- Hon läser så bra, snabbt och med flyt. - Nu läser han kapitelböcker själv, så nu behöver vi inte högläsa längre. Vad är egentligen läsning?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Berättande texter Kännetecken för berättande texter –
Advertisements

SLÖINGESKOLAN 19 oktober 2010.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Samtala om böcker.
Välkommen till föräldramöte åk 4-6
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Frågor på ytan, under ytan och på djupet
Att träna Läsförståelse
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Kompletterande svensk undervisning Skolverkets augustikonferens
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Att läsa och studera.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
ATT VARA EN DUKTIG LÄSARE
Nyss så träffa jag en krokodil som körde runt i en bil
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
Föräldramöte Klass 3A Ht -14.
SVENSKA.
Vad är läsförståelse? Vilka olika faktorer påverkar möjligheten att förstå det man läser? Vad är lässtrategier? Vilka strategier använder sig en god läsare.
En läsande klass Träff 1 - Introduktion.
Bildspel som användes på nätverksträffen 24/11
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Riktad skrivning Vad kommer du ihåg för några läsförståelsese- medhjälpare ? Vad minns du om dem? Skriv tills jag säger stopp, sen läser ni upp vad ni.
Läsa Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosalitteratur med (…) flyt genom att (…) välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. Genom.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Vad tycker du om att läsa?
Hur gör du för att förstå en text?
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Skolutveckling via digitala medier
Stadsbidrag Läsa-skriva-räkna.
Spågumman Spågumman kollar på bilder, bildtexter, baksidan av en bok, rubriker och vad det är för typ av text. Hon kan på så vis få en bra uppfattning.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Gå inte för fort fram! Anpassa till barnen.
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Välkomna på föräldramöte 20/
Exempel på skriftligt omdöme
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
.. Föräldramöte Tomtebogård Tomtebogårds vision Vi lär, samarbetar och tar ansvar för en hållbar livsstil och värld. Vi trivs och bygger framtiden.
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Ljungbackens skola Föräldrafrukost Tisdagen den 6 oktober 2015
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
”The single most important activity for building the knowledge required for eventual success in reading is reading aloud to children.” National Academy.
Meningar med bisats När vi skriver texter är det bra att använda bisatser. Det är bra att använda bisatser i meningar av många olika anledningar. Dels.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
4 processer att behärska:
Matspjälkningssystemet
Konsten att läsa skönlitteratur
Instruerande text.
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
Föräldramöte Tomtebogård
Mål v 8 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner och fråga efter kompisarnas tankar och kunskaper. Du kan uttrycka dina åsikter och bemöta andras åsikter.
Mål v 7 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner och fråga efter kompisarnas tankar och kunskaper. Du kan uttrycka dina åsikter och bemöta andras åsikter.
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Utvecklingssamtal 6a vårterminen 2018
Måndag den 22 januari 2018.
Måndag den 5 februari 2018.
3 faser och 19 punkter Avsnitt 3
Vilken sång ska vi sjunga?
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Föräldramöte åk 2 Välkomna.
Inför NP Svenska Våren 2019.
Vilken sång ska vi sjunga?
Presentationens avskrift:

- Hon läser så bra, snabbt och med flyt. - Nu läser han kapitelböcker själv, så nu behöver vi inte högläsa längre. Vad är egentligen läsning?

Läsning är en social verksamhet som kräver att vi behärskar ett antal olika förmågor AvkodningFonologisk medvetenhet, bokstavskunskap (ljuden) koppla ljud till bokstäver, läsflyt med ortografisk läsning (helords-läsning) FörståelseStrategier, inferenser (koppla till tidigare erfarenheter), ordförståelse Motivation Egna text- och läserfarenheter, andras text- och läserfarenheter och inställning till utmaningar. (form) (innehåll)

Hämä hämä häkki kiipes langalle Tuli sade rankka, hämähäkin vei Aurinko armas kuivas satehen Hämä hämä häkki kiipes uuddellee

Imse vimse spindel klättra uppför trån Ner faller regnet spola spindeln bort Upp stiger solen torka bort allt regn Imse vimse spindel klättra upp igen

Vad behövs för en god läsförståelse?  Ordkunskap och begreppsuppfattning  Att kunna läsa på och mellan raderna  Att kunna göra textkopplingar (till andra texter och/eller till egna erfareneter)  Erfarenhet av olika slags texter, exempelvis skönlitteratur och faktatexter  Förmåga att använda sig av läsförståelsestrategier

Läsfixarna hjälper oss att använda läsförståelsestrategier: Spågumman - Förutspår handlingen eller ställer åtminstone rimliga hypoteser. Detektiven – Letar upp och klargör otydligheter som svåra ord och uttryck. Läs mer om läsfixarna i vårt bibliotek.

Reportern - Ställer frågor till texten och författaren – Vad?, Vem?, Hur? och Varför? Frågorna ställs på olika nivåer. Konstnären – Upplever texten med sina sinnen, exempelvis genom att skapa inre bilder. Cowboyen - Sammanfattar texten.

Hur mycket läsning behövs egentligen? Forskning visar att det krävs timmars läsning för att bli en duktig läsare. Om vi ägnade varje minut av varje lektion enbart åt läsning, skulle eleverna vara goda läsare när de slutar årskurs 6. För att kunna ta del av vårt samhälle (information, nyheter, instruktioner, diskussioner m.m.) krävs ett ordförråd på minst ord. Nio av tio ord vi lär oss, lär vi oss av skriven text. En sjuåring har ett ordförråd på ord. En sjuttonåring som har läst/lyssnat till texter regelbundet har ett ordförråd på ord. En sjuttonåring som inte har läst/lyssnat till texter regelbundet har ett ordförråd på ord.

Vad kan man göra hemma? – Barn i mellanstadiet  Barns och ungdomars läsning utvecklas av din högläsning långt upp i åren. Får man in en rutin, uppskattas ofta den gemensamma lässtunden.  Välj gärna en bok som utmanar, alltså en bok som ditt barn inte läser på egen hand.  Stanna upp ibland och tala om innehållet. Ta hjälp av läsfixarna.  Textsamtal kan vara givande även om man inte läst texten/boken tillsammans: Be ditt barn berätta om texter och böcker som han/hon läser själv. Berätta om det som du läser och hur du upplever innehållet.  Text är inte bara kapitelböcker, utan allt vi läser; skönlitteratur, fakta, nyhetsartiklar, annonser, recept, brev/mail. Om du som vuxen ”tänker högt”, visar du vägen!

Här kan ni få boktips Här finns fler tips om hur man kan arbeta med läsförståelse