsdag för pedagoger

Under höst- och vårtermin har vi haft uppföljningsmöten med pedagogerna i projektet tillsammans med språkutvecklarnätverket för att gå igenom handledningen och olika lässtrategier. Utbildningsdagar för pedagoger

Under projektets gång har vi informerat pedagogerna och övriga i pilotprojektet via nyhetsbrev och haft dialog via Lust att läsas egna administrationsmejl: Nyhetsbrev till pedagoger, rektorer och förvaltning

Pilotprojektet har en egen webbsida: Webbsida Här kan man läsa om projektet och även logga in i webbapplikationen. Sidan är anpassnings- bar för olika skärmar så den fungerar oavsett skärmstorlek, webbläsare och operativsystem. Se även: ng-barnomsorg/grundskola-och- fritidshem/verksamhetsutveckli ng/lust-att-lasa

Tack! Frågor eller oklarheter? Ring Roland MacFie på telefon eller mejla: alt.

Roland MacFie, Susanne MacFie, Cecilia Knutsson